کد خبر: ۱۳۰۶ |
۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
| |

پیش بینی قیمت دلار 4 اسفند 1401 / ناخدا مسیر کاهش قیمت را گم کرد؟

در دومین روز از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا قیمت دلار افزایش یافت. امروز صرافی‌ها دلاری برای عرضه نداشتند و تقاضا برای این اسکناس آمریکایی بالا بود. آیا ناخدا می‌تواند آشفتگی بازار ارز را سامان دهد؟

روز ایران: امروز قیمت دلار کانال عوض کرد و در مسیر افزایش قیمت قرار گرفت. این در حالی است که ساعت ۱۱ صبح روز گذشته مرکز مبادله ارز و طلا با هدف مدیریت بازار ارز و قیمت دلار راه‌اندازی شد.

اما امروز سامانه ناخدا در بازار معکوس عمل کرد؛ در حالی که قرار بود این سامانه جایگزین بازار آزاد معاملات ارز شود، اما فعلا آشفتگی را برای معاملات دلار همراه داشته است.

دست صرافی‌ها از دلار کوتاه شد

فعالان بازار امروز سردرگم بودند و صرافی‌ها نیز دلاری برای عرضه نداشتند. این در حالی است که بازارهای موازی نیز وارد کانال ۵۰ هزار تومانی قیمت شدند. امروز چهارشنبه سومین روز اسفندماه است و قیمت دلار هرات با نرخ ۵۰ هزار و ۳۸۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه به قیمت ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

امروز درهم با قیمت ۱۴ هزار و ۱۸۰ تومان باز شد و با افزایش پلکانی به نرخ ۱۴ هزار و ۳۲۰ تومان نیز رسید؛ اما در ادامه روز و در آخرین معامله نقدی به قیمت ۱۴ هزار و ۲۸۰ تومان رسید و کمی کاهش داشت.

 

برخی فعالان بازار می‌گفتند در صورتی که امروز نرخ حواله درهم  زیر محدوده 13 هزار و 800 هزار تومانی ثابت بماند، احتمال کاهش قیمت دلار وجود دارد ولی در صورت برگشت درهم به بالای محدوده مذکور، کاهش قیمت اسکناس آمریکایی دشوار خواهد بود.

به نظر می‌رسد سناریوی دوم معامله‌گران درست از آب درآمده و با افزایش قیمت درهم، کاهش قیمت دلار به سختی امکانپذیر است.

مدیریت قیمت دلار با سامانه‌درمانی

روز گذشته با افتتاح مرکز مبادله ارز و طلا معامله‌گران امید داشتند این مرکز بتواند تمام نیازهای بازار را در طولانی‌مدت پاسخ دهد و چاره‌ای برای آشفتگی‌های بازار ارز باشد. این در حالی‌ است که هنوز یک روز از راه‌اندازی مرکز مذکور نگذشته و این اسکناس آمریکایی بر مدار رشد قیمت قرار گرفته است.

تحلیلگران بازار معتقدند بازارساز فعلا ابزار کنترلی جدی در دست ندارد. متغیرهای موثر بر قیمت دلار و بازارهای مالی در پیچیده‌ترین حالت ممکن قرار دارند و انتظارات تورمی به ویژه برای سال‌ آینده بسیار بالاست؛ بنابراین تا زمانی که موارد مورد اشاره تسهیل نشود قیمت دلار با سامانه و حرف‌درمانی پایین نمی‌آید.

 

تقاضای خرید دلار بالا رفت

کامبیز افسری فعال بازار درباره وضعیتِ امروزِ بازار ارز و قیمت دلار در صرافی‌ها و بازار آزاد به تجارت‌نیوز گفت: قیمت دلار یک کانال از محدوده ۴۰ هزار تومان بالاتر رفته و در کانال جدید در پله اول قرار گرفته است. این در حالی است که تقاضا برای خرید دلار بالاست و احتمال بالاتر رفتن قیمت نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه افتتاح مرکز مبادله ارز و طلا فعلا تاثیری بر بازار دلار و قیمت آن نداشته اظهار کرد: این اقدام ۶ سال پیش هم انجام شد و تاثیری در بازار نداشت. تنها تفاوت آن با سال‌های گذشته سیستمی شدن روند و حذف کاغذبازی است.

افسری با اشاره به آشفتگی بازار خاطرنشان کرد: فروش دلار توافقی کلا قطع شده و دلار در بازار دست به دست می‌شود و صرافی‌ها هیچ دلاری ندارند و دلار مسافرتی نیز ۵۰۰ یورو در فرودگاه و پشت گیت به مسافران داده می‌شود.

مدل روسی ریال را نجات می‌دهد؟

روز گذشته بانک مرکزی مدعی شد در صورت اجرای موفق این مدل (فروش دلار در سامانه ناخدا)، امکان ریزش‌های سنگین در بازار ارز و بازیابی ارزش پول ملی مشابه آنچه در روسیه اتفاق افتاد، وجود خواهد داشت.

ارزش روبل روسیه در روزهای پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ( اسفند ۱۴۰۰) و به‌دنبال اعمال تحریم‌های غرب، سقوط کرد. در آن بازه ارزش روبل به ازای یک دلار آمریکا به سرعت از حدود ۷۸ به ۱۳۸ کاهش پیدا کرد.

از آن زمان، تحریم‌ها تشدید شد و هنوز هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ نیز دیده نمی‌شود، اما اتفاق غیرمنتظره‌ای برای روبل رخ داد. اکنون پول روسیه قوی‌تر از زمان آغاز جنگ است.

نهاد پولی کشور فعلا امید دارد ریال ایران مدل روسی نجات روبل را طی کند. این در حالی است که باید در نظر داشت که روبل روسیه پیش از جنگ هم پول قدرتمندی محسوب و از رانت و دلالی در این حوزه تا حد زیادی مصون بود.

فعالان بازار معتقدند عملکرد مرکز مبادله ارز و طلا مانند سامانه‌های سال‌‌های گذشته است، اما با این وجود باید برآیند عملکرد سامانه مذکور را در هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز بررسی کرد.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰