کد خبر: ۱۲۴۴ |
۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
| |

استفاده از رحم مصنوعی برای تولد نوزاد انسان و حیوان

استفاده از رحم مصنوعی برای تولد نوزاد انسان و حیوان
امروزه مطالعات گسترده ای برای به دنیا آوردن جنین حیوانات مختلف در رحم مصنوعی انجام می شود. در این مقاله از سایت روز ایران به بررسی تحقیقی که برای به دنیا آوردن بره در کیسه رحم مصنوعی انجام شد را آماده کرده ایم. سوال اساسی این است که آیا روزی فرا می رسد که بتوان جنین انسان را نیز در کیسه های رحم مصنوعی به دنیا آورد.

گسترش تکنولوژی رحم مصنوعی

روز ایران: رحم مصنوعی شبیه یک کیسه پلاستیکی برای زنده نگه داشتن بره های نارس به مدت چهار هفته خارج از رحم مادرشان استفاده شده است و می تواند روزی برای نوزادان نارس استفاده شود.

کیسه مهر و موم شده، ساخته شده از پلی اتیلن، حاوی مایع آمنیوتیک است تا تمام مواد مغذی و محافظت لازم برای رشد را فراهم کند و رابطی برای رساندن اکسیژن درست مانند بند ناف، و تبادل گازها درست مانند جفت.

نوآوری های بزرگ پزشکی بعدی که می تواند کودکان را نجات دهد

این سیستم برای تقلید از محیط یک رحم طبیعی کار می کند و دانشمندان امیدوارند است که روزی این فناوری را برای استفاده با نوزادان نارس تطبیق دهند.

دکتر آلن فلیک، جراح جنین و مدیر مرکز تحقیقات جنین در مرکز تحقیقات جنینی، گفت: ما سیستمی را توسعه داده‌ایم که تا حد امکان محیط رحم را بازتولید می‌کند و عملکرد جفت را جایگزین می‌کند. تشخیص و درمان جنین در بیمارستان کودکان فیلادلفیا که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، روز سه شنبه منتشر شد .

او گفت: «این، در تئوری، باید امکان حمایت از نوزادان نارس را فراهم کند.

به گفته این تیم، از هر 10 تولد در ایالات متحده، یک تولد نارس است (سن حاملگی کمتر از 37 هفته). و حدود 30000 نفر در سال به شدت نارس هستند، به این معنی که آنها کمتر از 26 هفته متولد می شوند. متوسط ​​دوره بارداری انسان 40 هفته است.

فلیک می افزاید که این سطح از نارس بودن شدید، علت اصلی مرگ و میر و عوارض نوزادان در ایالات متحده است، که یک سوم کل مرگ و میر نوزادان و نیمی از موارد فلج مغزی منتسب به نارس بودن را تشکیل می دهد.

کالج سلطنتی متخصصین زنان و زایمان در بریتانیا نیز علیرغم پیشرفت چشمگیر در مراقبت از نوزادان، بقای ضعیف نوزادان متولد شده در حاملگی زیر 24 هفته را گزارش می دهد.

در سطح جهانی، از هر 10 بارداری بیش از یک مورد به زایمان زودرس ختم می شود. در نوزادانی که نارس متولد می شوند، شانس زنده ماندن در کمتر از 23 هفتگی تقریباً صفر است، در حالی که در هفته 23 این میزان 15 درصد، در 24 هفته 55 درصد و در هفته 25 حدود 80 درصد است .

تیم فلیک امیدوار است که سیستم جدید آن بتواند نرخ بقای این گروه از نوزادان را با استفاده از رحم مصنوعی در آینده بهبود بخشد، اما اذعان دارد توسعه رحم مصنوعی که حداقل یک دهه طول خواهد کشید.

رحم مصنوعی چگونه کار می کند

استفاده از رحم مصنوعی برای تولد نوزاد انسان و حیوان

فلیک گفت که برای نشان دادن پتانسیل عملکرد رحم مصنوعی، این تیم با پنج بره نارس 105 تا 111 روزه کار کردند، زیرا آنها از نظر رشدی شبیه جنین انسان در هفته 23 هستند. آنها همچنین از سه بره استفاده کردند که کمی بالغ تر بودند، سن 115 تا 120 روز. او گفت: "ما این بره ها را تا چهار هفته به شکلی بسیار پایدار حمایت کردیم."

سیستم رحم مصنوعی آنها از چند عامل اصلی برای حمایت از رشد پایدار تشکیل شده بود: سیستم گردش خون، محیط بسته مایع و استفاده از قلب خود جنین برای پمپاژ خون در اطراف سیستم رحم مصنوعی، نه یک پمپ خارجی.

همه اینها با هم کار می کنند تا خون از طریق یک رابط تبادل گازی مشابه آنچه در جفت اتفاق می افتد به جنین و از جنین جریان یابد، در حالی که جنین در یک محیط مایع پایدار باقی می ماند.

فلیک گفت: مایعات از نظر رشد ریه جنین بسیار مهم است. همچنین به عایق بندی و محافظت از جنین در برابر عفونت کمک می کند و دما، فشار و نور را حفظ می کند. او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "رحم مصنوعی مایع آمنیوتیک را به طور مداوم مبادله می کند ... به همان روشی که مایع آمنیوتیک در رحم مبادله می شود."

و تلاش های تیم موفقیت آمیز بود، بره ها گردش خون طبیعی، فشار خون، پردازش متابولیک، رشد، رشد ریه و رشد مغز را پس از چهار هفته داخل رحم مصنوعی نشان دادند.

تمام پارامترهایی که در سیستم جنین بره اندازه گیری کردیم، طبیعی به نظر می رسید. فلیک گفت، هدف ما حمایت از نوزادان نارس در همان محدوده اولیه است، و افزود که ممکن است در نهایت کاربردهای دیگری نیز در رابطه با انتقال جنین داشته باشد.

حرکت به جلو، آهسته

این تیم در بیمارستان کودکان اکنون قصد دارند پروژه رحم مصنوعی را با کوچک کردن آن برای نوزادان انسانی که یک سوم اندازه بره‌ها هستند، اصلاح کنند و همچنین مایع آمنیوتیک ایده‌آل را برای استفاده انسان بسازند.

اما توانایی استفاده از زحم مصنوعی برای انسان علاوه براینکه زمان می برد، چالش های اخلاقی فراوانی را در پیش دارد که باید آنها را برطرف سازد.

این یک مفهوم واقعا جذاب است و این مطالعه گام بسیار مهمی برای پیشرفت تکنولوژی رحم مصنوعی است. کالین دانکن، استاد پزشکی و علم تولیدمثل در دانشگاه ادینبورگ، که در این زمینه نقشی نداشت، گفت: هنوز چالش‌های بزرگی برای اصلاح تکنیک، ایجاد نتایج خوب و در نهایت برای مقایسه نتایج با استراتژی‌های مراقبت‌های ویژه نوزادان وجود دارد.  دانکن افزود: «این درمان به این زودی وارد کلینیک نخواهد شد.

او گفت: «این درمان بیش از 20 سال طول کشید تا وارد عمل بالینی شود.

 

 

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰