کد خبر: ۲۷۲ |
۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
| |
اعتماد به نفس به عنوان احساس اعتماد به توانایی‌ها، ویژگی‌ها و قضاوت افراد تعریف می‌شود. داشتن سطح اعتماد به نفس سالم می‌تواند به شما در موفقیت در زندگی شخصی و شغلی کمک کند. در این مقاله از مجله اینترنتی روز ایران به بررسی اعتماد به نفس و فواید آن و تفاوت آن با عزت نفس و خودکارآمدی میپردازیم. در ادامه راه‌های افزایش و تقویت اعتماد به نفس را برای شما بیان می‌کنیم.

اعتماد به نفس چیست؟

روز ایران: اعتماد به نفس به عنوان احساس اعتماد به توانایی ها ، ویژگی ها و قضاوت افراد تعریف می شود. اعتماد به نفس برای سلامتی روانشناختی شما مهم است. داشتن سطح اعتماد به نفس سالم می تواند به شما در موفقیت در زندگی شخصی و شغلی کمک کند.

اعتماد به نفس چیست و چگونه آن را بالا ببریم

تفاوت اعتماد به نفس با عزت نفس و خودکارآمدی چیست؟

در مکالمه روزمره ، اعتماد به نفس غالباً با عزت نفس اشتباه گرفته می شود و با اصطلاح کمتر شناخته شده "خودکارآمدی" همپوشانی دارد. با این حال ، روانشناسی به هر یک از این اصطلاحات تعریف خاصی می دهد. تشخیص این سه مورد مفید است:

اعتماد به نفس

در مقابل ، به گفته دکتر بندورا ، اعتماد به نفس بیشتر یک دید کلی است که نشان می دهد احتمال دستیابی به هدفی به ویژه بر اساس تجربه گذشته شما چیست. هنگامی که نوازندگی پیانو را تمرین می کنید ، اعتماد به نفس خود را در نواختن پیانو افزایش می دهید. این مورد همچنین می تواند در مورد احتمال پذیرش شما در یک گروه اجتماعی نیز صدق کند. 

اگر هنگام انجام کاری خود را مسخره کرده باشید ، شاید دفعه بعد اعتماد به نفس کمتری در این مورد داشته باشید. اعتماد به نفس و خودکارآمدی هر دو ریشه در تجربه دارند ، اما اعتماد به نفس نمای وسیع تری از خود را نشان می دهد ، نه اعتماد به نفس شما در کارهای خاص.

عزت نفس 

اصطلاحی که اغلب با اعتماد به نفس اشتباه گرفته می شود اصطلاحی است که شاید کمترین شباهت به آن باشد. عزت نفس به اعتقاد به ارزش کلی شما اشاره دارد. جملات گسترده ای مانند "من فرد خوبی هستم" در این گروه قرار می گیرند. عزت نفس یکی از سطوح سلسله مراتب نیازهای مازلو است و بهبود اعتماد به نفس می تواند به عزت نفس گسترده شما کمک کند.

خودکارآمدی

این اصطلاح ، همانطور که توسط آلبرت بندورا ، روانشناس کانادایی-آمریکایی تعریف شده است ، به اعتقاد شما در توانایی انجام وظایف خاص اشاره دارد. اگر فکر می کنید قادر به پختن شام یا اتمام یک پروژه هستید ، این خود بازدهی بالایی دارد. افرادی که خودکارآمدی پایینی دارند ، در صورت عدم باور به موفقیت در انجام آن ، معمولاً تلاش کمتری انجام می دهند و احتمال شکست را افزایش می دهد.

 

فواید اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس می تواند فواید زیادی در خانه ، محل کار و روابط شما به همراه داشته باشد. در اینجا نگاهی داریم به برخی از تاثیرات مثبت اعتماد به نفس در زندگی شما.

اعتماد به نفس چیست و چگونه آن را بالا ببریم

  • توانایی برای امتحان چیزهای جدید . وقتی به خودتان ایمان داشته باشید ، تمایل بیشتری به امتحان چیزهای جدید خواهید داشت. خواه برای ارتقا apply سطح تقاضا کنید یا برای یک کلاس آشپزی ثبت نام کنید ، اعتقاد به خود برای اینکه خود را در آن جا قرار دهید کلیدی است.
  • عملکرد بهتر . وقتی احساس اعتماد به نفس می کنید ، می توانید منابع خود را به وظیفه پیش بینی شده اختصاص دهید. به جای اینکه وقت و انرژی خود را هدر دهید و نگران باشید که به اندازه کافی خوب نیستید ، می توانید انرژی خود را صرف تلاش خود کنید. بنابراین در نهایت ، وقتی احساس اطمینان کنید عملکرد بهتری خواهید داشت.
  • انعطاف پذیری بهتر . اعتماد به نفس یا اعتقاد به خود می تواند مقاومت شما را تقویت کند ، یا توانایی بازگشت به عقب از هرگونه چالش یا ناملایمتی را که در زندگی با آن روبرو هستید ، افزایش دهد.
  • بهبود روابط . داشتن دوز سالم اعتماد به نفس می تواند روابط شما را شاد و سالم نگه دارد. 
  •   یک دلیل این است که افراد با اعتماد به نفس تمایل دارند مرزهای قویتر را تعیین کنند ، نیازها و احساسات خود را در اولویت قرار دهند. داشتن اعتماد به نفس نه تنها بر احساس شما در مورد خود تأثیر می گذارد ، بلکه به شما کمک می کند دیگران را بهتر درک کرده و آنها را دوست داشته باشید. همچنین اگر به آنچه سزاوار آن نیستید نرسیدید این قدرت را برای شما فراهم می کند که از آنجا دور شوید.

خوشبختانه مواردی وجود دارد که می توانید برای تقویت اعتماد به نفس خود انجام دهید. چه در یک زمینه خاص اعتماد به نفس نداشته باشید و چه در تلاش برای احساس اطمینان نسبت به هر چیزی هستید ، این استراتژی ها می توانند کمک کنند

 

راه های تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس چیست و چگونه آن را بالا ببریم

 

خطرها را بپذیرید ، شکست بخورید ، برخیزید

هنگامی که شکست می خورید ، طرد می شوید ، یا خجالت می کشید ، و هنوز تصمیم دارید خود را باور کنید ، در حال رشد هستید. امروز تصمیم بگیرید که قرار است فردا 2 کار ترسناک را انجام دهید. تماس تلفنی برقرار کنید ، درخواست فروش کنید ، در کلاس ثبت نام کنید ، با آن دوست از گذشته تماس بگیرید یا با شخص جدیدی ملاقات کنید. با آسیب پذیری اعتماد به نفس شما افزایش می یابد . امروز تا پایان روز 1 تصمیم شجاعانه بگیرید.

بی عملی ، شک و ترس ایجاد می کند. فعالیت، اعتماد به نفس و شجاعت به ارمغان می آورد. اگر می خواهید ترس را از بین ببرید، در خانه ننشینید و به آن فکر کنید. بیرون بروید و مشغول شوید. 

 

حفظ مرزها با دیگران

وقتی مرزها را با دیگران حفظ می کنید ، اعتماد به نفس شما افزایش می یابد. به عنوان مثال ، اگر از نحوه برخورد فردی با شما راحت نیستید ، نگرانی های خود را به صورت روشن بیان کنید. اگر کسی مرزی را که تعیین کرده اید نقض کند ، با مهربانی عقب بروید. به خودت وفادار بمون و به خودت احترام بگذار!

 

مرزها را با خود نگه دارید

اگر با خود تعهد کردید ، هر کاری از دستتان برمی آید انجام دهید تا آن را حفظ کنید. به عنوان مثال ، اگر برای انجام تمرین متعهد به بلند شدن در ساعت 6 صبح هستید ، به خود قول دهید. هر بار که این کار را می کنید ، اعتماد به نفس شما افزایش می یابد. هر وقت سازش می کنید و به عبارت درست تر تنبلی می کنید ، اعتماد به نفس شما آسیب می بیند.

 

خود را بشناسید و خود را دوست داشته باشید

تا زمانی که خود را کاملاً بشناسید نمی توانید کاملاً خودتان باشید . مشخص کنید که واقعاً از چه چیزی لذت می برید. سرگرمی های جدید را کشف کنید. افکار و احساسات خود را به طور مداوم بررسی کنید. با افراد جدید آشنا شوید.اگر بیش از اندازه به دیگران اهمیت می دهید این رفتار را تغییر دهید و  کمتر به فکر دیگران باشید و بیشتر به فکر خود باشید ، صرف نظر از اینکه دیگران چه فکر می کنند. مراقبت از خود را در اولویت خود قرار دهید.  

 

با گذشته خود کنار بیایید

با خود کنار بیایید. شما نمی توانید آنچه را که بودید انکار کنید. باید تمرین کنید تا بتوانید به صورت آزادانه گذشته خود را بپذیرید

 به یک گروه پشتیبانی بپیوندید. یک درمانگر عالی استخدام کنید. از برنامه های زندگی خود یک جدول زمانی ایجاد کنید و ببینید چه مواردی پیش می آید.

اعتماد به نفس چیست و چگونه آن را بالا ببریم

خود را در اولویت قرار دهید

افراد ناسالم نیازهای دیگران را بیش از نیاز خود قرار می دهند. آنها این کار را انجام می دهند زیرا می ترسند اگر بگویند "نه" ممکن است طرد شوند. این وابستگی مشترک است. برای مراقبت از خود وقت بگذارید. برای خود چیز خوبی بخرید. و خود را در  اولویت قرار دهید.

 

سپاسگزار و مطمئن باشید

هدف گذاری کنید  به جای آنکه حسرت نداشته های خود را بخورید وشکرگزار دارایی های خود هر چند اندک ، باشید.

 

احساسات خود را بیان کنید

تمرین کنید تا احساسات خود را به صورت واضح و روشن بیان کنید.  هنگام بیان احساسات با دیگران با مهربانی صحبت کنید و در عین حال قاطع باشید و شهامت داشته باشید که از نظر احساسی صادق باشید. به عبارت دیگر بهتر است از روی در وایسی بپرهیزید.

 

به خدا توکل کنید

در جلسات آل آنون در مرحله 3 از 12 مرحله ذکر شده است ، "تصمیمی گرفتیم که اراده و زندگی خود را همانطور که او را درک کردیم به مراقبت از خدا بسپاریم." اعتماد به نفس را انتخاب کنید مهم نیست که چه اتفاقی می افتد ، این کار را انجام خواهید داد. همیشه امیدی وجود دارد!

 

فروتن باشید

من می توانم با احساس ترحم نسبت به خودم پر باشم در حالی که تمرکز می کنم بر روی اینکه دیگران از من بهتر هستند. من می توانم با تمرکز بر این که ممکن است از دیگران بهتر باشم مغرور باشم. هر دو دیدگاه دارای عیب است. وقتی فروتن هستم در بهترین حالت هستم و به یاد می آورم که از دیگران بهتر و بدتر نیستم. وقتی ارزش واقعی خود را به یاد می آورم ، بهترین هستم. 

 

کمی از کار خود فاصله بگیرید

 گاهاً سعی کنید یک روز کامل از محل کار خود دور شوید و به کارهای دیگر بپردازید. دور شدن از محل کار به شما کمک می کند تا درک کنید که واقعاً چه چیزی مهم است. این به شما انگیزه می دهد تا در حین کار نیز کارایی بیشتری داشته باشید.

چشم انداز ایجاد کنید

در ذهن خود تصویری روشن از آنچه می‌خواهید زندگی شما در آینده به طور ایده آل باشد، ایجاد کنید. می‌تواند ۲، ۵، ۱۰ یا ۲۰ سال دیگر باشد، زمان بندی اهمیت کمتری نسبت به دقیق بودن رویاهایتان دارد. اوقات فراغت خود را با تأمل در این چشم انداز سپری کنید و امروز چنان زندگی کنید که گویی واقعیت است.
 
اعتماد به نفس چیست و چگونه آن را بالا ببریم

گزینه های خود را بررسی کنید

شاید اینگونه نباشد ، اما شما گزینه هایی دارید. به فرصت های جدید شغلی ، سرگرمی های جدید و دوستی های جدید نگاه کنید. شما می توانید وفادار و متعهد باشید در حالی که قلب خود را برای فرصت های جدید باز نگه دارید. گزینه ها امید را افزایش می دهند!

 

ایجاد یک برنامه زندگی

یک برنامه برای زندگی خود مشخص کنید. به این فکر کنید که در آینده چه کار میخواهید انجام دهید و هدفتان چیست.  با این کار می‌توانید بیش از پیش برای رسیدن به به این اهداف تلاش کنید.  ولی باید دقت داشته باشید که غرق در رویاها نشوید. 

"از آنجا که شخص به خود ایمان دارد ، سعی نمی کند دیگران را متقاعد کند. وقتی شخص به خودش راضی باشد ، نیازی به تایید دیگران ندارد. از آنجا که فرد خودش را می پذیرد ، همه دنیا او را می پذیرند. " لائوتسه

 

در حال زندگی کنید

به اشتباهات و شکست های گذشته خود نپردازید. نگران آینده خود نباشید. تمام آنچه واقعاً امروز دارید است. تمرکز خود را بر این بگذارید که از هر لحظه بیشترین استفاده را ببرید. امروز زندگی کن مثل اینکه می تواند آخرین روز روی زمین باشد زیرا ممکن است باشد.

 

مهارت های اجتماعی خود را بهبود ببخشید

هر روز کاری کنید تا از نظر اجتماعی بهتر شوید. به دوستی جدید دست یابید و  و دوستی های قدیمی را تقویت کنید. در برخورد با مردم مهارت کسب کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

 

سخاوتمند باشید

وقت و منابع خود را به پشتیبانی دیگران اختصاص دهید. انگیزه شما نباید این باشد که افراد را اصلاح کنید ، بلکه باید آنها را به دیدن توانایی های بالقوه خود ترغیب کنید.

 

راه حل نهایی افزایش اعتماد به نفس

اگر احساس بدی دارید و به نظر نمی رسد که اوضاع شما در حال بهبود باشد ، راه درست این است که با کسی که می تواند به شماکمک کند، صحبت کنید. متخصصانی مانند مشاوران و روانشناسان می توانند در ایجاد راهکارهایی به شما کمک کنند تا اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. همچنین ممکن است آنها بتوانند به شما کمک کنند تا مشکلات اساسی را که باعث می شود احساس بدی نسبت به خود داشته باشید را برطرف کنید.

اقداماتی که در ادامه این مقاله از روز ایران ذکر شده  می تواند به شما کمک کند تا بر ترس خود غلبه کنید و اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.برخی از آنها برای گسترش تأثیر واقعاً با هم خوب کار خواهند کرد ، در حالی که دیگران جدا از هم به خوبی کار خواهند کرد.

داشتن یک برنامه قابل انجام برای رسیدن به هدفی که دارید ، می تواند به افزایش اعتماد به نفس کمک کند. همواره تلاش کنید روز خود را به طور موثرتر برنامه ریزی کنید  و تا پایان روز اقدامات مورد نظر خود را انجام دهید.

 

روش های افزایش اعتماد به نفس به صورت خلاصه

  1. با خود بیش از حد صادق باشید
  2. مغرور نباشید
  3. فهرستی از موفقیت های خود را لیست کنید
  4. افراد منفی نگر را از زندگی دور کنید
  5. با ترس خود روبرو شوید
  6. به ظاهر خود اهمیت دهید.
  7. مطالعه خود را قطع نکنید و همیشه در حال یادگیری باشید.
  8. از استعداد و توانایی های خود برای کمک به دیگران استفاده کنید.
  9. مهارت های خود را افزایش دهید 
  10. بیشتر لبخند بزنید
  11.  هر روز ورزش کنید،باشگاه بروید.
  12. تاجایی که ممکن است روی پیشرفت خودکار کنید.
  13.  بر روی نکات مثبت تمرکز کنید
  14.  به خود توصیه های خوب کنید
  15.  با خدای خود عبادت کنید 
  16.  دوستان جدید پیدا کنید
  17. با دوستان جدیدی معاشرت کنیم
  18.  چند هدف برای خود تعیین کنید
  19. سرگرمی داشته باشید
  20.  نقاط قوت منحصر به فرد خود را پیدا کنید
  21. افزایش اعتماد به نفس به تعهد و شجاعت زیادی نیاز دارد.

منبع : verywellmind_.s.nytimecom_decideyourlegacy

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰
آخرین اخبار