کد خبر: ۷۲۶ |
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸
| |

تاثیر بیماری های ویروسی در ابتلا به آلزایمر

تاثیر بیماری های ویروسی در ابتلا به آلزایمر
بیماری های ویروسی می تواند منجر به بیماری های عصبی متعددی شوند از جمله بیماری آلزایمر و پنج بیماری عصبی دیگر که در این مقاله ار روز ایران به بررسی آن می پردازیم

بیماری های ویروسی رایج و آلزایمر

بیماری های ویروسی رایج می توانند شما را مستعد زوال مغزی یا آلزایمر کنند مطالعه بر روی 10 میلیون سرباز آمریکایی، دانشمندان را بر آن داشت تا تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر بیماری های ویروسی روی مغز و آلزایمر را انجام دهند. در این مقاله از روز ایران به بررسی تاثیر بیماری های ویروسی در افزایش سرعت روند آلزایمر می پردازیم.

بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در Neuron منتشر شده است، بیماری‌های ویروسی رایج، فرد را مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر و پنج بیماری فاجعه‌بار عصبی (ND) می‌کند. همچنین ارتباط غیرمنتظره ای بین زوال عقل یا آلزایمر با ، بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس (MS)، بیماری لوگریگ یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و زوال عقل عروقی یافت شد.

یک مطالعه اولیه با تمرکز بر داده های آزمایش خون 10 میلیون سرباز آمریکایی نشان داد که احتمال ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس بدون ابتلا به عفونت ویروس اپشتین بار بسیار کم است. این نتایج پژوهشگران موسسه ملی سلامت ایالات متحده برای آلزایمر و زوال عقل‌های مرتبط (NIH CARD) را وادار کرد تا سایر ارتباط‌های مهم بین عفونت‌های ویروسی و NDs را بررسی کنند.

بر اساس تجزیه و تحلیل سوابق پزشکی تقریباً یک میلیون نفر در فنلاند و بریتانیا (بریتانیا) همبستگی های نگران کننده ای پیدا شد.

کدام ویروس ها با کاهش عملکرد مغز مرتبط هستند؟

تاثیر بیماری های ویروسی در ابتلا به آلزایمر

دانشمندان داده های زیست پزشکی داده های سوابق پزشکی 300000 بیمار در Biobank فنلاند FinnGen و 500000 بیمار در Biobank انگلستان را استخراج کردند. طبق یافته های منتشر شده در مجله Neuron، کمتر از 22 ارتباط بین عفونت ویروسی قبلی بستری در بیمارستان و تشخیص اختلال عصبی (NDD) 5 تا 15 سال پس از عفونت یافت شد.

محققان توانستند 45 ارتباط مهم عفونت- و تشخیص اختلال عصبی (NDD) را در مجموعه داده FinnGen شناسایی کنند. سپس Biobank انگلستان برای موارد مشابه مورد بررسی قرار گرفت و 22 انجمن می‌توانستند تکرار شوند، که تمرکز این مطالعه بود.

ارتباط مثبتی بین تشدید آنفولانزا به ذات الریه و پنج مورد از بیماری های عصبی فوق الذکر، به استثنای ام اس، یافت شد. افراد تحت درمان برای انسفالیت - التهاب مغز - تقریباً سی و یک برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر بودند.

برای روشن شدن موضوع، شش درصد از بیماران مبتلا به آنسفالیت ویروسی در سال‌های بعد به بیماری آلزایمر مبتلا شدند. علاوه بر این، عفونت های روده ای و ویروس واریسلا-زوستر (زونا) - ویروس تبخال که باعث آبله مرغان می شود - نیز باعث اختلالات عصبی متعدد می شوند.

از شش بیماری های عصبی ، زوال عقل نشان داده شد که بیشترین ارتباط را دارد. 80 درصد از تداعی‌های تکثیر شده ناشی از ویروس‌های نوروتروفیک هستند - ویروس‌هایی که از طریق اعصاب در قسمت بیرونی مغز و نخاع به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کنند. مشخص شد که همه ویروس‌ها خطر ابتلا به بیماری های عصبی را افزایش می‌دهند و هیچ کدام با اثر محافظتی مرتبط نبودند.

آیا واکسن آنفولانزا می تواند در برابر آلزایمر کمک کند؟

تاثیر بیماری های ویروسی در ابتلا به آلزایمر

در حالی که این یافته ها خیره کننده به نظر می رسند، این مطالعه دارای محدودیت های اجتناب ناپذیر خاصی است. رویکرد مبتنی بر علم داده همه پیوندهای ممکن را در یک حرکت بررسی می کند. جفت‌های حاصل فقط ارتباط داده‌ها هستند و پیوندهای علّی قابل تایید نیستند. حساسیت های ناشی از ژنتیک، سن، سبک زندگی و عوامل محیطی نیز در نظر گرفته نمی شود.

این مطالعه همچنین باید به افرادی که آلوده شده‌اند اما در بیمارستان بستری نشده‌اند نیز گسترش یابد. اندرو سینگلتون، رئیس NIH CARD موافق است که ارتباط مکانیکی قرار گرفتن در معرض ویروس با پاتوژنز بیماری های عصبی نیاز به تحقیقات پیگیری دقیق دارد.

با این وجود، این مطالعه موضوعی را برجسته می کند که می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت عمومی تاثیر بگذارد. همچنین از نیاز به واکسن حمایت می کند زیرا آنها به میزان قابل توجهی نرخ بستری شدن در بیمارستان را کاهش می دهند. خوشبختانه، واکسن هایی برای برخی از ویروس های دخیل در دسترس هستند و ممکن است به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری های عصبی را کاهش دهند.

واکسن های آنفولانزا، ذات الریه و زونا برای کاهش آلزایمر یافت شده است . با این حال، نقش واکسن‌ها به تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی آنها در کاهش و شاید جلوگیری از توسعه بیماری های عصبی نیاز دارد.

این مطالعه در Neuron منتشر شده است.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰