کد خبر: ۲۰۰ |
۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
| |
کمر درد:

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

کمر درد جز مشکلات اکثر افراد است و برای پیشگیری و درمان آن با ورزش یا دارو ها باید نکاتی را مد نظر داشته باشید.در این مقاله از روز ایران به بررسی کمر درد و روش پیشگیری و درمان کمر درد پرداخته ایم.

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

کمردرد چیست؟

روز ایران: ناحیه کمر از زیر ریه شروع می شود. تقریباً همه در دوره ای از زندگی دچار کمردرد هستند. این یکی از مهمترین دلایل از دست دادن کار در ایالات متحده است خوشبختانه ، اغلب به خودی خود بهتر می شود. در صورت عدم موفقیت ، پزشک شما می تواند به چندین روش درمانی موثر کمک کند.

علائم کمردرد

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

اینها ممکن است از یک درد کسل کننده گرفته تا احساس خنجر یا تیر کشی باشد. درد ممکن است حرکت یا ایستادن را دشوار کند. درد که ناگهانی ایجاد می شود "حاد" است. این ممکن است در حین ورزش یا وزنه برداری سنگین اتفاق بیفتد. دردی که بیش از 3 ماه طول بکشد "مزمن" تلقی می شود. اگر درد شما در طی 72 ساعت بهتر نشود ، باید با یک پزشک مشورت کنید.

علائمی که نیاز به مراقبت فوری دارند

هر زمان که پس از سقوط یا آسیب دیدگی دچار کمر درد شدید شدید ، به یک متخصص مراجعه کنید. در صورت کمردرد همراه با مشکلات کنترل روده یا مثانه ، ضعف پا ، تب یا درد در هنگام سرفه یا جوش زدن به بدن ، همین مورد نیز صدق می کند. 

فشار عضلانی یا سیاتیک؟

کشیدگی عضلات اغلب علت کمر درد ناشی از وزنه برداری یا ورزش شدید است. اما گاهی اوقات به دلیل دیسک های کوچک پر از ژله است که به منظور محافظت از فضای بین مهره ها است. وقتی یکی از این دیسک ها برآمدگی یا شکسته شود ، می تواند عصبی را تحت فشار قرار دهد. وقتی عصب سیاتیک باشد ، درد از باسن به پایین یک پا می رسد. این سیاتیک است.

علت کمردرد: شغل شما

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

اگر کار شما شامل بلند کردن ، کشیدن یا هر چیز دیگری باشد که ستون فقرات را بپیچاند ، ممکن است به کمر درد کمک کند. با این حال ، تمام روز پشت میز نشستن خطرات خاص خود را به همراه دارد ، به خصوص اگر صندلی شما ناراحت کننده باشد.

علت کمردرد: کیف شما

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

اگرچه ممکن است کیف ، کوله یا کیف خود را روی شانه خود بپوشید ، این کمر است که قسمت بالای بدن را پشتیبانی می کند - از جمله هر وزن اضافی که تحمل می کنید. بنابراین کیسه ای که بیش از حد پر شده باشد می تواند کمر را از بین ببرد ، به خصوص اگر آن را روز به روز حمل کنید. اگر باید بار سنگینی را حمل کنید ، تعویض کیف دستی چرخدار را در نظر بگیرید.

علت کمردرد: تمرین شما

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

زیاده روی در ورزش به شکل نامناسب یکی از مهمترین دلایل افزایش بیش از حد عضلات است که منجر به کمردرد می شود. اگر تمایل داشته باشید که در هفته کاری بی تحرک باشید و آخر هفته ساعتها در ورزشگاه یا زمین سافت بال باشید ، آسیب پذیر می شوید.

 

علت کمردرد: دیسک فتق شده

مهره های ستون فقرات توسط دیسک های ژل مانند که در معرض سایش و پارگی از پیری یا جراحت قرار دارند ، بالش می شود. دیسک ضعیف شده ممکن است پاره یا برآمده شود و به ریشه عصب نخاعی فشار وارد کند. این به عنوان دیسک فتق شناخته می شود و می تواند درد شدیدی ایجاد کند.

علت کمردرد: وضعیت شما

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

مادران درست گفتند: "صاف بایستید!" کمر شما بهترین حالت را برای تحمل وزن دارد. این به معنای نشستن با پشتیبانی مناسب از ناحیه کمر برای پایین کمر و شانه ها به عقب است و هنگام ایستادن ، وزن را روی هر دو پا به طور مساوی حفظ کنید.

راهی که قدم می زنید

اگر روزانه 3000 تا 4000 قدم راه می روید. درد پا ، صافی کف پا یا سایر مشکلات می تواند شما را اذیت کند. این می تواند منجر به فشار بر سایر اعضای بدن شما شود. آیا هنگام ایستادن یا شروع به راه رفتن کمر درد شما را اذیت میکند؟ در این صورت ، با یک متخصص پا مشورت کنید تا ببینید آیا ممکن است مقصر در لخته شدن بدن شما باشد.

بازی ویدیویی

گیمرها تمایل دارند زمان زیادی را در حالت نشسته و سرشان به سمت جلو متمایل و شانه هایشان بهم بخورد. وضعیت بد بدن و ساعت ها نشستن می تواند منجر به خستگی و سفتی عضلات شود. یک راه حل ساده: یک تایمر برای وقفه های 20 یا 30 دقیقه ای تنظیم کنید تا به خود یادآوری کنید که بایستید و حرکت کنید. و به جای خوابیدن روی مبل ، روی یک توپ درمانی بنشینید.

 

اعصاب آسیب دیده

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

بعد از آسیب یا جراحی در اطراف اعصاب پشت ، بافت اسکار رشد می کند. این مواد ضخیم و سخت به ترمیم عصب کمک می کند. اما هنگام حرکت ، جای زخم می تواند ناحیه حساس را بگیرد. زخم همچنین می تواند مانع خون رسانی به عصب شود. هر دو می توانند باعث کمردرد شوند. پزشک شما ممکن است با استفاده از نبض درمانی الکتریکی اعصاب را که باعث سیگنال های درد می شود ، درمان کند. یا ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

 

زایمان

یک مطالعه نشان داد زنانی که از طریق سزارین با بیهوشی اپیدورال زایمان می کردند ، بعداً بیشتر دچار کمردرد می شوند. زایمان می تواند بدن شما را در موقعیت های کشیده قرار دهد. این می تواند به کمر شما آسیب برساند و منجر به درد شود. همچنین ، باید فعالیت را برای مدتی بعد از سزارین محدود کنید. این می تواند کمر شما را ضعیف کند.

سیگار کشیدن

افراد سیگاری تقریباً 3 برابر بیشتر دچار کمردرد می شوند. دخانیات جریان خون را در بافت ها و استخوان های شما کند می کند. این می تواند منجر به تجزیه دردناک دیسک های ستون فقرات شود. از آنجا که سیگار کشیدن نیز باعث کند شدن روند بهبودی می شود ، ممکن است درد آن طولانی شود. محققان همچنین فکر می کنند که نیکوتین باعث بدتر شدن درد می شود. در مورد راه های ترک سیگار از پزشک خود سوال کنید.

 

قد

مطالعات نشان داده است که ارتباطی بین مشکلات قد و کمر وجود دارد. یکی از این نتایج نشان داد که زنان با قد بلند تر 20٪ بیشتر از زنان کوتاه قد دچار کمردرد می شوند. این خطر همچنین برای مردان قد بلند نیز وجود دارد ، اما با شدت کمتری بروز پیدا می کند. هورمون ها ، یا نحوه حرکت بدن بلندتر ، می تواند دلیل آن باشند. از این رو می تواند این مشکلات به دلیل وضعیت بدنی ایجاد شود .وقتی که خم می شوید سوار ماشین می شوید یا خم می شوید تا با افراد کوتاه قد صحبت کنید ، باشد.

شلوار خیلی تنگ

ممکن است آنها مد روز باشند ، اما شلوارهای تنگ می توانند به کمرتان آسیب برسانند. مطالعه روی مردانی که ابتدا شلوارهای شلوار متناسب با آن می پوشیدند ، سپس به اندازه های کوچکتر روی می آوردند ، نشان داد که شلوارهای تنگ حرکات و وضعیت بدن را تغییر می دهند. لباس تنگ منجر به حرکت سخت و نامناسب در قسمت پایین ستون فقرات و لگن می شود. همچنین می تواند هنگام نشستن شما را دچار افتادگی کند. این باعث ضعیف شدن ماهیچه هایی می شود که ستون فقرات شما را در یک خط قرار می دهد.

عفونت ادراری

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

عفونت های دستگاه ادراری (UTI) هنگامی اتفاق می افتد که باکتری های راست روده یا پوست به دستگاه ادراری شما وارد شده و آن را آلوده کنند. بیشتر آنها عفونت مثانه هستند. عفونت کلیه نادرتر است ، اما جدی تر است. آنها می توانند باعث کمردرد همراه با موارد زیر شوند:

  • تب
  • لرز
  • حالت تهوع

پزشکان از آنتی بیوتیک برای پاکسازی عفونت ادراری استفاده می کنند که بیشتر در خانم ها و دختران دیده می شود.

یک کیف پول بزرگ

بله این موردی است که واقعا رخ می دهد. سندرم کیف پول چرمی اولین نشانه خود را در اواسط دهه 1960 انجام داد ، زمانی که مردان شروع به پر کردن کارت های اعتباری در کیف پول خود کردند - سپس روی آنها می نشستند. هنگامی که بر روی جیبی با پول نقد ، کارت و کاغذ نشسته اید ، عضلات باسن شما دچار تنش می شود. بنابراین اعصاب سیاتیک خود را تحت فشار قرار داده اید. این می تواند باعث ایجاد کمردرد شود. یک کیف پول باریک و بدون سر و صدا در جیب جلوی شما می تواند مشکل را برطرف کند.

 

 

 صندل های لطیف

 صندل  - چه کسی آنها را دوست ندارد؟ در حالی که صندل نازک و راحتی به پا دارید،  پاهایتان به زمین صاف می خورند ، با کمی بالشتک برای جذب ضربه. این نه تنها گام طبیعی شما را تغییر می دهد بلکه می تواند به پاهای شما آسیب برساند. استرس و درد می تواند به سمت پاها ، باسن و کمرتان حرکت کند. حتی صندل های تابستانی گاه به گاه باید از پاهای شما محافظت و حمایت کنند.

بیخوابی

ممکن است انتظار داشته باشید که یک زخم درد باعث بیدار نگه داشتن شما در شب شود. اما مشکلات خواب می تواند منجر به کمردرد یا تشدید آن شود. یک مطالعه نشان داد که در صورت بی خوابی 1 برابر احتمال کمردرد دارید. (این بدان معناست که خوابیدن یا خواب ماندن دشوار است.) محققان دقیقاً دلیل آن را نمی دانند. اما بی خوابی می تواند حساسیت بیشتری نسبت به درد داشته باشد. استرس نیز ممکن است نقشی داشته باشد.

روش بهبود:

  • عادتهای خواب بهتر
  • تکنیک های آرامش
  • درمان

 

چه کسی در معرض کمردرد است؟

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

اکثر افراد اولین بار در سن 30 سالگی کمردرد را تجربه می کنند. احتمال حملات اضافی با افزایش سن افزایش می یابد. دلایل دیگری که ممکن است کمر شما صدمه ببیند عبارتند از:

  • اضافه وزن داشتن
  • بی تحرک بودن
  • بلند کردن چیزهای سنگین در کار

تشخیص کمردرد

برای کمک به پزشک در تشخیص منبع کمردرد ، در توصیف نوع درد ، زمان شروع آن ، علائم مربوطه و هرگونه سابقه بیماری های مزمن دقت کنید. پزشک شما احتمالاً قبل از شروع درمان نیازی به تجویز اشعه ایکس ، سی تی یا ام آر آی نخواهد داشت.

مراقبت در منزل برای کمردرد

کمر درد به دلیل کشیدگی عضلات معمولاً به خودی خود بهتر می شود ، اما می توانید برای راحتی بیشتر خود قدم بردارید. یک پد گرم کننده یا حمام های گرم می توانند موقتاً تسکین دهنده درد باشند.

بحث استراحت در تخت خواب

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

وقتی کمرتان درد می کند ، ممکن است احساس کنید از تخت بلند نمی شوید. اما اگر مشکل کشیدگی عضلات است ، پزشکان توصیه می کنند در اسرع وقت به فعالیت های عادی خود برگردید. مطالعات نشان می دهد که بیشتر از یک یا دو روز استراحت در رختخواب می تواند درد را بدتر کند و باعث کاهش انعطاف پذیری عضلات شود.

یوگا

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

اگر کمر درد در عرض 3 ماه برطرف نشود ، شواهدی وجود دارد که یوگا می تواند به شما کمک کند. در یک مطالعه ، افرادی که 12 هفته در کلاس های یوگا شرکت کردند ، کمر درد کمتری نسبت به افرادی که کتابی در مورد کمردرد دریافت کرده اند ، داشتند. این مزایا چندین ماه به طول انجامید. فقط مطمئن شوید که دستورالعمل های تخصصی دریافت کرده اید تا به خود آسیب نرسانید. 

دستکاری ستون فقرات

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

متخصصان جراحی و بعضی از پزشکان استئوپاتی ممکن است سعی کنند مفاصل ستون فقرات شما را برای درمان کمردرد حرکت دهند. آنها با دستان خود به استخوانها و بافتهای اطراف فشار می آورند. این روش درمانی برای همه مناسب نیست ، بنابراین حتماً تمام علائم و مشکلات سلامتی خود را به ارائه دهنده خود بگویید.

ماساژ درمانی

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

ماساژ ممکن است درد مزمن کمر را تسکین دهد ، به ویژه هنگامی که با ورزش و کشش همراه باشد. محققان خاطرنشان کردند بیمارانی که هر سه نفر را انجام داده اند قادر به حرکت راحت تر بوده و درد کوتاه مدت و طولانی مدت کمتری داشته اند.

 

شرایط مزمن

چندین بیماری مزمن می تواند به کمردرد منجر شود.

  • تنگی نخاع عبارت است از تنگ شدن فضای اطراف نخاع ، که می تواند به اعصاب نخاعی فشار وارد کند.
  • اسپوندیلیت مفاصل ستون فقرات و گاهی شانه ها ، باسن ، دنده ها و سایر نواحی را نیز ملتهب می کند. باعث درد مزمن و سفتی می شود. در موارد جدی ، مهره های ستون فقرات شروع به تحلیل می کنند.
  • فیبرومیالژیا باعث درد گسترده عضلات ، از جمله کمردرد می شود.

طب سوزنی

آیا طب سوزنی می تواند کمردرد را درمان کند؟ شواهد در مورد افرادی که کمردرد دارند کم است. تحقیقات نشان داد که این افراد به همان اندازه که از طب سوزنی واقعی استفاده می کنند از طب سوزنی ساختگی نیز بهره مند می شوند. با این حال در سایر مطالعات ، افراد مبتلا به کمر درد مزمن یا طولانی مدت پس از دریافت درمان های طب سوزنی بهبود یافته اند.

 

داروها

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

کمر درد معمولاً با مسکن های بدون نسخه ، مانند استامینوفن ، ایبوپروفن یا ناپروکسن ، احساس بهتری دارد. کرم های تسکین دهنده درد ممکن است برای دردهای عضلانی مفید باشند. برای درد شدید یا درد مزمن ، پزشک ممکن است داروهای تجویز شده را توصیه کند.

عمل جراحی

اگر کمردرد طولانی مدت در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می کند و سایر روش های درمانی موجب تسکین شما نشده اند ، ممکن است شما کاندید جراحی باشید. بسته به علت درد شما ، یک جراح می تواند دیسک فتق را برداشته ، فضای اطراف نخاع را گسترده کند و یا دو مهره نخاع را با هم فیوز کند.

تزریق

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

اگر درمان های ساده و دارویی کمکی نمی کند ، ممکن است پزشک تزریقات پشت را توصیه کند. یک روش ، به نام بلوک ریشه عصب ، اعصاب تحریک شده را هدف قرار می دهد. تزریقات کمردرد معمولاً حاوی داروهای استروئیدی است.

فیزیوتراپی

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

اگر کمر درد شما را برای مدت طولانی غیرفعال کرده است ، یک برنامه توانبخشی می تواند به شما در تقویت عضلات و بازگشت به فعالیت های روزمره کمک کند. یک فیزیوتراپیست می تواند شما را از طریق کشش ، ورزش های قدرتی و کاردیو با تأثیر کم راهنمایی کند که به شما کمک می کند تا بدون فشار آوردن به پشت ، تناسب اندام داشته باشید.

 

روش های دیگر برای درمان کمر درد

کرانچ

برخی از ورزش ها می توانند کمردرد را تشدید کنند و در صورت داشتن کمردرد حاد باید از آنها اجتناب شود. کرانچ جزئی می تواند به تقویت عضلات پشت و معده شما کمک کند. دراز بکشید و زانوها را خم کرده و پاها را صاف روی زمین قرار دهید. دستان خود را روی سینه قرار دهید یا دستان خود را پشت گردن قرار دهید. عضلات معده را سفت کرده و شانه ها را از زمین بلند کنید. وقتی شانه ها را بالا می آورید ، نفس بکشید. با آرنج هدایت نکنید یا از بازوها برای کشیدن گردن از زمین استفاده نکنید. برای یک ثانیه نگه دارید ، سپس به آرامی پایین بیایید و پایین بیایید. 8 تا 12 بار تکرار کنید. فرم مناسب از استرس بیش از حد در کمرتان جلوگیری می کند. پاها ، استخوان دنبالچه و کمرتان باید همیشه در تماس با حصیر باشد.

کشش های همسترینگ

به پشت دراز بکشید و یک زانو را خم کنید. یک حوله را زیر توپ پا حلقه کنید. زانوی خود را صاف کرده و به آرامی روی حوله عقب بکشید. شما باید احساس کشش ملایم از پشت ساق خود کنید. حداقل 15 تا 30 ثانیه در این حالت بمانید. برای هر پا 2 تا 4 بار انجام دهید.

زانو به سینه

به پشت بخوابید و زانوها را خم کرده و پاها را صاف روی زمین قرار دهید. یک زانو را به سینه بیاورید ، پای دیگر را روی زمین صاف نگه دارید. کمرتان را به زمین فشار داده و برای مدت 15 تا 30 ثانیه نگه دارید. سپس زانوی خود را پایین آورده و با پای دیگر این کار را تکرار کنید. این کار را برای هر پا 2 تا 4 بار انجام دهید.

 

شیب دادن لگن

به پشت بخوابید و زانوها را خم کنید ، پاها را روی زمین بگذارید. شکم خود را با انقباض محکم کنید انگار که برای یک مشت آماده می شوید. احساس می کنید کمرتان به زمین فشار می آورد و لگن و لگن به عقب تکان می خورد. در حالی که آرام و آرام نفس می کشید 10 ثانیه در این حالت بمانید. 8 تا 12 بار تکرار کنید.

پل زدن

به پشت بخوابید و زانوها را خم کرده و فقط پاشنه را روی زمین قرار دهید. پاشنه های خود را به زمین فشار دهید ، باسن خود را فشار دهید و باسن خود را از زمین بلند کنید تا شانه ها ، باسن و زانوها در یک خط مستقیم قرار بگیرند. حدود 6 ثانیه نگه دارید و سپس لگن را به آرامی به زمین پایین بیاورید و 10 ثانیه استراحت کنید. 8 تا 12 بار تکرار کنید. از حرکت قوس کمر خود به دلیل حرکت مفصل ران به سمت بالا خودداری کنید. با سفت شدن عضلات شکم قبل و در طول لیفت ، از انجام کارهای عظیم خودداری کنید.

وزنه برداری ممکن است کمک کند

به درستی انجام می شود ، وزنه برداری معمولاً به کمر شما آسیب نمی رساند. در حقیقت ، ممکن است به تسکین درد مزمن کمر کمک کند. اما هنگامی که دچار کمر درد حاد (ناگهانی) هستید ، قرار دادن فشار اضافی بر عضلات پشت و رباط ها می تواند خطر آسیب دیدگی بیشتر را افزایش دهد. از پزشک خود بپرسید که آیا باید وزنه بزنید و از انجام کدام تمرینات خودداری کنید.

ورزش هوازی

ورزش هوازی ریه ها ، قلب و رگ های خونی شما را تقویت می کند و می تواند به کاهش وزن کمک کند. پیاده روی ، شنا و دوچرخه سواری ممکن است به کاهش درد کمر کمک کند. با جلسات کوتاه شروع کنید و به مرور زمان جمع شوید. اگر کمر شما درد می کند ، سعی کنید شنا کنید ، جایی که آب بدن شما را پشتیبانی می کند. از هرگونه سکته مغزی که بدن شما را پیچ می کند ، خودداری کنید.

 

تقویت پشت

تمرینات قدرتی می تواند به کمرتان کمک کند. در تمرینات خم شدنی ، برای کشش و تقویت عضلات پشت و پهلو به جلو خم می شوید. در تمرینات کششی ، شما به سمت عقب خم می شوید و عضلات پشتیبان را توسعه می دهید. اگر کمردرد دارید ، در مورد ورزش هایی که برای شما بی خطر است با پزشک یا متخصص فیزیوتراپی صحبت کنید.  

جلوگیری از کمردرد

کمر درد چیست؟ روش پیشگیری و درمان

هیچ راهی مطمئن برای جلوگیری از کمردرد با افزایش سن وجود ندارد ، اما اقدامات دیگری وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر خود انجام دهید:

  • در یک وزن سالم بمانید.
  • به طور منظم تمرین کن.
  • با پاها بلند شوید ، نه با پشت.
  • اطمینان حاصل کنید که موقعیت ایستگاه کاری شما در درد شما مثر نیست.

جلوگیری از: لمس انگشتان پا

ورزش برای کمردرد مفید است - اما همه ورزش ها مفید نیستند. هرگونه ناراحتی خفیف که در آغاز این تمرینات احساس می شود باید با تقویت عضلات از بین برود. اما اگر درد بیش از حد خفیف است و بیش از 15 دقیقه در طول ورزش طول می کشد ، بیماران باید ورزش را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرند. برخی از تمرینات ممکن است درد را تشدید کند. به عنوان مثال لمس انگشتان ایستاده فشار بیشتری را بر روی دیسک ها و رباط های ستون فقرات وارد می کند. آنها همچنین می توانند عضلات کمر و همسترینگ را بیش از حد کشش دهند.

اجتناب از نشستن زیاد

اگرچه ممکن است فکر کنید دراز و نشست می تواند عضلات اصلی یا شکمی شما را تقویت کند ، اما بیشتر افراد هنگام انجام نشستن ، از عضلات باسن استفاده می کنند. نشستن ممکن است فشار زیادی به دیسک های ستون فقرات شما وارد کند.

منبع:www.webmd.com

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰