کد خبر: ۲۴۶ |
۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
| |

سرطان چیست؟

سرطان نامی است که به مجموعه‌ای از بیماری‌های مرتبط با آن گفته می‌شود. در انواع سرطان، برخی از سلول‌های بدن بدون توقف، شروع به تقسیم کرده و به بافت‌های اطراف متاستاز می دهند.در این مقاله از روز ایران به توضیح سرطان چیست و انواع سرطان و عوامل آن پرداخته ایم.

سرطان چیست؟

سرطان چیست؟

روز ایران:سرطان نامی است که به مجموعه‌ای از بیماری‌های مرتبط با آن گفته می‌شود. در انواع سرطان، برخی از سلول‌های بدن بدون توقف، شروع به تقسیم کرده و به بافت‌های اطراف گسترش می‌یابند.
سرطان تقریباً در هر جایی از بدن انسان که از تریلیون سلول تشکیل شده است، می‌تواند شروع شود. به طور معمول، سلول‌های انسانی رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند و سلول‌های جدید را به بدن نیاز دارند. وقتی سلول‌ها پیر می‌شوند یا آسیب می‌بینند، می‌میرند و سلول‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرند.
با وجود سرطان، این روند منظم از بین می‌رود. با غیرطبیعی شدن سلول‌ها، سلول‌های قدیمی یا آسیب دیده در هنگام مرگ زنده می‌مانند و در صورت عدم نیاز سلول‌های جدید تشکیل می‌شوند. این سلول‌های اضافی می‌توانند بدون توقف تقسیم شوند و ممکن است توده‌هایی به نام تومور های سرطانی ایجاد کنند.
بسیاری از سرطان‌ها تومور‌های جامدی را تشکیل می‌دهند که توده‌های بافتی هستند. سرطان‌های خون، به طور کلی تومور‌های جامدی ایجاد نمی‌کنند.سرطان هر فرد ترکیبی منحصر به فرد از تغییرات ژنتیکی دارد. با ادامه رشد سرطان ، تغییرات اضافی ایجاد می شود. حتی در همان تومور ، سلولهای مختلف ممکن است تغییرات ژنتیکی متفاوت داشته باشند.
گاهی تومور‌های سرطانی بدخیم هستند، به این معنی که می‌توانند به بافت‌های مجاور گسترش یافته یا به آن‌ها حمله کنند. علاوه بر این، با رشد این تومور‌ها، برخی از سلول‌های سرطانی می‌توانند از بین بروند و از طریق خون یا سیستم لنفاوی به نقاط دوردست بدن منتقل شده و تومور‌های جدیدی به دور از تومور اصلی ایجاد کنند.
برخلاف تومور‌های بدخیم، تومور‌های خوش خیم به بافت‌های مجاور گسترش نمی‌یابند و به آن‌ها حمله نمی‌کنند. تومور‌های خوش خیم گاهی اوقات می‌توانند بسیار بزرگ باشند. وقتی برداشته شد، آن‌ها معمولاً دوباره رشد نمی‌کنند، در حالی که تومور‌های بدخیم گاهی اوقات رشد می‌کنند. برخلاف بیشتر تومور‌های خوش خیم در سایر نقاط بدن، تومور‌های خوش خیم مغز می‌توانند زندگی را تهدید کنند.

تفاوت بین سلولهای سرطانی و سلولهای طبیعی

سرطان چیست؟

سلول‌های سرطانی از جهات مختلف با سلول‌های طبیعی متفاوت هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد از کنترل خارج شوند و مهاجم شوند. یک تفاوت مهم این است که سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های طبیعی کمتر تخصص دارند. یعنی، در حالی که سلول‌های طبیعی به سلول‌های کاملاً متمایز با عملکرد‌های خاص بالغ می‌شوند، سلول‌های سرطانی اینگونه نیستند. این یکی از دلایلی است که برخلاف سلول‌های طبیعی، سلول‌های سرطانی بدون توقف به تقسیم خود ادامه می‌دهند.

علاوه بر این، سلول‌های سرطانی قادر به چشم پوشی از سیگنال‌هایی هستند که به طور معمول به سلول‌ها می‌گویند از تقسیم جلوگیری کنند و یا فرایندی را آغاز می‌کنند که به عنوان مرگ سلولی برنامه ریزی شده یا آپوپتوز شناخته می‌شود، بدن از این فرایند برای خلاص شدن از سلول‌های غیر ضروری استفاده می‌کند.

سلول‌های سرطانی ممکن است بتوانند بر سلول‌های طبیعی، مولکول‌ها و رگ‌های خونی که تومور را احاطه کرده و تغذیه میکنند تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، سلول‌های سرطانی می‌توانند سلول‌های طبیعی مجاور را وادار به ایجاد رگ‌های خونی کنند که تومور‌ها را با اکسیژن و مواد مغذی تأمین می‌کنند، سلول‌هایی که برای رشد به آن‌ها نیاز دارند. این رگ‌های خونی مواد زائد تومور‌ها را نیز از بین می‌برند.

سلول‌های سرطانی همچنین اغلب قادر به فرار از سیستم ایمنی بدن، شبکه‌ای از اندام‌ها، بافت‌ها و سلول‌های تخصصی هستند که بدن را در برابر عفونت‌ها و سایر شرایط محافظت می‌کند. اگرچه سیستم ایمنی بدن به طور معمول سلول‌های آسیب دیده یا غیر طبیعی را از بدن خارج می‌کند، اما برخی از سلول‌های سرطانی قادر به "پنهان" شدن از سیستم ایمنی بدن هستند.

تومور‌ها همچنین می‌توانند از سیستم ایمنی بدن برای زنده ماندن و رشد استفاده کنند. به عنوان مثال، با کمک برخی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن که به طور معمول از پاسخ ایمنی فراری جلوگیری می‌کند، سلول‌های سرطانی می‌توانند سیستم ایمنی بدن را از کشتن سلول‌های سرطانی باز دارند.

چگونه سرطان بوجود می آید

سرطان چیست؟

سرطان به دلیل تغییرات خاصی در ژن‌ها، واحد‌های اصلی فیزیکی وراثت ایجاد می‌شود. ژن‌ها در رشته‌های طولانی DNA کاملاً بسته بندی شده به نام کروموزوم قرار گرفته اند.
سرطان یک بیماری ژنتیکی است. به این دلیل که تغییراتی در ژن‌ها ایجاد می‌کند که نحوه عملکرد سلول‌های ما ، خصوصاً نحوه رشد و تقسیم آنها را کنترل می‌کند.

تغییرات ژنتیکی عامل سرطان را می‌توان از والدین ما به ارث برد. آن‌ها همچنین می‌توانند در طول زندگی فرد در اثر خطا‌هایی که هنگام تقسیم سلول‌ها یا به دلیل آسیب به DNA ناشی از برخی از مواجهه‌های محیطی رخ می‌دهد، بوجود آیند. قرار گرفتن در معرض مواد مضر در محیط زیست که باعث سرطان می‌شود شامل موادی مانند مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو و تابش‌هایی مانند اشعه ماورا بنفش خورشید است.
سرطان هر فرد ترکیبی منحصر به فرد از تغییرات ژنتیکی دارد. با ادامه رشد سرطان، تغییرات اضافی ایجاد می‌شود. حتی در همان تومور، سلول‌های مختلف ممکن است تغییرات ژنتیکی متفاوت داشته باشند.

به طور کلی، سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های طبیعی تغییرات ژنتیکی بیشتری مانند جهش در DNA دارند. برخی از این تغییرات ممکن است هیچ ارتباطی با سرطان نداشته باشد. ممکن است به جای علت آن، نتیجه سرطان باشند.

مبانی سرطان

سرطان چیست؟

۱-سلول‌های سرطانی می‌توانند از تومور اصلی جدا شده و از طریق سیستم خون یا لنفاوی به نقاط دوردست بدن منتقل شوند، جایی که از عروق خارج می‌شوند و تومور‌های اضافی تشکیل می‌دهند. این متاستاز نامیده می‌شود.

۲-سرطان بیماری است که وقتی سلول‌ها به طور غیرقابل کنترل تقسیم شده و به بافت‌های اطراف گسترش می‌یابند، ایجاد می‌شود.

۳-سرطان در اثر تغییر DNA ایجاد می‌شود. بیشتر تغییرات DNA سرطانی در بخشی از DNA به نام ژن رخ می‌دهد. این تغییرات را تغییرات ژنتیکی نیز می‌نامند.

۴-تغییر DNA می‌تواند ژن‌های درگیر در رشد طبیعی سلول را به صورت انکوژن در بیاورد. برخلاف ژن‌های طبیعی، انکوژن‌ها را نمی‌توان خاموش کرد، بنابراین باعث رشد سلول‌های کنترل نشده می‌شوند.

 ۵-در سلول‌های طبیعی، ژن‌های سرکوب کننده تومور با کاهش یا توقف رشد سلول از سرطان جلوگیری می‌کنند. تغییرات DNA که ژن‌های سرکوبگر تومور را غیرفعال می‌کند، می‌تواند منجر به رشد سلول کنترل نشده و سرطان شود.

۶-در داخل یک تومور، سلول‌های سرطانی توسط سلول‌های ایمنی مختلف، فیبروبلاست‌ها، مولکول‌ها و رگ‌های خونی احاطه شده اند. سلول‌های سرطانی می‌توانند محیط را تغییر دهند، که به نوبه خود می‌تواند بر نحوه رشد و گسترش سرطان تأثیر بگذارد.

۷-سلول‌های سیستم ایمنی می‌توانند سلول‌های سرطانی را شناسایی و به آن‌ها حمله کنند. اما برخی از سلول‌های سرطانی می‌توانند از شناسایی جلوگیری کرده و یا حمله را خنثی کنند. برخی از درمان‌های سرطانی می‌توانند به سیستم ایمنی بدن کمک کنند سلول‌های سرطانی را بهتر شناسایی و از بین ببرد.

۸-سلول‌های سرطانی می‌توانند از تومور اصلی جدا شده و از طریق سیستم خون یا لنفاوی به نقاط دوردست بدن منتقل شوند، جایی که از عروق خارج می‌شوند و تومور‌های اضافی تشکیل می‌دهند. این متاستاز نامیده می‌شود.

ژن های تاثیر گذار در ایجاد سرطان

سرطان چیست؟

تغییرات ژنتیکی که به سرطان کمک می‌کنند سه نوع ژن اصلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. پروتوانکوژن‌ها، ژن‌های سرکوب کننده تومور و ژن‌های ترمیم کننده  DNA هستند. این تغییرات را گاهی اوقات "محرک" سرطان می‌نامند.

پروتو انکوژن‌ها در رشد و تقسیم سلولی طبیعی نقش دارند. با این حال، هنگامی که این ژن‌ها به روش‌های خاصی تغییر می‌یابند یا از حد طبیعی فعال ترند، ممکن است به ژن‌های سرطانی (یا آنکوژن ها) تبدیل شوند و به سلول‌ها اجازه رشد و زنده ماندن را در صورت عدم نیاز می‌دهند.

ژن‌های مهار کننده تومور نیز در کنترل رشد و تقسیم سلول نقش دارند. سلول‌های با تغییرات خاص در ژن‌های سرکوبگر تومور ممکن است به روشی کنترل نشده تقسیم شوند.

ژن‌های ترمیم کننده DNA در رفع DNA آسیب دیده نقش دارند. سلول‌های دارای جهش در این ژن‌ها تمایل به ایجاد جهش‌های اضافی در ژن‌های دیگر دارند. با هم، این جهش‌ها ممکن است باعث سرطانی شدن سلول‌ها شود.

همانطور که دانشمندان درباره تغییرات مولکولی منجر به سرطان اطلاعات بیشتری کسب کرده اند، دریافته اند که جهش‌های خاصی معمولاً در بسیاری از انواع سرطان رخ می‌دهد. به همین دلیل، سرطان‌ها گاهی اوقات با انواع تغییرات ژنتیکی مشخص می‌شوند که باعث ابتلا به آن‌ها می‌شود، نه فقط از طریق محل رشد آن‌ها در بدن و نحوه مشاهده سلول‌های سرطانی در زیر میکروسکوپ.

گسترش ( متاستاز ) سرطان در بدن

در متاستاز، سلول‌های سرطانی از جایی که برای اولین بار تشکیل شده اند (سرطان اولیه) جدا می‌شوند، از طریق سیستم خون یا لنفاوی عبور می‌کنند و تومور‌های جدید (تومور‌های متاستاتیک) را در سایر قسمت‌های بدن تشکیل می‌دهند. تومور متاستاتیک همان نوع سرطان تومور اولیه است.

سرطانی که از جایی شروع شده است که به مکانی دیگر در بدن سرایت کرده است، سرطان متاستاتیک نامیده می‌شود. به فرآیند گسترش سلول‌های سرطانی به سایر قسمت‌های بدن متاستاز گفته می‌شود.

سرطان متاستاتیک همان نام و همان نوع سلول‌های سرطانی با سرطان اصلی یا اولیه است. به عنوان مثال، سرطان پستان که به تومور متاستاتیک در ریه گسترش یافته و تشکیل می‌شود، سرطان پستان متاستاتیک است، نه سرطان ریه.

در زیر میکروسکوپ، سلول‌های سرطانی متاستاتیک معمولاً مانند سلول‌های سرطان اصلی به نظر می‌رسند. علاوه بر این، سلول‌های سرطانی متاستاتیک و سلول‌های سرطان اصلی معمولاً دارای برخی ویژگی‌های مولکولی مشترک هستند، مانند وجود تغییرات خاص کروموزوم.

درمان ممکن است به طولانی شدن زندگی برخی از افراد مبتلا به سرطان متاستاتیک کمک کند. به طور کلی، هدف اصلی از درمان سرطان متاستاتیک کنترل رشد سرطان یا تسکین علائم ناشی از آن است. تومور‌های متاستاتیک می‌توانند به عملکرد بدن آسیب جدی وارد کنند و بیشتر افرادی که بر اثر سرطان میمیرند بر اثر بیماری متاستاتیک می‌میرند.   

تغییرات بافتی که سرطان نیستند

سرطان چیست؟

هر تغییری در بافت‌های بدن سرطان نیست. برخی از تغییرات بافتی در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان تبدیل شوند. در اینجا چند نمونه از تغییرات بافتی وجود دارد که سرطان نیستند، اما در برخی موارد تحت کنترل قرار می‌گیرند:

هیپرپلازی هنگامی اتفاق می‌افتد که سلول‌های درون بافت سریعتر از حد طبیعی تقسیم شده و سلول‌های اضافی تجمع یافته یا تکثیر می‌یابند. با این حال، سلول‌ها و نحوه تشکیل بافت در زیر میکروسکوپ طبیعی به نظر می‌رسند. هیپرپلازی می‌تواند توسط چندین عامل یا شرایط از جمله تحریک مزمن ایجاد شود.

دیسپلازی وضعیت جدی تری نسبت به هایپرپلازی است. در دیسپلازی، تجمع سلول‌های اضافی نیز وجود دارد. اما سلول‌ها غیرطبیعی به نظر می‌رسند و تغییراتی در نحوه سازماندهی بافت ایجاد می‌شود. به طور کلی، هرچه سلول‌ها و بافت‌ها غیرطبیعی به نظر برسند، احتمال تشکیل سرطان نیز بیشتر است.

برخی از انواع دیسپلازی ممکن است نیاز به کنترل یا درمان داشته باشند. یک نمونه از دیسپلازی، یک خال غیرطبیعی است (که به آن نیوس دیسپلاستیک گفته می‌شود) که روی پوست ایجاد می‌شود. نیوس دیسپلاستیک می‌تواند به ملانوما تبدیل شود، گرچه اکثر آن‌ها اینگونه نیستند.

حتی یک وضعیت جدی‌تر، سرطان در محل است. اگرچه گاهی اوقات سرطان نامیده می‌شود، اما سرطان درجا سرطان نیست، زیرا سلول‌های غیرطبیعی فراتر از بافت اصلی گسترش نمی‌یابند. یعنی به بافت سلول‌های سرطانی حمله نمی‌کنند. اما، از آنجا که برخی از کارسینوما‌ها در محل ممکن است به سرطان تبدیل شوند، معمولاً تحت درمان قرار می‌گیرند.

سلول‌های طبیعی ممکن است به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند. قبل از تشکیل سلول‌های سرطانی در بافت‌های بدن، سلول‌ها تغییرات غیر عادی به نام هیپرپلازی و دیسپلازی را تجربه می‌کنند. در هیپرپلازی، تعداد سلول‌های ارگان یا بافتی که در زیر میکروسکوپ طبیعی به نظر می‌رسند، افزایش می‌یابد. در دیسپلازی، سلول‌ها در زیر میکروسکوپ غیر طبیعی به نظر میرسند، اما سرطان نیستند. هیپرپلازی و دیسپلازی ممکن است به سرطان تبدیل شود یا نشود.

انواع سرطان

سرطان چیست؟

بیش از ۱۰۰ نوع سرطان وجود دارد. انواع سرطان معمولاً برای اندام‌ها یا بافت‌هایی که سرطان‌ها تشکیل می‌شوند، نامگذاری می‌شوند. به عنوان مثال، سرطان ریه در سلول‌های ریه و سرطان مغز در سلول‌های مغز شروع می‌شود. سرطان‌ها همچنین ممکن است با نوع سلول تشکیل دهنده آن‌ها توصیف شوند، مانند سلول اپیتلیال یا سلول سنگفرشی.

شما می‌توانید در وب سایت NCI اطلاعات مربوط به انواع خاصی از سرطان را بر اساس موقعیت سرطان در بدن جستجو کنید.

در اینجا برخی از انواع سرطان‌ها وجود دارد که در انواع خاصی از سلول‌ها شروع می‌شوند:

سرطان

کارسینوما معمول ترین نوع سرطان است. آنها توسط سلولهای اپیتلیال تشکیل می شوند ، سلولهایی که سطح داخلی و خارجی بدن را می پوشانند. انواع مختلفی از سلولهای اپیتلیال وجود دارد که در صورت مشاهده در زیر میکروسکوپ ، غالباً شکلی شبیه ستون دارند.

کارسینوماها که در انواع مختلف سلولهای اپیتلیال شروع می شوند ، نامهای مشخصی دارند:

آدنوکارسینوما 

سرطانی است که در سلولهای اپیتلیال تولید مایعات یا مخاط ایجاد می شود. به بافتهای این نوع سلولهای اپیتلیال گاهی بافت غده ای گفته می شود. بیشتر سرطان های پستان ، روده بزرگ و پروستات آدنوکارسینوم است.

کارسینوم سلول بازال 

سرطانی است که از لایه تحتانی یا پایه (پایه) اپیدرم ، که لایه خارجی پوست است ، شروع می شود.

سرطان سلول سنگفرشی 

سرطانی است که در سلول‌های سنگفرشی، سلول‌های اپیتلیال درست در زیر سطح خارجی پوست تشکیل می‌شود. سلول‌های سنگفرشی همچنین بسیاری از اندام‌های دیگر از جمله معده، روده، ریه‌ها، مثانه و کلیه‌ها را تشکیل می‌دهند. سلول‌های سنگفرشی وقتی در زیر میکروسکوپ مشاهده می‌شوند، مانند فلس‌های ماهی صاف به نظر می‌رسند. کارسینومای سلول سنگفرشی را گاهی کارسینوم اپیدرموئید می‌نامند.

سرطان سلول انتقالی 

سرطانی است که در نوعی از بافت اپیتلیال به نام اپیتلیوم انتقالی یا urothelium ایجاد می‌شود. این بافت که از لایه‌های زیادی از سلول‌های اپیتلیال تشکیل شده و می‌تواند بزرگ و کوچک شود، در لایه‌های مثانه، حالب‌ها و بخشی از کلیه‌ها (لگن کلیه) و اندام‌های دیگر یافت می‌شود. برخی از سرطان‌های مثانه، حالب‌ها و کلیه‌ها سرطان سلول انتقالی هستند.

سارکوم

سارکوم بافت نرم در بافت های نرم بدن ، از جمله عضله ، تاندون ، چربی ، رگ های خونی ، عروق لنفاوی ، اعصاب و بافت اطراف مفاصل ایجاد می شود.

سارکوم سرطان هایی است که در استخوان و بافت های نرم از جمله عضله ، چربی ، رگ های خونی ، رگ های لنفاوی و بافت فیبری (مانند تاندون ها و رباط ها) تشکیل می شود.

استئوسارکوما شایعترین سرطان استخوان است. بیشترین نوع معمول از سارکوم بافت نرم هستند لیومیوسارکوم ، سارکوم کاپوزی و ...

سرطان خون

سرطان چیست؟

سرطان‌هایی که از بافت خون ساز مغز استخوان شروع می‌شوند، لوسمی نامیده می‌شوند. این سرطان‌ها تومور‌های جامدی ایجاد نمی‌کنند. در عوض، تعداد زیادی سلول گلبول سفید غیر طبیعی (سلول‌های لوسمی و سلول‌های بلاست لوسمیک) در خون و مغز استخوان جمع می‌شوند و سلول‌های طبیعی خون را از بین می‌برند. سطح پایین سلول‌های خونی طبیعی می‌تواند بدن را برای اکسیژن رسانی به بافت‌های خود، کنترل خونریزی یا مبارزه با عفونت‌ها دشوار کند.   

چهار نوع لوسمی متداول وجود دارد که بر اساس سرعت بدتر شدن بیماری (حاد یا مزمن) و نوع سلول خونی سرطان (لنفوبلاستیک یا میلوئید) دسته بندی می‌شوند.

لنفوم

لنفوم سرطانی است که در لنفوسیت‌ها (سلول‌های T یا سلول‌های B) شروع می‌شود. این‌ها گلبول‌های سفید خون مقابله با بیماری هستند که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند. در لنفوم، لنفوسیت‌های غیرطبیعی در غدد لنفاوی و عروق لنفاوی و همچنین سایر اندام‌های بدن جمع می‌شوند.

دو نوع اصلی لنفوم وجود دارد:

لنفوم هوچکین - افراد مبتلا به این بیماری لنفوسیت‌های غیرطبیعی دارند که سلول‌های Reed-Sternberg نامیده می‌شوند. این سلول‌ها معمولاً از سلول‌های B تشکیل می‌شوند.

لنفوم غیر هوچکین - این گروه بزرگی از سرطان‌ها است که از لنفوسیت‌ها شروع می‌شود. سرطان‌ها می‌توانند به سرعت یا به آرامی رشد کرده و از سلول‌های B یا T ایجاد شوند.

مولتیپل میلوما

مولتیپل میلوما سرطانی است که از سلولهای پلاسما ، نوع دیگری از سلولهای ایمنی آغاز می شود. سلولهای غیرطبیعی پلاسما ، سلولهای میلوما نامیده می شوند ، در مغز استخوان جمع می شوند و در استخوانها از طریق بدن تومور ایجاد می کنند. مولتیپل میلوما میلوم سلول پلاسما و بیماری کالر نیز نامیده می شود.

ملانوم

ملانوم سرطانی است که در سلولهایی که به ملانوسیت تبدیل می شوند ، سلولهای ویژه ای که ملانین (رنگدانه ای که به پوست رنگ می دهد) ایجاد می کند ، آغاز می شود. بیشتر ملانوماها روی پوست ایجاد می شوند ، اما ملانوماها می توانند در سایر بافتهای رنگی مانند چشم نیز ایجاد شوند.

تومورهای مغز و نخاع

انواع مختلفی از تومور‌های مغز و نخاع وجود دارد. نام این تومور‌ها بر اساس نوع سلولی است که در آن تشکیل شده اند و جایی که تومور برای اولین بار در سیستم عصبی مرکزی تشکیل شده است. به عنوان مثال، یک تومور آستروسیتیک در سلول‌های مغزی ستاره‌ای شکل به نام آستروسیت آغاز می‌شود، که به حفظ سلول‌های عصبی کمک می‌کند. تومور‌های مغزی می‌توانند خوش خیم (نه سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشند.

انواع دیگر تومورها

تومورهای سلول های زایا

تومورهای سلول های زایا نوعی تومور است که در سلول هایی که اسپرم یا تخمک ایجاد می کنند شروع می شود. این تومورها می توانند تقریباً در هر نقطه از بدن رخ دهند و می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند.

تومورهای مغز و اعصاب

تومورهای عصبی و غدد درون ریز از سلول هایی تشکیل می شوند که در پاسخ به سیگنال سیستم عصبی ، هورمون ها را در خون آزاد می کنند. این تومورها ، که ممکن است مقادیر بالاتر از حد طبیعی هورمون ایجاد کنند ، می توانند علائم مختلفی ایجاد کنند. تومورهای نورو اندوکرین ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند.

تومورهای کارسینوئیدی

تومور‌های کارسینوئید نوعی تومور عصبی و غدد درون ریز است. آن‌ها تومور‌هایی با رشد آهسته هستند که معمولاً در دستگاه گوارش (اغلب در راست روده و روده کوچک) مشاهده می‌شوند. تومور‌های کارسینوئید ممکن است به کبد یا سایر نقاط بدن گسترش یابد و ممکن است مواد ترشح کنند مانند سروتونین یا پروستاگلاندین‌ها و باعث سندرم کارسینوئید شود.

منبع:cancer
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰