کد خبر: ۱۳۵۷ |
۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
| |
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل:

سرقت آجرهای کتیبه‌دار چغازنبیل تکذیب شد/تعرض، نافرجام بود

مدیرپایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه گفت: خبر منتشر شده درخصوص سرقت آجرهای کتیبه‌دار میراث جهانی چغازنبیل خلاف واقع است و یک تعرض نافرجام با هدف تخریب، به بخشی از دیواره این پایگاه صورت گرفته است.

 

سرقت آجرهای کتیبه‌دار چغازنبیل تکذیب شد/تعرض، نافرجام بود

روز ایران:به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل در جریان بازدید و پایش میدانی محمدحسین ارسطوزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از محوطه میراث جهانی چغازنبیل، گفت: در هفته‌های گذشته یک تعرض نافرجام به بخشی از دیواره ضلع جنوب غربی وارد شد که با هوشمندی یگان حفاظت مستقر در محوطه از تخریب جدی مجموعه جلوگیری بعمل آمد.

او ادامه داد: متعرضین که با نیت قبلی و به قصد ضربه زدن به این بنای تاریخی وارد محوطه شده بودند، پس از آسیب رساندن به بخشی از دیواره، با ورود نگهبان به سرعت محوطه را ترک کرده و متواری شدند. به دنبال این اتفاق بلافاصله موضوع به مراکز انتظامی گزارش و پرونده قضایی در همین رابطه تشکیل و هم اکنون نیز در حال پیگیری حقوقی است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه ضمن اشاره به بررسی های صورت گرفته به دنبال وقوع این تعرض تصریح کرد: در بازدید کارشناسی اولیه احتمال سرقت نیز مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه بررسی مستندات فتوگرامتری و وضع موجود بنا مشخص شد این اقدام بیشتر جنبه تخریبی داشته و هیچ گونه سرقتی صورت نگرفته و خبر منتشرشده تحت عنوان سرقت آجرهای کتیبه‌دار چغازنبیل خلاف واقع است.

از میراث جهانی چغازنبیل به صورت شبانه‌روزی مراقبت می‌کنیم

محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در جریان این بازدید، با اشاره به مراقبت‌های شبانه روزی و مستمر در این میراث جهانی تصریح کرد: طی بازدیدی که به همراه کارشناسان اداره کل و مجموعه میراث جهانی چغازنبیل صورت گرفت، مشخص شد که مجموع آجر کتیبه‌های چغازنبیل هم اکنون در سراسر بدنه این بنا به وضوح و بدون هرگونه تغییری قابل مشاهده هستند و پایش های میدانی به صورت روزانه و مستمر در حال انجام است.

ارسطوزاده افزود: در پی این تعرض نافرجام، ضریب امنیتی و تعداد نیروهای یگان حفاظت محوطه چغازنبیل و فضای پیرامونی آن ارتقاء داده شد و بر همین اساس گشت های شبانه و نامحسوس به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

او ادامه داد: با هدف صیانت از آثار ارزشمند میراث جهانی و به منظور توجه بیش از پیش به زیر ساخت‌های گردشگری و حفاظتی دو پایگاه  میراث جهانی چغازنبیل و شوش، اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است. با برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد از محل اعتبار پیش گفته علاوه بر حفاظت مستمر هر دو مجموعه جهانی، باهدف پشتیبانی حفاظت فیزیکی زیرساخت های مورد نیاز ارتقاء یابند.

ایلنا

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰