کد خبر: ۱۴۰۰ |
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
| |

دیدار امیرعبداللهیان با وزیران خارجه بلژیک و ارمنستان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خلال دیدار های دوجانبه دیپلماتیک خود در ژنو با وزیران خارجه بلژیک و ارمنستان دیدار کرد.

دیدار امیرعبداللهیان با وزیران خارجه بلژیک و ارمنستان

روز ایران: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در چارچوب سفر به ژنو، با خانم لحبیب وزیر امور خارجه بلژیک دیدار و گفتگو کرد. 

در این دیدار، موضوعات سیاسی دوجانبه، برخی موضوعات بین المللی و نیز مسائل کنسولی دو کشور مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بیش از ۱۳۰ سال روابط تاریخی دو کشور، از این دیدار با گفتگو اظهار خرسندی کرد و گفت با شما موافقم که برای حل مشکلات باید به گفتگو و همکاری با یکدیگر ادامه دهیم. 

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به ارزیابی غلط برخی طرف های اروپایی در خصوص اغتشاشات اخیر در ایران، تاکید کرد که روابط و مسائل دوجانبه نباید تحت تاثیر این محاسبات و ارزیابی های غلط قرار گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با مسائل کنسولی نیز تاکید کرد، در چارچوب توافق قبلی، آماده حل مشکل مربوط به زندانیان دو کشور هستیم. 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنان مواضع و دیدگاه‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران را در خصوص مسئله اوکراین برای همتای بلژیکی بیان کرد.

خانم حاجه لحبیب وزیر امور خارجه ضمن اظهار خرسندی از این دیدار و گفتگو که در استمرار گفتگوهای مختلف دو طرف صورت می گیرد، گفت، نقطه نظر من هم هست که علیرغم دیدگاهای مختلف در خصوص برخی موضوعات، باید کانال گفتگوها را حفظ کنیم.

وی افزود، علاقمندیم که در گفتگوها از این سطح موضوعات فراتر رویم.

وی دیدگاههای کشورش در خصوص موضوعات کنسولی میان دو کشور را بیان کرد. 

وی با تاکید بر ضرورت ادامه گفتگوهای دوجانبه در خصوص موضوعات مدنظر دو کشور، افزود گفتگوهای دو کشور نباید تحت تاثیر مواضع و دیدگاه‌های برخی نمایندگان مجلس قرار گیرد.
 

حسین امیرعبداللهیان  در ادامه با میرزویان آرارات وزیر امور خارجه ارمنستان دیدار و گفتگو کرد. 

در این دیدار علاوه بر موضوعات مختلف روابط دوجانبه، برخی موضوعات مورد علاقه منطقه ای و بین المللی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گفت. 

وزیر امور خارجه کشورمان روابط میان ایران و ارمنستان را تاریخی خواند و با اشاره به دیدار بسیار خوب و مهم مقامات عالی‌رتبه دو کشور در تهران و توافقات انجام شده، افزود خوشبختانه ما در مسیر اجرای نقشه راه دو کشور برای گسترش روابط دوجانبه حرکت می کنیم. 

دیدار امیرعبداللهیان با وزیران خارجه بلژیک و ارمنستان

امیرعبداللهیان در این راستا تاکید کرد، لازم است برای تحقق توافق روسای دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری فی‌مابین، تلاش‌های مشترک افزایش یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با تحولات قفقاز جنوبی نیز ضمن تاکید بر حمایت ایران از صلح، ثبات و امنیت در منطقه، بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص پایداری مرزهای بین المللی و عدم تغییرات ژئوپلیتیکی در مرزهای مشترک کشورها تاکید کرد و افزود ما این موضع خود را صراحتا اعلام کرده و به اطلاع طرف های مختلف رسانده ایم. 

امیرعبداللهیان همچنین از حضور مثبت و موثر همسر نخست وزیر ارمنستان در اجلاس زنان تاثیر گذار در تهران تشکر کرد و با اشاره به ایجاد دبیرخانه این کنفرانس در تهران، ابراز امیدواری کرد که اعلام آمادگی ایروان برای میزبانی دومین‌ نشست این کنفرانس بخوبی انجام شود و طرف ایرانی آماده کمک و حمایت از برگزاری موفقیت آمیز آن است. 

اشاره به ظرفیت های خوب همکاری مشترک در چارچوب اتحادیه اقتصادی اورآسیا و همکاری های ترانزیتی از دیگر موضوعات مورد اشاره وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بود.

امیرعبداللهیان همچنین بر ضرورت اجرای توافقات حاصله در آخرین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی میان دو کشور تاکید نمود. 

میزویان آرارات وزیر امور خارجه ارمنستان نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از دیدار جاری و نیز گفتگوهای قبلی با همتای ایرانی در تهران، به دیدار و توافقات بسیار خوب میان مقامات عالیه دو کشور در تهران و همچنین حضور و مشارکت همسر نخست وزیر کشورش در اجلاس زنان تاثیرگذار در تهران اشاره کرد و از روند توسعه مناسبات دو کشور در همه زمینه ها استقبال کرد.

وی از گشایش کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان اظهار خرسندی کرد و افزود کشورش بر ضرورت تقویت روابط با ایران تاکید دارد و از این روند استقبال می کند. 

وزیر امور خارجه ارمنستان همچنین طرف ایرانی را در جریان آخرین تحولات مرتبط با وضعیت قفقاز جنوبی قرار داد. 

وی همچنین بطور متقابل از همکاری در زمینه های ترانزیت بین دو کشور و به صورت چند جانبه حمایت کرد.

وزیر خارجه ارمنستان همچنین تلاش مشترک برای تحقق توافقات روسای دو کشور برای ارتقای حجم تبادل تجارت دوجانبه را مهم توصیف کرد و افزود کشورش از تقویت همکاری های شرکت های دو کشور حمایت می کند.

وی با تاکید بر اهمیت صلح و ثبات در منطقه، همکاری های دو کشور در این زمینه را سازنده و به نفع منطقه توصیف کرد.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰