کد خبر: ۱۳۰۱ |
۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
| |

بورس کالا قربانی تورم می‌شود؟

فشار طرفداران قیمت‌گذاری دستوری در دولت سیزدهم به قدری بالا گرفته که حالا درخواست غیر اصولی «انحلال بورس کالا» را مطرح می‌کنند؛ این در حالی است که حذف بورس کالا به معنای تشدید قیمت‌گذاری دستوری و در نتیجه افزایش رانت، کاهش انگیزه تولید و ورشکستگی بخش تولید کشور است.

روز ایران: روز گذشته، یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام در رشته توئیتی شرکت ملی مس و تمام شرکت‌هایی که کالای خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند به دلاری سازی و جهانی سازی اقتصاد ایران متهم کرد.

جبرائیلی در ادامه گفته‌های خود عرضه محصولات بر پایه قیمت جهانی را عامل تورم دانست و با استفاده از عبارت «نخودسیاه نقدینگی» مدعی شد جریان فکری-رسانه‌ای وابسته به جریان سرمایه‌‌داری آدرس اشتباه برای علت تورم به مردم می‌دهند و علت اصلی تورم دلاری سازی قیمت‌هاست.

 

رئیس مرکز نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام در پایان رشته توییت خود اولین قدم لازم برای حل تورم (که از دید ایشان همان عرضه کالا‌ها بر پایه قیمت جهانی است) را «انحلال بورس کالا» عنوان کرد.

اگر تنها نگاه مختصری به مبانی اقتصاد داشته باشیم می‌توانیم دریابیم افزایش قیمت‌ محصولات شرکت‌ها خود «نتیجه» تورم است نه «عامل» آن.

عامل تورم موجود در اقتصاد ایران را می‌توان در عوامل و تصمیمات بسیار مهم‌تری نظیر شوک‌های ارزی مهیب به اقتصاد که دولت باعث آن است جستجو کرد. همچنین کسری بودجه سنگین که دولت در راستای جبران آن مجبور می‌شود به شیوه‌های مختلفی تامین مالی کند که در شرایط نامتعادل دولت به شدت تورم‌زا است، دیگر عامل اصلی این بیماری‌ است.

 

بنابراین درمی‌یابیم آنچه رئیس مرکز نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام، به نخودسیاهی برای مردم تشبیه کرده است همچنان بر مبنای اصول اقتصاد نقش اصلی را در ایجاد و رشد تورم ایفا می‌کند.

حذف بورس کالا و قیمت‌گذاری آزاد چه عواقبی خواهد داشت؟

پیشنهاد مضحک عرضه محصول بدون توجه به قیمت‌های جهانی تنها زمانی جوابگو خواهد بود که در یک جزیره و بدون هیچگونه ارتباطی با دنیای بیرون باشیم.

اولین نتیجه حذف بورس کالا و تشدید قیمت‌گذاری دستوری، افزایش چشمگیر قاچاق است البته اگر کالایی تولید شود! مشخص نیست هنگامی که تولیدکننده را مجبور به فروش محصول خود -به طور مثال مس با قیمتی بسیار کمتر از آنچه در بازار جهانی ارزش‌گذاری می‌شود- کنیم آیا انگیزه‌ای برای تولید باقی می‌ماند یا خیر.

هنگامی که کالایی با قیمت بسیار پایین‌تر از بازار جهانی در کشور به فروش رسد، مشخصا به واسطه وجود تقاضا در بیرون از کشور قاچاق صورت خواهد گرفت.

حسینی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه هم در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر لزوم فروش کالاها بر مبنای ریال به صنایع پایین دستی برای ایجاد ارزانی در بازارها در گفتگو با ایرنا تاکید کرده است:«هنوز پرونده هایی به دلیل فروش کالا با نرخ های ارزان تر به عده ای خاص در دولت های گذشته در جریان است؛ بنابراین به دلیل توزیع رانت در آن شیوه معاملات، مخالف تعیین قیمت دستوری در این حوزه هستیم و عرضه کالاها در بورس کالا طبق ضوابط مورد حمایت دولت و مجلس است.»

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰