کد خبر: ۱۲۵۵ |
۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
| |

نیویورک‌تایمز: عربستان به نماد سرکوب در جهان تبدیل شده است

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که عربستان سعودی در پی گسترش دایره محدودیت‌ها و هدف قرار گرفتن مخالفان و همچنین در پیش گرفتن ظلم در دوره پادشاهی ملک سلمان و پسرش محمد بن سلمان حاکم دوفاکتوی این کشور، به نماد «سرکوب» در سراسر جهان تبدیل شده است.

نیویورک‌تایمز: عربستان به نماد سرکوب در جهان تبدیل شده است

روز ایران: نیویورک‌تایمز در این باره نوشت: دادگاه‌های عربستان نسبت به گذشته مجازات‌های سخت‌تری برای شهروندانی که از حکومت انتقاد می‌کنند، وضع کرده‌اند؛ طوری که پیگرد قانونی برای توییت‌های انتقادی به حبس از ۱۵ تا ۴۵ سال ختم می‌شود.

طبق این گزارش، یکی از این قربانیان «سعد المدی» وبلاگ‌نویس سعودی است که توئیت ۱۴ کلمه‌ای او باعث زندانی شدنش شده است. المدی در پاسخ به یک استاد دانشگاه که به شدت از حکومت عربستان انتقاد کرده بود، نوشت: «محمد بن سلمان اقتصاد، دفاع و همه چیز را در دوران پادشاهی ملک سلمان به دست گرفته است.»

المدی علاوه بر ملیت سعودی خود دارای تابعیت آمریکا بوده و یک شهروند آمریکایی است که به همراه همسرش در فلوریدا زندگی می‌کند.

هفت سال پس از این توئیت، این مرد ۷۲ ساله، بدون اطلاع از وجود حکم بازداشت علیه خود، به کشورش سفر کرد و مقامات ریاض نیز از این توئیت و توییت‌های انتقادی دیگر به عنوان مدرک سوء استفاده کرده تا وی را به در سر داشتن اقدامات تروریستی و حمایت از اعتقادات تروریستی متهم کنند.

المدی ماه اکتبر به ۱۶ سال زندان محکوم شد که ۸ فوریه و پس از درخواست تجدیدنظر به ۱۹ سال افزایش یافت.

ابراهیم، پسر المدی می‌گوید، پدرش در حال حاضر در زندان بدنام «الحائر» در ریاض که شماری از اعضای القاعده و فعالان سیاسی در آنجا هستند، حبس شده است.

فعالان سعودی که در خارج از این کشور ساکن هستند، به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که نمی‌توانند به بازگشت به عربستان فکر کنند چراکه آنها احساس امنیت نمی‌کنند. این فعالان همچنین می‌گویند که دامنه و چارچوب سرکوب در عربستان به شکل بی‌سابقه‌ای گسترده‌تر شده است.

در این گزارش آمده است: «حتی تا چند سال قبل، زنان از رانندگی اتومبیل در عربستان محروم بودند و فکر کردن در مورد یک مهمانی علنی برای جوانان تقریباً امکان‌پذیر نبود. اما برخی از این موارد در پی برنامه بلندپروازانه محمد بن سلمان تغییر یافته است. فعالان عربستانی رویای چنین اصلاحاتی را داشتند و سال‌ها برای دستیابی به آن جنگیدند، اما اکنون بیشتر آنها در زندان هستند.»

نیویورک‌تایمز در ادامه آورده است: «درست است که محدودیت‌های اجتماعی در عربستان کاهش یافته، اما همزمان با آن زمینه گفتمان سیاسی محدودتر شده است. از سال ۲۰۱۷ تاکنون، مقامات سعودی صدها شخصیت عمومی را از طیف‌های مختلف سیاسی، از جمله تأثیرگذار در اسنپ چت، روحانیون، میلیاردرها و بسیاری از شاهزاده‌ها را بازداشت کرده‌اند.»

قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸ توسط عوامل سعودی در استانبول خشم و اعتراض بین‌المللی را به همراه داشت، واضح‌ترین نمونه از یک کمپین سرکوب گسترده‌تر در عربستان است که پس از ترور وی عمیق‌تر و گسترده‌تر شده است.

طبق این گزارش، این سرکوب به حدی است که حتی مقامات ریاض به نوعی توانستند عاملان اکانت‌های جعلی را شناسایی کنند و در این زمینه مقامات توجه ویژه‌ای به توییتر داشته‌اند که به طور گسترده در عربستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیویورک‌تایمز در این باره به پرونده «نورا القحطانی» اشاره می‌کند. وی یک حساب کاربری ناشناس در توییتر داشت و از جمله چندین نفری است که سال گذشته میلادی در ارتباط با فعالیت در رسانه‌های اجتماعی تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

القحطانی در حساب خود که در حدود ۶۰۰ دنبال‌کننده داشت، خواستار اعتراضات ضد دولتی شد، از برخی اصلاحات و به اصطلاح آزادی‌های اجتماعی انتقاد کرد و نوشت: «محمد بن سلمان آنقدر خوب نیست که در حد یک شاهزاده باشد.»

دادگاه عربستان او را به اتهام «به چالش کشیدن عدالت پادشاه و ولیعهد» و «حمایت از ایدئولوژی افرادی که برای برهم زدن نظم عمومی تلاش می‌کنند» مجرم شناخته و او را به ۱۳ سال زندان محکوم کرد. در دادگاه تجدیدنظر، نورا درخواست عفو کرد و گفت که نزدیک به ۵۰ سال سن و پنج فرزند دارد که باید از آنها مراقبت کند، اما هیئت قضات حکم او را به ۴۵ سال زندان افزایش داد.

همچنین در حکمی مشابه، «سلمی الشهاب»، دانشجوی دکتری سعودی در دانشگاه لیدز انگلیس، به دلیل «دنبال کردن مخالفان سعودی در توییتر و بازنشر پست‌های آنها» به ۳۴ سال زندان محکوم شد.

نیویورک‌تایمز در ادامه می‌نویسد: «پیش از این، احکام زندان بیش از ۲۰ سال در عربستان به ندرت صادر می‌شد و سعودی‌هایی که تابعیت آمریکا را داشتند یا با مقامات روابط داشتند، می‌توانستند برای محافظت از خود به روابط‌شان متکی باشند.»

این روزنامه به نقل از «طه الحجی»، وکیل سعودی مقیم آلمان، آورده است: «یکی از امتیازات محمد بن سلمان این است که در بی‌عدالتی برای همه برابری ایجاد کرد.»

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰