کد خبر: ۱۶۳۸ |
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۶
| |

آیا وضعیت مسکن سال آینده پیش بینی پذیر است؟

با وجود شرایط نابسامان بازار مسکن در سال جاری و افزایش شارپی قیمت آن از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ حالا این پرسش برای متقاضیان مسکن و مستاجران مطرح است که سال آینده این بازار مولد در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت؟

آیا وضعیت مسکن سال آینده پیش بینی پذیر است؟

روز ایران: در سالی که گذشت بازار مسکن شرایط چندان مناسبی نداشت. چراکه در نیمه ابتدایی سال بازار در رکود مطلق به سر برد و از نیمه دوم تورم فزاینده نیز به رکود اضافه شد.

هرچند از دی‌ماه امسال آماری رسمی در خصوص قیمت مسکن منتشر نشده است، اما بررسی‌های میدانی ادامه‌ مسیر افزایشی قیمت‌ها در دو ماه اخیر را تائید می‌کنند.

حالا با نزدیک شدن به سال جدید باید دید قیمت مسکن و ساخت و ساز در چه مسیری قرار می‌گیرد؟

وضعیت بازار مسکن بهبود خواهد یافت؟

محمود فاطمی عقدا، رئیس سابق مرکز تحقیقات، راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی، درباره مسیر بازار مسکن در سال آینده گفت: با توجه شرایط بین‌المللی و وقوع اتفاقات مثبت در بازار ارز، به نظر می‌رسد مسکن هم تغییر جهت دهد و روزهای بهتری را تجربه کند. این در حالی است که پیش از این امید چندانی به بهبود وجود نداشت.

او ادامه داد: از سوی دیگر، سیاست‌های دولت در حوزه مسکن شفاف‌تر شده و اقدامات جدی‌تری برای پایان پروژه مسکن مهر و به ثمر رسیدن نهضت ملی مسکن به چشم می‌خورد.

فاطمی عقدا توضیح داد: پیش از این سردرگمی وجود داشت و دولت تحرکی جهت انجام طرح‌های خود نشان نمی‌داد. اکنون طبق گفته‌های وزیر راه و شهرسازی قرار است به طور جدی بخش مسکن فعال شود، همین عزم دولت برای اجرای سیاست‌ها در بازار موثر است.

او اما یادآور شد: اگر سال آینده دولت به وعده‌های خود عمل نکند و جامعه احساس کند اقدامی شروع نشده، بازار مسکن واکنش منفی نشان می‌دهد.

 

وضعیت بازار اجاره در سال آینده

رئیس سابق مرکز تحقیقات، راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره بازار اجاره مسکن بیان کرد: در این بازار هم شرایط به سیاست‌های دولت بستگی دارد که همچون گذشته به صورت دستوری عمل نکند. در سال‌های قبل دولت به صورت دستوری اقدام به قیمت‌گذاری در بازار اجاره می‌کرد که جوابگو نبود. اکنون نیز تا فصل اجاره زمان زیادی نمانده و نیاز است دولت به صورت جدی و منطقی با این حوزه برخورد کند تا بتواند اجاره را کنترل کند.

فاطمی عقدا همچنین در خصوص هزینه ساخت و ساز تشریح کرد: قیمت زمین عاملی تعیین‌کننده محسوب می‌شود که در این قسمت انبوه‌سازی و تولید صنعتی ساختمان می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و کاهش تاثیر قیمت زمین بر هزینه‌ها کمک کند.

او در مورد کاهش تمایل برای سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز توضیح داد: سرمایه جایی می‌رود که سود بیشتری نصیب آن شود. زمانی که بازارهایی نظیر ارز و طلا سودآوری بیشتری نسبت به مسکن داشته باشند طبیعی است که سرمایه‌ها نیز به آن سمت برود، ولی زمانی که بازار ارز و طلا کنترل شود بازار مسکن هم سود بیشتری دارد و هم مطمئن‌تر است.

رئیس سابق مرکز تحقیقات، راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: این هنر دولت است که بتواند با سیاست‌های منطقی و درست بازار سرمایه را کنترل کند. این بازار به وسیله سیاست‌هایی با قابلیت اجرایی مناسب و همچنین مشوق‌های جذاب می‌تواند پول را به سمت ساخت و ساز هدایت کند که در قیمت‌ها نیز تاثیرگذار است.

او همچنین گفت: اگر دولت در این امر موفق نشود، حجم کنونی نقدینگی سیلی است که به هر سو برود همه‌چیز را ویران می‌کند و اگر آن را در کانال خود به درستی هدایت نشود دچار مشکل می‌شویم. ولی در صورتی که بتوان آن را هدایت کرد قطعا پاسخ بازار سرمایه به ظرفیت‌های ایجاد شده توسط دولت در بازار مسکن مثبت خواهد بود.

تجارت نیوز

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰