کد خبر: ۴۴ |
۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
| |

ماجرای عشقی که پشت "مرغ سحر" پنهان است

نادر گلچین از نخستین خوانندگانی بود که تصنیف زیبای «مرغ سحر» را با تنظیم فرامرز پایور اجرا کرد 

نادر گلچین از نخستین خوانندگانی بود که تصنیف زیبای «مرغ سحر» را با تنظیم فرامرز پایور اجرا کرد 

ماجرای عشقی که پشت

از نادر گلچین تا محمدرضا شجریان: تصنیف زیبای "مرغ سحر" 

صحبت از تصنیف «مرغ سحر»، نام شاعر آن ملک ‌الشعرای بهار را به یاد می‌ آورد. بهار دوستی‌ دیرینه ای با مرتضی ‌نی‌داوود ـ موسیقیدان و نوازنده تار ـ داشت و ۶۹ سال قبل، پس از اینکه از دنیا رفت، نی‌داوود در سوگ او «مرغ سحر» را به یک قطعه موسیقی تبدیل کرد و این گونه بود که یکی از مهم‌ترین آثار موسیقی تاریخ ایران ساخته شد. اثر جاویدان نی داوود سال هاست که وِرد زبان‌ ها است و با شنیدن آن هربار بخشی از تاریخ گویا می‌شود.

زمانی که نی‌داوود دوست خوب خود و کسی که او را با کلام شیوایش جان می‌بخشید ـ ملک‌الشعرای بهار ـ را از دست داد، از سوزش آن ضایعه، به سازش پناه بیشتری برد و آثار دیگری ساخت. با این حال، خود او مرغ سحر را عاشقانه می‌ نوازد.

زنده یاد مرتضی نی‌ داوود از استادان به نام و صاحب سبک تار خود درباره قطعه مرغ سحر گفته است:

«مرغ سحر را ساختم چون ارتباط زیادی با ملک داشتم. بیشتر در منزل استاد ملک‌ الشعرای بهار بودم. این اثر را برای او ساختم. آنقدر درباره این اثر تعریف کرده ‌اند که به نظرم اغراق می ‌آید.»

نادر گلچین که بود؟

نادر گلچین از نخستین خوانندگانی بود که تصنیف زیبای «مرغ سحر» را با تنظیم پایور اجرا کرد. قطعه مرغ سحر با صدای او تا حدی قابل تأمل بوده که خوانندگان زیادی آن را بازخوانی کرده‌اند. مرغ سحر جایگاه ویژه‌ای در تاریخ موسیقی ایرانی دارد. در سال ۱۳۸۸ حسن کسایی با ارسال تقدیر نامه ای از نادر گلچین بابت این اجرا قدردانی کرد. 

گلچین از پدر و مادری زنجانی در شهر رشت به دنیا آمد. او از کودکی به موسیقی علاقه فراوانی داشت و از ۱۲ سالگی همکاری و خوانندگی با رادیو رشت را آغاز کرد که در اختیار تیپ رشت بود و زیر نظر مدیران ارتش اداره می‌شد.

علی اکبرپور (آلتو، ویلون) نادر پوردلجو(قره‌نی) و عده‌ای دیگر از هنرمندان به نام رشت همکاران وی در رادیو بودند.

خودش می گفت: «ضمن اینکه مقدمات صداسازی را نزد معلمی به نام «مارتروسیان» در رشت شروع کرده بودم از طریق رادیو و صفحه گرام دلشیفته، صدای محمودی خوانساری، بنان و منوچهر همایون پور شده بودم.»

او اولین برنامه خود را با ارکستر محمود تاج‌ بخش (نوازنده  سه‌تار و ویلون) اجرا کرد و تا سال ۱۳۵۴ در این اداره به ترتیب با ارکسترهای فرامرز پایور، عباس خوشدل، عبدالکریم مهرافشان، عماد رام و مصطفی کمال‌پورتراب همکاری کرد.

گلچین از سال ۱۳۵۰ در برنامه‌های مختلف رادیو، به ویژه برنامه گلهای تازه فعالیت کرد و با هنرمندانی چون فرامرز پایور، منصور صارمی، پرویز یاحقی، حبیب‌اله بدیعی، علی‌اصغر بهاری، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، فضل‌اله توکل، جهانگیر ملک، هوشنگ ظریف، محمد حیدری، امیرناصر افتتاح، محمد اسماعیلی، آبتین اجلالی و منصور نریمان همکاری کرد.

محمدرضا شجریان از دیگر خوانندگان قطعه «مرغ سحر» است که در هنگام بیماری و بعد از درگذشت این استاد آواز ایرانی، بارها توسط علاقمندانش به یاد او همخوانی شد. قطعه مرغ سحر به همراه صوتی از جواد معروفی و توضیحاتی درباره زندگی شخصی و حرفه ای او به بهانه تولد گلچین در برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» رادیو فرهنگ پخش شد.

 

منبع: isna.ir


ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰