کد خبر: ۲۴۷ |
۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
| |

راز نگهداری طولانی مدت آرد چیست؟

چون آرد مانند جوش شیرین، نمک و یا فلفل نیست که فاسد نشود. این‌ها در هر پستویی سالم می‌مانند، اما بسیاری نمی‌دانند که اگر آرد به درستی نگهداری نشود ممکن است فاسد شود. تمامی انواع آرد‌ها مقداری روغن را درون خود دارند که به واسطه آن فاسد می‌گردند. آرد مانده و فاسد، بوی بد و طعمی تلخ دارد. برای نگهداری طولانی مدت آرد و از بین بردن بوی آرد اقداماتی را نیز می بایست انجام دهیم.

روز ایران: من عاشق آرد و نون هستم. خیلی دوست دارم نون بپزم، به همین خاطر یک عالمه از سوپرمارکت ارد خریدم! چی بگم آخه من عاشق نون پختن ام. حالا چطور می‌تونم این همه آرد و نگهداری کنم. آیا آبدارخانه جای مناسبی است، یا بزارم تو انباری. گنجه یا دولاب (اتاق چه مجاور آشپزخانه است که بیشتر ظروف و آذوقه منزل را نگهداری می‌کنند.) کجا؟ من شنیدم که فریزرکردن آرد، حشرات داخل آرد رو از بین میبرد. درسته؟ روش نگهداری طولانی مدت آرد چیه؟ 

راز نگهداری طولانی مدت آرد چیست؟

اول اینکه توجه کنید که آیا آردی که خریده اید سالم هست و فاسد نشده است؟

چون آرد مانند شکر، نمک و یا فلفل نیست که فاسد نشود. این‌ها در هر پستویی سالم می‌مانند، اما بسیاری نمی‌دانند که آرد ممکن است فاسد شود. تمامی انواع آرد‌ها مقداری روغن را درون خود دارند که به واسطه آن فاسد می‌گردند. آرد مانده و فاسد، بوی بد و طعمی تلخ دارد.
قانون کلی در مورد آرد وجود دارد: آرد‌های تصفیه نشده که به آن آرد گندم کامل می‌گوییم زودتر از آرد‌های تصفیه شده فاسد می‌گردند و اما تاریخ مصرف آرد چقدر است؟

راز نگهداری آرد گندم برای طولانی مدت

باید بگوییم که بسته به نوع آرد و چگونگی ذخیره آن، این تاریخ متفاوت می‌باشد. آرد‌های چند منظوره که تصفیه شده اند از ۶ تا ۱۲ ماه سالم می‌ماند، اگر در ظروف دربسته نگهداری شوند، اما اگر درب این آرد‌ها برای یک بار باز شود، زمان نگهداری آن‌ها به ۸ ماه کاهش می‌یابد.
آرد‌های تصفیه نشده (آرد کامل گندم) به علت این که مقدار بیشتری روغن دارند به مدت سه ماه قابل نگهداری می‌باشد.
بنابر توصیه شرکت نان " کینگ آرتور " , سه عامل اصلی در نگهداری آرد گندم دخیل می‌باشد:

  1.  سرما
  2.  تاریکی
  3.  نگهداری در بسته بندی‌های مناسب غیر قابل نفوذ هوا

چگونه آرد را نگهداری کنیم

راز نگهداری طولانی مدت آرد چیست؟

برای نگهداری طولانی مدت آرد ، آن را به داخل ظروف پلاستیکی با درپوشی محکم انتقال دهید. حتی می‌توانید بدون باز کردن درب پاکت، آن را همان طور در داخل ظرف پلاستیکی قرار دهید. در نظر داشته باشید که هر چقدر نفوذ هوا به آرد کمتر باشد، آرد سالم‌تر می‌ماند، چون از پروسه اکسیده شدن آن جلوگیری می‌شود.
محل ذخیره را در خانه مشخص کنید. توجه نمایید که هرچقدر جایی که انتخاب می‌کنید تاریک تر و سردتر باشد، برای نگهداری آرد مناسب تر است.
بیشتر نانواها و خبره های این کار توصیه می کنند که بهترین محل برای نگهداری آرد، داخل یخچال یا فریزر است. توجه کنید که ظرف آرد در داخل یخچال، حتی‌المقدور از درب یخچال فاصله داشته باشد. با این شیوه آرد چندمنظوره برای دو سال سالم خواهد ماند، اما آرد گندم کامل تا حدود شش ماه در یخچال یا فریزر سالم می ماند.

راز نگهداری طولانی مدت آرد چیست؟

اگر آرد به درستی نگهداری شود ، برای مدت طولانی بدون اینکه رنگ و طعم و بوی خود را از دست دهد باقی می ماند. برای حفظ شادابی آرد ، آن را تا حد ممکن خشک و در ظرفی محکم در هوا نگه دارید. برای نگهداری طولانی مدت آرد هنگامی که آرد خود را خریداری می کنید ، بلافاصله کیسه باز نشده را داخل یک کیسه پلاستیکی قابل انعطاف یا یک ظرف پلاستیکی قرار دهید تا هوا و رطوبت خارج نشود. اگر در محلی گرم و مرطوب زندگی می کنید ، می توانید آرد خود را در یخچال یا در یخچال نگه دارید تا ماندگاری آن بیشتر شود.

بوی بد آرد نشانه چیست؟

برای تشخیص بوی بد در آرد می بایست بوی آرد سالم و طبیعی را بدانید. زمانی که آرد بوی نامطبوع به خود می گیرد ، نشانه اتمام تاریخ انقضا آن است و بهتر است از مصرف اینگونه آرد صرف نظر کنید.

حداکثر زمان ماندگاری آرد چه مدت است؟

آرد و  شکر را به راحتی تا شش ماه در انباری میتوان نگهداری کرد.  برای نگهداری طولانی مدت آرد ،  می بایست آن را بسته بندی کرد و هوای داخل آن را نیز خالی کرد.  آرد را می توان حدود یک یا دو سال در شرایط خلا به راحتی نگهداری کرد.

راز نگهداری طولانی مدت آرد چیست؟

چگونه می توانید تشخیص دهید آرد بد شده است؟

بهترین راه برای تشخیص سالم و بی خطر بودن آرد،  بوییدن آن است.  آرد تازه بوی خنثی دارد ، آرد ترش شده ،  بوی کاملاً زننده و ترشی را دارد  در حالی که ممکن است هیچ تغییری در رنگ آن مشاهده نشود.  علاوه بر این اگر آرد با آب یا رطوبت در تماس بوده باشد ،  ممکن است توده های بزرگی میان آرد وجود داشته باشد.  تغییر رنگ ادرار می تواند نشانه وجود کپک باشد.

آیا آرد می تواند خراب شود و شما را بیمار کند؟

با این حال ، احتمال کمی وجود دارد که خوردن آرد منقضی شده شما را مریض کند. کنوئر توضیح می دهد: "اگر آرد حاوی مقدار زیادی مایکوتوکسین باشد ، می تواند شما را بیمار کند. آرد منقضی شده بوی کمی ترش می دهد ، اما خوردن آن معمولاً ضرری ندارد. ولی بهتر است برای مراقبت از سلامتی خود ، از آرد خراب و منقضی استفاده نکنید.

راز نگهداری طولانی مدت آرد و از بین بردن بوی بد آرد چیست؟

آیا پختن با آرد منقضی شده درست است؟

آیا باید از آردی استفاده کنید که در سال 1390منقضی شده باشد؟ قطعا نه

با آرد تاریخ گذشته چه کار کنیم؟

در اینجا 5 روش دیگر برای استفاده مجدد از آرد تاریخ گذشته و نریختن پول خود به زباله صحبت شده است:

  1.  از آن به عنوان ماده در مورد چه طبعی در خانه خود استفاده کنید.
  2.  خمیر بازی درست کنید.
  3.  چسب خانگی برای کلاژ و کاغذ ها درست کنید.
  4.  به عنوان ماده ضد حشره ارگانیک در باغ خود استفاده کنید.
  5.  برای درمان جوش و آکنه استفاده کنید.

 

علت تلخ شدن آرد گندم و خمیر 

حتی زمانی که فرمول خمیر مایه شما نیازی به روغن یا کره اضافی در مخلوط ندارد، باز هم ممکن است فاسد شود و مزه تلخ به آرد گندم بیفزاید زیرا آرد گندم مورد استفاده در نان خمیر ترش حاوی چربی و روغن نیز هست.

به خصوص آرد غلات کامل در مقایسه با آرد سفید بیشتر مستعد ترشیده شدن است زیرا آرد غلات کامل حاوی جوانه غلات است در حالی که آرد سفید این گونه نیست.

جوانه هسته، قلب جنینی است. فقط 2.5 تا 3.5 درصد از هسته را تشکیل می دهد اما سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و چربی است. با توجه به نسبت بالای چربی، جوانه تمایل به فاسد شدن دارد و از این رو آرد غلات کامل که حاوی میکروب است بیشتر در معرض ترشیدگی و منجر به تلخ شدن آرد گندم و خمیر مایه می شود.

معمولا روی بسته بندی های آرد مشخصات فنی تولید آن را درج می کنند یکی از آن موارد تعیین میزان خاکستر است به معنی که مشخص شود چه مقدار از دانه های آسیاب شده به آرد تبدیل شده است. محتوای خاکستر بیشتر به ما می گوید که مقدار بیشتری از سبوس و جوانه دانه استفاده می شود و از این رو آردی با محتوای خاکستر بالاتر بیشتر مستعد فاسد شدن و تلخ شدن است. آرد سبوس دار حدود 1.4 درصد خاکستر دارد در حالی که آرد سفید حدود 0.5 درصد خاکستر دارد.

بهترین راه برای تشخیص اینکه آرد شما تلخ شده یا نه این است که آن را بو کنید. معمولاً آرد باید بوی بی بو یا گاهی کمی آجیلی داشته باشد، اما وقتی آرد گندیده و تلخ شده باشد، بویی کهنه، ترش یا کپک زده می شود.

سرد کردن آرد غلات کامل باعث به تاخیر افتادن ترشیدگی و تلخ شدگی می شود و نانوا نیز باید به صورت مناسب مدیریت کند تا استفاده از آرد خیلی کهنه را کاهش دهد.

حشره آرد چیست؟

شپشک آفت آرد می‌باشد. برای از بین بردن آن کافیست سه روز آرد را در فریزر نگه دارید. تمام حشرات داخل آن از بین خواهند رفت. بعد آن را در محل خشک و در ظرفی مناسب که هوا به آن نفوذ نکند قرار دهید.

توصیه آخر اینکه لطفاً آرد را به میزان لازم بخرید تا با مشکلات نگهداری آن مواجه نشوید.

 

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰