کد خبر: ۱۱۷۸ |
۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲
| |

بحث داغ و جنجالی بر سر خبر تکان دهنده «مزرعه نوزاد انسان»!

شاید یکی از جنجالی ترین خبرهای صفحه دانش و فناوری گزارش ترجمه ای است درباره پیشرفت بزرگ علمی که در حال وقوع است ، خبر تولد نوزاد در کپسول های رحم مصنوعی.

بحث داغ و جنجالی بر سر خبر تکان دهنده «مزرعه نوزاد انسان»!

روز ایران: انتشار ویدیویی از تیزر شرکت اکتو لایف درباره پروژه جنجالی مزرعه تولد انسان در روزهای گذشته باعث شده تا کاربران  نظرات شان را در این باره بنویسند.

ابعاد این پیشرفت علمی سبب شد  پیش از انتشار این گزارش به سراغ دکتر علیرضا پارساپور متخصص سرشناس اخلاق پزشکی برود و نظرات او را درباره صحت این ادعا جویا شود.

پیشرفت علمی بر اساس تکنولوژی کسپر حقیقتی است که به نظر می رسد دیگر خیلی دور از ذهن نیست اما بزرگترین چالش ، چالش های اخلاق پزشکی است چون اگرچه با این دانش و با تغییرات ژنتیکی احتمال درمان بیماری های تلخی چون سندروم داسی شکل یا سرطان ها را به شدت کاهش داد اما اگرچه در این پروسه از تولد همچنان نیاز به حضور یک زوج انسانی برای اهدای اسپرم و تخمک وجود دارد اما متخصصان اخلاق پزشکی درگیر چالش تلخ حذف مادر از پروسه ۹ ماهه ارتباط با جنین انسانی هستند .

این همان چالشی است که بسیاری از کاربران  درباره اش نوشته اند. این بحث البته بر اساس گزارش منبع اصلی گزارش یعنی میرر به چالشی در دنیای غرب بدل شده و تخصصان اخلاق پزشکی هم اجرایش را یک فاجعه و ضربه بزرگ به بنیان خانواده می دانند. اگرچه هنوز تا تحقق چنین پروژه ای فاصله ای بزرگ وجود دارد اما از حالا روزشمار عملی شدن چنین اتفاقی آغاز شده است.

 

کاربری در اولین به این خبر برای  نوشته است:«انجام این کار از لحاظ اخلاقی و انسانی درست نیست ،چون این افراد مثل مرغ کارخانه می شود که بیشتر ویژگی های های حیوان طبیعی را ندارند و احساس نمی کنند. »

کاربری در جوابش نوشته است:«اتفاقا این عالیه دیگه هیچ فرزند ناقصی به دنیا نمیاد خداوند انسان را در زمین خدای زمین قرار داده چرا اینکارو نکنه؟اتفاقا عالیه و میشه گفت دیگه همه فرزندان در سطح برابری قرار میگیرند نه کسی ناقص میشه نه زشت و بدقیافه نه کم هوش و غیره امیدوارم زودتر شکل بگیره.»

کاربر دیگری نوشته است:«مجسمه که نیستن ادمی هرچی هم که پیشرفت کنه اخرش روح اون از خداوند متعال می باشه یعنی همین انسان ها هم اگه قرار انسان باشن نه ماشین پس نیاز به روح دارن وروح هم خدایی هست وخدارو شکر این یکی رو هرچی هم بکنن ادما دست صاحب بدون شریک خداوند احد وواحد هست این انسانها هم اگه در مکانی با فضل وروح الهی بزرگ شن که انسان پاک اما اگه با امیال شیطانی بزرگ شن که میشن انسانهای شیطان صفت هرچند ایده خوبیه ادمی درست شه که حداقل ژن بیماری از پدر ومادر مریض نگیره و تمام عمرش زجر کش نشه خوبه همیشه هر نظری دیدگاه خوب و بد داره»

کاربری با انتقاد از  برای گفت و گو با متخصص اخلاق پزشکی نوشته است:« متن خبر داره درباره یک فوقِ پیشرفت در جهان پزشکی صحبت می‌کند بعد شما یک دکتر معمولی آوردید که بگه اخلاقاً درست نیست بعد تازه برای دلیلش هم کلی گویی و مبهم حرف میزنه و نمیتونه روشن کنه که چرا غلط است و چه لطمه ای به اخلاقیات وارد می‌شود،»

پیام تندی که با واکنش کاربران دیگری مواجه شده که برایش نوشته اند:«شما که داری تمام قد از این پروژه دفاع میکنی میتونی جوابگوی تبعات بعدی اون هم باشی؟»

یا نوشته اند:«اونایی که این کار رو انجام دادن فقط بخاطر بشریت بوده نکنه فکر کنی برای آینده دنیا به خودشون دارن تلاش میکنن ها، گوگولی.»

و یا دیگری که گفته:«شما که پزشک به ایرانی می‌گویی دکتر معمولی ، اسم ایران بزرگ را از خودت بردار»

کاربری دیگر نوشته:«فکر کنم آیندگان با برقراری این تکنولوژی ها و دستکاری در ژن فرزندان قراره با بیماری ها و خصایص،جدیدی از بشر آشنا بشن. فکر میکنم این موارد این قدر پیچیدگی دارد که به سادگی شناخته نشه. ممکن دستکاری در ژنی ژن های دیگر را هم اثر بگذارد و اثراتش وقتی مشخص بشه که کار از کار گذشته.»

کاربری که به این طرح بدبین است ، نوشته:« اصولا کسی که دنبال یک همچین ایده هاییه فکر های شیطانی در سر داره !!! انقدر کرم میریزن تا دنیا رو تبدیل به باغ وحشی از موجودات انسان نما کنن .هدف اصلی این نیست که مشکل نا باروران رو برطرف کنن»

 

دیگری دراین باره نوشته است:«خدایا دیگه انسان هم مصنوعی شد . چی رو ما مجازی و مصنوعی نمی‌کنیم. والا هر چیزی طبیعیش بهتره»

اما در جواب شنیده است:«چه بخواهیم چه نخواهیم اینکار انجام میشود در آینده و بسیاری از مشکلات ناباروری و... رو هم حل میکند. در حال حاضر هم رحم اجاره ای انسانی در همین کشور به صورت فراوان در حال باروری هست برای زوج های نابارو یا سرطانی یا .....»

اما کاربران بسیاری بر این باورند این پروژه ادامه ای بر رویاهای ترسناکی است که در فیلمی چون ماتریکس تصویر سازی شده بود، تبدیل شدن انسان ها به ارتش رباتیک:«برای ساخت ارتشی بی احساس و گشنده چیز خوبیه حتی به عنوان استفاده از قطعه یدکی بدن در آینده‌ای نه چندادن نزدیک انسان میتونه جاودان زندگی کنه.»

 

اما همه این قدر سیاه به این پیشرفت نگاه نمی کنند ، این یکی از نگاه های مثبت تر است:«آیا کسی اصلاح ژنتیک را بطور کامل درک کرده، این یعنی خلق کردن چندین نسل از انسان، انسانی کامل بی نقص وبا ضریب هوشی بالا و ورزیده وتناسب اندامی استثنایی، که طبق روال زمان وارد جامعه شده ونسل های دیگر را ایجاد میکند، ربطی به اخلاق ندارد، این پروژه اژ دیر باز در مد نظر دانشمندان بوده وهست وبا مداخله بی جا ادم های نظیر کم سوادان مانع از پیشرفت این شاخه از علم شدن، با این وجود دوول های جدید مدرنیسم، با پروژه مزرعه نوزادان استثنایی موافق هستند.»

یکی از جنجالی ترین قیاس ها در کامنت ها، این نظر است:«من نمیدونم چقدر واقعی هست ولی من یه مستند دیدم که در رابطه تولد جوجه از تخم مرغ مصنوعی هست همه چیزهای و اقدامات که یه جنین در درون تخم مرغ را دارا مبیاشد را در تخم مرغ مصنوعی قرار دادند تا مرحله تولد یعنی ۲۱ روز جوجه زنده بود و فعالیت طبیعی بود ولی موقع تولد میمرد هر کاری کردند نتوانستند به سرانجام برسونند بعد یادم افتاد که خدا وند فرموده ما روح را در رحم مادر میدمیم و روح میدهیم این یعنی بغیر از رحم روح زنده بودن دمیده نمیشود و این به نظرم بهترین جواب هست حالا اینو نمیدونم خدا اگاه هست»

مادری با نام کاربری فاطمه نوشته است:« پس جنین که نه ماه در شکم مادر قرار داره و از لحاظ روانی به مادر وابسته هست چی میشه؟ اخلاق یعنی اینکه به روان اینده جنین ها دخالت میشه و اثراتش مخرب ... کدام پیشرفت بشر؟ بشر اگه خیلی زورش رو بزنه تا برای جهان پیشرفت و دستاوردی داشته باشه ، جنگ ها رو تبدیل به صلح کنه. توی همین جنگ ها انسانهای زیادی میمیرن! ... مشکل باروری خیلی وقته که از طریق اجاره رحم یا غیره درست شده... جهان داره وارد فاز جنگ جهانی میشه. این جنگ جهانی هم طبیعتا سرباز انسانهای با روانهای درستکاری شده لازم دارن. انسانهایی که وجدان و رحم نداشته باشند و راحت بتونن کشت و کشتار کنند!»

و در پاسخ کاربر دیگری نوشته است:« شاید دارن ابر انسان خلق میکنن که در برار سرما ،گرما، آب، بیماری... مقاوم هست و جای انسان های واقعی رو میگیره و این نظام طبیعت رو به هم میزنه»

این هم در ادامه نظر فاطمه است:«انسان روح دارداین روح ازمادر به جنین انتقال می یابد.ودرشیردهی کامل میشود.یعنی انسان که می شناسیم.وایمن است .ادمهای دستگاهی.موجودات ناشناخته هستند.چه چیزی ازآب درآید.؟»

 

و یا این نظر:«اگه یه ذره فکر کنیم راحت میشه تو دستگاه بچه درست کرد اگه بتونن فضایی مثل فضای رحم مادر شبیه سازی کنن حتما میشه با دستگاه های مدرن... و تخمک های نر و ماده رو طی فرایند لقاح با هم ترکیب کنن میشه قطعا یک انسان آزمایشگاهی درست کرد و به شدت ممکنه نظم طبیعی جهان رو تغییر بده»

کاربری با انتقاد از نظرات مخالف نوشته است:« واقعا متاسفم وقتی که کامنت ها رو می خونم می بینم که چقدر سنتی فکر می کنند. بیست سال دیگه رو می بینیم که چه قدر دنیا بهتر شده.»

 

و دیگری نوشته است:«احتمال زیاد این عمل شدنی خواهد شد با توجه پیشرفت بشر در لقاح از طریق Ivf و نگه داری جنین در محفظه ... و بخاطر مسائل اقتصادی و سوددهی برای شرکت های مربوطه شاید بشه.کاش برای سلولهای سرطان هم کاری بکنند.»

کاربری هم نوشته است:« رحم مصنوعی، اجاره رحم، این کارها فقط به درد کسانی میخوره که نمیتونن خودشون بچه دار بشن، همه میدونن که بچه توی رحم مادر قادر به شنیدن صدا ها واکنش نشون دادن به اون هاست، این جور بچه ها نه تنها شیر خشکی میشن بلکه از یه حس مادرانه داخل رحم هم محروم میشن از شنیدن صدا مادر داره با عشق باهاش صحبت میکنه و منتظر به دنیا اومدنش هست، این کار به درد ادم های از خود راضی میخوره که دلشون نمیخواد هیکلشون به هم بریزه و دوست دارن بچشون هم مثل خودشون که با هزارتا عمل و پروتز قیافشونو عوض کردن اونم مادر زادی قیافش عوض بشه .»

کاربری با نگاهی میانه نوشته است:«درست یا غلط بودن این کار بستگی به افرادی داره که توی اینکار دست دارن.مثل اینکه چاقو رو دست یه قاتل بدی یا دست یه فرد با اخلاق.پس نمیشه گفت که غلطه.اگه همچین تکنولوژی ای دست افراطی بیفته حتما فاجعه به بار میارهو بجز کشتار و ترور و تجاوز چیزی ازش بیرون نمیاد.ولی اگه دست انسان‌هایی که سرشت پاک دارن و خودشونو از همه بالاتر نمیدونن میتونه بسیار عالی باشه.»

 

 

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰