کد خبر: ۱۳۸۸ |
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
| |

شکل‌گیری ابرهای عجیبی که غیرواقعی به نظر می‌رسند!/ عکس

طبیعت همواره در حال دگرگونی است و این دگرگونی‌ها صحنه‌های شگفت‌آوری را پدید می‌آورد که پیش از آن دیده نشده‌است.

شکل‌گیری ابرهای عجیبی که غیرواقعی به نظر می‌رسند!/ عکس

روز ایران: ابرهای ماماتوس گونه‌ای ابر است که رشته‌ای از ابرچه‌های کیسه‌مانند در زیر سطح اصلی آن قرار دارد. شکل ظاهری این ابرها حاصل کیسه‌هایی از هوای سرد اشباع شده‌است که به سرعت از سطح ابرهای توفان‌زا پایین می‌آید و تصویری مانند برآمدگی‌های مواج در قسمت زیرین ابر ایجاد می‌کند. خوشه‌های این ابرها معمولاً از یخ تشکیل شده‌اند، اما می‌تواند ترکیبی از یخ و آب مایع نیز باشد.

ماماتوس اغلب در ارتباط با ابرهای کومولونیمبوس تشکیل می شود که به نوبه خود به دلیل توده عظیم هوای ناپایدار، رعد و برق را به همراه می آورد. ابر ماماتوس عموماً در ناپایدارترین کومولونیمبوس تشکیل می شود، به این معنی که احتمال تگرگ، باران شدید و رعد و برق نیز در مجاورت آن وجود دارد و اگر هوا در زمستان به اندازه کافی سرد باشد می تواند برف تولید کند.

گاهی اوقات ماماتوس ممکن است روی انواع دیگر ابرها تشکیل شود که باران تولید نمی کنند، اگرچه این پدیده بسیار کمتر رایج است.

ظاهر خیره کننده ابرهای ماماتوس زمانی که خورشید در پایین آسمان قرار دارد و کیسه های آنها توسط نور خورشید قاب می شود، بیشتر قابل مشاهده است. این ویژگی تکمیلی مورد علاقه بسیاری از هواشناسان و همچنین علاقه مندان به ابر و عکاسی است.

شکل‌گیری ابرهای عجیبی که غیرواقعی به نظر می‌رسند!/ عکس

ماماتوس ها معمولاً روی پایه سندان کومولونیمبوس تشکیل می شوند، اما دیده شده است که روی انواع دیگر ابرها مانند استراتوکومولوس، آلتواستراتوس و آلتوکومولوس نیز شکل می گیرند. همچنین مشاهده شده است که ماماتوس ها در سطح زیرین ابرهای خاکستر آتشفشانی تشکیل می شوند.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰