کد خبر: ۲۵۳ |
۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
| |
شاید برای شما پیش آمده باشد که با رفتن روی ترازو و دیدن وزنتان سِگرمه‌هایتان درهم رفته و یا با رفتن جلوی آیینه و دیدن اندامتان ناراحت شده‌اید. شاید هم افرادی را دیده باشید که به دلیل نقص عضو مادرزادی و یا براثر سانحه، مدام با خودشان درگیر و از حضور در جمع دوستان فراری هستند. امروز یعنی ۲۱ ژانویه، روز سلامت وزن زنان نام دارد.

روز ایران: شاید برای شما پیش آمده باشد که با رفتن روی ترازو و دیدن وزنتان سِگرمه‌هایتان درهم رفته و یا با رفتن جلوی آیینه و دیدن اندامتان ناراحت شده‌اید. شاید هم افرادی را دیده باشید که به دلیل نقص عضو مادرزادی و یا براثر سانحه، مدام با خودشان درگیر و از حضور در جمع دوستان فراری هستند. امروز یعنی ۲۱ ژانویه، روز سلامت وزن زنان نام دارد. در دنیای امروزی وزن بدن یکی از چالش‌های زندگی بسیاری از زنان شده است. چالشی که به اشتباه درگیر دنیای مد و فشن شده، امید است که سلامتی جسم بانوان جایگزین کلیشه‌های اشتباه در مورد وزن زنان شود. امروز مطلب ما درباره این است که به شما بگوییم چطور خودتان را همان‌طور که هستید بپذیرید و دوست بدارید. با ما همراه باشید.

این بدن توست؛ پس دوستش داشته باش

جنبش مثبت‌نگری به بدن

جنبش «مثبت‌نگری به بدن» (Body Positivism) جنبشی اجتماعی است برای پذیرش بدنمان همان‌طور که هست. هدف این جنبش اجتماعی پذیرش بدن طبیعی در تمام اشکال است و البته مبارزه با تصویری که بازار و تبلیغات می‌کوشد به‌عنوان بدن ایده‌آل در جامعه تثبیت کند.

در سال ۱۹۹۶، کانی سابچک و الیزابت اسکات، سازمان بدن مثبت (link is external) را، که این جنبش برگرفته از فعالیت‌های آن است، به راه انداختند. هدف این سازمان کمک به زنان است تا استاندارد‌های زیبایی را بازبینی کنند و جلوی تلاش‌های فردی برای رسیدن به ایده‌آل‌های دست‌نیافتنی را بگیرند. یکی از بنیان‌گذار‌های این سازمان خواهرش را به‌دلیل افراط در غذا نخوردن و بی‌اشتهایی عصبی از دست داده بود. جنبش مثبت‌نگری به بدن به‌طور خلاصه یعنی ایستادگی در برابر «ننگ‌انگاری چاقی و لاغری»، پدیده‌ای که در چند دهه اخیر و در پی تبلیغات پرتعداد رسانه‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، تولیدکنندگان لباس و لوازم آرایشی و زیبایی بسیار شیوع پیدا کرده است.

این بدن توست؛ پس دوستش داشته باش

در دنیایی هستیم که چه بخواهیم چه نخواهیم هر روز با هزاران عکس پر زرق و برق در شبکه‌های اجتماعی روبه‎رو هستیم که دروغ یا راست، به ما نشان می‏‌دهند که آدم‏های اطراف‏مان زندگی‎ شاد و موفقی را تجربه می‏‌کنند و انگار که ما از این قافله عقب مانده‎ایم. مشکل، اما از آن‏جایی شروع می‏‌شود که همه چیز زندگی‏مان را با بقیه مقایسه می‌کنیم، از بشقاب غذا گرفته تا هیکلی که در آینه می‌بینیم! اگر به آدم‎های جامعه دقت کنید، می‌بینید آدم‌های خوشبخت آن‌هایی نیستند که یک قالب خاص، یک هیکل خاص یا یک مدل موی خاص دارند، و یا حتی اگر دچار نقص عضو هستید باید بدانید کسانی خوشبخت واقعی هستند که خودِ واقعی‌شان را دوست دارند و تغییرات اطرافیان در روحیه‌شان تاثیری نمی‏‌گذارد.

بخش قابل توجهی از مردم جهان، از بدن خودشان رضایت ندارند و واقعیت‌های آن را نمی‌پذیرند. با این‌حال، چرا پذیرفتن واقعیت‌ها و ویژگی‌های بدن تا این اندازه برای آنان سخت شده است؟

متخصصان می‌گویند که فضای جوامع امروزی، ارزش و اهمیت اصلی را به ظاهرِ بیرونی افراد اختصاص می‌دهد و ویژگی‌های درونی (مانند هوش، مهربانی و...) را نادیده می‌گیرد. بنابراین، افراد فکر می‌کنند که اگر تمامی «نقایص» بدن و ظاهر بیرونی‌شان را اصلاح کنند، درنهایت به جایگاه مطلوبی در جامعه می‌رسند و «خوش‌بخت» می‌شوند. همین وضعیت مانع از این شده است که بسیاری از افراد جامعه، بدن خودشان را بپذیرند و واقعیت‌های آن را دوست داشته باشند. حقیقت این است که اگر ما بتوانیم با این حالت‌های منفی‌نگرانه مقابله کنیم و در ادامه به بدن خودمان عشق بورزیم و به آن احترام بگذاریم، درنهایت افراد سالم‌تر و شادتری خواهیم بود.

مطالعات نشان داده‌اند که هرچه افراد، تصویر بهتری از بدن خودشان در ذهن داشته باشند، بدن سالم‌تر و زندگی بهتری خواهند داشت. نکات زیر، دلایل این تاثیرگذاری را به شما خواهند گفت.

۱. بدانیم که همه درگیرش هستیم

تصور غیر واقعی از زیبایی را همه جا، و هر روز می‌بینیم. چه کسی با آرایش حرفه‌ای و نور پردازی مناسب در یک عکس فوق العاده نیست؟ اینکه کسی توقع داشته باشد شبیه عکس‌های مجله‌ها شود اشتباه است. بیایید عیوب خود را قبول کنیم، هر کدام از ما سایز و شکلی متفاوت دارد.

۲. خود را دوست بدارید و تغییر بکنید

درست است، بسیاری از افرادی که وزن خود را کم می‎کنند متوجه می‏‎شوند عزت نفس و اعتماد به نفس‎شان بالا رفته است، اما دوست داشتن بدن خود نباید بسته به چند عدد روی ترازو باشد. باید خود را در تمام طول این فرایند دوست داشته باشید. در واقع هرچقدر احساس بهتری درباره خود داشته باشید، سلامت خود را بیشتر در اولویت قرار می‏دهید. وقتی خود را دوست بدارید، می‌خواهید سالم و فعال باشید و در کنار خانواده و دوستان بمانید.

این بدن توست؛ پس دوستش داشته باش

۳. گفت‌وگوی مثبت با خودتان را تمرین کنید

سرزنش و شرمندگی را کنار بگذارید، و قدردانی و واقع‌بینی را جایگزین آن‌ها کنید. کلماتی که هر روز برای توصیف ظاهر خودتان استفاده می‌کنید را بررسی کنید و کلمات مثبت را در میان آن‌ها قرار بدهید.

بعد بهتر است که یک دفترچه یادداشت بردارید و فهرستی از ویژگی‌های مثبت خودتان بنویسید: من لبخند زیبایی دارم؛ من چشم‌های زیبایی دارم یا من بازوان قوی خودم را دوست دارم و. در ادامه هر شب این فهرست را بخوانید تا واقعا باورشان کنید. وقتی که این ویژگی‌ها را باور کردید، می‌توانید سراغ فهرست جدید بروید.

این بدن توست؛ پس دوستش داشته باش

۴. به قضاوت شدن‌ها توجه نکنید

کاملا متناسب شدن می‏تواند هدف همه اشخاص نباشد و این طبیعی است. برای این که نشان دهید به سلامتی‌‏تان اهمیت می‎دهید حتما مجبور نیستید دایم به باشگاه بروید یا مثل قهرمانان پرورش اندام شوید. کوچک‌ترین تصمیمات برای سلامتی مهم‎اند. شما تنها روی یک بدن کنترل دارید و آن بدن خودتان است. پس به هیچ کس دیگر اجازه ندهید درباره آن قضاوت کند.

۵. بدن خودتان را با بدن دیگران مقایسه نکنید

این قانون مهم را در زندگی خودتان اجرا کنید: هرگز در آن دسته از بحث‌های مربوط به رژیم غذایی که شما را آشفته می‌کنند، مشارکت نکنید و هرگز هم درباره بدن دیگران بدگویی نکنید. به‌گفته متخصصان، وقتی که شما در ذهن یا کلام خودتان درباره دیگران با نظر مثبت صحبت می‌کنید، به زیبایی‌های متفاوت احترام می‌گذارید و دیگر برای درجه‌بندی زیبایی افراد تلاش نمی‌کنید.

۶. مراقبت از خود را تمرین کنید

وقتی احساس مثبتی به بدن خود دارید، متوجه می‎شوید چه زمانی به ماساژ یا مراقبت احتیاج دارید، متوجه می‏شوید بعد از ورزش به چه مقدار استراحت نیاز دارید. وقتی بدن می‎گوید خواب یا آب نیاز دارد، می‎فهمید. دیگر بهتر از قبل می‏دانید با چه غذا‌هایی آن را سیر کنید و پرخوری نمی‏کنید.

این بدن توست؛ پس دوستش داشته باش

۷. حسرت هیکل قبل‎تان را نخورید

بعضی‎ها هستند که همیشه در حسرت اندامی که یک روز شبیه عروسک‌های باربی بوده گیر می‌کنند و همیشه و همه جا افسوس گذشته را می‌خورند. همان‌طور که زندگی در جریان است، بدن ما هم به‎طور مداوم تغییر می‎کند. اتفاقات زیادی در زندگی می‎تواند باعث ایجاد تغییرات در بدن شود. بچه دار شدن، ورزش کردن، بالا رفتن سن، شرایط روحی و... همه و همه می‌توانند باعث چاق یا لاغر شدن ما شوند.

اما واقعیت این است که هر روز، شانس دوباره‌ای است برای این که بدن جدیدمان را دوست داشته باشیم. جدای از مسائل بزرگ تری که در زندگی وجود دارد، هنوز کلی فعالیت جذاب و باورنکردنی است که نباید بگذارید افسردگی به خاطر هیکل جلوی کشف و ماجراجویی کردنشان را بگیرد.

۸. به یاد داشته باش این تنها بدن توست

ما فقط یک بدن داریم. اگر همه عمر را با نفرت از بدنی که دارید سپری کنید، در واقع خود را در یک مکان منفی زندانی کردید. چرا نسبت به جایی که تمام مدت در آنیم (بدنمان) احساس بد و ناخوشایند داشته باشیم؟ با درک این مسئله که این تنها بدن ما است، باید سعی کنیم با انتخاب‌های سالم و ملاطفت از آن محافظت کنیم.

۹. به بدن‌تان نشان بدهید که دوستش دارید

این بدن توست؛ پس دوستش داشته باش

به‌جای این‌که فقط روی محدود کردن رژیم غذایی برای کاهش وزن یا ورزش کردن برای سوزاندن کالری‌ها تمرکز کنید، این کار‌ها را انجام بدهید: تغذیه مناسب بدن، تحرک بدنی مناسب و لذت بردن از تجربه‌های زندگی.

بنابراین، فعالیت‌هایی را انجام بدهید که احساس خوبی نسبت به خودتان به‌وجود می‌آورند و قابلیت‌های بدن‌تان را به شما یادآوری می‌کنند، مانند ورزش‌های گروهی و مفرح، پیاده‌روی در پارک و. این محرک‌های مثبت، احساسات خوبی در شما ایجاد می‌کنند و می‌توانند رابطه شما با بدن‌تان را اصلاح کنند.

خودتان را با نقص عضو دوست بدارید

ممکن است مادرزادی دچار نقص عضو باشید و یا در اثر سانحه عضوی از بدنتان دچار نقص شود. طبیعی‌ست که مدتی نتوانید با این موضوع کنار بیایید و مدام از خود بپرسید چرا من؟ اما بهتر است این موضوع را بپذیرید و برای حال خوبتان تلاش کنید. با یک جسم نقص‌دار هم می‌توان زندگی کرد، شاد بود و احساس خوشبختی کرد. تمام زیبایی‌های زندگی در زیبایی ظاهر خلاصه نمی‌شود. شما فقط یک‌بار فرصت زندگی کردن دارید، پس از ثانیه به ثانیه آن لذت ببرید. می‌توانید با خودتان و بدنتان قهر باشید و گوشه‌نشینی را انتخاب کنید، و یا درمقابل می‌توانید زندگی را از نو شروع کنید. انتخاب با خودتان است.

این بدن توست؛ پس دوستش داشته باش

منبع: برترین ها

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰
آخرین اخبار