کد خبر: ۲۲۲ |
۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
| |
بازی شطرنج:

۲۴ فواید بازی شطرنج برای کودک و بزرگسال

بازی شطرنج چه برای بزرگسالان و چه برای کودکان فواید زیادی دارد. بیشتر این مزایا مربوط به توسعه و بهبود عملکردهای شناختی مغز ، از جمله حل مسئله ، تفکر خلاق ، برنامه ریزی استراتژیک ، شناخت الگو و مهارت های به خاطر سپاری است.

۲۴ فواید بازی شطرنج برای کودک و بزرگسال

روز ایران: بازی شطرنج کاملاً استراتژیک است که از دو بازیکن و یک صفحه شطرنجی متشکل از 64 جعبه در یک شبکه 8 × 8 تشکیل شده است. این یک بازی فکری است که برای یادگیری حرفه ای آن سالها تمرین لازم است.

فواید بازی شطرنج 

بازی شطرنج چه برای بزرگسالان و چه برای کودکان فواید زیادی دارد. بیشتر این مزایا مربوط به توسعه و بهبود عملکردهای شناختی مغز ، از جمله حل مسئله ، تفکر خلاق ، برنامه ریزی استراتژیک ، شناخت الگو و مهارت های به خاطر سپاری است. همچنین ، به شما کمک می کند تا به طور بالقوه سطح ضریب هوشی را همزمان با آموزش ورزش و ایجاد اعتماد به نفس همزمان افزایش دهید. ناگفته نماند ، بازی بسیار سرگرم کننده ای است.

حال ، بیایید نگاهی دقیق تر به فواید بازی شطرنج بیندازیم. ما در روز ایران در مورد چگونگی بازی و توسعه عملکرد مغز در اشکال مختلف با بررسی جزئیات بیشتر در مورد هر یک از موارد بحث خواهیم کرد.

بنابراین ، اگر آماده هستید تا در مورد بازی شطرنج و فواید آن بیشتر بدانید ، پس بیایید شروع کنیم!

1. توانایی تفکر منطقی را توسعه می دهد

شطرنج توانایی تفکر منطقی و همچنین منطقی فرد را توسعه می دهد. بازیکنان باید "خارج از چارچوب" فکر کنند تا شانس خود را برای پیروزی در بازی افزایش دهند. این نوع تفکر منطقی باعث ایجاد حس کنجکاوی و شگفتی (در مورد جهان) می شود که برای همه به ویژه کودکان بسیار عالی است.

2. اعتماد به نفس ایجاد می کند

۲۴ فواید بازی شطرنج برای کودک و بزرگسال

بازی شطرنج نه تنها سطح قدرت ذهنی بازیکن را افزایش می دهد بلکه هنگامی که فرد قادر به برنده شدن در چنین بازی چالش برانگیزی باشد ، احساس عزت نفس و اعتماد به نفس را در او ایجاد می کند. این مهارت فراتر از صفحه شطرنج است و ارزش شخصی را ایجاد می کند که به زندگی روزمره تبدیل می شود و برای کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان سودمند است.

3. به پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل کمک می کند

مغز ، دقیقاً مانند سایر ماهیچه ها برای تقویت و سلامتی به ورزش نیاز دارد. بازی شطرنج یک بازی فکری بسیار استراتژیک است که عملکرد مغز را بهبود می بخشد. در مطالعات پزشکی ثابت شده است که خطر ابتلا به برخی بیماری های تخریب مغز مانند آلزایمر و زوال عقل را کاهش می دهد. 

4- به درمان اسکیزوفرنی کمک می کند

۲۴ فواید بازی شطرنج برای کودک و بزرگسال

اسکیزوفرنی یک اختلال روانی است که بسیاری از مشکلات جسمی ، روانی و عاطفی را ایجاد می کند. پزشکان در مرکز علوم اعصاب شناختی فرانسه کشف کردند که مبتلایان به این اختلال پس از انجام بازی شطرنج بهبود چشمگیری در وضعیت کلی خود نشان دادند.

5. بازیکن شطرنج صبور می شود

بازی شطرنج به طور متوسط ​​40 حرکت طول می کشد ، از 20 دقیقه تا چند ساعت به طول می انجامد! هر حرکت برای محاسبه ، برنامه ریزی و اجرا زمان بر است. کودکان ، نوجوانان و همچنین بزرگسالان می توانند از یادگیری اینکه صبر واقعاً یک فضیلت است و همه موارد مثبت به سراغ فرد صبور می رود ، بهره مند شوند.

6. رشد دندریت در مغز را تقویت می کند

دندریت ها مانند شاخه های درختی در مغز هستند که سیگنال هایی را از سلول های عصبی به نورون هایی که به آن متصل هستند منتقل می کنند. آنها برای عملکرد و رشد مغز حیاتی هستند. نشان داده شده است که بازی شطرنج از سنین پایین به رشد این "شاخه ها" کمک می کند ، بنابراین عملکرد شناختی را توسعه و بهبود می بخشد.

7. با بازی شطرنج مغز را تمرین دهید

مغز مانند عضله است - با ورزش سریعتر و قویتر می شود. یک مطالعه در آلمان نشان داده است که بازی شطرنج همزمان نیمکره چپ و راست مغز یک شخص را درگیر می کند. این امر برای توسعه نه تنها مهارت های ریاضی و منطق علمی (کنترل شده توسط نیمکره چپ) بلکه همچنین خلاقیت و تخیل (کنترل شده توسط نیمکره راست) در کودکان و بزرگسالان بسیار عالی است.

8. سطح ضریب هوشی را افزایش می دهد

۲۴ فواید بازی شطرنج برای کودک و بزرگسال

بارها گفته اند که افراد باهوش شطرنج بازی می کنند! ثابت شده است که یادگیری بازی شطرنج در سنین پایین به طور قابل توجهی سطح  ضریب هوشی (IQ) کودک را افزایش می دهد. به طور قطع به نظر می رسد که رابطه مستقیمی بین مهارت در شطرنج بازی و ضریب هوشی وجود دارد. مطالعات انجام شده در 30 سال گذشته نشان دهنده افزایش سطح ضریب هوشی دانش آموزان و نمرات آزمون پس از کمتر از یک سال بازی سیستماتیک شطرنج است!

9. شطرنج به شما می آموزد که چگونه برنده و بازنده ای باشید.

بازی شطرنج انصاف و ورزش را به افراد در هر سنی می آموزد. این یک محیط ایجاد می کند که در آن فرد باید فارغ از نتیجه ، آماده پیروزی یا باخت باشد و این کار را با ظرافت انجام دهد. این مهارت به ویژه برای بزرگسالانی که وارد نیروی کار حرفه ای می شوند است و در زندگی  بسیار مفید است.

مطمئناً همه برنده شدن را دوست دارند ، اما یادگیری نحوه پذیرفتن باخت مهم است. بعضی اوقات شما درس می دهید ، و گاهی هم درس می گیرید! مهمتر از همه ، سعی کنید از این باخت ها درس بگیرید و بازیکن بهتری شوید. دقیقاً مانند زندگی ، هنگام مواجهه با شکست باید به عقب برگردیم و قوی تر و عاقل تر برگردیم. برنده شدن با فضل یک ویژگی مهم شخصیتی است که شطرنج می تواند به فرد بیاموزد.

10. مهارت های حل مسئله را بهبود می بخشد

بازی شطرنج شامل چندین استعداد است ، از جمله حل مسئله ، تجزیه و تحلیل و منطق. این یک بازی است که نیاز به تفکر ، پردازش ، برنامه ریزی و اجرا دارد. مطالعه بین سالهای 1990 و 1992 در کانادا نشان داد که زمانی که یکپارچه سازی بازی شطرنج به برنامه درسی سنتی ریاضی، دانش آموزان علائم قابل توجهی بالاتر در آزمون های حل مسئله به ثمر رساند.

11. تمرکز را بهبود می بخشد

تمرکز کلید پیروزی در شطرنج است. توجه دقیق به تک تک جزئیات بازی یک امر ضروری است. شطرنج به پیشرفت این مهارت در جوانان و بزرگسالان کمک می کند ، که نه تنها هنگام بازی بلکه در موقعیت های زندگی روزمره نیز بسیار مفید است.

12. مهارتهای فضایی را توسعه می دهد

۲۴ فواید بازی شطرنج برای کودک و بزرگسال

مهارت های فضایی شامل توانایی تجسم یک شی در فضا ، تصویربرداری از موقعیت ثابت آن و سپس دستکاری ذهنی تصویر است. این نکته کلیدی در بازی شطرنج است ، زیرا بازیکنان باید بتوانند تغییرات 10 حرکت بعدی حریف را محاسبه و تجزیه و تحلیل کنند! بازی شطرنج به رشد این مهارت در کودکان و بزرگسالان کمک می کند و به ویژه برای زنان بسیار مفید است ، زیرا اخیراً تحقیقات نشان داده است که مردان در این زمینه پیشرفت بیشتری دارند.

13. عملکرد حافظه را بهبود می بخشد

این یک واقعیت است که شطرنج به بهبود عملکرد ذهنی و حافظه کمک می کند . بازیکنان نه تنها باید هر حرکتی را که حریف در بازی انجام داده است به خاطر بسپارند بلکه باید مشخص کنند که چگونه می توان از این حرکات به نفع او استفاده کرد. این به ویژه برای رشد مهارت های حفظ در کودکان در سنین مدرسه بسیار مفید است.شاید تعجب آور نباشد اگر بدانیم بازیکنان خبره شطرنج حافظه قوی دارند . از این گذشته ، این بازی شامل به خاطر سپردن ترکیبی از حرکتها و نتایج احتمالی آنها است.

همچنین جالب است بدانید که بازیکنان شطرنج با تجربه عملکرد بالاتری را در رابطه با نوع خاصی از یادآوری نشان می دهند: حافظه شنوایی. این توانایی به خاطر سپردن آنچه از طریق شنیدن یاد گرفته اید است.

در یک آزمایش ، محققان توانایی یادآوری بازیکنان خبره شطرنج را با افرادی که هیچ تجربه بازی شطرنج ندارند مقایسه کرد. آنها دریافتند که بازیکنان شطرنج در یادآوری لیست کلماتی که شنیده بودند به طور قابل توجهی بهتر از افرادی هستند که هرگز شطرنج بازی نکرده اند.

14. تفکر خلاق را توسعه می دهد

تفکر خلاق و هنری نیز با بازی شطرنج بهبود می یابد ، گرچه اکثر مردم آن را درک نمی کنند! یک مطالعه قبلی نشان داد که دانش آموزان بین کلاس های 7 و 9 که به طور منظم شطرنج بازی می کنند ، در فعالیت های مبتنی بر خلاقیت امتیاز بالاتری نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دهند ، دارند. بازی شطرنج فعال نیمکره راست (خلاقیت و تخیل) و همچنین چپ (منطق و استدلال) را درگیر می کند.

15. آگاهی از استدلال انتزاعی را افزایش می دهد

بازی شطرنج برای توسعه و بهبود مهارت های استدلال انتزاعی در کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان عالی است. این به بازیکنان کمک می کند الگوها را بشناسند و استراتژی های مبتنی بر آن را توسعه دهند. سناریوهای "اگر ... پس" در تفکر انتزاعی از طریق بازی شطرنج بسیار بهبود می یابند.

16- توانایی تفکر تحت فشار را بهبود می بخشد

۲۴ فواید بازی شطرنج برای کودک و بزرگسال

یادگیری نحوه تصمیم گیری در فشار در کسانی که شطرنج بازی می کنند بسیار افزایش یافته است. رقیبان باید همیشه تمرکز خود را حفظ کنند تا قبل از تمام شدن وقت آنها بهترین حرکت ممکن را انجام دهند! ظرفیت خونسردی ، آرامش مهم است ، توانایی تفکر تحت فشار یک مهارت زندگی است که به نفع افراد در هر سنی است.

17. مهارت های شناخت الگو را توسعه می دهد

شناخت الگوها مهارتی است که از طریق بازی شطرنج بسیار پیشرفت می کند. بازیکنان باید از حرکات مختلف انجام شده و اینکه چگونه در نهایت بر نتیجه بازی تأثیر می گذارند آگاه باشند. شناختن الگوها نقش حیاتی در زندگی (به ویژه برای کودکان) دارد که نوبت به خواندن متن ، شناسایی اشیا و ارتباط با مردم می رسد. 

18. برنامه ریزی و آینده نگری را آموزش می دهد

تهیه یک استراتژی و سپس پیش بینی نتیجه اصلی ترین ویژگی شطرنج است. برنامه ریزی و آینده نگری ، نه تنها در بازی شطرنج بلکه در بازی زندگی نیز مهم است! توانایی آمادگی بهتر برای مشکلات زندگی (و پیش بینی نتایج احتمالی) به کودکان (و بزرگسالان) می آموزد که چگونه از راه های تولیدی و خلاقانه مشکلات را حل کنند و با موانع روبرو شوند.

19. تفکر استراتژیک را بهبود می بخشد

استراتژی یک مولفه اساسی در بازی شطرنج است. این نیاز به تفکر ساختار یافته و مشورت دقیق دارد. افراد در هر سنی می توانند از یادگیری این مهارت حیاتی حیاتی ، که همچنین به سایر عملکردهای شناختی ، از جمله حل مسئله ، شناخت الگو و تفکر خلاق کمک می کند ، بهره مند شوند.

20. کمک به درمان توانبخشی

بازی شطرنج می تواند برای کمک به بازتوانی بیماران بهبود یافته از یک حادثه ناتوان کننده جسمی ، حمله قلبی / سکته مغزی یا سایر اشکال ناتوانی در رشد باشد. با جابجایی قطعات شطرنج در صفحه ، مهارت های حرکتی در عین تحریک عملکردهای شناختی ، تنظیم می شوند. همچنین به آرامش بخشیدن به کسانی که از اضطراب یا استرس رنج می برند کمک می کند.

21. فقط برای سرگرمی

۲۴ فواید بازی شطرنج برای کودک و بزرگسال

بیشترین سود همه (برای بازی شطرنج) صرفاً لذت بردن از آن است! این یکی از قدیمی ترین بازی های رومیزی در تاریخ است که تقریباً امکانات بی پایان دارد. این باعث می شود بازی هیجان انگیز و پویا باشد. چه چیزی سرگرم کننده تر از برد حریف در چنین بازی مهیجی است؟

22. شطرنج خلاقیت شما را بالا می برد

محققان یک مدرسه در هند مهارت تفکر خلاق دو گروه از دانش آموزان را آزمایش کردند. گروهی در بازی شطرنج آموزش دیدند و گروه دیگر اینگونه نبودند.

در این آزمون ها از دانش آموزان خواسته شد تا موارد متفاوتی را برای موارد معمول ارائه دهند و الگوها و معانی را به صورت انتزاعی تفسیر كنند. دانش آموزانی که شطرنج بازی می کردند در آزمون ها امتیاز بیشتری کسب می کردند. محققان نتیجه گرفتند که شطرنج توانایی دانش آموزان در تمرین تفکر واگرا و خلاق را افزایش می دهد.

  • شطرنج منجر به تقویت مهارت برنامه ریزی می شود

23. شطرنج می تواند درمان را موثرتر کند

برخی از مشاوران و درمانگران به عنوان وسیله ای برای افزایش خودآگاهی و ایجاد رابطه درمانی موثر تر ، با مشتریان شطرنج بازی می کنند.

شطرنج که به عنوان یک استراتژی خلاق درمانی در نظر گرفته می شود ، به شما امکان می دهد واکنش های خود در برابر استرس و چالش ها را هنگام بروز یک مسابقه مشاهده کنید. درمانگر شما برای کمک به شما در ارزیابی پاسخ های خود و کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه به مشکلات پاسخ می دهید حضور دارد و روش درمان موثر را پیدا میکند.

24. شطرنج این قدرت را دارد که مردم را دور هم جمع کند.

شطرنج یکی از قدیمی ترین بازی های جهان است که قدمت آن به بیش از 1500 سال می رسد. بازی شطرنج در سراسر جهان  گسترش یافته است و به بازی ای که امروز انجام می دهیم تغییر یافته است. در نتیجه ، این بازی مردم را از فرهنگ ها ، سنین و زمینه های مختلف پیرامون پیوند داده و  دور هم جمع کرده است.

سوالات متدوال در مورد فواید شطرنج

۲۴ فواید بازی شطرنج برای کودک و بزرگسال

1. آیا شطرنج مزایای خاصی برای بچه ها دارد؟

مطالعات نشان می دهد که شطرنج رشد این توانایی ها را در کودکان افزایش می دهد:

  • مهارت حل مسئله
  • مهارتهای اجتماعی و ایجاد رابطه

2. آیا بازی شطرنج نکاتی منفی دارد؟

مانند هر سرگرمی یا فعالیتی ، ممکن است اشکالاتی در بازی شطرنج وجود داشته باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید بدانید آیا به عنوان یک سرگرمی به شطرنج فکر کنید یا خیر.

3. بازی شطرنج می تواند استرس زا باشد؟

شطرنج بازان رقابتی نسبت به عملکرد خود در طول مسابقات اضطراب زیادی دارند. برخی حتی این بازی را شکنجه روحی توصیف کرده اند. استرس در مورد اینکه چه رتبه ای کسب خواهید کرد حتی ممکن است در خواب سالم تداخل ایجاد کند.محققان تغییرات ضربان قلب را در بازیکنان شطرنج که درگیر حل مشکلات دشوار شطرنج بودند ، تجزیه و تحلیل کرده اند. افزایش ضربان قلب شاخص افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک و استرس است.

در بازیکنان در مواقعی که مشکلات دشوارتر می شوند ، افزایش ضربان قلب بیشتر هم میشود - اما بازیکنان با تجربه تر دچار افت افزایش ضربان قلب می شوند. محققان فکر می کنند این تغییر مربوط به افزایش استرس ناشی از چالش شطرنج است.

4. بازی شطرنج ممکن است عملکرد آزمون را خیلی بالا نبرد

اگر شما از بسیاری از والدین و مربیانی هستید که به امید بهبود در تست های استاندارد که دارای ریاضیات و حل مسئله است ، دانش آموزان را در شطرنج آموزش می دهند ، ممکن است از این دستاوردها ناامید شوید.

سخن پایانی از روز ایران

بازی شطرنج بسیار استراتژیک است و اغلب اوقات برترین بازی فکری نامید می شود. بازیکنان سالها برای رسیدن به موفقیت تمرین می کنند. از طریق تمرین و بازی است که عملکرد مغز بهبود می یابد.هرگز برای یادگیری شطرنج دیر نیست. پس چرا امروز شروع نمی کنید و از مزایای ذهنی و روانی بسیاری که با این بازی همراه است بهره مند نمی شوید. موفق باشید.

منبع:gamesver-healthline-chess

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
0
خوب بود ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
0
0
شطرنج بازی خیلی خوبیه پیشنهاد می کنم حتما بازی کنید