کد خبر: ۱۸۲ |
۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
| |

تمام خوردنی هایی که با جو می توان درست کرد

جو یکی از انواع غلات است که احتمالا خاستگاه آن به اتیوپی و آسیای جنوب ‌شرقی برمی‌گردد. بسیاری از محققان، خاستگاه این گیاه را کوه‌های زاگرس در غرب ایران، آناتولی جنوبی و فلسطین می‌دانند. جو یکی از سازگارترین انواع غلات است که در شرایط آب و هوایی مساعد و در خاک حاصلخیز که قابلیت نگهداری آب در آن زیاد باشد، کشت می‌شود.

طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با جو

روز ایران: جو، یکی از قدیمی‌ترین و مقوی‌ترین انواع غلات است که می‌توان با آن، انواع سالاد، نان، خورش و غذا‌های متفاوت‌ را طبخ کرد.

جو یکی از انواع غلات است که احتمالا خاستگاه آن به اتیوپی و آسیای جنوب ‌شرقی برمی‌گردد. بسیاری از محققان، خاستگاه این گیاه را کوه‌های زاگرس در غرب ایران، آناتولی جنوبی و فلسطین می‌دانند. جو یکی از سازگارترین انواع غلات است که در شرایط آب و هوایی مساعد و در خاک حاصلخیز که قابلیت نگهداری آب در آن زیاد باشد، کشت می‌شود.

جو به سه صورت مختلف استفاده می‌شود؛ جوی کامل که دانه با سبوس روی آن باشد و فقط دنباله آن را کنده باشند، جوی پوست گرفته شده و جوی سفید شده بدون پوست و سبوس که در اصطلاح به آن جوی مرواریدی نیز می‌گویند.

جو منبع غنی ویتامین B۶، آهن، کلسیم، نیاسین، پتاسیم، روی، مس، تیامین، ریبو فلاوین، سلنیم، منیزیم، منگنز و فیبر است. از خواص و فواید مصرف این ماده غذایی می‌توان به افزایش ترشح شیر، تسکین غلیان صفرا و خون، رفع تشنگی، خون‌سازی، هضم غذاهای نشاسته‌ای، کاهش فشار خون و کلسترول، کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش علائم آرتزوز، تقویت استخوان‌ها و دندان‌های سالم، مبارزه با دیابت، بهبود سلامت قلب و عروق، بهبود گوارش و درمان یبوست و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد.

به همین منظور کجارو قصد دارد انواع دسرها، سالادها و غذاهایی که می‌توان با جو درست کرد را به شما آموزش دهد تا این غله مغذی را بیشتر در برنامه غذایی خود بگنجانید. جو، غله‌ای باستانی و مقرون‌به‌صرفه است که می‌توان آن را در در پخت انواع سوپ، نان و خورش به کار گرفت. جو طعمی پرملات و خوشمزه به غذاهای برنجی سنتی مانند پلو و ریزوتو اعطا می‌کند.

انواع خوردنی جدید با جو:

* پودینگ جو با کمپوت ریواس آبپز و زنجبیل
* سالاد جوی سیاه و قزل‌آلای دودی
* جوی تست شده با پسته و کشمش
* سوپ ماست و جو
* نان جو و عدس
* پلوی جو
* «بل پوری» جو
* خوراک گوشت بره با لیمو، جو و شوید
* بستنی جو
* ریزوتوی جو و گزنه به همراه کرامبل فتا

۱. پودینگ جو با کمپوت ریواس آبپز و زنجبیل

طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با جو

پودینگ جو، جایگزینی متفاوت برای پودینگ برنج است. غلات بزرگ و آبدار در این دسر ساده با خامه شیرین، ترکیبی بی‌نظیر می‌سازند و طعم آن در نهایت با کمپوت میوه تند و آتشین تکمیل می‌شود.

مواد لازم:

برای پودینگ به آب، شکر قنادی، جو، غلاف وانیل و خامه پرچرب هم‌زده نیاز دارید. کمپوت میوه نیز از آب، شکر، زنجبیل تازه خردشده، آب لیموی تازه و ساقه ریواس خردشده تشکیل می‌شود.

طرز تهیه:

بخشی از شکر، آب، جو و غلاف وانیل را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله گاز را کم کنید و جو را برای ۴۰ دقیقه تا یک ساعت بپزید. پس از پخت جو، مخلوط داخل قابلمه را از یک صافی عبور دهید و غلاف وانیل را جدا کنید. سپس اجازه دهید تا جو خنک شوند. جو را در یخچال قرار دهید.

بقیه شکر و خامه را با همزن برقی بزنید تا خامه پف کند. سپس جوی سردشده را در خامه هم‌زده بریزید و با احتیاط هم بزنید تا به قوام موردنظر برای پودینگ برسید. درب ظرف را ببندید و آن را تا زمان سرو در یخچال بگذارید.

آب، شکر، زنجبیل و آب لیمو را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس با صافی زنجبیل‌ها را جدا کنید و مایع را دوباره در قابلمه بریزید. شعله گاز را کم کنید و ساقه‌های ریواس را در آب زنجبیل در حال جوش بریزید. ریواس‌ها را بپزید تا نرم شوند. سپس ریواس‌ها را با صافی جدا کنید و اجازه دهید تا خنک شوند. شیره کمپوت را نگه دارید. برای سرو، چند قاشق از مخلوط جو و خامه را با تکه‌های ریواس آبپزشده و چند قطره از شیره کمپوت در ظرفی بریزید و نوش جان کنید.

۲. سالاد جوی سیاه و قزل‌آلای دودی

طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با جو

جوی سیاه، یک غله فوق‌العاده جویدنی و از نظر ظاهری زیبا است؛ اما اگر این نوع جو در دسترستان نیست، می‌توانید از جوی معمولی نیز استفاده کنید. سس سالاد جوی سیاه و قزل‌آلای دودی را که در این طرز تهیه به شما آموزش می‌دهیم، می‌توانید در یخچال نیز نگهداری کنید و در سالادهای دیگر نیز بریزید.

مواد لازم:

سس خردل با خردل، فلفل سیاه، نمک، آب لیموی تازه، سرکه سفید، روغن زیتون و روغن کلزا درست می‌شود. برای تهیه سالاد نیز به جوی سیاه، نمک، آووکادو، شوید خردشده، پیازچه خردشده، سبزیجات تازه (بیبی اسفناج، برگ چغندر، برگ ترب و غیره) و قزل‌آلای دودی نیاز دارید.

طرز تهیه:

کار خود را با تهیه سس شروع کنید. خردل، فلفل، نمک، آب لیمو و سرکه را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. سپس روغن زیتون را در سس بریزید و خوب با بقیه مواد هم بزنید. در ادامه روغن کلزا را به سس بیفزایید و کنار بگذارید.

جوی سیاه را در آب بر طبق مندرجات روی بسته بپزید. پس از پخت جو، بافت آن کمی سفت و جویدنی می‌شود و وقتی می‌خواهید آن را گاز بزنید، کمی سفت به نظر می‌آید، ولی مغز آن سفت نیست. درست یک دقیقه قبل از پخت کامل جو، نمک را به آن اضافه کنید. سپس جو را آبکش کنید و زیر آب سرد بگیرید. پس از گرفتن آب جو، روی آن کمی روغن زیتون بپاشید.

بقیه مواد سالاد را به غیر از ماهی دودی با جو مخلوط کنید و کمی از سس را در آن بریزید. سالاد را در یک کاسه بزرگ بکشید و روی آن، قزل‌آلاهای دودی خود را بچینید. نوش جان!

۳. جوی تست شده با پسته و کشمش

طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با جو

ترکیب جو با انواع آجیل، میوه خشک، سبزیجات برشته و ماست، غذایی بسیار ساده و خوشمزه است که از مزه‌ کردن آن به‌هیچ‌وجه پشیمان نخواهید شد.

مواد لازم:

روغن زیتون، جو، آب سبزیجات، دانه رازیانه، کنجد و زیره برشته شده، پوست و آب لیموی تازه، نعنا و جعفری خردشده، پسته برشته و خردشده، کشمش، روغن زیتون باکیفیت، نمک و فلفل سیاه. برای سرو نیز به ارده یا خمیر کنجد، ماست، نعنای خشک، چیلی تازه یا ادویه تونسی هریسه و سبزیجات برشته (کدوتنبل، کنگرفرنگی و رازیانه) نیاز دارید.

طرز تهیه:

روغن زیتون را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس جو را در آن کمی تفت دهید. آب سبزیجات را اضافه کنید و جو را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپزید تا نرم شوند. بقیه مواد لازم را با مقداری روغن زیتون اضافه در قابلمه بریزید و به آن نمک و فلفل بزنید.

خمیر کنجد و نعنا را در ماست بریزید و خوب هم بزنید. برای تند کردن این سس کمی فلفل چیلی تازه یا ادویه هریسه به آن اضافه کنید. جو را با ماست ارده و سبزیجات برشته دلخواهتان سرو کنید و لذت ببرید.

۴. سوپ ماست و جو

طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با جو

شما می‌توانید با جو، یک سوپ مقوی و بسیار خوشمزه درست کنید. کافی است جو را با ماست خامه‌ای و ادویه‌جات مخلوط کنید تا یک پیش غذای مجلسی و وسوسه‌کننده به دست بیاورید.

مواد لازم:

روغن، پیاز خردشده، حبه سیر، زنجبیل رنده شده، ادویه گرام ماسالا، پودر زیره سبز، پودر دارچین، پودر چیلی، پوست لیموی تازه، جو، عدس قرمز، گوجه فرنگی خردشده، آب سبزیجات، ماست یونانی، نمک و فلفل سیاه. شما همچنین به روغن زیتون، پیاز ریزخردشده و گشنیز خردشده برای تزئین نیاز دارید.

طرز تهیه:

روغن را در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازها را در آن بریزید و برای ۳ دقیقه تفت دهید تا نرم شوند و کمی تغییر رنگ دهند. سیر، زنجبیل، ادویه‌جات و لیمو را به پیازها بیفزایید و همه را خوب با هم مخلوط کنید.

در ادامه، جو، عدس قرمز و گوجه فرنگی‌های خردشده را در قابلمه بریزید و خوب هم بزنید. این مخلوط را برای ۱ تا ۲ دقیقه با هم بپزید و تفت دهید، سپس آب سبزیجات را به آن‌ها اضافه کنید. پس از به جوش آمدن آب، شعله گاز را کم کنید و عدس و جو را برای ۴۵ دقیقه بپزید تا عدس‌ها در سوپ کاملا محو شوند و جو نیز بافتی نرم پیدا کند.

در همین حین به سراغ تهیه مواد روی سوپ بروید. روغن را در یک ماهیتابه روی حرارت متوسط گاز گرم کنید و سپس پیازها را در آن بریزید. پیازها را برای ۸ تا ۱۰ دقیقه سرخ کنید تا طلایی و برشته شوند. مراقب باشید که پیازها نسوزند. پیازها را از ماهیتابه دربیاورید و روی کاغذ روغنی یا دستمال مخصوص آشپزخانه بریزید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود.

پس از پخت سوپ به آن نمک و فلفل زیاد بزنید. سپس ماست را در آن بریزید و کمی به سوپ حرارت دهید؛ اما اجازه ندهید که سوپ دوباره به جوش بیاید. پوست لیمو را به سوپ بیفزایید. سوپ را در کاسه‌های سرو بکشید و روی آن را با پیازداغ طلایی و گشنیز تزئین کنید.

۵. نان جو و عدس

طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با جو

نان جو و عدس پرشده با سبزیجات آب‌پز، غذایی کامل و فوق‌العاده بخصوص برای کودکان است که می‌توان آن را با کره یا پنیر سرو کرد یا به عنوان یک غذای پیک‌نیک زمستانی در سفرها به همراه برد.

مواد لازم:

جو، عدس قرمز، آب سبزیجات، پیاز قرمز ساطوری شده، روغن زیتون، سیر له شده، ساقه کرفس و هویج خردشده، مریم‌گلی خشک، تخم‌مرغ هم‌زده، جو دوسر، نمک، فلفل سیاه، برگ بوی تازه یا رزماری برای تزئین.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. سپس در یک قالب مخصوص نان، یک کاغذ شیرینی‌پزی پهن کنید. جو و عدس را به همراه آب سبزیجات در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیاید؛ سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا جو و عدس باهم بپزند. گاهی این دو را هم بزنید تا به ته قابلمه نچسبند.

پخت جو و عدس را تا زمانی ادامه دهید که جوها ترد و لطیف شده باشند؛ سپس کمی آب سبزیجات بیشتر به آن‌ها بیفزایید تا خشک نشوند. در همین حین، کمی روغن در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود؛ سپس پیازها را در آن بریزید و کمی تفت دهید تا نرم شوند. سیر، سبزیجات و مریم گلی را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شوند و بعد مخلوط سبزیجات را از روی حرارت بردارید.

پس از پخت جو و عدس، آن‌ها را با سبزیجات مخلوط کنید. آن‌ها را کنار بگذارید تا خنک شوند و در ادامه جو دوسر و تخم‌مرغها را به آن‌ها اضافه کنید. مخلوط جو و سبزجات را مزه کنید و به میزان دلخواه به آن‌ها نمک و فلفل بزنید. مخلوط خمیرمانند را در قالب پهن کنید و آن را برای ۳۰ دقیقه بپزید تا کاملا سفت و طلایی قهوه‌ای شود. نان جو و عدس را به صورت سرد یا گرم سرو کنید.

۶. پلوی جو

طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با جو

پلوی جو (Pearl barley pilaf)، جایگزینی فوق‌العاده برای برنج در غذاهای چسبناکی مانند ریزوتو، پائیا و پلو به شمار می‌آید. در این طرز تهیه، غله جو در آب سبزیجات خیس می‌خورد و طعمی بینظیر به غذای شما می‌دهد.

مواد لازم:

هویج، روغن زیتون، رزماری، پیاز قرمز ریز خردشده، حبه سیر، تخم گشنیز آسیاب شده، زیره سبز، فلفل چیلی ورقه شده، کره، زیتون، پوست و آب لیموی تازه، عسل، جو، آب یا آب سبزیجات، فندق خردشده و جعفری.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. سپس هویج‌ها را در یک سینی مخصوص فر بچینید و به آن‌ها کمی روغن، نمک و رزماری بزنید. روی هویج‌ها را با فویل بپوشانید و آن‌ها را برای ۲۵ دقیقه در فر بپزید. فویل را بردارید و سینی را دوباره برای ۱۵ دقیقه در فر بگذارید تا هویج‌ها کمی قهوه‌ای رنگ شوند و بپزند.

پیاز، سیر و ادویه‌جات را در کمی کره به مدت ۱۰ دقیقه در یک ماهیتابه تفت دهید تا نرم شوند. سپس هویج‌های برشته شده، زیتون‌ها، پوست لیمو، بقیه کره، عسل و جو را به همراه نمک و فلفل سیاه به مخلوط پیازها اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا جو به تمام سبزیجات آغشته شود. سپس مخلوط جو را برای ۲ دقیقه تفت دهید. آب یا آب سبزیجات را در پلوی جو بریزید و اجازه دهید تا به جوش بیاید.

درب ماهیتابه را ببنید و پلوی جو را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در فر بپزید تا جو کاملا بپزد. پلوی جو را به صورت گرم با تزئین فندق‌های خردشده، جعفری و کمی آب لیمو سرو کنید.

۷. «بل پوری» جو

طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با جو

«بل پوری» جو (Barley bhel puri)، یک اسنک هندی با طعم‌های شیرین، ترش و پرادویه است که با غلات، سبزیجات و برخی اوقات تمبر هندی درست می‌شود. جو در تهیه این اسنک خوشمزه، طعمی متمایز خلق می‌کند. نودل‌های آرد نخود یا «سو» (Sev)، نیز یک اسنک مشهور هندی هستند که به جای آن‌ها می‌توان از نودل معمولی هم استفاده کرد.

مواد لازم:

جو پخته، روغن کلزا، سیب‌زمینی آبپز شده، پیاز خردشده، گوجه فرنگی، پودر زیره سبز، ادویه چات ماسالا، فلفل قرمز تند چیلی، بادام زمینی بوداده، آب لیمو، تمبر هندی، نودل و برگ گشنیز خردشده. برای چاشنی این غذا نیز به برگ گشنیز، برگ نعنا، فلفل سبز چیلی، زنجبیل تازه، آب لیموی تازه، پودر زیره سبز، آب و نمک نیاز دارید.

طرز تهیه:

در ابتدا چاشنی غذا را درست کنید. برای این کار، تمام مواد لازم برای چاشنی را در یک غذاساز بریزید و میکس کنید تا یک ترکیب سبز روشن و نرم به دست بیاید. جوی پخته را برای ۱۰ دقیقه با روغن کلزا روی شعله زیاد گاز سرخ کنید تا به صدای جلز و ولز بیفتد. سپس جو را روی دستمال مخصوص آشپزخانه یا کاغذ روغنی بریزید تا روغن اضافه آن کشیده شده و خنک شود.

جو و تمام مواد لازم باقیمانده را به جز نودل‌ها و برگ گشنیز در یک کاسه بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس «بل پوری» خود را با چاشنی، کمی نودل پخته و برگ گشنیز تزئین کنید و به سر میز بیاورید.

۸. خوراک گوشت بره با لیمو، جو و شوید

طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با جو

خوراک گوشت بره با ترشی لیمو، جو و شوید (Lamb shanks with preserved lemon, pearl barley and dill)، یک غذای گوشتی بسیار لذیذ است که در واقع نوعی غذا بین یک ریزوتو و یک خورش است. ترکیب طعم تازه ترشی لیمو و مزه تند شوید با گوشت و جو، غذایی بینظیر را خلق می‌کنند که حتما باید آن را امتحان کنید.

خوراک گوشت بره با ترشی لیمو، جو و شوید را معمولا با کلم یا کلم‌پیچ کره‌ای سرو می‌کنند.

مواد لازم:

گوشت سردست بره، آرد ساده مزه‌دار شده با نمک و فلفل سیاه، روغن آفتابگردان، روغن زیتون، پیازچه خردشده، لیموترشی، ساقه کرفس، هویج، سیر، فلفل قرمز چیلی خردشده، جو، سرکه سفید، فلفل سیاه، آب گوشت یا مرغ و شوید خردشده.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. تکه‌های گوشت را در آرد بغلتانید و سپس تکان دهید تا آرد اضافه آن‌ها جدا شود. در یک ماهیتابه کمی روغن آفتابگردان بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس تکه‌های گوشت را در آن بچینید و تفت دهید تا تمام سمت‌های آن‌ها قهوه‌ای شود. مراقب باشید که گوشت را نسوزانید.

گوشت‌های سرخ شده را در یک بشقاب بچینید. دوباره در ماهیتابه روغن بریزید و پیازچه‌ها و لیموترشی را در آن تفت دهید تا بوی لیمو دربیاید و پیازچه‌ها نرم شوند. سپس هویج و کرفس را در ماهیتابه بریزید و برای ۳ تا ۵ دقیقه تفت دهید تا نرم شوند. در ادامه سیر و فلفل قرمز چیلی را به مخلوط مواد اضافه کنید و برای یک دقیقه دیگر سرخ کنید.

در ادامه جو را در مخلوط سبزیجات و لیمو بریزید و خوب هم بزنید تا جو کاملا به روغن آغشته شود. تفت دادن را برای یک تا ۲ دقیقه دیگر ادامه دهید. سرکه سفید را در ماهیتابه بریزید و هم بزنید. سپس تکه‌های گوشت را دوباره در ماهیتابه بچینید و به آن‌ها فلفل سیاه بزنید. آب مرغ یا گوشت را به گوشت‌ها اضافه کنید و آن را برای ۹۰ دقیقه تا ۲ ساعت در فر بپزید. پس از پخت کامل گوشت، نرم شدن جو و جذب شدن آب، غذای شما آماده است.

برای سرو، تکه‌های گوشت را در ظرف بکشید و آن را با شوید تزئین کنید. نوش جان!

۹. بستنی جو

طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با جو

طعم پرملات جو در اسکوپ‌های سرد و شیرین بستنی در کنار انگورهای عسلی گرم، دسری فوق‌العاده را خلق می‌کند که کافی است فقط یک بار آن را امتحان کنید تا عاشق آن شوید.

مواد لازم:

جو، شیر، خامه پرچرب، عصاره مالت، زرده تخم‌مرغ و شکر قنادی. برای درست کردن انگورهای عسلی نیز به انگور قرمز، روغن زیتون فرآوری نشده، عسل، آویشن و نمک احتیاج دارید.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. سپس جو را برای ۵ دقیقه در یک سینی مخصوص در فر برشته کنید. جو را کنار بگذارید. در یک ماهیتابه گود، شیر، خامه، جو و عصاره مالت را روی حرارت متوسط گاز گرم کنید تا نزدیک به نقطه جوش شوند.

زرده‌های تخم‌مرغ و شکر را در یک کاسه بزرگ با همزن برقی هم بزنید تا پف کنند و حجیم شوند. سپس شیر و خامه داغ را کم کم به زرده‌ها اضافه کنید و بدون توقف، آن‌ها را هم بزنید. این مخلوط را دوباره در ماهیتابه بریزید و به آرامی بجوشانید. مخلوط تخم‌مرغ و شیر را مدام هم بزنید تا کاستارد شما تبدیل به تخم‌مرغ هم‌زده نشود.

پس از غلیظ شدن کاستارد، آن را از روی حرارت بردارید و در یک ظرف بریزید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و برای دو ساعت در یخچال قرار دهید. کاستارد را از یک صافی عبور دهید و با یک قاشق جوها را فشرده کنید تا طعم جو تا حد ممکن به خورد مایه بستنی برود. مایه کاستارد را در دستگاه بستنی‌ساز بریزید و آن را هم بزنید تا یخ بزند.

اگر دستگاه بستنی‌ساز ندارید، مایه کاستاردی را روی یک سینی کم عمق پهن کنید و برای ۳۰ دقیقه در فریزر قرار دهید. سپس آن را دربیاورید، هم بزنید و دوباره در فریزر قرار دهید. شما باید این کار را سه یا چهار بار تکرار کنید تا بستنی شکل بگیرد.

دمای فر را تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت زیاد کنید. انگورها را با آب سرد بشویید و چند سوراخ کوچک با چاقوی تیز روی پوسته آن‌ها ایجاد کنید. سپس آن‌ها را در یک سینی مخصوص فر بچینید و کمی عسل، نمک، برگ‌های آویشن و روغن زیتون را روی آن‌ها بریزید. سینی را کمی تکان دهید تا مواد داخل آن مخلوط شوند. سپس انگورها را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر بپزید تا پوسته آن‌ها بترکد و کاراملی شوند.

برای سرو، یک اسکوپ از بستنی جو را در کاسه بکشید و روی آن را با انگور گرم تزئین کنید.

۱۰. ریزوتوی جو و گزنه به همراه کرامبل فتا

 طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با جو

 

طعم گزنه (nettle) و جو در ریزوتوی آرامپز به خوبی باهم ترکیب می‌شوند و کرامبل پنیر فتا (feta crumble) به این غذا، بافتی خامه‌ای و نرم می‌دهد.

مواد لازم:

روغن سبزیجات، پیازچه خردشده، سیر ساطوری شده، جو، سرکه سفید، آویشن، آب سبزیجات، گزنه، کره، نمک، فلفل سیاه و آب لیموی تازه. کرامبل فتا نیز با کره سرد، آرد ساده و پنیر فتا درست می‌شود.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. برای درست کردن کرامبل فتا، کره و آرد را با دستانتان ورز دهید تا یک خمیر شکل بگیرد. سپس آن را در یک قالب مخصوص فر پهن کنید و برای ۱۵ دقیقه بپزید تا کاملا طلایی قهوه‌ای شود. خمیر را از فر دربیاورید و آن را در یک کاسه بریزید. سپس آن را با پنیر فتا هم بزنید تا خرد شود. کرامبل فتا را کنار بگذارید.

پیازچه و سیر را به همراه روغن در یک ماهیتابه بریزید و برای ۲ دقیقه روی حرارت متوسط گاز تفت دهید تا کمی آب بیندازند. سپس جو را به آن‌ها اضافه کنید و برای ۲ دقیقه دیگر تفت دهید. سرکه را در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید تا کاملا تبخیر شود. در ادامه آویشن و یک چهارم آب سبزیجات را به مواد بیفزایید و آن‌ها را بپزید تا آب کاملا به خورد جو برود.

در همین حین به سراغ آماده‌سازی گزنه بروید. برگ‌ها را از ساقه جدا کنید و خرد کنید. به جوی در حال پخت، کم کم آب سبزیجات را اضافه کنید تا جو کاملا بپزد و آب هم جذب شود. گزنه و کره را به جوی پخته بیفزایید و هم بزنید. پس از پخت جو و گزنه، آن‌ها را با نمک، فلفل سیاه و آب لیموی تازه مزه‌دار کنید. برای سرو، ریزوتو را در کاسه بکشید و کرامبل فتا را روی آن بریزید. ریزوتو را برای ۲ دقیقه در فر گریل کنید تا پنیرها آب شوند و کرامبل به رنگ طلایی دربیاید.

منبع: کجارو

 
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰