کد خبر: ۲۶۹ |
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
| |

راه‌های افزایش تولید شیر مادر

یکی از رایج‌ترین دلایل نگرانی مادران در دوران شیردهی تولید ناکافی شیر است.به گزارش روز ایران با استفاده از این روش ها شیر خود را افزایش دهید.

 آیا می توانید تولید شیر مادر را افزایش دهید؟

راه‌های افزایش تولید شیر مادر

روزایران:چهار تا شش هفته اول شیردهی  برای موفقیت در شیردهی بسیار مهم است ، به خصوص اگر شما برای اولین بار مادر شده‌اید. این زمانی است که شما و کودک در حال فهمیدن همه چیز و یافتن روال عادی هستید. همچنین زمانی است که شما یک منبع قوی و سالم از  شیر مادر ایجاد می کنید .اگر نگران این هستید که به اندازه کافی شیر مادر برای کودک خود تولید نمی کنید ، تنها نیستید.داده های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها تقریباً این را نشان می دهد 75 درصدمادران تازه واردی که شیردهی به نوزادان خود را شروع می کنند، آنها بعدازمدتی ، در چند ماه اول به طور جزئی یا کامل شیردهی به نوزاد خودشان را متوقف می کنند. یکی از رایج ترین دلایل این امر نگرانی در مورد تولید ناکافی شیر است.

چگونه تولید شیر مادر را افزایش دهیم؟

موارد زیر مواردی است که می توانید برای افزایش تولید شیر مادر انجام دهید.

راه‌های افزایش تولید شیر مادر

۱.بیشتر اوقات به او شیر دهید

اغلب به او شیر دهید و بگذارید کودک تصمیم بگیرد که چه موقع شیر دادن را متوقف کند.

وقتی کودک شما پستان شما را می مکد ، هورمون هایی که باعث تولید شیر در پستان شما می شوند آزاد می شوند. این بازتاب "پایین آوردن" است. رفلکس پایین آمدن هنگامی است که عضلات پستان شما منقبض می شوند و شیر را از طریق مجاری منتقل می کنند ، این اتفاق کمی بعد از شروع شیر دادن کودک رخ می دهد. هرچه بیشتر به نوزاد خود شیر دهید ، شیر شما بیشتر می شود.

تغذیه با شیر مادر با نوزاد 8 تا 12 بار در روز می تواند به ایجاد و حفظ تولید شیر کمک کند. اما این بدان معنا نیست که کم یا زیاد تغذیه نشان دهنده یک مشکل است.

نوزاد شما باید حداقل 10 دقیقه از هر طرف شیرده باشد. اگر او به خواب رفت ، سعی کنید او را به آرامی از خواب بیدار کنید تا به پرستاری ادامه دهد. هرچه کودک شما بیشتر وقت خود را در سینه بگذارد ، تحریک بیشتری نیز در شما ایجاد می شود.

۲. سعی کنید کودک را بیدار نگه دارید

در هفته اول زندگی ، برخی از نوزادان خواب آلود هستند و زیاد می خوابند. اگر کودک خواب آلوده دارید ، نه تنها باید هر سه ساعت یک بار او را برای شیردهی بیدار کنید ، بلکه می خواهید او را در دوران شیردهی بیدار و مکنده فعال نگه دارید. 

برای نگه داشتن کودک خواب آلوده ، سعی کنید پاهایش را بمالید ، پوشک او را عوض کنید، او را باز کنید تا احساس گرما و دنج نکند. 

۳.از هر دو طرف به او شیر دهید

از کودک خود بخواهید از هر دو شیر مادر تغذیه کند. تحریک شدن شیر مادر از هر دو پستان می تواند به افزایش تولید شیر کمک کند.در طی چند هفته اول ، شیردهی از هر دو طرف در هر زمان تغذیه به ایجاد یک منبع قوی از شیر مادر کمک می کند. شما فقط می خواهید مطمئن شوید  که پستانی را که شروع به شیردهی می کنید هر بار که کودک خود را تغذیه می کنید جایگزین کنید زیرا اولین پستان معمولاً تحریک بیشتری پیدا می کند.

اگر همیشه از یک طرف شروع کنید ، ممکن است آن سینه بیشتر از آن شیر تولید کند و بزرگتر شود. بعد از چند هفته اول ، وقتی با میزان شیر مادر تولید شده احساس راحتی می کنید ، می توانید از هر دو طرف به شیردهی ادامه دهید یا از هر طرف  فقط از یک طرف به او شیر دهید .

راه‌های افزایش تولید شیر مادر

 

۴.سینه های خود را تحریک کنید

 پس از پایان شیردهی به کودک ، از پمپ سینه یا روش بیان دست برای تحریک پستان استفاده کنید. تحریک اضافی به بدن شما می گوید که شما به شیر مادر بیشتری نیاز دارید.

یادگیری نحوه بیان شیر مادر با دست می تواند مفید باشد. بسیاری از مادران استفاده از بیان دست را به استفاده از پمپ سینه ترجیح می دهند   زیرا طبیعی تر است و هزینه ای ندارد. در طی روزهای اول شیردهی ، بیان دست ممکن است راحت تر باشد و ممکن است به حذف شیر مادر نسبت به پمپ مادر کمک کند. با این حال ، این یک مهارت است بنابراین یادگیری آن ممکن است کمی زمان ببرد.

۵.کمی استراحت کن

خستگی و استرس می تواند بر میزان شیر شما تأثیر منفی بگذارد. اگرچه وقتی یک مادر جدید مشغول کار هستید یافتن زمان برای استراحت دشوار است ، اما این بسیار مهم است سعی کنید وقتی کودک خواب است چرت بزنید و بدانید که درخواست کمک اشکالی ندارد. وقتی استراحت می کنید و خیلی استرس ندارید ، بدن می تواند انرژی اضافی را برای تهیه یک شیر مادر سالم تأمین کند.

راه‌های افزایش تولید شیر مادر

۶.از مواردی که باعث کاهش شیر می شود خودداری کنید 

بسیاری از موارد می توانند مانع ایجاد یک منبع شیر مادر سالم شوند.

شروع قرص های جلوگیری از بارداری در طی شش هفته اول پس از تولد کودک ، به ویژه روشی که حاوی استروژن است ، می تواند تولید شیر مادر را دشوارتر کند.

فاکتورهای دیگری مانند  مصرف زیاد کافئین ،  نوشیدن الکل یا استعمال دخانیات نیز می تواند در میزان شیر مادر اختلال ایجاد کند. حتماً قبل از شروع هر داروی جدید مخصوصاً کنترل بارداری به پزشک خود بگویید که در حال شیردهی هستید. و سعی کنید از مواردی که می توانند تأثیرات منفی روی شما ، کودک و شیر مادر شما داشته باشند ، دوری کنید. 

 

۷.به خودت ایمان داشته باش 

اکثر مادران می توانند شیر سالم و شیر مادر را برای نوزادان خود تولید و حفظ کنند و احتمال این که شما نیز بتوانید وجود داشته باشد. تا زمانی که شما اغلب شیر می دهید و کودک علائم دریافت شیر ​​مادر را به اندازه کافی نشان می دهد ، حال شما خوب است. سعی کنید ترس و ناامنی اعتماد به نفس شما را تضعیف کند.

و از درخواست تأیید درباره اینکه همه چیز خوب پیش می رود نترسید و خجالت نمی کشید. صحبت با پزشک ، مشاور شیردهی یا سایر مادران در یک گروه پشتیبانی از شیردهی ممکن است تمام مواردی باشد که شما برای آرامش خاطر و ادامه مسیر صحیح تأمین یک منبع سالم از شیر مادر و شیردهی موفقیت آمیز ، باید مسیر درستی را طی کنید.

۸.پمپاژ سینه بین شیردهی

پمپاژ بین شیردهی نیز می تواند به شما در افزایش تولید شیر کمک کند. گرم شدن سینه قبل از پمپاژ می تواندمنجربه پمپاژ راحت ترشود.

سعی کنید هر زمان پمپ کنید:

  • شیر شما پس از تغذیه باقی مانده است.
  • کودک شما تغذیه را از دست داده است.
  • کودک شما یک بطری شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کند

۹.خوب بخور

بهتر است  سعی کنید در دوران شیردهی کمی بهتر غذا بخورید . شیردهی و تهیه شیر مادر به انرژی مناسبی نیاز دارد. بنابراین ، برای ایجاد یک شیر سالم ، بدن خود را با وعده های غذایی متعادل و میان وعده های سالم تأمین کنید. برخی از غذاهای تقویت کننده شیر  مانند  بلغور جو دوسر ، سبزیجات سبز تیره و بادام را به رژیم روزانه خود اضافه کنید تا کالری اضافی مورد نیاز بدن را دریافت کنید .

راه‌های افزایش تولید شیر مادر

سایر غذاها ، گیاهان و مکمل ها

غذاها و گیاهان دیگری نیز وجود دارند که ممکن است تولید شیر مادر را افزایش دهند . مشخص شده است که بعضی از آنها مانند شنبلیله در کمتر از هفت روز اثر می گذارد. این غذاها و گیاهان شامل:

  • سیر
  • زنجبیل
  • زغال اخته
  • رازیانه
  • مخمر ابجو
  • خار مبارک
  • یونجه
  • اسپیرولینا

همیشه قبل از مصرف مکمل جدید ، به خصوص هنگام شیردهی ، با پزشک خود صحبت کنید. حتی درمان های طبیعی نیز می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند.

۱۰.کوکی های شیردهی

کوکی های شیردهی را می توانید در فروشگاه ها و به صورت آنلاین پیدا کنید. در حالی که هیچ تحقیقی در مورد شیرینی های شیردهی به طور خاص در دسترس نیست ، برخی از مواد با افزایش شیر مادر مرتبط هستند. این غذاها و گیاهان حاوی موادمغذی هستند،که ممکن است باعث شیردهی شود.

دلایل احتمالی کمبود شیر

راه‌های افزایش تولید شیر مادر

عوامل های مختلفی وجود دارد که باعث کمبود شیر شود ، از جمله:

عوامل احساسی

اضطراب و استرس و حتی خجالت می تواند در رفلکس اختلال ایجاد کند و باعث شود شیر کمتری تولید کنید. ایجاد یک محیط خصوصی و آرامش دهنده برای شیردهی و لذت بخش و بدون استرس بودن می تواند به افزایش تولید شیر مادر کمک کند. 

شرایط پزشکی

برخی شرایط پزشکی ممکن است در تولید شیر تداخل ایجاد کنند. این شرایط عبارتند از:

  • فشار خون بالا ناشی از بارداری
  • دیابت
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

داروهای خاص

داروهایی که حاوی سودوافدرین هستند ، مانند داروهای سینوسی و آلرژی و انواع خاصی از کنترل بارداری هورمونی ممکن است تولید شیر مادر را کاهش دهد.

سیگار کشیدن و الکل

سیگار کشیدن و مصرف الکل می تواند تولید شیر شما را کاهش دهد.

جراحی پستان قبلی

نداشتن بافت غده ای کافی به دلیل جراحی پستان ، مانند کاهش پستان ، برداشتن کیست یا ماستکتومی ، می تواند در شیردهی تداخل ایجاد کند. جراحی پستان و پیرسینگ نوک پستان می تواند به اعصاب مرتبط با تولید شیر مادر آسیب برساند.

آیا عُرضه شما کم است؟

راه‌های افزایش تولید شیر مادر

ممکن است نگران باشید که میزان شیر شما کم است ، اما تولید کم شیر مادر نادر است. طبق کلینیک مایو ، اکثر زنان بیش از یک سوم شیر مورد نیاز نوزادان خود تولید می کنند .

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است کودک شما هنگام شیردهی گریه کند ، سر و صدا کند یا حواس او را پرت کند ، اما بعید است به دلیل شیر شما باشد. دندان درآوردن ، درد ناشی از گاز یا حتی فقط خستگی می تواند منجر به کبودی شود. نوزادان نیز با افزایش سن به راحتی حواسشان را پرت می کنند. این می تواند در تغذیه تداخل ایجاد کرده و باعث شود هنگامی که می خواهید از شیر مادر تغذیه کنید ، شیر دادن به کودک صورت گیرد.

نیازهای هر نوزادی متفاوت است. بیشتر نوزادان تازه متولد شده طی 24 ساعت به 8 تا 12 مورد تغذیه نیاز دارند ، حتی بعضی بیشتر. هرچه کودک شما بزرگتر می شود ، او با کارآیی بیشتری تغذیه می کند. این بدان معنی است که حتی اگر تغذیه بسیار کوتاهتر باشد ، ممکن است در مدت زمان کمتری شیر بیشتری دریافت کند. نوزادان دیگر دوست دارند بیشتر طول بکشد و مکش کنند ، اغلب تا زمانی که جریان شیر تقریباً متوقف نشده است. درهر صورت خوب است. نشانه خود را از کودک خود بگیرید و شیر دهید تا زمانی که کودک متوقف شود.

تا زمانی که کودک شما مطابق انتظار اضافه وزن می کند و نیاز به تغییر منظم پوشک دارد ، پس احتمالاً شما به اندازه کافی شیر تولید می کنید.

هنگامی که کودک شما شیر کافی دریافت می کند:

  • طبق انتظار ، 5/5 تا 8/5 اونس هر هفته تا 4 ماه وزن اضافه کنید
  • در 4 روزگی هر روز سه یا چهار مدفوع داشته باشید
  • تا روز دوم پس از تولد بیش از 24 ساعت دو پوشک مرطوب داشته باشید و پس از روز 5 شش پوشک مرطوب داشته باشید

معاینه های منظم با پزشک متخصص اطفال به شما کمک می کند تا میزان شیر شما کم باشد یا کودک ازسوء تغذیه برخوردار است. پیگیری تغذیه ها و تغییر پوشک نیز می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد شیر شما کمتر از حد مجاز است یا نه.

اگر میزان شیر شما کم است ، تکمیل فرمول ممکن است یک گزینه باشد. قبل از اینکه شیرهای خوراکی را با شیر خشک تغذیه کنید ، با پزشک یا متخصص شیردهی صحبت کنید تا از شیر گرفتن سریع به طور تصادفی جلوگیری شود.

یک متخصص شیردهی می تواند برای شما برنامه مکمل ایجاد کند تا بتوانید تولید شیر خود را افزایش داده و به تدریج مکمل را کاهش دهید.

چه موقع به دنبال کمک باشید

راه‌های افزایش تولید شیر مادر

اگر نگران این هستید که کودک شما شیر کافی دریافت نمی کند یا احساس می کنید کودک شما رشد نمی کند ، با پزشک خود صحبت کنید یا با یک متخصص شیردهی مشورت کنید. اگر مشکل تولید شیر کم است ، اصلاح آن ممکن است به سادگی انجام چند تغییر در برنامه معمول یا روش تغذیه یا تنظیم دارویی که استفاده می کنید ، باشد.

اگر منبع تغذیه کم است یا در شیردهی با مشکلات دیگری روبرو هستید ، سعی کنید شعار "فدرال رزرو بهترین است" را بخاطر بسپارید. تا زمانی که کودک شما از نظر تغذیه خوب تغذیه شده و مواد مغذی مورد نیاز وی را بدست آورد ، شیر مادر یا شیر خشک هر دو خوب هستند.

منبع:healthline_verywellfamily

 

 

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰