کد خبر: ۱۴۷۴ |
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷
| |

اولیانوف: هنوز برای جمع‌بندی مذاکرات وین فرصت وجود دارد

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با اشاره به تمایل مسکو برای جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات رفع تحریم‌ها تصریح کرد که هنوز فرصت برای رسیدن به توافق نهایی در وین برای ازسرگیری اجرای برجام وجود دارد.
اولیانوف: هنوز برای جمع‌بندی مذاکرات وین فرصت وجود دارد

روز ایران: میخائیل اویلیانوف که ریاست هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها را برعهده دارد این مطلب را در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد و گفت: روسیه مجدداً بر تمایل قاطع خود درخصوص ادامه مذاکرات وین برای پایان سریع روند ازسرگیری اجرای برجام تاکید می کند.

وی با ایراد سخنانی که فرازهایی از آن در حساب رسمی توئیتر دفتر نمایندگی روسیه منتشر شد، هشدار داد: هنوز فرصت وجود دارد و نباید اجازه دهیم که این روند از بین برود و دچار یک چرخه غیرقابل کنترل شود.

نماینده روسیه با اشاره به اهمیت ازسرگیری اجرای برجام تصریح کرد: اکنون بیش از هر زمان دیگری به یک موضع‌گیری قوی درخصوص احیای برجام نیاز داریم. وی با تاکید بر اینکه «پلن‌بی» و جایگزین بهتری برای برجام وجود ندارد گفت: برخی ایران را به جلوگیری از جمع بندی مذاکرات وین می کنند، در حالی که این طرف های غربی هستند که آماده نیستند. اگر آنها ترمز مذاکرات را نمی‌کشیدند، نگرانی های درباره برنامه هسته ای ایران زود از بین می‌رفت.

اولیانوف در بخش دیگری از سخنانی، نسبت به درز گزارش‌های محرمانه آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز انتقاد کرد و آن را غیرقابل قبول دانست. وی همچنین از توافقات بدست آمده میان ایران و آژانس اتمی برای حل‌وفصل مسائل پادمانی استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.

تجربه نشان داده است که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هفته پیش در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد در ژنو تصریح کرد: وضعیت فعلی برجام نتیجه سوء محاسبه و اشتباه سیاست آمریکاست. تجارب گذشته به ما آموخت که دور جدید مذاکرات را با دقت و حساسیت بیشتری پیش بریم.

وی افزود: مسائل محدود باقی مانده را می‌توان به آسانی مورد بررسی قرار داد. با اراده و حسن نیت طرف‌ها، بدون هر گونه پیش شرط و در چارچوب گفت وگوهایی که انجام شده است، قابل حل بوده و گام نهایی از سوی اعضاء می‌تواند برداشته شود.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: آمریکا باید اراده و قدرت تصمیم گیری برای جمع بندی مذاکرات طولانی انجام شده داشته باشد. ما برای تداوم کار تا رسیدن به جمع بندی توافق آماده هستیم.

ایرنا

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰