کد خبر: ۱۰۲۱ |
۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
| |

آموزش کاشت سبزه نارنج در منزل + ترفند گلخانه دار

آموزش کاشت سبزه بهار نارنج در منزل + ترفند گلخانه داران برای پر شدن گیاه.سبزه نارنج عید نوروز برای سفره هفت سین زیباترین سبزه

 

آموزش کاشت سبزه نارنج در منزل + ترفند گلخانه دار

روز ایران: آموزش کامل کاشت سبزه نارنج نوروز به شما کمک خواهد کرد که با استفاده از دانه این نوع مرکبات برای سفره هفت سین سال تحویل خود یک سبزه زیبا تهیه کنید. البته بعد از ایام نوروز می‌توانید سبزه نارنج را در گلدان یا باغچه مورد نظر خود کاشته و از سرسبزی نهال آن استفاده کنید. سبز کردن تخم مرکبات باعث می‌شود که دیگر از دانه‌های خوراکی با ارزش مثل گندم، عدس، ارزن و غیره استفاده نکنید و در نهایت آنها درون سطل زباله یا کوچه و خیابان رها نکنید. با توجه به اینکه بسیاری از دوستداران محیط زیست می‌خواهند درباره طرز تهیه سبزه عید با هسته نارنج و زمان کاشت سبزه نارنج اطلاعاتی کسب کنند، ما در این مقاله شما را با روش ساده کاشت سبزه نارنج برای سفره هفت سین آشنا خواهیم کرد.

آموزش کامل کاشت سبزه نارنج نوروز در گلدان

سبزه به عنوان یکی از ارکان اصلی سفره هفت سین، نماد تولد دوباره طبیعت است که معمولا به روش‌های مختلف و با استفاده از دانه‌ها و غلات متفاوت تهیه می‌شود. یکی از زیباترین انواع سبزه برای هفت سین، سبزه نارنج است. شما می‌توانید بعد از کاشت این سبزه آن را در گلدان بزرگ‌تر بکارید و سپس به باغچه مورد نظر خود منتقل کنید. در ادامه شما را با مراحل کاشت سبزه نارنج آشنا خواهیم کرد.

خیساندن هسته نارنج:

در نخستین مرحله از آموزش کامل کاشت سبزه نارنج نوروز باید هسته‌های سالم نارنج را جدا کنید و به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب قرار دهید تا به خوبی خیس بخورد.

جدا کردن پوست هسته نارنج:

بعد از این که هسته نارنج را برای یک یا دو روز خیس کردید، در این مرحله باید به آرامی پوست را از بدنه هسته‌ها جدا کنید و آنها درون ظرف آب قرار دهید.

کاشتن هسته نارنج در خاک: بعد از جدا کردن پوست‌ هسته‌های نارنج باید درون یک گلدان مناسب مقداری خاک بریزید و سپس هسته‌ها را فاصله مناسب در عمق 2 سانتی‌متری گلدان بکارید و روی آنها را با ریختن خاک و سنگریزه بپوشانید.

قرار دادن گلدان در محل مناسب:

بعد از اینکه مراحل کاشت سبزه نارنج تکمیل شد، گلدان را در محلی پر نور و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و مقداری آب به دانه‌ها بدهید. جوانه زدن سبزه هسته نارنج:در صورتی که از گلدان حاوی هسته نارنج به خوبی مراقبت کنید، بعد از 14 تا 30 روز شاهد جوانه زدن دانه‌ها خواهید بود.

2

نکات مهم در مراحل آموزش کامل کاشت سبزه نارنج نوروز و تبدیل آن به درخت

  • برای تهیه سبزه هسته نارنج سعی کنید از دانه‌های سالم و بزرگ‌ آن استفاده کنید.
  • جدا کردن پوست هسته نارنج باعث می‌شود تا جوانه‌های نارنج زودتر بیرون بزند.
  • هنگام جدا کردن پوست هسته‌های نارنج مراقب باشید که به هسته‌ها آسیبی وارد نشود.
  • به عنوان آموزش کامل کاشت سبزه نارنج نوروز باید بدانید که سبزه نارنج با پوست نیز رشد می‌کند، اما مدت زمان رشد و جوانه زدن آن طولانی‌تر خواهد بود.
  • بهتر است بعد از کاشت هسته‌ها و به مدت ۱۰ روز روی گلدان پلاستیک بکشید و روزی چند بار با اسپری به دانه‌های نارنج آب بدهید.
  • هنگام کاشت هسته نارنج در خاک حتما انتهای گلدان را سوراخ کنید تا از پوسیدگی و فساد دانه‌ها جلوگیری شود.
  • همزمان با آغاز جوانه زدن دانه‌های نارنج به صورت روزانه آنها را با اسپری آبیاری کنید و خاک را مرطوب نگه دارید.
  • سعی کنید گلدان در محل مناسب و در برابر نور غیرمستقیم خورشید قرار بگیرد.
  • سبزه نارنج برخلاف گندم در ظرف حاوی آب به خوبی رشد نمی‌کند و برای بزرگ شدن لازم است که حتما آنها را در خاک بریزید.
  • بعد از بزرگ شدن جوانه‌ها آنها را تا مدت دو سال در گلدان نگه دارید و سپس به زمین باغچه منتقل کنید.

بهترین زمان کاشت سبزه نارنج

حال که با آموزش کامل کاشت سبزه نارنج نوروز آشنا شدید بهتر است درباره بهترین زمان کاشت سبزه نارنج اطلاعاتی داشته باشید. در صورتی که زمان کاشت این نوع مرکبات را به درستی تخمین بزنید در موقع تحویل سال و چیدن سفره هفت سین یک سبزه زیبا با رشد مناسب را در اختیار خواهید داشت. دانه‌های میوه نارنج بین 10 تا 30 روز طول می‌کشد تا جوانه بزند، البته این موضوع به شرایط آب و هوایی و نحوه نگهداری شما بستگی دارد. پس بهتر است از اواخر ماه بهمن یا ابتدای اسفند ماه اقدام به کاشت دانه نارنج کنید تا در این فرصت باقیمانده تا آغاز تحویل سال به خوبی رشد کند و سرسبز شود. اگر برای کاشت سبزه هسته نارنج حداقل یک ماه زودتر اقدام کنید، قطعا تا شب عید و لحظه تحویل سال سبزه‌های زیبا و پر پشتی خواهید داشت.

images_1675700086_63e12776f04ec

ایلنا

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰