کد خبر: ۲۶۸ |
۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵
| |

واژینیت (عفونت واژن)

التهاب مهبل (واژن) را واژینیت می‌گویند. این به دلیل عدم تعادل مخمر و باکتری‌هایی است که به طور معمول در واژن زندگی می‌کنند.

واژینیت چیست؟

واژینیت (عفونت واژن)

التهاب مهبل (واژن) را واژینیت می گویند. این به دلیل عدم تعادل مخمر و باکتری هایی است که به طور معمول در واژن زندگی می کنند.

همراه با ناراحتی ، ممکن است بویی متفاوت از حد معمول مشاهده کنید. ممکن است به عفونت ناشی از باکتری ، مخمر یا ویروس مبتلا شوید. مواد شیمیایی موجود در صابون ها ، اسپری ها یا حتی لباس هایی که با این قسمت تماس می گیرند می توانند پوست و بافتهای ظریف را تحریک کنند.

می بایست برای پیشگیری و انتخاب روش درمانی مناسب به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

انواع و علل واژن

واژینیت (عفونت واژن)

بنابرگفته پزشکان قرار گرفتن درشرایط مختلف، باعث عفونت و یا التهاب از مهبل (واژن) می شود.

شایع ترین انواع آنها عبارتند از:

  • واژینوز باکتریایی ، التهاب واژن به دلیل رشد بیش از حد باکتری ها است که به طور معمول باعث بوی شدید ماهی می شود.
  • عفونت کاندیدا یا مخمر ، رشد بیش از حد قارچ کاندیدا ، که به طور معمول در واژن به مقدار کم یافت می شود.
  • کلامیدیا شایعترین عفونت مقاربتی (STI) در زنان است ، معمولاً در سنین 18 تا 35 سال که چندین شریک جنسی دارند .
  • سوزاک یکی دیگر از عفونت های شایع است که از طریق رابطه جنسی منتشر می شود. اغلب همراه با کلامیدیا است.
  • تریکومونیازیس عفونت منتشر شده توسط جنس است که توسط انگلی ایجاد می شود . این خطر شما را برای سایرعفونت ها افزایش می دهد.
  • واژینیت ویروسی التهاب ناشی از ویروس است ، مانند ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) یا ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) که از طریق رابطه جنسی گسترش می یابد. وباید دانست زخم ها یا زگیل های دستگاه تناسلی می توانند دردناک باشند.

علائم بیماریهای مقاربتی (STD) واضح نیست. اگر از نظر جنسی فعال هستید (به خصوص اگر چندین شریک زندگی دارید) ، باید در مورد آزمایش آنها در چک سالانه با پزشک خود صحبت کنید.

در صورت عدم درمان ، برخی از موارد می توانند به طور دائمی به اندام های تولید مثل شما آسیب برسانند و یا سایر مشکلات سلامتی را ایجاد کنند. همچنین می توانید آنها را به یک همسرتان منتقل کنید.بعضی اوقات ، خارش ، سوزش و حتی ترشح بدون عفونت (واژینیت غیر عفونی) اتفاق می افتد. اغلب ، این یک واکنش آلرژیک یا تحریک شده از محصولاتی مانند:

  • مواد شوینده
  • دوش
  • جنس پارچه لباس 
  • صابون های معطر
  • اسپرم کش
  • اسپری های واژن

همچنین ممکن است از سطح پایین تر هورمون ها به دلیل یائسگی یا برداشتن تخمدان شما باشد. این می تواند واژن شما را خشک کند ،و دچار بیماری به نام واژینیت آتروفیک شوید. مقاربت جنسی می تواند دردناک باشد ، و شما ممکن است خارش و سوزش واژن را مشاهده کنید .اگرچه ممکن است علائم مختلفی داشته باشند ، تشخیص حتی برای یک پزشک باتجربه نیز می تواند مشکل باشد. بخشی از مشکل این است که شما می توانید همزمان بیش از یک مورد داشته باشید.همچنین می توانید بدون هیچ علامتی به عفونت مبتلا شوید.

عفونت مخمر در مقابل واژینوز باکتریایی

دو مورد از مهمترین دلایل واژنیت مربوط به ارگانیسم هایی است که در واژن شما زندگی می کنند. آنها می توانند علائم بسیار مشابهی داشته باشند. عفونت های مخمر رشد بیش از حد مخمری است که به طور معمول در بدن خود دارید. واژینوز باکتریایی زمانی اتفاق می افتد که تعادل باکتری ها از بین برود. با هر دو حالت ممکن است ترشحات سفید یا خاکستری مشاهده کنید.

چگونه می توانید آنها را از هم جدا کنید؟ اگر بوی ماهی وجود داشته باشد ، واژینوز باکتریایی حدس بهتری است. اگر ترشحات شما شبیه پنیر کاتاژ باشد ، ممکن است عفونت مخمری مقصر باشد. همچنین ممکن است باعث خارش و سوزش شود ، اگرچه واژینوز باکتریایی ممکن است باعث خارش شما شود.

وجود هر دو در یک زمان ممکن است.

علائم واژینیت

واژینیت (عفونت واژن)

از واژن زن ترشحاتی ایجاد می شود که معمولاً روشن یا کمی ابری است. تا حدی ، نحوه پاک شدن واژن است.

در واقع بو ندارد و خارش شما را ایجاد نمی کند. چه مقدار از آن و دقیقاً آنچه به نظر می رسد و احساس می شود می تواند در دوره قاعدگی متفاوت باشد . در یک برهه ممکن است مقدار کمی ترشحات بسیار نازک یا آبکی داشته باشید و در زمان دیگری از ماه ، ضخیم تر باشد و مقدار بیشتری از آن وجود داشته باشد. این همه طبیعی است.

وقتی ترشحات شما بوی بسیار قابل ملاحظه ای داشته باشد ، یا سوختگی یا خارش داشته باشد ، این احتمالاً یک مشکل است. در هر زمان از روز ممکن است احساس تحریک کنید ، اما بیشتر اوقات در شب آزار دهنده است. رابطه جنسی می تواند برخی علائم را بدتر کند.

شما باید در این موارد با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ترشحات واژن شما تغییر رنگ می دهد ، سنگین تر است یا بوی دیگری دارد.
  • متوجه خارش ، سوزش ، تورم یا درد در اطراف یا خارج واژن خود می شوید.
  • رابطه جنسی ناراحت کننده است.

درمان واژینیت

واژینیت (عفونت واژن)

کلید درمان عفونت های واژن ، تشخیص درست است.

دقیقاً به چه علائمی علائم دارید و چه موقع توجه کنید. آماده باشید تا رنگ ، بافت ، بو و میزان ترشحات را توصیف کنید. قبل از مراجعه به مطب یا کلینیک خود دوش نکشید. آزمایش دقیق را سخت یا غیرممکن خواهد کرد. برخی از پزشکان از شما می خواهند در طی 24 تا 48 ساعت قبل از ملاقات خود رابطه جنسی برقرار نکنید.

بهتر است قبل از استفاده از داروهای بدون نسخه به پزشک خود مراجعه کنید ، حتی اگر کاملاً مطمئن باشید که می دانید چه دارویی دارید.

با مقابله با علت احتمالی ، واژینیت غیر عفونی را درمان می کنید. در نظر داشته باشید چه محصولی استفاده می کنید که می تواند باعث تحریک پوست حساس شما شود. برای تغییرات هورمونی ، پزشک ممکن است برای کاهش علائم استروژن تجویز کند.

پیشگیری از واژن

واژینیت (عفونت واژن)

واژن خود را تمیز و خشک نگه دارید. اما پزشکان اسپری های واژن یا صابون های بسیار معطر را برای این ناحیه توصیه نمی کنند. دوش واژینال نیز ممکن است باعث تحریک شود و از همه مهمتر ، می تواند عفونت را پنهان یا گسترش دهد. همچنین باکتری های سالم را که در خانه واژن شما انجام می دهند ، از بین می برد. دوش گرفتن هرگز توصیه نمی شود.

از لباس هایی که گرما و رطوبت را در خود نگه می دارند خودداری کنید. لباس زیر نایلونی ، شلوار جین تنگ ، شلوارک کوتاه و شلوار استرچ که نفس نمی کشد و جوراب شلواری بدون پنبه پنبه ای می تواند منجر به عفونت های مخمری شود.

خوردن ماست با فرهنگ فعال (برچسب را بررسی کنید) ممکن است به شما کمک کند تا عفونت کمتری داشته باشید.

کاندوم بهترین راه برای جلوگیری از انتقال عفونت بین شرکای جنسی است.

هر ساله پزشک معالج زنان و زایمان کامل انجام دهید ، از جمله تست پاپ اسمیر .

منبع.webmd

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۲
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
0
0
ممنون از محتوای خوبتون
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
0
0
عالی بود تشکر