کد خبر: ۳۰۰ |
۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
| |

مضرات هله هوله برای سلامتی

مصرف تنقلات کم ارزش به دلیل زیادی نمک، چربی و شکر باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی، پُرفشاری خون و ... در دوران بزرگسالی می‌شوند.

مصرف تنقلات کم ارزش به دلیل زیادی نمک، چربی و شکر باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی، پُرفشاری خون و ... در دوران بزرگسالی می‌شوند.

 

 شاید شما هم عادت داشته باشید در سینماها، شهربازی‌ها و یا حتی مراسم‌های جشن تولدی که برگزار می‌شود، هله هوله بخورید. هله هوله‌ها و تنقلات اغلب شکم‌های ما را با مواد شیرینی و موادی که شاید ارزش غذایی ندارند. پر می‌کنند.

هرچند امروزه شاید به نسبت گذشته افراد بیشتر از ضرر هله هوله‌ها آگاه شده اند، اما شاید همه افراد همچنان از مضراتی که می‌توانند هله هوله‌ها و این نوع مواد غذایی ناسالم در بر داشته باشد، آگاه نباشند.

تا کنون تحقیقات زیادی منتشرشده که نشان می‌دهد شیرینی جات و غذاهای فرآوری شده تا چه اندازه‌ای می‌توانند برای سلامتی بدن ما ضرر داشته باشند.

در این جا می‌خواهیم به ۵ تحقیق اشاره کنیم که نشان می‌دهد چرا تنقلات می‌تواند برای سلامتی شما بد باشد.

۱- تنقلات باکتری‌های سالم روده را از بین می‌برند و سبب التهاب مضر می‌شوند

تنقلات و هله هوله با از بین بردن باکتری‌های خوب، تعادل سالم روده را بر هم می‌زنند. در یک پژوهش که بر روی ۱۲۴۵ نفر به انجام رسید، دانشمندان دریافتند غذاهای فرآوری شده با باکتری‌های مضری که در بدن تمامی شرکت کنندگان وجود داشت، در ارتباط است. این غذاها شامل نوشابه‌ها و نیز غذاهایی می‌شود که در شاخه «غذاهای فست فود» قرار می‌گیرند.

۲- به شکلی چشمگیر، خطر مرگ نابه‌هنگام را افزایش می‌دهد

یک پژوهشی که از سوی ایتالیایی‌ها انجام شده، هشدا شدیدیتری را به دوستداران هله هوله می‌دهد. محققان ایتالیایی می‌گویند غذاهای فوق فرآوری شده، احتمال مرگ نابه‌هنگام را خصوصا بر اثر حمله قلبی افزایش می‌دهند.

افرادی که غذاهای فوق فرآوری شده مانند چیپس و یا نوشابه‌های شیرین مصرف می‌کنند، بالای ۵۰ درصد در معرض احتمال ابتلا به مشکلات قلبی و مرگ زودرس هستند.

 

۳- خطر بیشتر ابتلا به آتروز

رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده، خطر ابتلا به آرتروز را در افراد افزایش می‌دهند. به گفته محققان، غضروف‌ها به ویژه در زانوها، به دلیل رژیم‌های پرچرب و پر کربوهیدرات، سریع‌تر از بین می‌روند.

سطوح بالای چربی اشباع شده که معمولا در افزودنی‌های غذایی مانند کره، روغن نارگیل، روغن نخل و چربی حیوانی یافت می‌شوند، باعث می‌گردند که «غضروف مفاصل» سریعتر از بین برود.

۴- هله هوله‌ها بر احتمال تصادف تأثیر می‌گذارد.

بر اساس یک پژوهش جدید، رانندگانی که رژیم غذایی آن‌ها پر از شکر، گوشت‌های فرآوری و هله هوله است، احتمال بالاتری دارد که دچار تصادف شوند.

محققان در این پژوهش، ۸۱۷ راننده استونیایی را که در رژیم غذایی خود غذاهای سرخ شده زیادی مصرف می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان می‌داد افرادی که حداقل یک بار در هفته نوشابه‌های انرژی زا می‌نوشند، دو برابر بیشتر از افرادی که این نوشیدنی‌های انرژی زا را مصرف نمی‌کردند، سرعت داشتند.

 

۵- تضعیف استخوان‌ها و جلوگیری از رشد کودکان

اگرچه هشدارها در خصوص هله هوله‌ها معمولا با سلامت قلب مرتبط است، اما یک پژوهش می‌گوید تنقلات فرآوری شده و شیرین، تهدیدی جدی برای رشد استخوان‌ها در بچه‌ها به حساب می‌آید. تنقلات می‌توانند رشد اسکلتی را متوقف کرده و استخوان‌های ضعیف تری را در کودکان ایجاد کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان 

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰