کد خبر: ۲۹۱ |
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸
| |

بهترین غذا‌ها برای رفع مشکلات گوارشی

غذاهای ملایم و غذاهایی که به راحتی هضم می‌شوند در زمان مشکلات معده و یا اسهال می‌توانند بهترین انتخاب برای رفع این مشکلات باشند.

روز ایران : غذاهای ملایم و غذاهایی که به راحتی هضم می‌شوند در زمان مشکلات معده و یا اسهال می‌توانند بهترین انتخاب برای رفع این مشکلات باشند.

همه افراد گاه‌گاهی ناراحتی معده را تجربه کرده‌اند که کاملا طبیعی است و می‌تواند به علت مصرف موادغذایی، استرس، انگل‌ها، آلرژی و حساسیت‌های غذایی باشد. در ذیل برخی از مواد غذایی که برای ناراحتی معده مفید هستند معرفی شدند.

سوپ‌های رقیق مانند سوپ مرغ به راحتی هضم می‌شوند و ویتامین‌ها، پروتئین و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. اگر از استفراغ یا اسهال رنج می‌برید، سوپ‌ها می‌توانند به هیدراته نگه‌داشتن بدن کمک کنند.

بهترین غذا‌ها برای رفع مشکلات گوارشی

نان ساده با توجه به اینکه فرد با معده ناراحت ممکن است اشتهای زیادی نداشته باشد می‌تواند برای تامین نیاز روزانه بدن خود غذاهای سبک که هضم آسان دارند را مصرف کند.

زنجبیل اگر از حالت تهوع رنج می‌برید، زنجبیل می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که زنجبیل دارای خواص آنتی‌اکسیدان است و آنتی‌اکسیدان‌ها با محافظت از سلول‌های سالم در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد به پیشگیری از بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند البته زنجبیل دارای اثرات ضد التهابی است.

برخی از گیاهان دارویی مانند شیرین‌بیان، بابونه و نعناع نیز برای آرامش معده موثر هستند زیرا بابونه دارای خواص ضدتهوع و ضدالتهابی است و به کاهش گاز و تسکین ناراحتی معده کمک می‌کند. همچنین، ریشه شیرین‌بیان دارای ویژگی‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی است و به درمان درد معده کمک می‌کند.

برنج سفید ساده به راحتی هضم می‌شود و انرژی را تامین می‌کند زیرا حاوی کربوهیدرات است.

مرغ، بوقلمون یا ماهی بدون چاشنی و بدون پوست که آب‌پز یا کبابی شود به راحتی هضم می‌شود و پروتئین و احساس سیری ایجاد می‌کند.

تخم‌مرغ می‌تواند پروتئین و کربوهیدرات را برای بدن فراهم کند.

بلغور جو دوسر و غلات سبوس‌دار معمولا می‌توانند به‌عنوان تسکین‌دهنده عمل کنند. جو دوسر منبع فیبر محلول است که می‌تواند حرکات روده را عادی کند و ممکن است بهتر از گندم که منبع قابل‌توجه فیبر نامحلول است تحمل شود.

جویدن آدامس بدون قند نیز ممکن است برای ناراحتی معده مفید باشد. نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد که جویدن آدامس به مدت ۳۰ دقیقه بعد از غذا می‌تواند مفید باشد. جویدن آدامس ترشح بزاق را افزایش می‌دهد و اسید را به معده باز می‌گرداند. بهتر است از آدامس‌هایی با طعم نعناع که ممکن است منجر به سوزش سر دل شود اجتناب کنید.

پوره سیب شیرین نشده، می‌تواند یک رژیم کوتاه‌مدت مفید برای افرادی باشد که از ناراحتی معده رنج می‌برند. پوره سیب برای معده ملایم است، اگرچه مقداری فیبر دارد. این فیبر در صورت ابتلا به اسهال می‌تواند مفید باشد.

ماست، منبع عالی پروبیوتیک‌هاست که باکتری‌های مفیدی هستند که می‌توانند به هضم سالم کمک کنند همچنین منبع عالی از مواد مغذی مهم مانند پروتئین و کلسیم است البته ماست بدون چربی یا کم چرب برای معده ناراحت، ممکن است بهتر از انواع پرچرب باشد.

ایسنا

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
0
0
خوب بود