کد خبر: ۱۰۷۱ |
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
| |

اقدامات قرارگاه گشت ارشاد مدیران در حوزه مسکن

نگارنده در این یادداشت معتقد است در کشور ده برابر انگلستان خانه خالی وجود دارد که اگر مالیات برای آنها درنظر گرفته شود ،قیمت نیز تعدیل خواهد شد.

اقدامات قرارگاه گشت ارشاد مدیران در حوزه مسکن

وضعیت مالیات برای خانه های خالی در چه مرحله ای است؟

روز ایران: در حال حاضر بحث مالیات بر خانه های خالی در اولویت ستاد امر به معروف و نهی از منکر قرار گرفته و یکی از بحث های اصلی این ستاد داستان مالیات بر حوزه مسکن است. در حال حاضر ما شاهد یک سوداگری جدی در حوزه مسکن هستیم و چون به این موضوع توجه جدی نشده است متاسفانه بحث مالیات بر حوزه مسکن به درستی در کشور اجرا نشده است. بر طبق آمارهای مختلف نزدیک به دو و نیم تا چهار میلیون مسکن خالی درکشور داریم که بخش اعظم این خانه ها به بانک ها و حقوقی ها مربوط می شود. نیاز است که این بخش از بانک‌ها و حقوقی ها مورد مطالبه قرار گیرد و همان‌طور که بانک ها تا ریال آخر مالیات و کارمزد خود را از مردم می گیرند، نکته آن است چرا باید این سامانه درست کار نکند و مالیات این اموال به درستی محاسبه نشود؟ اگر چه حتی این املاک تملیکی هم باشد، باید مالیات آن‌ها اخذ شود .

یکی از بحث های جدی که ارزش افزوده در حوزه مسکن ایجاد کرده، مالیات است که تاکنون به آن توجه خاصی نشده است. در کشور ما ده برابر انگلستان خانه خالی وجود دارد و ظاهرا بهترین جای سرمایه گذاری برای افراد مختلف است که بیایند و خانه بخرند وبعد از مدتی با بالارفتن قیمت و ایجاد ارزش افزوده سود آن را ببرند.در حالی که اگر برای این خانه های خالی مالیات در نظر گرفته شود سوداگری در حوزه مسکن پایان می پذیرد و ما مشکلی در حوزه ساخت نخواهیم داشت؛ چرا که اگر این مالیات بر خانه های خالی ساماندهی پیدا کند و در نهایت خانه های خالی در اختیار مردم قرار بگیرد، ضمن این‌که بازار رهن و اجاره ساماندهی پیدا خواهد کرد و هزینه های اضافی بر مردم تحمیل نخواهد شد بلکه در خرید و فروش نیز سهولت ایجاد خواهد کرد،در حال حاضر ستاد به صورت جدی به دنبال تحقق این موضوع است .

طبق برخی آمارها ۷۷ درصد مردم ایران که صاحب خانه هستند فقط یک خانه دارند و ۱۷درصد دوخانه دارند و فقط ۶ درصد افراد خانه دار هستند که بیش از دو خانه دارند ،دولت باید برنامه ریزی کند و برای این ۶ درصد مالیات در نظر بگیرد .در این ۶ درصد افرادی هستند که هزار واحد خانه خالی نیز دارند و دولت اگر مالیات بر این خانه ها در نظر بگیرد به رقم قابل توجهی خواهد رسید ضمن اینکه در بازار رهن و اجاره نیز شاهد تحولات مثبتی خواهیم بود.

در حال حاضر قرارگاه در بخش های مختلف از جمله وزارت راه و سازمان مالیاتی در حال پیگیری این موضوع است. مجلس یازدهم یک مجلس انقلابی است و مردم از مجلس توقع دارند این موضوع را در دستور کار قرار دهد ،ضمن اینکه نظیر این ماجرا را در حوزه خودرو نیز داریم . درکشورهای توسعه یافته به لحاظ مالیات مردم به دنبال خرید مسکن و خالی گذاشتن آن نیستند چرا که توجیه افتصادی ندارد ولی در ایران به لحاظ فرار مالیاتی متاسفانه این مشکل وجود دارد.چرا کارمندان و حقوق بگیران مالیات میدهند و از عده ای دلال حوزه مسکن که درآمد بالایی هم دارند مالیات به درستی اخذ نمی شود.

خبر آنلاین

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰