کد خبر: ۱ |
۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
| |
با مصرف بی رویه شکر و قند آسیب‌های جدی به بدن میرسد. در این مقاله از سایت روز ایران به بررسی تاثیر قند و شیرینی بر مغز می پردازیم

 اثر قند و شکر بر روی مغز

تاثیر قند و شیرینی بر مغز اثبات شده است. ما عاشق شیرینی جات هستیم ، استفاده از شیرینی و مواد شکری زیاد در رژیم های غذایی می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی دیابت نوع ۲ و و پوسیدگی دندان شود. ما می‌دانیم که نباید از شیرینی ، بستنی ،کلوچه ، کیک و نوشابه به صورت بی رویه استفاده کنیم اما گاهی پیش می آید که مقاومت کردن در برابر آنها سخت می شود.

برای مغز ما سخت است که این غذاها را نخورد

 امی ریشلت به عنوان متخصص علوم اعصاب بیان می کند : من در مورد نحوه تغییر رژیم های غذایی و اثر آنها بر روی مغز  تحقیق   می‌کنم. من می خواهم بدانم آنچه که ما می خوریم آیا باعث تغییر در رفتار ما می شود و یا اینکه تغییرات مربوط به مغز که در رفتار ما تاثیر می گذارد توسط سایر عوامل مربوط به سبک زندگی است. بدن انسان به وسیله شکر یا به عبارت صحیح توسط گلوکز تامین انرژی می شود. گلوکز از واژه یونانی (glukos)  به معنی شیرین می آید. سلول های تشکیل دهنده بدن ما گلوکز را به عنوان سوخت اصلی به‌خصوص در سلول مغذی استفاده می کند.

تاثیر قند و شیرینی رو مغز

عامل محرک برای مصرف بیش از اندازه قند و شیرینی

غذاهای حاوی شکر منبع ارزشمندی برای انرژی هستند و بر مبنای تکاملی اجداد انسان ها دسترسی همیشگی به غذا نداشتن ، بنابراین  پیدا کردن غذای شیرین و حاوی شکر برای آنها مهم و حیاتی بوده است. غذاهایی که مزه بدی دارند و تلخ و ترش هستند احتمال اینکه مسموم و یا آلوده باشند بیشتر است و امکان ایجاد بیماری از طریق آنها نیز بیشتر بوده است. بنابراین طی تکامل مغز انسان برای به حداکثر رساندن بقای خود در طول زمان یک سیستم مغزی اتوماتیک ایجاد کرده است که غذاهای شیرین را که منابع خوبی برای تامین انرژی بدن هستند را دوست داشته باشد. هنگامی که غذای شیرین می خوریم یک سیستمی در مغز به نام سیستم دوپامین مزولیمبیک فعال می شود که در واقع این سیستم یک برنامه پاداش برای مغز است.

 

در این فرآیند دوپامین آزاد می شود.  دوپامین یک ماده شیمیایی در مغز است که توسط سلول های عصبی آزاد می‌شود و می‌تواند نشانه مثبت بودن آن اتفاق را به مغز القا کند.  همین موضوع باعث می‌شود که این رفتارها به مرور تقویت می شود و و ما دوباره و دوباره آن کار را انجام دهیم. وقتی ما یک ماده قندی را استفاده می کنیم و در پی آن دوپامین آزاد می شود یک روش یادگیری سریع را در مغز ایجاد می کند تا ما دوباره به سراغ مصرف مواد قندی برویم.

 اما امروز غذاهای شیرین ، سرشار از انرژی و شکر به وفور در در دسترس عموم است و نیازی نیست به مقدار زیاد و در هر مکانی از مواد قندی استفاده کنیم. متاسفانه آنچه که وجود دارد این است که مغز ما هنوز از لحاظ عملکردی بسیار شبیه به اجداد ما است و واقعاً شیرینی را دوست دارد بنابراین چه اتفاقی در مغز می‌افتد وقتی که بیش از حد شکر مصرف کنیم؟

تاثیر قند و شیرینی رو مغز

شکر می تواند در ایجاد حافظه اختلال ایجاد کند

یکی دیگر از مناطق مغز که تحت تاثیر رژیم های غذایی با قند و شیرینی بالا قرار دارند ، هیپوکامپ است. هیپو کامپ یک مرکز کلیدی در حافظه است. تحقیقات نشان می دهد موش هایی که رژیم های غذایی با شکر زیاد مصرف می کنند ، قادر به یادآوری اینکه قبلاً اشیاء را در مکان های خاص مخفی کرده بودند  ، نبودند. تاثیر قند و شیرینی بر مغز بخصوص بر هیپوکامپ شامل کاهش نورون های تازه متولد شده است که برای رمزگذاری خاطرات و هم افزایش مواد شیمیایی مرتبط با التهاب بسیار مهم هستند.

چگونه شکر بر حافظه تأثیر می گذارد

تاثیر قند و شیرینی بر مغز

در سراسر بدن ، قند اضافی مضر است. حتی یک مورد از افزایش گلوکز در جریان خون می تواند برای مغز مضر باشد ، در نتیجه عملکرد شناختی کند می شود و باعث کمبود حافظه و توجه می شود.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد قند باعث التهاب در مغز می شود و منجر به مشکلات حافظه می شود. یک مطالعه 2016 که در Behavioral Brain Research منتشر شد نشان داد که نشانگرهای التهابی در هیپوکامپ موش هایی که از رژیم غذایی با قند بالا تغذیه می کنند وجود دارد ، اما در کسانی که از رژیم غذایی استاندارد استفاده می کنند وجود ندارد.

با این حال خبر خوب این است که این آسیب التهابی ناشی از قند ممکن است دائمی نباشد.

یک مطالعه در سال 2017 در ژورنال  Appetite نشان داد که با پیروی از رژیم کم قند و ضریب GI ، می توان آسیب حافظه ناشی از مصرف قند را برطرف کرد.

علاوه بر این ، تحقیقات منتشر شده در مجله Nutrients در سال 2015 نشان داد که کاهش مصرف قند و مکمل اسیدهای چرب امگا 3 و کورکومین باعث بهبود حافظه فعال می شود.

شکر بر روحیه تاثیر دارد

از جمله تاثیر های قند و شکر بر مغز ، اثر گذاری آن بر خلق و خوی افراد است. بر اساس یک مطالعه تصویربرداری از مغز ، در جوانان سالم ، توانایی پردازش احساسات با افزایش گلوکز خون به خطر می افتد. مصرف زیاد قند احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.

پاسخ پاداش قند

غذاهای با قند بالا مناطقی از مغز را که مربوط به مرکز پاداش مغز هستند را فعال میکند. و احساس گرسنگی شدید تری را در مقایسه با غذاهای کم قند ایجاد می کنند. 

اعتیاد به قند

از جمله تأثیر هایی که مصرف بی رویه قند و شیرینی بر مغز می گذارند ،  اعتیاد به مصرف شیرینی جات است.  در واقع با مصرف زیاد قند های مختلف سیستم پاداش مغز تغییر می کند  در نتیجه هر بار باعث پرخوری بیشتر میشود.  این فرایند دقیقا  به اعتیاد منجر می شود. 

 با گذشت زمان ،  به مقدار بیشتری از مواد قندی  نیاز است تا به همان صفحه پاداش برسد.  و به همین ترتیب اعتیاد به مصرف مواد قندی در فرد ایجاد می شود.

چگونه می توان از مغز خود در برابر اثرات قند و شیرینی محافظت کرد؟

تاثیر قند و شیرینی بر مغز

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که  برای جلوگیری از اثرات سوء انواع قند ها و شیرینی ها بر مغز ، میزان مصرف روزانه قندو شکر حداکثر پنج درصد از کالری روزانه ما باشد  که چیزی حدود 25 گرم (شش قاشق چایخوری) می باشد.

با توجه به اینکه متوسط ​​بزرگسالان کانادایی روزانه 85 گرم (20 قاشق غذاخوری) شکر مصرف می کند ،این می تواند اثرات مخاطره آمیزی بر سلامتی بدن در دراز مدت داشته باشد.

از همه مهم تر ، قابلیت های عصبی مغز به آن اجازه می دهد تا بعد از کاهش شکر در رژیم غذایی مجدداً تنظیم شود و ورزش بدنی می تواند این روند را تقویت کند . غذاهای سرشار از چربی های امگا -3 (که در روغن ماهی ، آجیل و دانه یافت می شوند) نیز محافظت کننده عصبی هستند و می توانند مواد شیمیایی مغز مورد نیاز برای تشکیل نورون های جدید را تقویت کنند.در حالی که تغیر عادات کار ساده ای نیست.

اولین قدم اغلب سخت ترین است. این تغییرات رژیم غذایی اغلب در طول مسیر آسانتر می شود. پس بهتر است برای تامین سلامت خود از مصرف بی رویه انواع قند ها و چربی ها خوداری کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰
آخرین اخبار