کد خبر: ۷۲۲ |
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
| |

آیا با آمدن جیمز وب عمر تلسکوپ فضایی هابل تمام شده

آیا با آمدن جیمز وب عمر تلسکوپ فضایی هابل تمام شده
اینگونه تصور می شود که با روی کار آمدن تلسکوپ فضایی جیمز وب دیگر عمر تلسکوپ فضایی هابل تمام شده است. در این مقاله از سایت روز ایران به بررسی کیفیت و کارایی امروزه تلسکوپ فضایی هابل می پردازیم.

کارایی تلسکوپ فضایی هابل چطور است؟

روز ایران: تلسکوپ فضایی هابل همچنان قوی است و تصویری خیره کننده از سحابی آتشین می گیرد تلسکوپ فضایی هابل تقریباً تنها بازی برای بخش عظیمی از اخترفیزیک است. تلسکوپ فضایی هابل، علیرغم تعدادی از شکست های اخیر، همچنان قوی است.

رصدخانه نمادین فضایی تصویری خیره کننده از منطقه ای از فضا به نام Westerhout 5، که به عنوان سحابی روح نیز شناخته می شود، ثبت کرد .

این منطقه به دلیل انتشار H-alpha، قرمز آتشین می درخشد، که زمانی رخ می دهد که الکترون های بسیار پر انرژی در اتم های هیدروژن انرژی خود را از دست می دهند و درخشش قرمز ساطع می کنند.

تلسکوپ فضایی هابل سحابی خیره کننده روح را به تصویر می کشد

تلسکوپ فضایی هابل در اواخر سال گذشته تصویر آتشین سحابی روح را گرفت که در فاصله تقریباً 7000 سال نوری از زمین قرار دارد. به گفته تیم هابل، تصویر جدید تعدادی از ویژگی های چشمگیر را نشان می دهد. یکی از ویژگی های برجسته، یک گلبول گازی تبخیری شناور آزاد (frEGG) است که می تواند به عنوان یک ابر شناور تیره در نزدیکی بالای تصویر دیده شود.

frEGG، با نام KAG2008 globule 13 و J025838.6+604259، متعلق به دسته‌ای از گلبول‌های گازی تبخیر شونده (EGG) است که در سحابی‌ها به وجود می‌آیند که تابش پرانرژی ستاره‌های جوان گاز اطراف را با حذف الکترون‌هایشان یونیزه می‌کند. سپس گاز از طریق فرایندی به نام تبخیر نوری از ستاره ها پراکنده می شود.

FrEGG ها با گلبول‌های گازی تبخیر شونده (EGG) به دلیل جدا شدن از گاز اطراف متفاوت هستند و ظاهری شبیه اشک به آنها می دهد. هر دو منبع مورد توجه جامعه نجومی هستند زیرا اعتقاد بر این است که ممکن است به عنوان محل تولد ستاره ای عمل کنند.

همانطور که یک بیانیه آژانس فضایی اروپا (ESA) توضیح می دهد، "کدری نسبی آنها به این معنی است که گاز درون آنها از یونیزاسیون و تبخیر نوری محافظت می شود. تصور می شود که این برای تشکیل پیش ستاره ها مهم است، و پیش بینی می شود که بسیاری از FrEGG ها و EGG ها این کار را انجام دهند. میزبان تولد ستاره های جدید باشید." 

ستاره شناسان به تازگی نوعی از گلبول‌های گازی تبخیر شونده (EGG) را کشف کرده اند. با این حال، یک نمونه قابل توجه در یک تصویر نمادین هابل که در سال 1995 منتشر شد، قابل مشاهده است و نکات ستون های آفرینش را نشان می دهد.

میراث افسانه ای تلسکوپ فضایی هابل رشد می کند

تلسکوپ فضایی هابل بیش از 30 سال است که به دور زمین می چرخد. در سال 2021، اعتقاد بر این بود که یک نقص نرم افزاری در سخت افزار قدیمی رصدخانه می تواند پایانی برای رصدخانه نمادین باشد. با این حال، مقامات ناسا توانستند این مشکل را حل کنند و به هابل اجازه دادند تا عملیات علمی را از سر بگیرد.

هابل از زمان راه اندازی خود در سال 1990، بیش از 1.5 میلیون رصد انجام داده است که منجر به انتشار بیش از 18000 مقاله علمی در مورد موضوعاتی  از انرژی تاریک گرفته  تا سیاهچاله ها و انفجارهای پرتو گاما شده است.

با وجود اینکه تلسکوپ فضایی جیمز وب از تابستان گذشته که عملیات علمی خود را آغاز کرد، هابل هنوز هم مرتبط است. وب تصاویر را در طول موج های مادون قرمز می گیرد، در حالی که هابل مشاهدات را در نور فرابنفش پر انرژی انجام می دهد.

همانطور که تام براون، رئیس دفتر ماموریت هابل در موسسه علمی تلسکوپ فضایی (STScI)، اخیرا توضیح داد ، در پاسخ به این سوال که آیا هابل هنوز در بازی است، قابلیت های منحصر به فرد رصدخانه به این معنی است که "هابل تقریباً تنها بازی برای یک تکه بزرگ از پازل اخترفیزیک است."

منبع: interestingengineering

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰