کد خبر: ۳۱۵ |
۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
| |

خانه ویلایی چیست و انواع آن

به عنوان یکی از خریداران احتمالی خانه، احتمالا می‌پرسید تفاوت خانه مستقل با ویلا یا خانه ویلایی دقیقا چیست. یا انواع خانه ویلایی چند نوع است. اصطلاح خانه ویلایی می‌تواند برای اشاره به انواع سازه‌ها و خانه‌های مستقل نیز استفاده شود. اما به دلیل تغییر معنای این کلمه، گاهی اوقات زمانی که شخصی در مورد یک خانه ویلایی صحبت می‌کند، کمی گیج‌کننده است. به خصوص اینکه کلمه‌ای خانه ویلایی در تمامی نقاط جهان به طور متفاوتی به کار می‌رود.

خانه ویلایی چیست؟

روز ایران: به عنوان یکی از خریداران احتمالی خانه، احتمالا می‌پرسید تفاوت خانه مستقل با ویلا دقیقا چیست. اصطلاح ویلا می‌تواند برای اشاره به انواع سازه‌ها و خانه‌های مستقل نیز استفاده شود. اما به دلیل تغییر معنای این کلمه، گاهی اوقات زمانی که شخصی در مورد یک خانه ویلایی صحبت می‌کند، کمی گیج‌کننده است. به خصوص اینکه چنین کلمه‌ای در تمامی نقاط جهان به طور متفاوتی به کار می‌رود. در این مطلب به ارائه توضیحات کاملی درباره خانه‌های ویلایی، ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن‌ها با سایر ساختمان‌ها پرداخته‌ایم.

تعریف خانه ویلایی

کلمه ویلا و خانه ویلایی برای اغلب افراد، تصاویر ذهنی سزار و میسوس را تداعی می‌کند که در باغ خود در حال خوردن انگور هستند. اما ویلاها از زمان رومیان تا امروز راه زیادی را طی کرده‌اند و از نظر مجلل بودن و داشتن امکانات رفاهی، متفاوت هستند. چنین خانه‌هایی می‌توانند خیلی پیشرفته یا مانند یک خانه بیرون از شهر برای گذراندن تعطیلات باشند.

شما سبک‌های معماری بسیاری مانند مدرن، اواسط قرن جدید، تودور و فدرال را در ساخت چنین خانه‌هایی خواهید دید. کلمه ویلا تصاویر خیال‌انگیزی از ساختمان‌های پوشیده از گل در تپه‌های آفتاب‌گیر کشور ایتالیا را به ذهن متبادر می‌کند. درست است که ساخت خانه های ویلایی از زمان رومیان رواج یافت، اما به هر منطقه‌ای که آنان فتح می‌کردند گسترش یافت. امروزه ویلاها در کشورهای مختلف جهان ساخته می‌شوند و طراحی بومی منطقه خود را جذب کرده‌اند.

خانه ویلایی چیست؟

در یک تعریف کلی می‌توان گفت که ویلا یک خانه روستایی با کلاس بالا است. اما امروزه در هر کجای دنیا و به عنوان یک خانه تعطیلاتی در نظر گرفته می‌شود. خانه ویلایی ساختار اصلی غول‌پیکر و جاداری دارد و دارای اتاق‌خواب‌های متعدد، نشیمن و غذاخوری، سالن‌های ورزشی خانگی، استخرهای سرپوشیده، آشپزخانه و حمام است.

انواع خانه ویلایی

خانه‌های ویلایی در سرتاسر جهان نمایانگر معماری، مصالح ساختمانی، بهترین شیوه‌های ساخت و سبک منطقه خود هستند. برای مثال، نباید انتظار داشت که یک ویلای کوهستانی را در جزایر بخارآلود خلیج‌فارس پیدا کرد. در ادامه، به انواع ویلاها طبق منطقه آنها خواهیم پرداخت.

ویلای مدرن آسیایی

خانه ویلایی چیست؟

ویلای مدرن آسیایی خانه‌ای است که سقف‌های کاه‌گلی وارد طراحی آن می‌گردند، اگرچه سازه آن با بتن یا چوب ساخته می‌شود. در این نوع ویلاها، معماری و سبک ویلا نشان‌دهنده سبک خاص شهر یا منطقه آن است.

ویلای جزیره‌ای

خانه ویلایی چیست؟

سقف‌های کاه‌گلی می‌توانند ویلاهای ساخته شده با چوب ساج را زینت دهند. ایوان‌های باز با ستون‌های چوب ساج، خانه‌های ساخته شده با مصالح بومی را احاطه می‌کنند. بسیاری از خانه‌های ویلایی جزیره‌ای روی پایه ساخته می‌شوند.

ویلای کوهستانی

خانه ویلایی چیست؟

ویلاهای کوهستانی با سایر ویلاها کاملا متفاوت هستند. بسیاری از آن‌ها دارای سقف‌های شیب‌دار می‌باشند. همچنین ایوان‌هایی در اطراف خود دارند و عمدتا از پارتیشن‌ها به جای دیوار استفاده می‌کنند. تیرهای چوبی، شومینه‌های سنگی و منظره قله کوه‌ها مواردی هستند که ویلاهای کوهستانی را متمایز می‌کنند.

ویلای کنار دریا

خانه ویلایی چیست؟

در یک خانه ویلایی کنار دریا، پنجره‌های دیواری باز می‌شوند تا نسیم‌های دریا به طرز دلپذیری در سراسر خانه حرکت کنند. همچنین ایوان‌هایی نیز در اطراف دیوارها ایجاد شده‌اند. مسیر ورودی نیز به باغ‌ها، استخر روباز و از آنجا به آب دریا منتهی می‌گردد. این ویلاها اغلب به شیوه اسپانیایی با طاق‌های فراوان و سقف‌های بلند ساخته می‌شوند. ویلاهای کنار دریا اغلب با رنگ‌های چشم‌نواز آبی، صورتی، نارنجی و زرد رنگ می‌گردند که منعکس‌کننده طبیعت اطراف و همچنین غروب و طلوع خورشید باشند.

ویلای دامنه صخره

خانه ویلایی چیست؟

همه ما تا به حال، با دهانی باز به تصاویر خانه‌های قصر مانندی نگاه کرده‌ایم که در دامنه صخره یا تپه‌ها ساخته شده‌اند. این ویلاها که معمولا در ایتالیا بیشتر یافت می‌شوند، ما را از مهندسی کل بنا شگفت‌زده می‌کنند. مهندسان چنین ویلاهایی از شیب طبیعی تپه یا صخره استفاده می‌نمایند و سازه را روی آن قرار می‌دهند. این ویلاها به صاحبان خود دیوارهایی پارتیشنی را ارائه می‌دهند که از آنجا می‌توانند زیبایی مکان و شگفتی آب‌وهوا را تماشا کنند. ایوان‌ها نیز این نوع ویلا را زینت می‌دهند، اما باغ‌ها، استخرها و دیگر امکانات تفریحی ویلا خیلی به لبه صخره نزدیک نمی‌شوند.

ویلای کنار رودخانه یا دریاچه

خانه ویلایی چیست؟

بسیاری از افراد، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها را نیز غنیمت می‌دانند، حتی اگر تنها یک نهر کوچک در کنار ملک آن‌ها باشد. رودخانه‌ها و دریاچه‌ها نیز سهم عادلانه خود را از خانه‌های ویلایی دارند. ویلاهای کنار رودخانه یا دریاچه معمولا با استفاده از نمای چوب و سقف شیب‌دار ساخته می‌شوند تا زیبایی یک کلبه را داشته باشند. در حالی که برخی دیگر نیز شبیه به نوعی عمارت هستند و ایوان‌ها اطراف خانه را احاطه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: طولانی ترین رودخانه روی زمین

ویلای جنگلی

خانه ویلایی چیست؟

برخی از صاحبان خانه ویلایی علاقه‌ای به آب، قایق یا تفریح ​​در زیر نور آفتاب ندارند. آن‌ها درخت می‌خواهند و هر چه بیشتر باشد، برایشان خوش‌آیندتر است. برخی از این افراد آب را هم دوست دارند، اما برخی ترجیح می‌دهند به صدای صحبت پرندگان در لابه‌لای درختان گوش دهند. ویلای جنگلی شما می‌تواند به هر سبک معماری یا با هر متریالی که بخواهید ساخته شود. اگر ویلای شما توسط درختان احاطه گردد، دیگر نیازی به پرده روی پنجره‌ها نخواهید داشت. مسیر منتهی به ویلا نیز می‌تواند شامل یک استخر، اسطبل یا گاراژ باشد.

وسعت یک خانه ویلایی چقدر است؟

بیشتر ویلاهای گران‌قیمت شباهت زیادی به عمارت افراد ثروتمند و مشهور دارند. چنین ویلاهایی معمولا دارای اتاق‌خواب‌های متعدد، آشپزخانه و اتاق ناهارخوری بزرگ، دو یا چند استخر سرپوشیده و روباز، اتاق سرگرمی، اتاق بازی، انباری، آشپزخانه در فضای باز و غیره هستند. وسعت چنین ویلاهایی معمولا ۳۰۰۰ مترمربع یا بیشتر است.

خانه ویلایی چیست؟

برخی از ویلاهای ساده‌تر نیز به اندازه یک خانه ۷۰۰ مترمربعی هستند. به طور کلی، متراژ ویلا طبق زمین و نظر کارفرما تعیین می‌گردد. برخی از خانه‌های تعطیلاتی نیز به‌اشتباه ویلا نامیده می‌شوند. اما آن‌ها در اصل یک کاندو روی هم چیده شده هستند. حتی ویلاهای لوکس نیز گهگاه شباهت زیادی به انواع کاندوها دارند.

تفاوت خانه ویلایی و یک خانه معمولی

خانه معمولی یا مستقل معمولا از یک یا دو طرف به ساختمان‌های دیگر چسبیده است. یک خانه معمولی معمولا متراژ کمتری نسبت به ویلا دارد و در مناطق شهری ساخته می‌شود. اما ویلا معمولا یک خانه با چهار طرف باز می‌باشد، یعنی به ویلای دیگری نچسبیده است. همچنین متراژ بیشتری نسبت به یک خانه معمولی دارد.

خانه ویلایی چیست؟

در عین حال، یک ویلا امکاناتی را ارائه می‌دهد که معمولا در خانه‌های معمولی یافت نمی‌شوند. زمین اطراف ویلا نیز معمولا از طریق آب، چوب، نرده و مواردی از این دست خصوصی می‌شود. همچنین یک خانه ویلایی را معمولا در مکان‌های دورافتاده و کم جمعیت‌تر خواهید یافت.

چرا خانه ویلایی عمارت نیست؟

بسیاری از ما عمارت‌های سریال داونتون ابی را دیده‌ایم. آنها سازه‌هایی مجلل هستند و دارای امکانات رفاهی می‌باشند که حتی تصورشان هم نمی‌توانید کنید. بسیاری از عمارت‌ها، هزاران مترمربع وسعت دارند. این عمارت‌ها با داشتن اتاق‌خواب‌های زیاد، حمام و توالت‌های متعدد، دو یا سه آشپزخانه، دو یا سه اتاق نشیمن، اتاق سرگرمی، اتاق بازی و موارد دیگر از یک ویلا متمایز می‌شوند.

فضای داخلی عمارت‌ها نیز با دیوارهای کاشی‌کاری شده از مرمر، پنجره‌های کف تا سقف، سقف‌های پر آذین و مبلمان ظریف مزین می‌گردد. به راحتی می‌توان فهمید که چرا مردم یک ویلا را با عمارت اشتباه می‌گیرند. با این حال، این دو تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. برخی ویلاها نیز دارای متراژ بالا، امکانات رفاهی و محوطه بزرگی هستند، اما از تجمل‌گرایی عمارت‌ها بی‌بهره می‌باشند.

خانه‌های ویلایی لوکس

همه ما تعریف منحصر به فرد خود را از تجمل داریم. اما اکثر مردم یک خانه ویلایی بزرگ و زیبا را لوکس و پرتجمل می‌دانند. وجود کف سنگ مرمر، شومینه، ستون‌های زیبا، پنجره‌های کف تا سقف و یک اتاق نشیمن و آشپزخانه در فضای باز به خوبی نشانگر یک ویلای لوکس هستند.

خانه ویلایی چیست؟

یک ویلای لوکس از بهترین مصالح ساختمانی مانند سنگ مرمر و کوارتز و همچنین چوب سدر برای قاب‌بندی و نمای سقف بهره می‌برد. به‌علاوه، چنین ویلایی از بهترین کیفیت شیشه برای درب و پنجره‌ها با انضمام جدیدترین نوآوری‌ها و فناوری‌های ساختمانی برخوردار است.

میزان متراژ و محل زمین ویلا نیز نقش زیادی در لوکس بودن آن بازی خواهد کرد. مسلما هر چقدر که ویلا بزرگ‌تر باشد، می‌توان آن را لوکس‌تر دانست. همچنین قرارگیری آن در لب ساحل یا مناطق خوش آب‌وهوا نیز نقش مهمی در ارزش آن بازی می‌کند.

تفاوت خانه‌های ییلاقی با ویلاها

یک خانه ییلاقی نشان‌دهنده نوعی فضای زندگی سنتی است، در حالی که ویلاهای لوکس مجموعه‌ای از امکانات مدرن و پیشرفته دارند. همچنین در صورتی که پروژه‌های ویلایی توسط سازندگان معتبر انجام شوند، ظاهری عالی با استخرهای خصوصی، فضای سبز و تراس‌های اطراف، پاسیوهای دو ارتفاع و عرشه‌های آفتاب‌گیر خواهند داشت. اما خانه‌های ییلاقی در واقع املاکی هستند که از اجداد فرد به ارث می‌رسند.

خانه ویلایی چیست؟

در حالی که ویلاها در زمین‌های جدید ساخته می‌شوند. خانه‌های ییلاقی کاملا قدیمی هستند و به صورت کاملا سقف‌دار ساخته شده‌اند. در حالی که یک ویلا را می‌توان معرف زندگی اجتماعی مدرن دانست. البته ویلاها در زمان حاضر به صورت سرپوشیده نیز ساخته می‌شوند تا امنیت بیشتری را به ساکنان خود ارائه دهند.

قیمت خانه ویلایی چقدر است؟

قبل از اینکه دسته‌چک خود را بیرون بیاورید، باید چند نکته را درباره قیمت خانه‌های ویلایی بدانید. مثلا اگر یک ویلای از قبل ساخته شده بخرید، قیمت آن به ازای هر مترمربع بسیار زیاد خواهد بود. اما ساختن یک ویلا همیشه مقرون به صرفه‌تر خواهد شد. قیمت ویلای از پیش ساخته شده معمولا بستگی به این موضوع دارد که در کدام منطقه واقع شده باشد. اما هزینه ساخت یک ویلا جدا از قیمت زمین آن، به متریال انتخابی و متراژ زمین برمی‌گردد. ساخت ویلاهای روی آب یا نزدیک به آب نیز همیشه هزینه بیشتری خواهند داشت، زیرا ملاحظات اسکلت سازه افزایش می‌یابند.

خانه ویلایی چیست؟

فرض کنیم که شما از قبل مالک زمینی هستید و می‌خواهید یک ویلا روی آن بسازید. در این صورت باید توجه جدی به انتخاب گروه مهندسی و معماران داشته باشید. به این مورد باید خرید مصالح ساختمانی گران‌قیمت بومی را هم اضافه کنید، زیرا ساخت ویلا با مصالح ارزان و بی‌کیفیت اصلا توصیه نمی‌شود. شما به مجوز ساخت هم نیاز خواهید داشت. همچنین به مکانیسمی برای مقابله با شرایط اضطراری یا لحظه آخری هم نیاز دارید. چراکه اوضاع همیشه طبق برنامه‌ریزی انسان پیش نمی‌رود. شرکت ساختمان‌سازی آرل در خدمت شما عزیزان است تا در این زمینه مشورت‌های بیشتری را ارائه کند.

جمع‌بندی

خانه ویلایی می‌تواند شباهت زیادی به یک خانه معمولی داشته باشد. اما ویلاها به داشتن فضای بزرگ‌تر همرا با باغ، تاکستان‌ها یا حیاط‌های خاص و امکانات خاص بیرون شهری مانند استخر و فواره شهرت دارند. ویلاها معمولا به عنوان مقاصد خصوصی‌ و شیک‌ برای افرادی که می‌خواهند به تعطیلات بروند، شناخته می‌شوند. این افراد ترجیح می‌دهند در هتل اقامت نکنند، جایی که محیط آن می‌تواند غیرشخصی باشد. طراحی یک ویلا، مهم‌ترین اصل در راحتی و زیبایی آن خواهد بود که بهتر است به یک گروه حرفه‌ای واگذار شود. گروه ساختمان‌سازی آرل در خدمت شما است تا کار طراحی و ساخت ویلای شما را از صفر تا ۱۰۰ به انجام برساند.

منبع: دکوبوم

 
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰