کد خبر: ۵ |
۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
| |

عوامل خطر میگرن و درمان آن

عوامل خطر میگرن و درمان آن
میگرن چیزی فراتر از یک سردرد بد است که هر از گاهی رخ می‌دهد. عوامل مختلفی باعث میگرن می‌شوند. افراد مبتلا به میگرن مزمن در اکثر روزهای ماه علائم دارند .مواردی وجود دارد که برخی افراد را مستعد ابتلا به بیماری میگرن می کند و عواملی نیز وجود دارد که می تواند شانس حمله میگرن را افزایش دهد .بررسی عوامل سردرد میگرنی و راه شناخت علت آن را در این مطلب روز ایران آورده ایم.

میگرن چیست؟

میگرن نوعی اختلال عصبی است که می تواند علائم زیادی ایجاد کند. معمولاً با سردرد و ضعف مشخص می شود. علائم ممکن است شامل حالت تهوع ، استفراغ ، اشکال در صحبت کردن ، شمارش و صدا درآوردن و توانایی دیدن نور و صدا باشد. میگرن بیشتر در خانواده ها دیده می شود و در تمام سنین، افراد را درگیر می کند.

میگرن چیزی فراتر از یک سردرد بد است که هر از گاهی بروز می کند. این یک بیماری عصبی است که به طور معمول سردردهای شدید و تپنده ای ایجاد می کند که اغلب با اختلالات بینایی ، حالت تهوع ، استفراغ و حساسیت شدید به نور ، صدا ، لمس و بو همراه است.

 

عوامل خطر میگرن و درمان آن

علائم شایع میگرن

علائم اصلی میگرن معمولاً سردرد شدید در یک طرف سر است.درد معمولاً احساس تپش قلب خفیف تا شدید است که با حرکت افزایش می یابد و عملکرد طبیعی را مختل می کند. در بعضی موارد ، درد ممکن است در دو طرف سر ایجاد شود و می تواند صورت یا گردن را بپوشاند.

عوامل خطر میگرن و درمان آن

سایر علائم شایع میگرن عبارتند از:

  • احساس بیماری
  • مریض شدن
  • افزایش حساسیت به نور و صدا ، به همین دلیل بسیاری از افراد مبتلا به میگرن می خواهند در یک اتاق تاریک و آرام استراحت کنند

برخی از افراد گاهاً علائم دیگری را نیز تجربه می کنند ، از جمله:

  • عرق کردن
  • تمرکز ضعیف،
  • احساس خیلی گرم یا خیلی سرد بودن
  • درد شکمی (درد معده)
  • اسهال

همه افراد مبتلا به میگرن این علائم اضافی را ندارند و برخی از افراد می توانند بدون سردرد به آنها مبتلا شوند.

علائم میگرن معمولاً بین 4 ساعت تا 3 روز طول می کشد ، اگرچه ممکن است تا یک هفته بعد از آن احساس خستگی زیاد کنید.

از  دسته علائم میگرن،  حملات میگرن را می‌توان یاد کرد و می تواند از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد.  با این حال ،  برخی از افراد مبتلا به میگرن مزمن در بیشتر روزهای ماه علائم دارند. احتمال اینکه شما یا کسی که میشناسید مبتلا به میگرن باشد بسیار زیاد است بیماری میگرن سومین بیماری شایع در جهان است و بر اساس تحقیقات بنیاد میگرن آمریکا ،  از هر چهار خانواده در ایالات متحده تقریباً یک نفر مبتلا به میگرن است.متخصصان این بخش امروز همچنان در مورد پیچیدگی های میگرن و علت ایجاد آن در حال تحقیق هستند. مواردی وجود دارد که باعث می‌شود افرادی ، حاضر و آماده تر به میگرن باشند. عواملی وجود دارد که احتمال میگرن را بیشتر می‌کند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

عوامل خطر میگرن و درمان آن

عوامل خطر میگرن

عوامل متعددی می توانند شما را به میگرن دچار کند ، از جمله:

  • سابقه خانوادگی. اگر اعضای خانواده میگرن داشته باشند ، احتمال ابتلا به میگرن نیز بیشتر است.
  • سن. میگرن می تواند در هر سنی بروز دهد ، اگرچه اولین حمله اغلب در دوران نوجوانی اتفاق می افتد. میگرن در حدود 30 سالگی به اوج خود می رسد و در دهه های بعد به تدریج شدیدتر و نادرتر می شود.
  • ارتباط جنسی. زنان سه برابر بیشتر از مردان از میگرن رنج می برند.
  • تغییرات هورمونی. برای زنان مبتلا به میگرن ، سردرد ممکن است قبل و بعد از قاعدگی شروع شود. همچنین ممکن است در دوران بارداری یا یائسگی تغییر کند. میگرن معمولاً بعد از یائسگی بهبود می یابد.

 

ژنتیک و میگرن

عوامل خطر میگرن و درمان آن

ژنتیک نقش مهمی در احتمال ابتلا به میگرن دارد.  اگر شما میگرن دارید احتمال داشتن یک خویشاوند دیگر مبتلا به میگرن ۷۵ درصد است. میگرن می‌تواند به طور مساوی از طرف مادر و پدر منتقل شود.

وقتی که  علائم میگرن بروز می کند می‌تواند باعث اختلال بینایی ، حسی یا گفتاری را سبب شود. این اختلال می تواند تا چند دقیقه یا یک ساعت هم باقی بماند.  افرادی که این حس را تجربه می‌کنند معمولاً سردرد شدیدی هم دارند.

نقش هورمون ها در میگرن

با بررسی های به عمل آمده میزان ابتلا به میگرن در کودکان برابر است. اما با ورود به دوران بلوغ این آمار تغییر می کند. زنان نسبت به مردان سه برابر بیشتر مبتلا به میگرن هستند. هورمون های استروژن ،  در ایجاد میگرن نقش بسزایی دارند.

به گفته بنیاد میگرن آمریکا ،به احتمال زیاد ، دختران در حدود اولین چرخه قاعدگی خود  شروع میگرن دارند.

به گفته نادا هندییه ، متخصص سردرد و محقق در مراقبت های بهداشتی استنفورد در پالو آلتو ، کالیفرنیا ، ابتلا به میگرن در دوران قاعدگی برای زنان بسیار معمول است . "چندین نوع مختلف میگرن وجود دارد و زیرمجموعه ای از میگرن وجود دارد که مربوط به چرخه قاعدگی است."

وی افزود: "ما معتقدیم دلیل بسیاری از زنان در دوره قاعدگی میگرن به دلیل افت استروژن است كه درست با شروع چرخه اتفاق می افتد. این یک عامل بزرگ برای میگرن است. "

بر اساس بررسی منتشر شده ، افزایش سطح استروژن ، که در دوران بارداری اتفاق می افتد و تولید استروژن پایدار تخمدان ، همانطور که پس از یائسگی رخ می دهد ، به نظر می رسد خطر حملات میگرن را کاهش می دهد.

انتقال دهنده های عصبی و میگرن

عوامل خطر میگرن و درمان آن

افسردگی و اضطراب در افراد میگرنی شایع است. طبق آمار بنیاد میگرن آمریکا ، از هر 4 نفر مبتلا به میگرن ، 1 نفر افسرده و از هر 2 نفر 1 نفر دچار اضطراب است.

انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی هستند که سیگنال هایی را از یک سلول عصبی یا سلول عصبی به سلول دیگر و از سلول های عصبی به سلول های عضلانی منتقل می کنند. پیام های منتقل شده توسط انتقال دهنده های عصبی عملکردهای مختلفی در بدن را کنترل می کنند ، برخی از آنها در اضطراب و افسردگی نقش دارند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد انتقال دهنده های عصبی سروتونین ، که بر عملکرد هایی مانند خلق و خو ، خواب و گرسنگی و دوپامین تاثیر میگذارد ، بر مواردی مانند انگیزش و یادگیری نیز تاثیر می گذارد ، در میگرن نیز نقش دارد.

محققان دریافتند هنگامی که افراد مبتلا به میگرن بین حملات قرار دارند ، سطح دوپامین آنها پایدار و طبیعی است ، اما در طول حمله ، سطح آنها به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

تفاوت بین علت و عوامل ایجاد کننده میگرن

در حالی که علت اصلی بیشتر انواع میگرن - اینکه چرا یک نفر میگرن دارد و دیگری مبتلا نیست - ناشناخته مانده است ، عوامل مختلف حمله میگرن را بهتر می توان فهمید. این موارد شامل موارد زیر است:

  • آلرژی
  • شرایط محیطی ، که شامل تغییر در آب و هوا ، میزان استرس و مصرف غذا و همچنین بو و کمبود خواب است
  • داروهای خاصی از جمله مهارکننده های نیتروگلیسیرین و فسفودی استراز که برای اختلال عملکرد جنسی استفاده می شود و شامل ویاگرا (سیلدنافیل) و سیالیس (تادالافیل) است.
  • کمبود آب بدن ، حتی کم آبی کم
  • مصرف بیش از حد کافئین یا کاهش مصرف کافئین

شناسایی عوامل محرک شخصی می تواند  دشوار باشد ،  چرا که عوامل محرک زیادی برای بروز میگرن وجود دارد و  ممکن است  هر بار یک عامل خاص منجر به بروز حمله میگرن  نشود.

عوامل خطر میگرن و درمان آن

محرک های محیطی میگرن

مغز میگرنی ،  مغزی است که تغییرات زیاد را دوست ندارد. هنگامی که تغییر در هوا ، نور ، سر و صدا ، و حتی تغذیه وجود دارد - این نوع شرایط منجر به حملات میگرن می شوند.طبق بنیاد ملی سردرد ، انواع عوامل محیطی که می توانند باعث حمله میگرن شوند شامل موارد زیر است:

  • تغییرات آب و هوا ، از جمله تغییر در رطوبت ، دما یا فشار 
  • سرمای شدید ، رطوبت شدید یا جو بسیار خشک و غبارآلود
  • چراغ های روشن ، چراغ های چشمک زن و خیرگی
  • بخارها و بخارات ، از جمله دود تنباکو و مونوکسید کربن
  • بوهای شدید
  • بیماری حرکتی ناشی از مسافرت با ماشین ، قطار یا قایق
  • تغییراتی در روال که بر سطح استرس ، غذا خوردن یا خوابیدن تأثیر می گذارد
  • فعالیت جسمانی شدید

آیا ضربه سر می تواند باعث میگرن شود؟

عوامل خطر میگرن و درمان آن

اسپیرز می گوید: "ما می دانیم که سردرد پس از ضربه سر کاملاً معمول است." وی اضافه می کند: اگر شما زمینه ابتلا به میگرن را دارید ، احتمال اینکه سردرد پس از سانحه به عنوان یک سردرد از نوع میگرن بروز کند ، بیشتر است.

وی افزود: "اما مواردی وجود دارد كه هرگز سردرد نداشته اند ، سابقه خانوادگی سردرد هم ندارند و پس از ضربه سر آنها ، سردردهای مداوم ، شدید و شكل مغزی به وجود می آید . آنها معمولاً هر روز سردرد  ندارند ، اما پس از ضربه به سر بیشتر در معرض ابتلا به آنها هستند.

مطالعه ای که در سال 2018 در  مجله سردرد و درد منتشر شد ، نشان داد که افرادی که به دلیل آسیب دیدگی خفیف در سر بستری شده اند ، بیشتر در معرض ابتلا به سردرد جدید قرار می گیرند و یا تشدید سردرد موجود را در مقایسه با جمعیت عمومی گزارش می کنند.

آیا کودک آزاری ، بدرفتاری یا سایر آسیب های روانی باعث ایجاد میگرن می شود؟

نوع رفتار با کودک و نحوه رشد شخصیت در خانواده  می‌تواند تاثیر داشته باشد.

اسپیرز می گوید ، میگرن اپیزودیک کمتر از 15 روز سردرد در ماه تعریف می شود ، در حالی که میگرن مزمن 15 روز یا بیشتر از سردرد در ماه با ویژگی های میگرنی است. وی می گوید: "خطر پیشرفت از میگرن اپیزودیک به میگرن مزمن که در محدوده 1.5 تا 3 درصد در سال است وجود دارد."

اسپیرز می گوید ، مروری که در مارس 2019 در ژورنال سردرد منتشر شد ،  17 مطالعه را كه عوامل خطرزا برای ایجاد میگرن مزمن را بررسی می كرد ، تجزیه و تحلیل كرد. این عوامل قوی ترین شواهد را برای پیشرفت از میگرن اپیزودیک به میگرن مزمن داشتند:

  • استفاده بیش از حد از داروهای حاد ، به معنای استفاده از داروهای حاد برای درمان سردرد سه بار  یا بیشتر در هفته
  • افسردگی
  • افزایش میزان سردرد روزانه

 افزایش سردرد و مصرف بیش از حد داروهای حاد می تواند با هم همخوانی داشته باشد. "به عنوان مثال ، اگر کسی که ماهانه دوبار سردرد دارد ، و سردرد های او افزایش می یابد ، و شروع به مصرف خود سرانه دارو می کند این می تواند به یک چرخه معیوب از افزایش روزهای سردرد تبدیل شود که منجر به افزایش روزهای درمان شود. "هرچه بیشتر درمان می کنید ، خطر ابتلا به میگرن مزمن افزایش می یابد.

عوامل خطر غیر قابل تغییر در حملات میگرن 

عوامل خطر میگرن و درمان آن

عوامل خطری که فرد واقعاً بر آنها کنترل ندارد به عنوان عوامل خطر غیر قابل اصلاح شناخته می شوند. برای میگرن ، اینها شامل موارد زیر است:

  • سن و جنس  میگرن در زنان بین 20 تا 45 سال شیوع بیشتری دارد.
  •  تحقیقات اقتصادی در Cephalalgia منتشر شده است که می گوید : زنان با وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین تر خطر ابتلا به میگرن بیشتری دارند و خطر حمله مکرر میگرن نیز بیشتر است.
  • آسیب به سر : براساس بنیاد میگرن آمریکا ، اکثر افرادی که دچار ضربه مغزی می شوند بعد از آن دچار سردرد با ویژگی های میگرن می شوند.

روش کاهش حملات میگرنی

این روش ها را برای کاهش خطر حمله میگرن پیشنهاد می شود:

  • مصرف کافئین را محدود کنید.
  • اضافه وزن خود را کاهش دهید و یا از بروز چاقی جلوگیری کنید 
  • از استفاده بی رویه از داروها خودداری کنید.
  •  داشتن خواب کافی و منظم بسیار مهم است. 

عادت های روزمره خود را به دقت بررسی کنید. مثلاً  به هنگام خواب ، میزان فعالیت بدنی  ، نوشیدن و غذا خوردن و  مابقی کارهایی که در طول روز انجام می دهید او را زیر نظر داشته باشید عواملی که می‌تواند منجر به میگرن شود را شناسایی کنید. و از انجام آنها خودداری به ورزید

عوامل خطر میگرن و درمان آن

عوارض مصرف دارو های ضدسردرد

عوارض جانبی مسکن بیش از حد می تواند به دلیل مصرف بیش از حد منجر به سردردهای شدید شود. به نظر می رسد این خطر با مصرف آسپرین ، استامینوفن و کافئین بیشتر باشد. اگر آسپرین ، ایبوپروفن را بیش از 14 روز در ماه مصرف کنید ، یا تریپتان ، سوماتریپتان یا ریزریپتان مصرف کنید ، ممکن است سردرد بیش از حد ایجاد شود. 

مصرف بیش از حد دارو زمانی اتفاق می افتد که داروها درد را متوقف کرده و باعث ایجاد سردرد می شوند. سپس برای ادامه چرخه از مسکن های بیشتری استفاده می کنید.

منبع:everydayhealth.com_nhs.uk_mayoclinic

 

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰