کد خبر: ۲۳۷ |
۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
| |
تقویت روابط خانوادگی ؛ 

۱۰ توصیه عالی برای استحکام خانواده 

۱۰ توصیه عالی برای استحکام خانواده 
اگر احساس می‌کنید بیش از حد  خود را درگیر کار و روزمرگی کرده‌اید  و وقت کافی برای خانواده خود نمی‌گذارید و نگران این هستید که استحکام خانواده از دست رود و خانواده از هم دور شوند و روابط عاطفی به مرور کاهش یابد، در  این مقاله از روز ایران۱۰ توصیه عالی برای استحکام خانواده و برقراری روابط عاطفی بین اعضای خانواده برای شما آماده شده است.  

روز ایران:خانواده های امروز بیش از هر زمان دیگری درگیر مشغله های روزانه شده اند. اگر احساس می کنید بیش از حد  خود را درگیر کار و روزمرگی کرده‌اید  و وقت کافی برای خانواده خود نمی گذارید و نگران این هستید که استحکام خانواده از دست رود و خانواده از هم دور شوند و روابط عاطفی به مرور کاهش یابد ، در  این مقاله از روز ایران۱۰ توصیه عالی برای استحکام خانواده و برقراری روابط عاطفی بین اعضای خانواده برای شما آماده شده است. 

ابراز محبت کنید

10 توصیه عالی برای استحکام خانواده 

 در حالی که کودکان توجه شما را جلب می کنند ،  اگر فقط به آنها توجه کنید فرزندان بزرگتر خود را درگیر کم بود  محبت کرده‌اید. تمام فرزندان شما از کودک ۶ ساله گرفته تا نوجوان ۱۶ ساله همگی نیاز به محبت دارند.

 یکی از مهم ترین کارهایی که خانواده ها برای برقراری ارتباط مناسب و استحکام خانواده با یکدیگر باید مورد توجه قرار دهند،  ابراز محبت نسبت به یکدیگر است.

ممکن است شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که وقتی به کودک خود می رسید او را ببوسید و در آغوش بگیرید. و لحظاتی را به بازی با او بپردازید. ولی زمانی که به نوجوان خود می رسید  به یک گفت‌وگوی سرد بسنده می کنید. و یا در مواجهه با همسر خود نیز ممکن است به سردی رفتار  کنید.

 بهتر است بدانید که تمام اعضای خانواده نیاز به محبت دارند پس در تامین نیازهای عاطفی اعضای خانواده بسیار دقت کنید. 

 از همدیگر تشکر کنید

 گاهاً در بعضی خانواده ها آنقدر به روزمرگی دچار می شوند که فراموش می کنند باید از یکدیگر تشکر کنند. نیازی نیست که کار بسیار بزرگی برای شما انجام شود تا در برابر آن تشکر کنید. برای کوچکترین کارها نیز باید از اعضای خانواده و جامعه متشکر بود.

 با این کار کودکان شما هم یاد می گیرند که حس قدردانی و تشکر را داشته باشند.  همین امر می‌تواند باعث موفقیت بزرگی در روابط اجتماعی برای آنها باشد. شکرگزاری خانواده بعد از ظرف غذا نیز روش خوبی برای یادآوری  این امر به اعضای خانواده است.

 در خانواده زیاد بخندید

10 توصیه عالی برای استحکام خانواده 

 از هر فرصتی استفاده کنید تا بخندید و شاد باشید. مثلاً قرار است ظرف مدت ۱۰ دقیقه روی میز باشد اما شما متوجه میشوید که هنوز گوشت یخ زده است و فراموش کرده اید ، در این حالت به جای اینکه عصبانی شوید بهتر است راهی برای خندیدن پیدا کنید. نه اینکه همه چیز را به شوخی و مسخره بگیرید ،  بهتر است بدانید ، تنها چیزی که زندگی پر مشغله و آشفته را از یک  فضای سرد و خشک خارج می کند مسیر کمدی و خنده است.

از فواید دیگر خنده 

وقتی هر روز با خانواده خود می خندید ،  استرس  را کاهش می دهید. می توانید بازی های مختلفی را برای خنداندن  همدیگر انجام دهید. مثلاً همدیگر را قلقلک دهید یا جوک های خنده دار تعریف کنید. حتی می توانید بی دلیل بخندید. به قول معروف خنده بر هر دردی دوا است.

 واقعاً آیا فرد سالمی پیدا می شود که از خندیدن و  یا دیدن خنده های دیگران بیزار باشد؟ 

  همراه خانواده ورزش کنید

10 توصیه عالی برای استحکام خانواده 

 وقتی هوا مناسب است همراه خانواده به پارک بروید و قدم بزنید. می توانید برای صرف عصرانه و یا یک وعده غذایی به همراه خانواده به طبیعت رفته و بعد از یک پیاده روی همراه خانواده باشید. اگر هم هوا خوب نبود می توانید ورزش های خانگی و مسابقاتی  در خانواده ترتیب دهید تا بهانه‌ای برای ورزش کردن باشد.

مهم‌ترین کاری که به عنوان یک خانواده برای  استحکام خانواده  و ایجاد پیوند عاطفی مناسب بین اعضای خانواده باید انجام دهید این است که بدون توجه به آب و هوا هر روز فرصتی را برای ورزش و بودن با خانواده بگذارید. 

لازم نیست در اردوها و تورهای مختلف ثبت نام کنید.   راه ساده‌ای برای فعال نگه داشتن خانواده ،  در داخل خانه و یا بیرون پیدا کنید. در این حالت همه اعضای خانواده شاد و شاداب می شوند. و گذراندن این اوقات با هم به پیوند خانوادگی شما نیز کمک می کند.

میان وعده های مغذی آماده کنید

10 توصیه عالی برای استحکام خانواده 

 زمانی که بچه ها گرسنه می شوند ،  به راحتی می توانید با دادن چیپس یا  کلوچه  آنها را از سر باز کنید. ولی این راه مناسب برای یک خانواده واقعی نیست. راحتی می توانید این گرسنگی را به فرصتی برای یک فعالیت و یادگیری تبدیل کنید. میان وعده مغذی را با هم آماده کنید. 

 علاوه بر این که به شما کمک می کند ،  آنها یاد می‌گیرند که چگونه یک غذای مغذی را انتخاب و بر روی خود آماده کنند.

پس ترس از اینکه چیزی را خراب کند نداشته باشید ،  اجازه دهید که یاد بگیرند.

 با اعضای خانواده کتاب بخوانید

10 توصیه عالی برای استحکام خانواده 

 اگر شما یک خانواده ایی دارید که اعضای آن بسیار سرشان شلوغ است ، برای دور هم جمع کردن اعضای خانواده و تقویت روابط خانوادگی می توانید یک کتاب داستان را با اعضای خانواده شروع کنید. کتاب های مختلفی برای این کار وجود دارند مثل  کتاب هزار و یک شب.  میتوانید با شروع این کتاب و خواندن هر روزه صفحاتی  از آن همه اعضای خانواده را دور هم جمع  کنید.

  در طول انجام این کار ایده های مختلفی را می توانید به آن اضافه کنید ، مثلاً قبل از شروع ادامه داستان ، از فردی درباره آخرین روند داستان سوال بپرسید ، یا یک صفحه را به نوبت بخوانید ، یا یکی از اعضای خانواده را تعیین کنید تا آن قسمت از کتاب را همانند نقال ها ، داستان سرایی کند.

با این کار تمام اعضای خانواده ،  هرچقدر که سرشان هم شلوغ باشد ،  حتما زمانی را خالی میکنند تا به این فعالیت خانوادگی جذاب برسند.

با فرهنگ بودن را تمرین کنید

10 توصیه عالی برای استحکام خانواده 

 تربیت یک خانواده با فرهنگ و متمدن ، هم به شادابی و احساس رضایت درون اعضای خانواده کمک می کند  و هم به بیرون از خانواده  نیز موثر است. اگر اعضای خانواده با تمام وجود رعایت کنند که بطری های پلاستیکی و قوطی های آلومینیومی را  باید جدا سازی کنند  و یا بیرون از خانه زباله پراکنی نکنند، مطمئن باشید که در کار خود موفق بوده اید.

چند نکته که بهتر است رعایت کنید

به بچه ها یادآوری کنید وقتی مسواک میزنند آب را ببندند و هنگام بیرون آمدن از اتاق چراغ ها را خاموش کنند. بچه های شما نه تنها به یک روال دوستدار محیط زیست تبدیل می شوند ، بلکه این عادت های سبز نیز در هزینه های آب و برق شما صرفه جویی می کنند.

خانه را با هم تمیز کنید

از اشتباهات رایج که والدین  انجام می‌دهند این است که ؛  وظیفه تمیز کردن  خانه را  فقط بر عهده خود گرفتند.  در حالی که باید تمیز کردن خانه را به عنوان بخشی از برنامه روزانه در خانه قرار دهید. وظیفه هر شخص را مشخص کنید و این وظیفه را از او مطالبه کنید.

 به کودک اجازه دهید در حالی که کار های متناسب با سن خود را انجام می دهد و آموزش می بیند،  در وظایف خانه به شما کمک کنند. تمیز کردن یک خانه به تنهایی شاید چند ساعت از وقت شما را بگیرد.  به خصوص اگر چند کودک کم سن و سال داشته باشید که یکسره در حال ریخت و پاش در خانه  هستند.

 با تقسیم وظایف علاوه بر اینکه به سرعت این کار انجام می شود،  به صورت غیر مستقیم به فرزندان خود آموزش می دهید که مسئول کارهای خود باشند و به دیگران  کمک کنند. 

با هم غذا بخورید

10 توصیه عالی برای استحکام خانواده 

 صبحا کلی سر و صدا برای خروج افراد از خانه وجود دارد.  زمانی که فرزندان باید به مدرسه می رفتند ( البته با شروع کرونا  صبح برای شرکت در کلاسهای مجازی باید بیدار شوند! ) و دیگر اعضا باید برای رفتن به محل کار آماده شوند ،  یا در زمان ناهار ممکن بود که در مدرسه باشند  یا بالدین سرکار ،  و امکان حضور همه افراد بر سر میز با هم وجود نداشت.  سلام معمولاً و ده غذایی است که همه می توانند با هم دور یک میز جمع شوند.پس بهتر است از این فرصت را از دست ندهید و با هم غذا بخورید.

برای ارتباط با هم نکته ای بیان کنید

برای تقویت روابط خانوادگی تلویزیون را خاموش کرده و تلفن های همراه را در یک کشو قرار دهید. همه را مجبور کنید یک صندلی به سمت میز خانواده بکشند و با هم از یک وعده غذایی لذت ببرند. یک وعده غذایی خانوادگی فواید زیادی دارد و گذراندن وقت با عزیزانتان در هر روز هفته فقط یکی از آنهاست.

درباره روز خود صحبت کنید

10 توصیه عالی برای استحکام خانواده 

روزت چطور بود؟ این یک سوال رایج است که ما در پایان روز وقتی شریک زندگی خود به خانه می آید می پرسیم ، اما مهم است که از همه اعضای خانواده خود بپرسید. بچه های کوچکتر را تشویق کنید که در مورد روز شان صحبت کنند یا بگذارید اگر این کار برایشان آسان تر است ، نقاشی بکشند. مکالمه را با نوجوانان خود شروع کنید تا با آنها ارتباط برقرار کنید.

روزهای یکدیگر را کاوش کنید و واقعاً به صحبت های بچه ها توجه کنید. حتی اگر تمام روز با آنها باشید و بدانید دقیقاً چه کاری انجام داده اند ، وقتی دیدگاه خود را درباره وقایع روز به اشتراک بگذارند ، باز هم چیز جدیدی یاد خواهید گرفت.

 اینها مواردی بودند که در این مقاله از روز ایران برای استحکام خانواده و تقویت روابط خانوادگی بیان شد. البته همیشه نکات بیشتری باید مورد توجه باشند.

منبع:روز ایران -verywellfamily

 

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰