کد خبر: ۲۳۵ |
۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
| |

روش تقویت و ایجاد پیوند خانواده

برای ایجاد یک رابطه قوی بین اعضای خانواده باید به فکر بود و کار‌هایی را انجام داد. در این مقاله از روز ایران به کار‌هایی که باعث تقویت و ایجاد پیوند در خانواده‌ها می‌شود، پرداختیم. با ما همراه باشید.

روش تقویت و ایجاد پیوند خانواده

 

اعضای خانواده را به هم نزدیک کنید و یک بنیاد محکم بسازید

روز ایران:گذراندن وقت با هم یکی از بزرگترین هدایایی است که خانواده‌ها می‌توانند به یکدیگر بدهند. گذراندن زمان با هم نه تنها موجب تقویت و ایجاد پیوند خانواده می‌شود، بلکه احساس تعلق و امنیت را برای همه افراد خانواده فراهم می‌کند. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که وقتی خانواده‌ها از فعالیت‌های مشترک لذت می‌برند، کودکان نه تنها مهارت‌های مهم اجتماعی را می‌آموزند بلکه از عزت نفس بالاتری نیز برخوردار هستند. پیوند‌های قوی خانوادگی همچنین رفتار بهتر در کودکان را ترغیب می‌کند، عملکرد تحصیلی را بهبود می‌بخشد، ارتباط والدین و کودک را تقویت می‌کند و به فرزند خود یاد می‌دهد که چگونه یک دوست خوب باشد.

شما به عنوان یک والدین، ​​نقشی اساسی در پرورش و محافظت از این پیوند‌های خانوادگی دارید. اما، ایجاد روابط مستحکم خانوادگی همیشه به طور طبیعی اتفاق نمی‌افتد. در زندگی پرمشغله امروزی  ما، می‌توان کمی تلاش کرد تا زمانی را برای خانواده خود اختصاص دهیم.

اگر می‌خواهید این بنیان محکم را در خانواده خود به واقعیت تبدیل کنید، به این ۱۰ عمل اساسی متعهد باشید.

خانواده واقعی باشید

روش تقویت و ایجاد پیوند خانواده

فرقی نمی کند بچه ی  دبستانی داشته باشید یا یک نوجوان ، به هر حال ،  برای تقویت و ایجاد پیوند خانواده اختصاص دادن وقت خانوادگی به برنامه ریزی نیاز دارد. برخی از راه هایی که می توانید این کار را انجام دهید:

برای خانواده وقت بگذارید. 

برنامه همه را چک کنید تا ببینید آیا زمان خاصی وجود دارد که بتواند به عنوان زمان خانواده تعیین شود. سعی کنید یک شب منظم را انتخاب کنید ، شاید هفته ای یک بار ، زمانی که کل خانواده برای یک فعالیت سرگرم کننده دور هم جمع می شوند. با نگه داشتن این شب در یک برنامه منظم ، همه می دانند که باید آن شب را برای وقت خانواده خالی نگه دارند.

برای تعطیلات برنامه ریزی داشته باشید

روش دیگر برای صرف زمان برای خانواده در برنامه ، برنامه ریزی منظم برای سفرها است. اگر این موردی است که برای خانواده شما جالب به نظر می رسد ، سعی کنید حداقل یک ماه قبل سفر را برنامه ریزی کنید. آن را در تقویم خانواده قرار دهید و مطمئن شوید که همه از برنامه آگاه هستند.

برخی از سنت های جدید را ایجاد و حفظ کنید

همچنین می‌توانید از این زمان برای ایجاد سنت‌های خانوادگی مانند نقاشی روی کدو تنبل  در مناسبت‌های مختلف مثل شب یلدا یا چیدن اولین توت فرنگی‌های فصل تابستان با هم استفاده کنید. برخی از خانواده‌ها هر ساله از شرکت در همان جشنواره محلی یا شرکت در یک پیاده روی و یا دویدن لذت می‌برند.

گزینه های مختلف ایجاد سنت های خانوادگی بی پایان هستند. به دنبال چیزهایی باشید که کل خانواده شما از آنها لذت می برند.

با هم غذا بخورید

روش تقویت و ایجاد پیوند خانواده

همانگونه که قبلا هم در روز ایران مطرح شد بهتر است در طول هفته چند شب را انتخاب کنید تا با هم غذا بخورید . تلفن یا وسایل الکترونیکی دیگر را کنار بگذارید . یک وعده غذایی بخورید و با هم صحبت کنید.

مطالعات نشان داده است که خوردن وعده های غذایی با هم تاثیرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی کودکان دارد. همچنین می تواند ارتباطات باعث تقویت و ایجاد پیوند خانواده ها شود. 

اگر به دلیل مشغله زیاد نمی توانید به عنوان خانواده برای شام دور هم جمع شوید ، صبحانه را امتحان کنید . نکته اصلی این است که دور هم جمع می شوید و از یک وعده غذایی بدون حواس پرتی لذت می برید.

کارهای خانوادگی انجام دهید

روش تقویت و ایجاد پیوند خانواده

نظافت منزل یا مراقبت از حیاط خود را به عهده تمام خانواده قرار دهید. لیستی از کارها را ایجاد کنید. سپس زمانی را در طول هفته یا آخر هفته تنظیم کنید که همه بتوانند همزمان کارهای خود را انجام دهند. 

اگر نوجوانان شما یک برنامه طاقت فرسا دارند و کمی به انعطاف بیشتری احتیاج دارند ، به آنها مهلت دهید تا کارهای خود را به اتمام برسانند ، اما به آنها یادآوری کنید که انجام کارها با هم  ، باعث می شود کار خیلی سریعتر از انجام آنها به تنهایی انجام شود.

علاوه بر این ، انجام کارها با هم می تواند حس کار تیمی را تقویت کند ، به خصوص اگر کسی زودتر کار را انجام دهد و مایل باشد به یکی دیگر از اعضای خانواده کمک کند تا کارهای خود را انجام دهند. برای اینکه کارها بیشتر به ثمر بنشینند ، برای زمانی که کار مثل جمع کردن وسایل ، یا بازی تخته ای انجام می شود ، پاداش کمی در نظر بگیرید.

قوانین خانوادگی ایجاد کنید

وقتی بیشتر والدین به قوانین فکر می کنند ، به سازمان ها و مشاغل غیرانتفاعی فکر می کنند. اما این اسناد برای خانواده ها نیز مناسب است. اگرچه ممکن است کمی پیچیده یا بیش از حد تجاری به نظر برسد ، اما تنظیم یک قوانین خانوادگی می تواند اولویت های خانواده های شما را تعیین کند. و تاثیر به سزایی در تقویت روابط خانوادگی داشته باشد.

قوانین خانوادگی همچنین می تواند همه را در مورد ارزشهای اصلی خانواده شما یا آنچه را که بیشتر از دیگران دوست دارید یادآوری کند. پیشرفت در خانواده ساده و سرگرم کننده است. در واقع ، این یک ایده عالی برای شب های خانواده است. پس از اتمام ، قوانین خود را در یک مکان غالب در خانه خود نمایش دهید. آن را بخوانید ، به آن رجوع کنید و اغلب در مورد آن صحبت کنید. به تحکیم آنچه برای خانواده شما مهم است کمک می کند.

جلسات خانوادگی داشته باشید

روش تقویت و ایجاد پیوند خانواده

جلسات خانوادگی زمان خوبی برای همه است تا با یکدیگر مشورت کنند ، شکایت یا انتقادی داشته باشند یا در مورد برنامه های آینده بحث کنند. به عنوان مثال ، یک جلسه خانوادگی زمان خوبی برای صحبت در مورد سفر یک روزه آینده ، تعطیلات خانوادگی یا نحوه برنامه ریزی برای انجام کارهای آخر هفته آینده است.

این جلسات می توانند در تقویم خانوادگی شما برنامه ریزی شده باشند. یا می توانید آنها را فی البداهه قرار دهید و در صورت احساس نیاز به هر یک از اعضای خانواده اجازه دهید جلسه بگذارند. از جلسات خانوادگی می توان برای تعیین اهداف خانوادگی نیز استفاده کرد .

اگر یک خانواده پرجمعیت دارید ، این سوال را شروع کنید که آیا کسی مسئله ای یا موضوعی برای دستور کار دارد. آنچه را که همه می خواهند درباره آن صحبت کنند بنویسید و یکی یکی آنها را مرور کنید.

ممکن است لازم باشد برخی از دستورالعمل ها را برای جلسه تعیین کنید ، مانند تعیین محدودیت زمانی برای هر ماده دستور کار و اجرای "قانون بدون گفتگو" وقتی شخص دیگری سخنرانی کند.

بر لزوم مهربانی ، ملاحظه و احترام گذاشتن نیز تأکید کنید. هدف این است که این جلسات به شما امکان حل مسائل خانوادگی را به روشی سازنده می دهد.

در خانواده پشتیبان هم باشید

روش تقویت و ایجاد پیوند خانواده

احساس حمایت توسط خانواده یکی از مهمترین عناصر ایجاد پیوندهای قوی خانوادگی است. فرزندانی که با پشتیبانی خانواده بزرگ شوند هنگامی که در سن بزرگسالی و از این پیوندهای قوی لذت خواهند برد.

برای ایجاد احساس حمایت ، همه را تشویق کنید که چه چیزهایی را برای اعضای خانواده آنها مهم هستند و تمام تلاش خود را برای حمایت از یکدیگر در زمانهای خوب و بد انجام دهند. همه افراد در خانواده باید احساس قدرت کنند که اخبار خوب خود را به اشتراک بگذارند و همچنین خبرهای بد خود را به اشتراک بگذارند.

هدف این است که وقتی همه چیز به خوبی پیش می رود ، همه افراد خانواده با هم خوشحال می شوند. و اینکه وقتی همه چیز طبق معیار برنامه ریزی مانند نمره ضعیف ، بریده شدن از تیم یا از دست دادن رقابت عادلانه علوم پیش نمی رود ، آنها با هم همکاری می کنند. وقتی خانواده ها احساس حمایت می کنند ، گذراندن اوقات سخت کار بسیار آسان می شود.

برای خودتان نیز وقت بگذارید

روش تقویت و ایجاد پیوند خانواده

اگرچه اوقات خانوادگی قسمت مهمی از زندگی روزمره است ، اما همچنین به تنها بودن و برای خود وقت گذاشتن نیز نیاز است. نه تنها باید فرزندان خود را تشویق کنید که ساعتی را برای شارژ در تنهایی سپری کنند ، بلکه باید وقت خود را نیز اختصاص دهید.

فرزندپروری مسئولیت بزرگی است که می تواند شما را آسیب برساند. در نتیجه ، هرگز از استراحت خود احساس بدی نکنید. حتی وزارت کار ایالات متحده نیز شرکت ها را ملزم می کند که در طول روز کاری به کارمندان استراحت دهند. بنابراین ، مطمئن باشید که کمی بیشتر وقت خود را می گذرانید. 

واقعیت این است که وقتی از خود مراقبت می کنید والدین بهتری خواهید بود. کمی استراحت کنید و یک فصل از کتاب را بخوانید ، به سالن بروید ، دوچرخه سواری کنید ، وقت خود را با دوستانتان بگذرانید یا یک گلف بازی کنید. نکته اصلی این است که شما کاری انجام دهید که از آن لذت ببرید ، حتی اگر فقط برای چند دقیقه باشد.

با خانواده به فعالیت داوطلبانه بپردازید

تحقیقات نشان داده است که کارهای خیرخواهانه و داوطلبانه ما را شاد تر می‌کند. باعث ایجاد سپاسگزاری بیشتری نسبت به خود در طول زندگی  می شود. چه چیزی بیشتر از صرف وقت و انرژی خود برای شخص دیگری می تواند حس قدردانی از خود را برای شما بیشتر کند و این یک  فرصت عالی برای یادگیری و تقویت و ایجاد پیوند های قوی برای یک خانواده است.

وقتی خانواده شما در این تجربه ها با هم باشد و یکدیگر را در حال کمک به دیگران ببیند این امر می‌تواند باعث ایجاد تقویت روابط شما شود به عنوان مثال اگر شما یک روز را برای کمک به ساخت خانه در گروه های جهادی شرکت کنید ،این امر می تواند تجربه مفیدی برای خانواده شما باشد. 

علاوه بر این ،انجام کارهای داوطلبانه می تواند بچه ها را در معرض افراد مختلف قرار دهد و قدردانی آنها را از کسانی که با آنها متفاوت هستند افزایش دهد. همچنین به کودکان می آموزد که همدل تر باشند و کمتر خودمحور باشند.

داوطلب شدن همچنین با تعدادی دیگر از نتایج بهبود یافته سلامتی از جمله سلامت جسمی و روانی بهتر ، افزایش رضایت از زندگی ، عزت نفس بالاتر و کاهش علائم افسردگی ارتباط دارد.

به طور کلی ، داوطلب شدن به عنوان یک خانواده تقریباً همیشه یک تجربه مثبت برای کل خانواده است.

به‌ علاقه های فرزند خود احترام بگذارید

خانواده های قوی از احساسات اعضای خانواده خود حمایت می کنند. این که آیا حضور در بازی های فوتبال آنها ، خواندن یک مجموعه کتاب که آنها دوست دارند یا کمک به آنها در جمع آوری مجسمه های مارول ، مهم است که شما از علایق فرزند خود حمایت کنید.

اگر کودک شما علاقه زیادی به بسکتبال دارد ، با هم یک بازی را تماشا کنید. یا اگر فرزند شما عاشق خواندن هری پاتر است ، این مجموعه را بخوانید و سپس درباره آن صحبت کنید. اگر کودک شما در ورزش ، گروه ، پیشاهنگی یا فعالیت دیگری در مدرسه است ، به نوعی از او حمایت کنید.

شما مجبور نیستید نقش بزرگی در رهبری داشته باشید. راهی پیدا کنید تا به کودکان خود نشان دهید از کاری که آنها انجام می دهند حمایت می کنید و می خواهید در انجام کارهایشان به آنها کمک کنید ، هرچه که باشد. اگر مطمئن نیستید که به کجا می توانید کمک کنید ، از فرزندان خود نظر خود را بخواهید. پرسیدن نشان می دهد که شما به مواردی که به آنها علاقه مند هستند اهمیت می دهید.

به سایر خانواده ها بپیوندید

روش تقویت و ایجاد پیوند خانواده

هیچ کس در حباب زندگی نمی کند. همه ما بخشی از یک جامعه هستیم ، بنابراین مطمئن باشید که خانواده شما در حال ایجاد روابط با خانواده های دیگر هستند. خواه از بستگان و آشنایان باشد یا در محله شما باشد ، هم در سیستم مدرسه ، در مسجد یا در خیابان دیگری ، مهم است که وقت خود را با خانواده های دیگر نیز بگذرانید.

انجام کارهایی با هم ، در کنار سایر خانواده ها ، پیوندهای خانوادگی شما را تقویت می کند و به شما کمک می کند ببینید اعضای خانواده با دیگران چگونه تعامل دارند.

سخن روز ایران

به یاد داشته باشید که کودکان و نوجوانان شما از شما یاد می گیرند. بهترین راه برای الگو برداری مثبت از آنها ، گذاشتن ارزش زیاد برای خانواده است . هنگامی که برای سرگرمی و فعالیتهای خانوادگی وقت خاصی را در نظر میگیرید ، نشان می دهید که نه تنها برای خانواده ارزش قائل هستید ، بلکه ارزش آنها را به صورت جداگانه نیز دارید. هیچ کاری بزرگتر و هیچ راهی بهتر برای تقویت پیوندهای خانوادگی وجود ندارد مگر اینکه خانواده خود را در اولویت قرار دهید.

منبع:verywellfamily

 

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰