کد خبر: ۴۹ |
۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
| |

راهکارهای تشخیص گوشت تازه و سالم مرغ

راهکارهای تشخیص گوشت تازه و سالم مرغ 

از آن جا که گوشت مرغ ماده خوراکی است که به راحتی آلوده می شود، متاسفانه وقتی با افزایش قیمت ‌‌‌مرغ تازه، تقاضا برای مرغ ارزان‌تر زیاد شود، امکان تقلب و سوء استفاده هم بیشتر خواهدشد.

به گزارش روز ایران به نقل از روزنامه خراسان ،دراین میان گوشت منجمد و یخ‌زدوده مرغ به دلیل این که یک بار فریزشده و یخ آن باز می‌شود و برای بار سوم وچهارم این اتفاق در منزل تکرار می‌شود، ارزش غذایی خود را از دست می دهد و مواد مغذی همراه خونابه از آن خارج می شود. به همین دلیل هنگام خرید باید بدانیم چطور گوشت مرغ تازه را از گوشت مرغ یخ‌زدوده( مرغ یخ زده ای که بخش باز شده ای تا جای مرغ تازه فروخته شود) تشخیص دهیم یا از سلامت و تازگی قطعات ران و سینه مرغ فله‌ای اطمینان حاصل کنیم.

ابتدا دکتر علیرضا تعالی، کارشناس نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دام پزشکی خراسان رضوی به چهار سوال رایج درخصوص تشخیص مرغ گوشتی از تخم‌گذار و خرید فله ای قطعات مرغ پاسخ می دهد:

چگونه مرغ گوشتی و قطعات آن را از مرغ تخم‌گذار و مرغ مادر گوشتی تشخیص دهیم؟

نژادهای مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار متفاوت است. مرغ گوشتی برای داشتن گوشت بیشتر در لاشه اصلاح‌نژاد شده است، ران ها و سینه مرغ گوشتی پرگوشت و برجسته است اما در نژادهای تخم‌گذار، ران استخوانی، کم گوشت و کشیده و استخوان جناغ سینه کشیده و برجسته و به اصطلاح تیغ کشیده است و عضلات سینه به صورت کشیده به جناغ سینه متصل می‌شوند.

میانگین وزن لاشه تخم‌گذار 1 تا 5/1کیلوگرم است. میانگین وزن لاشه مرغ گوشتی از5 /1 تا 5/2 کیلوگرم است. میانگین کل لاشه مرغ مادر و خروس بین 5/2 تا 5 کیلوگرم است. ران و سینه مرغ مادر گوشتی به طور محسوس بزرگ‌تر از مرغ گوشتی و رنگ عضلات کاملا قرمز وتیره تر از مرغ گوشتی است و چربی بیشتری دارد و دیرپزتر است.ران و سینه مرغ گوشتی نسبت به مرغ مادر سفیدتر است.

راه‌های تشخیص گوشت مرغ و گوشت خروس چیست؟

لاشه مرغ و خروس را می توان از روی بیضه در خروس و تخمدان در مرغ تشخیص داد. بیضه‌ها به صورت دو غده بیضی شکل سفید بالای کلیه و چسبیده به پشت دیده می‌شود. در مرغ می توان تخمدان را به صورت یک بافت نرم توده‌ای صورتی رنگ تشخیص داد. در باره قطعات سینه و ران به دلیل جداسازی این بافت ها هنگام قطعه بندی، تشخیص سخت ترمی‌شود. تشخیص مرغ گوشتی یخ زدایی شده از مرغ گوشتی تازه چگونه است؟از جنبه ظاهری این تشخیص سخت است.

درحالت کلی به علت یخ‌زدایی مقدار بیشتری آب به صورت خونابه از دست می رود و نوع یخ زدایی سریع یا کند، در تعیین مقدار خونابه موثر است. با روش‌های آزمایشگاهی می توان گوشت مرغ انجماد زدایی شده را از گوشت مرغ تازه تشخیص داد ولی از جنبه ظاهری فقط بازرسان گوشت می توانند به روش بصری به تازگی یا منجمد بودن گوشت مشکوک شوند. ظاهر شل و وارفته، عضلات کم قوام و رنگ سفید‌تر گوشت می تواند از ویژگی هایی باشد که شک ما را به منجمد دیفراست شده (یخ زدایی شده ) بر انگیزد.

آیا خرید قطعات مرغ گوشتی به صورت فله استانداردی دارد؟

زمانی که مرغ قطعه یا بسته بندی شده درمراکز بسته بندی کشتارگاه های تحت نظارت سازمان دام پزشکی را می خرید، می توانید به برچسب مرغ اطمینان کنید. برای مرغ تخم‌گذار و مرغ مادر گوشتی به دیر پز بودن ، تاریخ تولید تا انقضا، تازه یا منجمد بودن ، درجه A ,B و حتی توصیه های بهداشتی برای انجماد زدایی و مصرف گوشت توجه کنید اما در خصوص مرغ قطعه شده فله اثبات این اطلاعات بسیار سخت است و امکان تقلب بیشترخواهد بود. بهترین پیشنهاد خرید قطعات مرغ به صورت بسته بندی شده از مراکز تحت نظارت و دارای برچسب مورد تایید دام پزشکی است.

در ادامه به روش‌های تشخیص مرغ سالم از فاسد اشاره می کنیم:

1- ماهیچه ران وسینه مرغ باید از زیر پوست برجسته باشد و درهیچ قسمتی ازمرغ، خون مردگی وجود نداشته باشد. 2- قسمت شکمی و زیر بال مرغ را بو کنید. این قسمت ها سریع‌تر از نواحی دیگر مرغ، علایم فساد را نشان می دهد.

بوی تعفن و گندیدگی این قسمت‌ها نشان دهنده فساد یا کهنگی مرغ است. 3- هرچه رنگ گوشت تیره‌تر باشد نشان می دهد که گوشت کهنه است. 4- پوست مرغ نباید چروکیده و پاره باشد بلکه صاف، درخشنده و بدون خون‌مردگی باشد. 5- گوشت مرغ منجمد هم بعد از یخ‌زدایی باید سختی و قوام خوبی داشته باشد.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰