کد خبر: ۱۶۲۸ |
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۰
| |

چرا به سندرم روده تحریک پذیر دچار می‌شویم؟

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال گوارشی مزمن است که با علائمی از جمله درد و کرامپ شکمی، نفخ، یبوست و اسهال همراه است. این بیماری تقریبا ۱ میلیارد نفر را در جهان درگیر می کند ولی افراد از نظر نوع و شدت علائم متفاوت هستند.

چرا به سندرم روده تحریک پذیر دچار می‌شویم؟

روز ایران: شیوع IBS در زنان دو برابر مردان است و حدود ۴۰ درصد بیماران به IBS خفیف، ۳۵ درصد به IBS متوسط و ۲۵ درصد به IBS شدید مبتلا هستند.

علائم سندرم روده تحریک پذیر

همه افراد IBS را به یک شکل تجربه نمی کنند. برخی علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

احساس درد در ناحیه شکم به ویژه ناشی از حرکات روده

تغییر در عادات روده از جمله اسهال، یبوست یا گاهی هر دو

احساس خالی نبودن روده پس از دفع مدفوع

وجود مخاط سفید رنگ در مدفوع

افزایش علائم در حوالی دوره قاعدگی

علت IBS چیست؟

تعداد زیادی از عوامل می توانند در ایجاد سندرم روده تحریک پذیر نقش داشته باشند که برخی از آنها بیشتر از سایرین شایع هستند. در بسیاری از موارد، مشخص کردن علت دقیق می تواند چالش برانگیز باشد. چند دلیل عمده در این قسمت بررسی می شود.

مسمومیت غذایی

یکی از شایع ترین علل IBS مسمومیت غذایی است. از هر ۹ نفری که مسمومیت غذایی را تجربه می کنند، یک نفر دچار IBS می شود. سندرم روده تحریک پذیر پس از عفونت (PI-IBS) نوعی از IBS است که در اثر مسمومیت غذایی ایجاد می شود و تقریبا همیشه همراه با اسهال است.

رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک

رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (SIBO) زمانی اتفاق می افتد که باکتری هایی که معمولا در روده بزرگ یافت می شوند در روده کوچک رشد می کنند. شایع ترین علائم SIBO درد و کرامپ شکمی مداوم ، نفخ و اسهال است. از طرف دیگر در صورت رشد بیش از حد میکروارگانیسم‌ های مولد گاز در روده کوچک یا روده بزرگ (IMO) افراد ممکن است دچار یبوست شوند.

افزودنی های مواد غذایی

اگرچه مطالعات زیادی در مورد اثرات افزودنی های غذایی بر روی انسان هنوز انجام نشده است، شواهد نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی می توانند علائم IBS را تشدید کنند. ایجاد IBS با تغییر در میکروبیوم دستگاه گوارش مرتبط است و بنابراین غذاهایی که هضم ضعیفی دارند موجب اختلالات گوارشی بیشتری می شوند. مشکل ‌سازترین افزودنی‌ های غذایی، قندهای غیر قابل جذب مانند سوربیتول و سوکرالوز هستند. همچنین، مصرف مواد غذایی فرآوری شده در دهه ‌های اخیر افزایش یافته است و نشان می ‌دهد که تغییرات در میکروبیوتای ناشی از افزودنی ‌های غذایی ممکن است یکی از علل فزاینده IBS در کشورهای غربی باشد.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰