کد خبر: ۱۶۱۶ |
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۴
| |

سیاست‌نامه نوروزی منتشر شد

مجله سیاست‌نامه ویژه نوروز ۱۴۰۲ با تصویری از محمدعلی فروغی و پرونده‌ای به مناسب هشتادمین سالمرگ این ادیب و سیاست‌مدار ایرانی منتشر شد.

سیاست‌نامه نوروزی منتشر شد

روز ایران: سیاست‌نامه بیست و پنجم همانند چند شماره گذشته با خبرنامه آغاز می‌شود. بخشی که در آن به بررسی مهمترین رویدادهای حقوق و علوم سیاسی ایران پرداخته می‌شود. پس از آن حامد زارع سردبیر مجله در سرمقاله خود با عنوان «شبح مارکس در شب ایران» به این پرسش پرداخته که آیا هر نوع انقلابی را باید انقلابی سوسیالیستی به شمار آورد یا خیر؟ در بخش یادنامه به مناسبت درگذشت پاپ سابق کلیسای کاتولیک مطالبی از بخشعلی قنبری، احمد عابدی، عبدالرحیم گواهی و جواد میری درباره بندیکت شانزدهم و داستان پر سر و صدای استعفاء او از زعامت واتیکان منتشر شده است.

چهارمین بخش سیاست‌نامه بیست و پنجم با عنوان یادداشت، به استاد دکتر سید محمد رضوی، معلم مشهور علوم سیاسی دانشگاه تهران اختصاص داده شده است. در ابن بخش شاگردان سابق استاد دست به قلم برده و در رثای استاد خود مطلب نوشته‌اند. سعید حجاریان، احمد زیدآبادی، علی میرموسوی، محسن خلیلی، مهران کرمی، مهدی نجف‌زاده و محبوبه پاک‌نیا نویسندگان بخش یادداشت هستند.

در بخش گزارش که برای نخستین بار در سیاست‌نامه نوروزی به مجله افزوده شده است، روزنامه‌نگاران به مناسب رویدادهای تاریخی و فکری مطالبی گزارش‌گونه تهیه کرده‌اند. رضا کدخدازاده به مناسبت صدو بیستمین سال میلاد مجتبی مینوی، حمیدرضا محمدی به مناسبت صدمین سال میلاد عبدالحسین زرین‌کوب، زهرا سلیمانی اقدم به مناسبت هشتادمین سال بلوای نان در تهران، محمود فاضلی به مناسبت شصتمین سال اعطای حق رای به زنان و سمیرا درشتی به مناسبت سیصدمین سال انقراض صفویان و سقوط اصفهان گزارش‌هایی تاریخی نوشته‌اند.

بخش دیگری که به سیاست‌نامه افزوده شده و در شماره بیست و پنجم به مناسبت نوروز ۱۴۰۲ منتشر شده است، سفرنامه است. در بخش سفرنامه، استادان علم سیاست خاطرات خود از مسافرت‌هایشان به نقاط مختلف جهان را قلمی کرده‌اند. خاطرات روح‌الله اسلامی از اروپای غربی، خاطرات قدیر نصری از نروژ، خاطرات صادق حقیقت از سفر به فلوریدا و همچنین مهدی فدایی مهربانی از سفر به نیویورک، خاطرات محسن خلیلی از مونترال و همچنین سفرنامه رسول جعفریان از سفر به ریاض از جمله مطالب این بخش جدید است.

در بخش دیدار به سیاق شماره‌های گذشته سیاست‌نامه، گفتگویی زندگینامه‌ای با یکی از استادان علم سیاست انجام شده است. در شماره بیست و پنجم سجاد صداقت به دیدار مجمد جواد غلامرضا کاشی رفته و درباره علوم سیاسی در ایران معاصر و همچنین خاطرات دوران تحصیل و تدریس با او مصاحبه کرده است.

اما مفصل‌ترین بخش مجله سیاست‌نامه داستان جلد است که همان‌طور که ذکر شد به محمد علی فروغی اختصاص داده شده است. در این بخش مطالب متنوعی درباره زمانه و زندگی و اندیشه فروغی منتشر شده که از جمله آنها می‌توان به «خردورزانه، سازنده و رهاننده» نوشته مختار نوری، «فلسفه‌نویس متجدد» نوشته مالک شجاعی، «نماد فر ایرانی» نوشته مالک شجاعی، «آغاز و پایان بازخوانی غرب» نوشته امیر برهان، «خرد و میانه‌روی در قانون‌گذاری» نوشته ناصر سلطانی، «گذار از قدیم به جدید در حقوق» نوشته رضا یعقوبی و «تدوین نظریه دولت با اساس» نوشته نوید شیدایی اشاره کرد.

بخش درسگفتار شماره جدید سیاست‌نامه همچون سه شماره گذشته به انتشار درسگفتار فرهنگ رجایی و حیدرعلی تیموری اختصاص داده شده است. بخش چهارم و پایانی درسگفتار دانشگاه رجایی و همچنین بخش چهارم و پایانی درسگفتار حقوق بین‌الملل ایرانی تیموری در شماره نوروزی سیاست‌نامه منتشر شده است. در بخش جستار نیز مطلبی از لشک کولاکوفسکی و جوابیه مفصل راجر اسکروتن به او را با ترجمه محسن قائم‌مقامی می‌خوانیم.

بخش روایت نیز سومین بخش تازه‌ای است که به سیاست‌نامه نوروزی افزوده شده است. در این بخش یادداشت بلندی درباره زندگی باربارا تاکمن نویسنده داستان‌های تاریخی به قلم میلاد حسینی، خاطره جالبی از موسی اکرمی درباره دیدارش با فاطمه پهلوی و همچنین ترجمه نامه‌های عاشقانه هایدگر به آرنت آورده شده است. بخش کتابخانه و همچنین بخش سالنامه نیز به عنوان دو بخش پایانی سیاست‌نامه بیست و پنجم حاوی مطالبی درباره تاریخ ایران و همچنین سیاست‌معاصر کشور است.

شماره بیست و پنجم سیاست‌نامه به سردبیری حامد زارع در ۳۲۰ صفحه و به قیمت ۱۰۰ هزار تومان منتشر شده است.

خبر آنلاین

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰