کد خبر: ۱ |
۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
| |
با مصرف بی رویه شکر و قند آسیب های جدی به بدن میرسد.

 اثر شکر بر روی مغز

 ما عاشق شیرینی جات هستیم. استفاده از شیرینی و مواد شکری زیاد در رژیم های غذایی می‌تواند باعث  افزایش وزن و چاقی دیابت نوع ۲ و و پوسیدگی دندان شود.ما می‌دانیم که نباید از شیرینی ، بستنی ،کلوچه ،  کیک و نوشابه به صورت بی رویه استفاده کنیم اما گاهی پیش می آید که مقاومت کردن در برابر آنها سخت می شود.

برای مغز ما سخت است که این غذاها را نخورد

 امی ریشلت به عنوان متخصص علوم اعصاب بیان می کند : من در مورد نحوه تغییر رژیم های غذایی و اثر آنها بر روی مغز  تحقیق   می‌کنم. من می خواهم بدانم آنچه که ما می خوریم آیا باعث تغییر در رفتار ما می شود و یا اینکه تغییرات مربوط به مغز که در رفتار ما تاثیر می گذارد توسط سایر عوامل مربوط به سبک زندگی است.بدن انسان به وسیله شکر یا به عبارت صحیح در توسط گلوکز زمینه انرژی می شود گلوکز از واژه یونانی (glukos)  به معنی شیرین می آید. سلولهای تشکیل دهنده بدن ما گلوکز را به عنوان سوخت اصلی به‌خصوص در سلول مغذی استفاده می کند.

تاثیر قند و شیرینی رو مغز

دوپامین ما را تشویق به خوردن شکر میکند

غذاهای حاوی شکر منبع ارزشمندی برای انرژی هستند و بر مبنای تکاملی  اجداد انسان ها دسترسی همیشگی به غذا نداشتن بنابراین  پیدا کردن غذای شیرین و حاوی شکر برای آنها مهم و حیاتی بوده است. غذاهایی که مزه بدی دارند و تلخ و ترش هستند احتمال اینکه مسموم و یا آلوده باشند بیشتر است و امکان ایجاد بیماری  از طریق آنها نیز بیشتر بوده است بنابراین طی تکامل مغز انسان برای به حداکثر رساندن بقای خود در طول زمان یک سیستم مغزی اتوماتیک ایجاد کرده است که غذاهای شیرین را که منابع خوبی برای تامین انرژی بدن هستند را دوست داشته باشد. هنگامی که غذای شیرین می خوریم یک سیستمی در مغز به نام سیستم دوپامین مزولیمبیک فعال می شود که در واقع این سیستم یک برنامه پاداش برای مغز است.

 

در این فرآیند دوپامین آزاد می شود.  دوپامین یک ماده شیمیایی در مغز است که توسط سلول های عصبی آزاد می‌شود و می‌تواند نشانه مثبت بودن آن اتفاق را به مغز القا کند.  همین موضوع باعث می‌شود که این رفتارها به مرور تقویت می شود و و ما دوباره و دوباره آن کار را انجام دهیم. وقتی ما یک ماده شکری را استفاده می کنیم و در پی آن دوپامین آزاد می شود یک روش یادگیری سریع را در مغز ایجاد می کند تا ما دوباره به سراغ مصرف مواد شکری برویم.

 اما امروز غذاهای شیرین ، سرشار از انرژی و شکر به وفور در در دسترس عموم است و نیازی نیست به مقدار زیاد و در هر مکانی از مواد قندی استفاده کنیم. متاسفانه آنچه که وجود دارد این است که مغز ما هنوز از لحاظ عملکردی بسیار شبیه به اجداد ما است و واقعاً شیرینی را دوست دارد بنابراین چه اتفاقی در مغز می‌افتد وقتی که بیش از حد شکر مصرف کنیم؟

تاثیر قند و شیرینی رو مغز

شکر می تواند در ایجاد حافظه اختلال ایجاد کند

یکی دیگر از مناطق مغز که تحت تاثیر رژیم های غذایی شکر بالا قرار دارند ، هیپوکامپ - یک مرکز حافظه کلیدی است.تحقیقات نشان می دهد موش هایی که رژیم های غذایی با شکر زیاد مصرف می کنند ، قادر به یادآوری اینکه قبلاً اشیاء را در مکان های خاص قبلاً دیده بودند ، نبودند.تغییرات ناشی از شکر در هیپوکامپ هم کاهش نورون های تازه متولد شده است که برای رمزگذاری خاطرات بسیار مهم هستند و هم افزایش مواد شیمیایی مرتبط با التهاب.

چگونه می توان از مغز خود در برابر شکر محافظت کرد؟

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که  مصرف ما از شکر اضافه شده را محدود به پنج درصد از مصرف کالری روزانه ما است که 25 گرم (شش قاشق چایخوری).

با توجه به اینکه متوسط ​​بزرگسالان کانادایی روزانه 85 گرم (20 قاشق غذاخوری) شکر مصرف می کند ، این یک تغییر بزرگ رژیم برای بسیاری است.

از همه مهم تر ، قابلیت های عصبی پلاستیک مغز به آن اجازه می دهد تا بعد از کاهش شکر در رژیم غذایی مجدداً تنظیم شود و ورزش بدنی می تواند این روند را تقویت کند . غذاهای سرشار از چربی های امگا -3 (که در روغن ماهی ، آجیل و دانه یافت می شوند) نیز محافظت کننده محافظت کننده عصبی هستند و می توانند مواد شیمیایی مغز مورد نیاز برای تشکیل نورون های جدید را تقویت کنند.در حالی که شکستن عادات مثل همیشه خوردن دسر یا دو قهوه درست کردن کار ساده نیست ، مغز شما از شما برای انجام اقدامات مثبت تشکر می کند.

اولین قدم اغلب سخت ترین است. این تغییرات رژیم غذایی اغلب در طول مسیر آسانتر می شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰
آخرین اخبار