کد خبر: ۱۲۴۳ |
۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
| |

روش درمان سرطان سینه بدون پرتو درمانی در افراد مسن

روش درمان سرطان سینه بدون پرتو درمانی در افراد مسن
محققان می گویند استفاده از پرتودرمانی برای درمان سرطان سینه در زنان 65 سال و بالاتر مبتلا به نوع خاصی از سرطان سینه ممکن است میزان بقای آنها را بهبود نبخشد. آنها می گویند این گروه سنی مبتلا به سرطان پستان اولیه با گیرنده هورمونی ممکن است بخواهد به دقت بررسی کند که آیا پرتودرمانی داشته باشد و عوارض جانبی درمان را تحمل کند. کارشناسان می گویند مزایا و معایب پرتودرمانی برای هر فردی هنگام درمان سرطان سینه متفاوت است، بنابراین تصمیم گیری باید با دقت انجام شود.

درمان سرطان سینه بدون پرتو درمانی

روز ایران: بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند، برخی از زنان 65 سال و بالاتر ممکن است از پرتودرمانی برای نوع خاصی از سرطان سینه سود نبرند .

محققان دانشگاه ادینبورگ دریافتند که برای زنان بالای 65 سال، پرتودرمانی قبلی برای سرطان پستان اولیه با گیرنده هورمونی مثبت، میزان بقا را تغییر نداد.

پرتودرمانی معمولاً پس از جراحی انجام می شود ، معمولاً به خوبی تحمل می شود و خطر عود را کاهش می دهد .

محققان گزارش دادند که اکثر کارآزمایی‌ها برای پرتودرمانی شامل شرکت‌کنندگان بالای 65 سال نمی‌شد، حتی اگر این گروه بیش از نیمی از تشخیص‌های سرطان سینه را تشکیل می‌دهند.

محققان تصمیم گرفتند یک کارآزمایی بالینی طراحی کنند تا مشخص کنند آیا این درمان برای این جمعیت مفید است یا خیر.

این مطالعه شامل 1326 زن 65 سال و بالاتر بود. همه شرکت کنندگان:

  • تومورهای 3 سانتی متر یا کمتر و گیرنده هورمونی مثبت داشتند.
  • برای برداشتن تومور تحت عمل جراحی قرار گرفت.

درمان سرطان سینه: چرا برخی از بیماران مسن ممکن است نیازی به پرتو درمانی نداشته باشند

نیمی از شرکت کنندگان پرتودرمانی را به عنوان بخشی از درمان دریافت کردند و نیمی دیگر این کار را نکردند. همه به مدت پنج سال درمان غدد درون ریز دریافت کردند.

درمان غدد درون ریز یک درمان هورمونی است که خطر عود را در افراد مبتلا به تومورهای هورمون مثبت کاهش می دهد. عوارض جانبی درمان غدد درون ریز شامل علائم مشابه یائسگی، حالت تهوع و افزایش وزن است.

محققان گزارش دادند که میزان بقا برای هر دو گروه از شرکت کنندگان 80 درصد بود که نشان می دهد تشعشع بر بقا تأثیری ندارد.

اکثر زنانی که در طول دوره مطالعه جان خود را از دست دادند، این کار را به دلیل سرطان سینه انجام ندادند.

داده های بلندمدت یک مطالعه در سال 2020 نتایج مشابهی را برای زنان بالای 70 سال نشان داد.

تصمیم گیری در مورد استفاده از پرتودرمانی برای سرطان سینه

درمان سرطان سینه: چرا برخی از بیماران مسن ممکن است نیازی به پرتو درمانی نداشته باشند

افراد مبتلا به سرطان سینه با تصمیم خود در مورد چشم پوشی از  پرتودرمانی روبرو هستند.

تصمیم به عدم انجام پرتو درمانی برای همه تصمیم درستی نیست.

دکتر رابرت وولمن ، انکولوژیست پرتوشناسی و مدیر پزشکی دپارتمان انکولوژی تشعشعات Vasek Polak در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان و استادیار پرتو انکولوژی گفت: «بیماران مسن‌ای که در این کارآزمایی ثبت‌نام کردند، ویژگی‌های مختلفی داشتند که برای همه صدق نمی‌کند. در موسسه سرطان سنت جان در کالیفرنیا.

این ویژگی ها عبارت بودند از:

  • تومورهای سینه که کمتر از 3 سانتی متر بودند.
  • گره های لنفاوی که منفی بودند
  • نیاز به مصرف قرص غدد درون ریز به مدت پنج سال

وولمن گفت: "من فقط برای بیمارانی که با این پارامترها مطابقت دارند و به مدت پنج سال از درمان غدد درون ریز راحت هستند، پرتو پرتویی را توصیه می کنم." "نتایج در مورد تومورهای بزرگتر، گره مثبت، گیرنده استروژن منفی و تومورهای درجه بالاتر اعمال نمی شود."

تصمیم به حذف پرتودرمانی به معنای متعهد شدن به درمان غدد درون ریز به مدت پنج سال است، زیرا این درمان خطر عود را کاهش می دهد.

دکتر جوزف پانوف،  انکولوژیست پرتودرمانی در موسسه سرطان میامی، بخشی از باپتیست سلامت فلوریدا جنوبی، گفت: «یکی از نگرانی‌هایی که در مورد بیمارانی که رادیوتراپی دریافت نمی‌کنند این است که میزان بالایی از عدم انطباق با درمان غدد درون ریز وجود دارد.» در معرض خطر بالاتر عود نسبت به 9 درصد ذکر شده در مطالعه. من معتقدم پرتودهی جزئی سینه (اگر بیمار کاندیدای خوبی باشد) راهی عالی برای تقسیم وسط و درمان بیمار است.

Panoff گفت: "بیماران باید درک کنند که خطر عود بالاتری وجود دارد در حالی که بقای کلی ثابت است." من همچنین توضیح می‌دهم که اگر آنها با درمان غدد درون ریز مطابقت نداشته باشند، این خطر عود ممکن است حتی بیشتر باشد، بنابراین رعایت درمان غدد درون ریز بسیار مهم است.

نحوه تصمیم گیری برای حذف پرتو درمانی در درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه: چرا برخی از بیماران مسن ممکن است نیازی به پرتو درمانی نداشته باشند

دکتر تامی شو ، مدیر پزشکی در مرکز انکولوژی پرتوشناسی خانواده فرد آ جردن در خیابان پراویدنس گفت: «برای بیماری که به پرتوهای قبلی فکر می کند، مهم است که با انکولوژیست های پرتودرمانی خود ملاقات کند تا خطرات و مزایای مرتبط را به طور کامل درک کند. مرکز پزشکی جود در کالیفرنیا.

وی گفت: برخی از سوالاتی که باید از یک متخصص رادیو انکولوژی بپرسید شامل موارد زیر است:

  • پرتودرمانی چند وقت یکبار و چقدر طول می کشد؟
  • بعد از هر درمان و درمان چه انتظاری باید داشته باشم؟
  • عوارض کوتاه مدت و بلند مدت چیست؟
  • آیا کاری وجود دارد که بتوانم عوارض جانبی را به حداقل برسانم؟
  • چه مدت می توانم فعالیت های روزانه خود از جمله بازگشت به کار را از سر بگیرم؟

Sheu گفت: «وقتی یک انتخاب ارائه می شود، برخی از بیماران رویکرد حداقلی تری را اتخاذ می کنند، در حالی که برخی دیگر می خواهند تمام تلاش خود را برای کاهش خطر عود موضعی تا حد امکان انجام دهند. برخی از بیمارانی که می دانند در معرض خطر بیشتری برای عود هستند، ممکن است اضطراب بیشتری داشته باشند، به ویژه زمانی که منتظر نتایج غربالگری ماموگرافی یا ملاقات های نظارتی با پزشک خود هستند. چنین بیمار ممکن است در نهایت تصمیم بگیرد که کاهش خطر از 9.5 درصد به 0.9 درصد ارزش ناراحتی های پرتو و عوارض جانبی بالقوه را دارد.

عود به معنای مراقبت های پزشکی اضافی است. ممکن است به اقداماتی مانند بیوپسی، لامپکتومی و ماستکتومی نیاز باشد. تحمل این مراقبت های پزشکی باید در کنار گذاشتن پرتوها لحاظ شود.

سایر شرایط سلامتی، تناسب اندام و رفاه کلی، همگی در تعیین بهترین درمان نقش دارند.

دکتر وسلی تالکوت ، انکولوژیست پرتودرمانی در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک ، گفت: "من نمی توانم به اندازه کافی بر اهمیت در نظر گرفتن بیش از سن تقویمی بیمار در هنگام توصیه درمانی تاکید کنم." ارزیابی سن فیزیولوژیک بیمار (شامل بیماری‌های همراه و وضعیت عملکرد)، اهداف مراقبت، تحمل خطر، تمایل و توانایی برای انجام سایر درمان‌های کمکی (از جمله پنج سال درمان غدد درون ریز) باید در نظر گرفته شود. این به پزشک و بیمار اجازه می دهد تا با هم کار کنند تا بهترین برنامه درمانی بیمار محور را شناسایی کنند.

آیا پرتودرمانی بی خطر است؟

درمان سرطان سینه: چرا برخی از بیماران مسن ممکن است نیازی به پرتو درمانی نداشته باشند

به گفته موسسه ملی سرطان ، پرتودرمانی سلول های سرطانی را می کشد، اما می تواند سلول های سالم را نیز از بین ببرد .

طبق گفته انجمن سرطان آمریکا ، پرتو درمانی بیش از 100 سال است که وجود داشته است . در طول این مدت، پیشرفت های پزشکی برای بهبود اثربخشی و ایمنی درمان ادامه می یابد.

پانوف گفت: "تابش به طور فزاینده ای دقیق تر شده است و در عین حال از اندام های بیشتری در معرض خطر و بافت طبیعی محافظت می کند." 

به گفته موسسه ملی سرطان ، خستگی معمولاً یکی از عوارض پرتودرمانی است . سایر عوارض جانبی به محل دریافت تابش بستگی دارد.

برای سرطان سینه، عوارض جانبی عبارتند از:

  • خستگی
  • ریزش مو
  • تغییرات پوستی
  • تورم
  • لطافت

درمان سرطان سینه: چرا برخی از بیماران مسن ممکن است نیازی به پرتو درمانی نداشته باشند

انواع مختلفی از پرتودرمانی وجود دارد، اما پرتودرمانی خارجی اغلب برای سرطان سینه استفاده می شود. این درمان شامل یک پرتو پرتو به سمت بخشی از بدن شما می شود. تابش فقط یک لحظه طول می کشد.

تالکوت گفت: «پرتودرمانی مدرن برای زنان مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه با ویژگی‌های بیماری کم‌خطر (جمعیت شامل این کارآزمایی) ایمن و قابل تحمل است. درمان و مدیریت بهبود یافته سمومی که ظاهر می شوند. به عنوان مثال، با استفاده از فناوری مدرن و داده‌های آزمایشی، درمان ناقص پستان در حال حاضر یا تکمیل کل دوره پرتودرمانی تنها در پنج درمان معمول است. در مقابل، قبلاً 25 یا بیشتر درمان برای کل پستان استاندارد بود. مزیت شناخته شده پرتودرمانی کمکی که در بحث هایمان به بیماران ارائه می کنم تغییر نکرده است، اما پیشرفت ها باعث شده است که پرتودرمانی برای بسیاری از زنان قابل دسترس تر و قابل تحمل تر باشد.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰