کد خبر: ۷۳۶ |
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۷
| |

آیا تاثیر لیزر موهای زائد دائمی است؟

لیزر موهای زائد اغلب به عنوان یک راه حل دائمی برای رفع موهای زائد بدن تبلیغ می شود که نادرست است. پس از لیزر موهای زائد، پوست شما احتمالاً برای چندین ماه یا حتی سال ها به همین شکل باقی خواهند ماند. بنابراین لیزر موهای زائد می تواند نتایج بلندمدت ارائه دهد، اما به ندرت یک راه حل مادام العمر و همیشگی است.

آیا تاثیر لیزر موهای زائد دائمی است؟

لیزر موهای زائد چقدر طول می کشد؟

روز ایران: لیزر موهای زائد اغلب به عنوان یک راه حل دائمی برای رفع موهای زائد بدن تبلیغ می شود که نادرست است. پس از لیزر موهای زائد، پوست شما احتمالاً برای چندین ماه یا حتی سال ها به همین شکل باقی خواهند ماند. بنابراین لیزر موهای زائد می تواند نتایج بلندمدت ارائه دهد، اما به ندرت یک راه حل مادام العمر و همیشگی است.

 لیزر موهای زائد تنها به فولیکول های مو آسیب می رساند و آنها را از بین نمی برد. این بدان معنی است که موها می توانند به مرور زمان دوباره رشد کنند.

همچنین، به خاطر داشته باشید که درمان فقط روی فولیکول هایی که در مرحله رشد هستند (معروف به آناژن) کار می کند و همه موها با سرعت یکسان رشد نمی کنند. بنابراین، اگر شما در زمینه لیزر موهای زائد مبتدی باشید، قبل از اینکه تفاوت عمده ای را مشاهده کنید، به حداقل 2 تا 6 درمان نیاز دارید. اکثر افراد بعد از اولین جلسه 10 تا 25 درصد موهای کمتری را مشاهده می کنند، اما افراد با هم متفاوت هستند.

خبر خوب این است که تعداد و ضخامت موهای آسیب دیده با درمان های بیشتر کاهش می یابد. بنابراین در تئوری، ممکن است متوجه شوید که لیزر درمانی مستمر می تواند منجر به حذف دائمی موهای زائد شود. اما در واقع اینچنین نیست و هیچ تضمینی در این زمینه وجود ندارد.

در مورد جلسات ترمیمی، تعداد آن ها به پوست، رنگ مو، ضخامت مو و ناحیه بدن شما بستگی دارد. برخی می توانند بیش از یک سال را بدون نیاز به درمان مجدد بگذرانند در حالی که برخی دیگر فقط چند ماه طول می کشد تا به درمان مجدد نیاز پیدا کنند. با مشاهده موهای نرم و پرزدار خواهید دانست که زمان لیزر موهای زائد دوباره فرا رسیده است.

عواملی که بر مدت زمان ماندگاری تأثیر می گذارند

یادآوری: هر شخص پوست منحصر به فرد خود را دارد. بنابراین نتایج لیزر موهای زائد ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در ادامه به برخی از عواملی که می توانند در میزان ماندگاری نتایج لیزر موهای زائد تعیین کننده باند اشاره خواهیم کرد.


ناحیه درمان

بسیاری از افراد علاقه دارند زیربغل، پاها، صورت، ناحیه بیکینی یا باسن شان را از موهای زائد پاک کنند. ناحیه درمان که لیزر موهای زائد روی آن انجام می دهید می تواند بر مدت زمان ماندگاری آن تأثیر بگذارد.

صورت. موهای صورت (به عنوان مثال لب بالایی، گونه ها یا چانه) سریع تر از سایر نواحی رشد می کنند. بنابراین، به طور کلی، لیزر درمانی اولیه باید 4 تا 6 هفته تکرار شود تا جواب بگیرید.

زیر بغل و بیکینی. موهای زیر بغل و ناحیه بیکینی ضخیم تر از بقیه موهای بدن شما هستند. بنابراین ممکن است برای مشاهده تفاوت به درمان های بیشتری نیاز داشته باشید. مجدداً، باید 4 تا 6 هفته بین درمان ها صبر کنید.

بدن. موها در پاها و پشت نسبت به نواحی هورمونی بدن کندتر رشد می کنند. بنابراین ممکن است بتوانید بین دو جلسه درمانی تا 8 هفته هم صبر کنید.

آیا تاثیر لیزر موهای زائد دائمی است؟

رنگ مو و پوست

رنگ پوست و رنگ موهای شما می تواند بر اثربخشی لیزر درمانی تأثیرگذار باشد. در گذشته، کاندیدای خوب برای لیزر موهای زائد افرادی بودند که پوست روشن و موهای تیره داشتند. به این دلیل که تضاد رنگ می تواند هدف قرار دادن فولیکول های مو را برای پزشک آسان تر کند.

اگر موهای بلوند، سفید یا خاکستری دارید، ممکن است متوجه شوید که لیزر درمانی به خوبی کار نمی کند. به همین ترتیب، لیزر موهای زائد ممکن است برای برخی از افراد با رنگدانه های تیره تر  به خوبی پاسخ ندهد و ممکن است به درمان های بیشتری نیاز داشته باشند. همچنین این احتمال وجود دارد که پزشک مشاور به شما بگوید که نمی توانید از این روش درمانی استفاده کنید.

خبر خوب این است که به لطف پیشرفت در تکنیک‌ ها و فناوری لیزر موهای زائد، درمان ‌های جدیدتر می ‌توانند برای افرادی که موهای روشن یا پوست تیره‌ تری دارند هم به خوبی کار کنند. تنها لازم است پزشک یا متخصص مناسبی را پیدا کنید که تجهیزات مناسب را در اختیار دارد. به عنوان مثال، لیزرهایی با طول موج بلندتر با پوست ‌های تیره ‌تر به خوبی کار می ‌کنند، در حالی که طول ‌های کوتاه ‌تر برای افرادی که مو و پوست روشن‌ تری دارند مناسب ‌تر هستند.

 

نکاتی برای ماندگاری بیشتر نتایج لیزر موهای زائد

برای اینکه بهترین نتیجه را به دست بیاورید و ماندگاری نتایج لیزر موهای زائد خود را تا حد ممکن افزایش دهید، لازم است به نکاتی که در ادامه به آنها اشاره کنیم توجه کنید:

یک متخصص پوست واجد شرایط را انتخاب کنید. افراد با صلاحیت های مختلف ممکن است لیزر موهای لیزر را انجام دهند، بنابراین انتخاب یک پزشک دارای سوابق تحصیلی و تجربی کافی که همه چیز در مورد لیزر موهای زائد را بداند، ضروری است. انتخاب مناسب همچنین خطر تغییرات رنگدانه، سوزش و جای زخم را نیز به حداقل خواهند رساند.

قبل از جلسه درمان اپیلاسیون نکنید. اگرچه برای اولین جلسه درمانی خود نیاز به شیو کردن دارید، اما لازم است به مدت 6 هفته از اپیلاسیون خودداری کنید، زیرا لیزر برای متمرکز شدن به رنگدانه در فولیکول های مو نیاز دارد.

از آفتاب دوری کنید. شما همیشه باید از پوست تان در برابر نور خورشید محافظت کنید، اما بسیار مهم است که 4 تا 6 هفته قبل از لیزر درمانی از آفتاب گرفتن یا برنزه کردن خودداری کنید. همچنین باید از کرم ضد آفتاب به عنوان بخشی از مراقبت های بعد از درمان هم استفاده کنید یا جلسات درمانی تان را برای فصل های پاییز و زمستان هماهنگ کنید.

داروهای مصرفی تان را بررسی کنید. برخی از داروها می توانند پوست شما را نسبت به لیزر حساس تر کنند و منجر به تغییرات رنگدانه و حتی سوختگی شوند. بنابراین قبل از جلسه درمان، داروهای مصرفی تان را با متخصص پوست خود بررسی کنید تا ایمنی آنها مورد ارزیابی قرار بگیرد.

آرایش نکنید. پوست شما باید قبل از درمان تمیز و بدون چربی باشد، بنابراین از آرایش یا استفاده از محصولاتی که پوست را چرب می کنند خودداری کنید.

از عطر و دئودورانت استفاده نکنید. پوست شما ممکن است پس از درمان تحریک شود، بنابراین از محصولات آرایشی با عطر یا رایحه اضافه که می توانند وضعیت پوست تان را بدتر کنند استفاده نکنید.

هورمون ها هم می توانند بر میزان و سرعت رشد مجدد مو تأثیر بگذارند. ممکن است متخصص پوست بخواهد قبل از جلسات لیزر وضعیت هورمونی شما را ارزیابی کند، زیرا هر گونه عدم تعادل می تواند رشد مجدد مو را تحریک کند. برای مثال، می‌توانید متوجه شوید که لیزر موهای موجود را از بین می ‌برد، اما تستوسترون بیش از حد باعث رشد سریع ‌تر از حد انتظار آنها می ‌شود.

این ممکن است در صورت ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا استفاده از درمان جایگزینی هورمون اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است برای زنان در دوران پیش از یائسگی و یائسگی به دلیل کاهش سطح استروژن رخ دهد.

عوارض جانبی بالقوه

به طور کلی، لیزر موهای زائد بی خطر و موثر است، اما ممکن است راحت ترین تجربه در زندگی شما نباشد. برخی بیماران احساس سوزش را در طول درمان گزارش می دهند، به همین دلیل است که تکنسین لیزر شما ممکن است از کرم بی حس کننده استفاده کند.

حتی اگر عوارض جانبی را تجربه کنید، این عوارض معمولاً شامل ناراحتی جزئی، تورم یا قرمزی است که در عرض 3 روز کاهش می یابند.

به شرطی که برای لیزر موهای زائد خود به متخصص پوست واجد شرایط مراجعه کنید، سایر عوارض جانبی بالقوه نادر است اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

تاول زدن

عفونت

جای زخم

تغییرات در رنگ پوست، به ویژه در پوست های تیره تر

شیوع تبخال در صورت مثبت بودن HSV

 

معمولا رنگ پوست به رنگ معمولی خود برمی گردد، اما گاهی اوقات این تغییرات می توانند دائمی باشد. این دلیل دیگری است که چرا ضروری است برای درمان خود به یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک دارای مجوز مراجعه کنید.

 

فراموش نکنید که دستورالعمل های مراقبت های بعد از درمان را برای کاهش خطر عوارض جانبی ناخوشایند جدی بگیرید.

تالاب

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰