کد خبر: ۳۶۴ |
۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸
| |

خوردن شکر زیاد چه بلایی سر مردان می آورد؟

محققان دانشگاه میسوری کلمبیا دریافتند؛ سبک زندگی کم تحرک و رژیم غذایی حاوی قند می ‌تواند عوارض سنگین ‌تری را برای مردان در مقایسه با زنان به همراه داشته باشد.
روز ایران: محققین دانشگاه میسوری در مطالعات جدید خود شواهدی را جمع آوری کرده اند که نشان می دهد تغییرات کوتاه مدت سبک زندگی می تواند پاسخ به انسولین رگ های خونی را مختل کند و به نظر می رسد که بدن مرد و زن واکنش متفاوتی نسبت به این تغییرات نشان می دهد.
 
خوردن شکر زیاد چه بلایی سر مردان می آورد؟
 
مقاومت به انسولین عروقی با چاقی و دیابت نوع ۲ ارتباط داشته و همچنین به رشد و پیشرفت بیماری های عروقی کمک می کند. محققان در طول این مطالعه، مقاومت عروقی به انسولین را در میان ۲۶ مرد و زن جوان سالم و با دستور به کاهش سطح معمول فعالیت بدنی روزانه خود برای مدت ۱۰ روز مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
 
به طور خاص، شرکت کنندگان تعداد گام های روزانه خود را از ۱۰ هزار به ۵ هزار قدم در روز در طول دوره آزمایش کاهش دادند. این گروه همچنین مجبور به نوشیدن شش قوطی نوشابه در روز بودند.
 
دکتر کامیلا مانریکو آسه ودو (Camila Manrique-Acevedo) از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می گوید: ما می ‌دانیم که بروز مقاومت به انسولین و بیماری‌های قلبی عروقی در زنان پیش از یائسگی در مقایسه با مردان کمتر است، اما می ‌خواستیم ببینیم که مردان و زنان چگونه به کاهش فعالیت بدنی و افزایش قند در رژیم غذایی خود در مدت زمان کوتاهی واکنش نشان می‌ دهند.
 
نتایج این تحقیقات به‌طور شگفت‌ انگیزی، نشان می ‌دهد که تنها مردان پس از اتخاذ سبک زندگی کم تحرک و مصرف قند بیشتر، کاهش جریان خون در پاهای تحریک ‌شده با انسولین و کاهش پروتئینی به نام آدروپین را تجربه کردند. آدروپین حساسیت به انسولین را تنظیم می کند و دانشمندان آن را یک نشانگر زیستی و ضروری در رابطه با بیماری های قلبی عروقی می دانند.
 
دکتر کامیلا مانریکو آسه ودو نتیجه‌گیری می‌ کند: این یافته ‌ها بر تفاوت‌ های مرتبط با جنسیت در ایجاد مقاومت به انسولین عروقی ناشی از اتخاذ یک سبک زندگی با قند زیاد و ورزش کم تأکید می ‌کند. این اولین شواهد در انسان است که نشان می ‌دهد مقاومت عروقی به انسولین را می ‌توان با تغییرات نامطلوب کوتاه‌ مدت سبک زندگی برانگیخت، و این اولین مستند تفاوت ‌های مرتبط با جنسیت در ایجاد مقاومت عروقی به انسولین در ارتباط با تغییرات سطوح آدروپین است.
 
منبع: سیناپرس
 
برچسب ها: شکر
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰