کد خبر: ۱۴۲۷ |
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
| |

تردید بازماندگان زلزله ترکیه در وفاداری به اردوغان در انتخابات

رئیس جمهور ترکیه در گذشته به حمایت قوی "چیغدم‌تپه" و دیگر روستاها و شهرهای جنوب شرقی کشور تکیه داشت اما زلزله مهیب اخیر و روند کند امدادرسانی، طرفدارانی را که زمانی وفادارترین رای‌دهندگان بودند، مردد و متزلزل کرده است.

تردید بازماندگان زلزله ترکیه در وفاداری به اردوغان در انتخابات

روز ایران: به نقل از خبرگزاری رویترز، نشانه‌هایی وجود دارد دال بر اینکه حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه کاملا آگاه است که نمی‌تواند آرای گذشته را مسلم فرض کند و به همین دلیل مقامات از تسریع برنامه‌های بازسازی قبل از انتخابات در ماه مه صحبت می‌کنند که ممکن است سخت‌ترین کار در طول بیش از دو دهه قدرت اردوغان باشد.

یک راننده کامیون در چیغدم‌تپه که در مجاورت مزارع پنبه و سیر در استان قهرمان‌ماراش قرار دارد، منطقه‌ای که کل مراکز شهری در آن ویران شده است، گفت: کل این روستا به حزب عدالت و توسعه رای داده است اگرچه حتی یک نفر هم دلیل آن را نمی‌داند!

وی افزود: این زلزله اخیر قطعا نظر ما را تغییر می‌دهد چرا که نخستین گروه از امدادگران و چادرها خیلی دیر به دست مردم در این مناطق رسیدند.

تخمین اینکه چالشی که اردوغان با آن مواجه است چقدر بزرگ است، به خاطر عدم امکان نظرسنجی در این منطقه بسیار دشوار است. علاوه‌ بر این، اپوزیسیون قبل از اینکه در نهایت بر سر نامزدی برای به چالش کشیدن اردوغان به توافق برسد، مردد شده و رای دهندگان را ناراحت کرده است و این در حالی که کارشناسان می‌گویند کسانی که تحت تاثیر زلزله قرار گرفته‌اند ممکن است به سرعت نظرشان را تغییر دهند.

اما رویترز هفته گذشته با ۳۰ تن از ساکنین در استان‌های قهرمان‌ ماراش، آدیامان و غازی‌آنتپ مصاحبه کرده و تاکید کرد که وفاداری سیاسی حتی در بین طرفداران سرسخت اردوغات تغییر کرده است.

یک دانشجو در قهرمان ماراش گفت: ذهنیت من کاملا تغییر کرده است. ما در اینجا شدیدا حامی حزب عدالت و توسعه بودیم اما این زمین لرزه همه چیز را برای ما تغییر داد. مردم نمی‌دانند چه می‌خواهند.

به گفته ساکنین این مناطق، حتی عذرخواهی اردوغان نیز در اینجا خیلی پذیرفته نبوده و تغییری در این تغییر رویکردشان نخواهد داشت.

ایسنا

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰