کد خبر: ۸۷۹ |
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹
| |

باید ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با ریزگردها ایجاد شود

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مقابله با پدیده گردوغبار نیازمند اقدامات بین‌المللی در کنار اقدامات داخلی کشورها است و باید در این راستا یک ائتلاف بین‌المللی جهت هماهنگی اقدامات ایجاد شود.

باید ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با ریزگردها ایجاد شود

روز ایران: محمدباقر قالیباف با ارسال پیامی تصویری به نشست پایش گرد و غبار در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) که با موضوع مقابله با بیابان‌زائی و طوفان‌های گردوغبار به منظور جستجوی راه‌های افزایش همکاری بین دولت‌ها به صورت برخط برگزار شد، گفت: باعث مسرت است که نمایندگان و همکاران پارلمانی در منطقه خلیج فارس، شمال آفریقا و پارلمان‌های اروپایی در خصوص چالش مهم گرد و غبار و بیابان‌زایی منطقه همکاری مشترکی را آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی، طوفان‌های گردو غبار غرب آسیا و شمال آفریقا را باعث شده است، بیان کرد: این پدیده علاوه بر تهدیدات جدی برای سلامت و زندگی، اجتماعی اقتصاد کشورها را نیز به شدت با تهدید مواجه ساخته و کشورهای منطقه مبالغ نجومی را در زمینه اقتصادی از دست می‌دهند؛ در این میان سیاست برخی کشورها که حوزه بالادست آبی را در اختیار دارند باعث کاهش جریان آب رودخانه‌های اصلی منطقه و در پی آن خشکی زمین‌ها در پایین دست شده است.

قالیباف با تاکید بر اینکه تلاش برای کاهش اثرات این بلایا و مدیریت پایدار زمین باید به اولویت اقدامات ما تبدیل شود، تصریح کرد: طوفان‌های گردوغبار، اغلب در کشورهایی با پوشش گیاهی محدود سرچشمه می‌گیرند، جایی که موانع کمتری برای بادهای شدید وجود دارد. متاسفانه کشورهای خاورمیانه با وجود وضعیت حاد کنونی همچنان اولویت‌های دیگری را مقدم بر مسائل زیست محیطی می‌دانند، چنانچه برای این مسأله مشترک جهانی راهکاری مشترک جهانی اندیشیده نشود، آینده طوفان‌های گرد و غبار آینده‌ای کاملاً نامشخص و نگران‌کننده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: قطعا برخورد با این پدیده نیازمند برخی اقدامات در سطح بین‌المللی در کنار اقدامات داخلی کشورها است باید یک ائتلاف بین‌المللی برای هماهنگی اقدامات به منظور مقابله با تاثیرات ریزگردها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه از راهکارهایی که نمایندگان به آن برسند و همچنین از پیگیری اجرای برنامه مشترک کنوانسیون UNFCCC حمایت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ما بر تبادل دانش بومی برای سازگاری با تغییرات اقلیمی تاکید ویژه داریم. حرکت جمعی باید با محوریت سازگاری و تاب‌آوری در موضوعات تغییر اقلیم باشد که به منظور تقویت و حمایت از این قبیل اقدامات چندجانبه ایران و مجلس شورای اسلامی از هرگونه همکاری مشترک استقبال خواهند کرد.

قالیباف در پایان ابراز امیدواری کرد که دیگر کشورهای منطقه نیز از شکل‌گیری و اجرایی شدن ابتکار عمل‌هایی که به نفع اعضاست حمایت لازم را به عمل آورند.

 

ایلنا

ایلنا

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰