کد خبر: ۳۷۰ |
۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
| |

اصول کاربردی در طراحی اتاق خواب‌های کوچک

اتاق خواب می‌تواند خستگی‌ها را برطرف کند و بیشتر زمان استراحت را در آن گذراند. به عبارتی می‌تواند پناهگاهی امن باشد، متاسفانه باید اشاره کرد همیشه امکان ایجاد اتاقی با فضای مورد علاقه ما وجود ندارد، اما نگران نباشید، اصول طراحی و معماری امروزی راه حل‌های مناسبی را ارائه می‌دهد تا از فضای کوچک اتاق خواب بهترین استفاده شود.

 

از آنجایی که جمعیت روزبه روز درحال افزایش است، ساختمان‌ها با اندازه‌های نسبتا کوچک ساخته می‌شوند تا بتوان از فضا بهترین استفاده را کرد، در نتیجه این موضوع اتاق خواب، سالن پذیرای، آشپزخانه و... نیز کوچک می‌شوند. با طراحی مناسب می‌توان فضای یک اتاق خواب کوچک را بسیار دلچسب‌تر کرد.

طراحی اتاق خواب‌های کوچک:

اتاق خواب مکانی بسیار خصوصی و متعلق به شخص است. این فضا می‌تواند خستگی‌ها را برطرف کند و بیشتر زمان استراحت را در آن گذراند. به عبارتی می‌تواند پناهگاهی امن باشد، متاسفانه باید اشاره کرد همیشه امکان ایجاد اتاقی با فضای مورد علاقه ما وجود ندارد، اما نگران نباشید، اصول طراحی و معماری امروزی راه حل‌های مناسبی را ارائه می‌دهد تا از فضای کوچک اتاق خواب بهترین استفاده شود. یکی از سبک‌هایی که امروزه بسیار طرفدار پیدا کرده است مینیمال است، این سبک بیشتر مورد پسند کسانی است که از فضای ساده لذت می‌برند و با شلوغی ارتباط چندانی ندارند.

قبل از هر اقدامی باید در نظر داشته باشید؛ معماری هر اتاق ابعاد و ویژگی‌های مخصوصی را به خود اختصاص می‌دهد، همین موضوع بر چیدمان اتاق بسیار تاثیرگذار است. در صورتی که اتاقی کوچک دارید و در استفاده از آن با مشکل روبرو هستید، یک قانون بسیار ساده وجود دارد که برای ساختن فضای آرام و دلباز از دکوراسیون ساده و روشن مانند سبک مینیمال استفاده شود.

 

استفاده از رنگ‌های روشنی مانند سفید همراه با رنگ‌های پاستلی در دکوراسیون مینیمال فضای کوچک اتاق خواب را دلبازتر و فرح بخش‌تر جلوه می‌دهد.

مهمترین نکته‌ای که در طراحی اتاق خواب کوچک باید مدنظر داشته باشید؛ ایجاد فضایی مناسب در دو طرف و پایین تخت خواب است تا بتوان به راحتی رفت و آمد کرد. همین موضوع فضای راحت تری به شما می‌دهد. زمانی که تخت خواب در مکانی مناسب قرار بگیرد می‌توانید وسایل خود را بر اساس محل قرار گرفتن تخت خواب بچینید. در ادامه به نکات دیگری جهت طراحی اتاق خواب کوچک اشاره شده است:

نکات طراحی اتاق خواب کوچک:

ایجاد فضایی منظم و مرتب:

در طراحی فضای اتاق خواب کوچک باید بسیار مراقب نظم و ترتیب باشید، زیرا از لحاظ بصری وضعیت بهتر و جذاب تری ایجاد می‌شود، همچنین اتاق شما بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید. همیشه تخت خود را مرتب کنید، ملحفه را تا کرده و اتاق را با پاتختی، کمد و میز‌های بزرگ پر نکنید. مبلمان را به خوبی کنار هم قرار دهید و یک چیدمان مناسب برای اتاق خواب خود ایجاد کنید.

 

استفاده از نورپردازی‌ها مناسب در اتاق خواب کوچک:

یکی از اصول طراحی دکوراسیون توجه به نورپردازی مناسب است، این موضوع درباره اتاق خواب نیز وجود دارد. هیچ روشنایی نمی‌تواند جایگزین نور طبیعی منازل شود در صورتی که اتاق خواب کوچک همراه با پنجره دارید سعی کنید از پرده‌های نازک استفاده کنید تا بیشترین استفاده را از نور طبیعی داشته باشید و فضای شما نسبت به قبل پرانرژی‌تر به نظر برسد. در صورتی که به نور طبیعی دسترسی ندارید می‌توانید از نور مصنوعی استفاده کنید.

شما می‌توانید با استفاده از دیوارکوب و لوستر‌های زیبا روی دیوار روشنایی یکنواختی ایجاد کنید. فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که فضای اتاق کوچک است، از آباژور‌های رومیزی تا حدامکان استفاده نکنید، زیرا فضای زیادی اشغال می‌کند.

 

استفاده از پالت رنگی ساده:

در تزئین اتاق خواب‌های کوچک مهمترین نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید؛ هماهنگی بصری است. این هماهنگی در نهایت به شما احساس وارد شدن به فضایی بزرگ‌تر را خواهد داد. با وجودی که استفاده از رنگ‌ها بسیار زیاد برای اتاق خواب زیبا است، اما اگر اتاق شما مساحت کمی دارد از آن دوری کنید، در غیر این صورت ظاهر اتاق به طرز قابل توجهی کوچک می‌شود.

به طورکلی باید اشاره کرد؛ از بیشتر از سه رنگ در اتاق خواب خود استفاده نکنید. استفاده از یک رنگ خنثی برای پس زمینه و دو رنگ اصلی جهت رنگ آمیزی اتاق کافی خواهد بود. شما می‌توانید چند عنصر از اتاق خواب یا مبلمان را با رنگ‌های استفاده شده هماهنگ کنید تا تقارن و جذابیت ایجاد شود.

 

اضافه کردن آینه‌ها و سطوح بازتابنده در اتاق خواب‌های کوچک:

یک انتخاب هوشمندانه در طراحی تمامی فضا‌های کوچک شیشه و آیینه‌ها هستند، که می‌توانند دید بصری را افزایش دهند. از آنجایی که این اجزا دارای طبیعتی شفاف هستند شما می‌توانید پارتیشن و قفسه‌هایی به اتاق خود اضافه کنید بدون اینکه از فضای بصری دور شوید.

با استفاده از آیینه‌ها و شیشه‌ها فضایی دلباز برای اتاق شما ایجاد می‌شود که دیگر آیتم‌ها نمی‌توانند این احساس را برای شما ایجاد کنند. با استفاده از یک آیینه در اتاق خواب نه تنها فضا بزرگ‌تر می‌شود بلکه نور بیشتری هم وارد اتاق خواهد شد.

یکی از نکاتی که امروزه برای طراحی اتاق خواب‌های کوچک از آن بهره می‌گیرند؛ استفاده از قفسه‌های کتاب با در‌های شیشه‌ای و کمد‌های چوبی با در‌هایی از جنس آیینه است که طرفداران بسیاری را نیز به خود اختصاص می‌دهند.

 

عدم استفاده از اجسام اضافی در اتاق خواب کوچک:

برای طراحی اتاق خواب کوچک باید سعی داشته باشید وسایل اضافی را که فضای زیادی از کف زمین را اشغال می‌کنند حذف کنید. از بهترین گزینه‌های برای اتاق خواب کوچک می‌توان به لوسترها، دیوارکوب ها، قفسه‌های شناور اشاره کرد که بر روی دیوار نصب می‌شوند، در این صورت فضای بیشتری کف زمین خواهید داشت.

ایجاد فضای ذخیره در اتاق خواب‌های کوچک:

در صورتی که از فضا‌های ذخیره سازی در اتاق خواب استفاده کنید می‌توانید دکوری مرتب‌تر داشته باشید. معمولا در همه اتاق خواب‌ها یک کمد دیواری همراه قفسه بندی وجود دارد که شما می‌توانید همراه با کمی خلاقیت در گوشه‌ای از اتاق فضای از سبد‌های حصیری ایجاد کنید. این سبد‌ها نه تنها یک فضای ذخیره سازی مناسب ایجاد می‌کنند، بلکه زیبایی و کنتراست را در دکوراسیون مدرن خانه شکل می‌دهند.

صندلی‌های عثمانی فضایی مناسب برای نگهداری اجسام دارند، پاتختی و میز‌های کنار تخت هم از بهترین گزینه‌ها برای نگهداری وسایل اضافی اتاق خواب شما هستند.

اصول کاربردی برا طراحی اتاق خواب‌های کوچک

توجه به مقیاس مبلمان در اتاق خواب‌های کوچک:

درصورتی که اتاق خواب کوچکی دارید سعی کنید از آیتم‌های تزئینی همچنین مبلمان کوچک استفاده کنید. ترکیب یک تخت خواب کوچک و میز بزرگ اصلا جذاب نخواهد شد، بنابراین پیش از خرید وسایل حتما اندازه‌های اتاق را بررسی کنید و از خرید عجله ای، بدون دقت که تنها جنبه زیبایی دارند پرهیز کنید. برای داشتن یک اتاق خواب شیک و امروزی باید به زیبایی نسبی توجه داشته باشید، برخی از موارد بی دقتی هرچند کوچک می‌تواند کل این زیبایی و هماهنگی را از بین ببرد.

 

استفاده از فضا‌های عمودی در اتاق خواب‌های کوچک:

زمانی که فضای کمی در اتاق خواب دارید باید از تمام ظرفیت‌های اتاق استفاده کنید، همه وسایل روی زمین جا نمی‌شوند پس باید مقداری خلاقیت را با دکوراسیون خود ترکیب کرده تا بتوانید از فضای دیوار‌ها هم به درستی استفاده کنید. نکته‌ای که باید در این خصوص به آن توجه کنید؛ محصور نکردن خود در بین قفسه و لوازم جانبی است.

در صورتی که اصول چیدمان اتاق به خوبی رعایت نشوند، فضایی دلگیر برای اتاقتان ایجاد می‌کنید. در صورتی که قصد دارید قفسه یا کمد دیواری به اتاق خود اضافه کنید، ارتفاع کمد‌ها را تا سقف ادامه دهید، همین کار علاوه بر صرفه جویی بیشتر در فضای اتاق می‌تواند وسایل غیرضروری را نیز کاهش دهد، به طوری که آن‌ها را در طبقه بالا جا دهید.

 

ایجاد یک نقطه کانونی در اتاق خواب‌های کوچک:

هر فضا در خانه شما به یک نقطه کانونی نیاز دارد که در دید اول بتواند توجه همگان را به خود جلب کند. از آنجایی که صحبت درباره فضای اتاق خواب است، تخت می‌تواند بهترین نقطه کانونی را ایجاد کند. استفاده از تلویزیون در اتاق خواب به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، اما اگر خواستار یک صفحه نمایش در اتاق خود هستید بهتر است آن را روی دیوار نصب کنید.

هزینه خود را به جای خریدن وسایل غیرضروری برای تخت خواب صرف کنید، تا بهترین نوع را انتخاب کنید و راحتی بیشتری را نیز همراه داشته باشید.

تخت خواب‌های پلتفرم یکی از گزینه‌های مناسب برای اتاق خواب‌های کوچک هستند که با طراحی خاص به سطح زمین نزدیک هستند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند. از انتخاب‌های دیگر می‌توان به تخت خواب‌های مورفی اشاره کرد که به آسانی داخل دیوار جمع می‌شوند و به یک میز با کمد تبدیل خواهند شد.

 

منبع: سرپوش

 
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰