کد خبر: ۱۶۲۲ |
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۶
| |

عکس | اسم محصول پرفروش سایپا دود از سر بلند می کند! / 50 درصد بیشتر از پرجمدار !

سایپا هم مثل ایران خودرو ،لیست پر فروش ترین محصولاتش را در کدال برای سهامدارانش در بورس اعلام کرده و این آمار یک نکته عجیب دارد!

عکس | اسم محصول پرفروش سایپا دود از سر بلند می کند! / 50 درصد بیشتر از پرجمدار !

روز ایران: پرچمدار سال سایپا پس از حذف پراید ، خودروی شاهین است در کلاس های مختلفی که تولید می شود. البته این خودروساز سری های مختلف پلتفرم های تیبا و البته کوییک را هم در دست تولید دارد. دومین خودروساز کشور اما اگرچه حدود ۴۰۰ هزار خودرو از محصولات مختلف خود فروخته است اما مهمترین محصول فروش رفته از این شرکت بر اساس آمار اعلام شده که حتی بیشتر از پرچم دار این شرکت فروخته ، هنوز آخرین بازمانده پراید است! بله پراید ۱۵۱ یا همان پراید وانت!

درگزارش منتشر شده از این شرکت در کدال آمده است:«شرکت سایپا در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ موفق به فروش ۳۵۹ هزار دستگاه خودرو شد که نسبت به سال قبل از رشد ۳۳ درصدی حکایت دارد. همچنین این خودروساز توانسته نسبت به سال قبل حدود ۶۶ هزار دستگاه خودرو بیشتری را به فروش برساند.

محصولات خانواده ایکس ۲۰۰ این خودروساز با فروش بیش از ۲۸۴ هزار دستگاه توانستند لقب پرفروش‌ترین خودروهای این خودروساز را به خود اختصاص دهند. ایکس ۲۰۰ شامل خودروهای تیبا ، ساینا ، تیبا ۲ و دیگر خودروهای میالن رده این سازنده می شود . خودرو شاهین نیز در این مدت آمار فروش بیش از ۳۰ هزار دستگاهی را به ثبت رسانده و نسبت به مدت مشابه سال قبل، فروش آن حدود ۳ هزار دستگاه رشد پیدا کرده است. سایپا در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ حدود ۴۴ هزار دستگاه وانت پراید را نیز فروخته که از رشد ۶ هزار دستگاهی عرضه آن حکایت دارد.

عکس | اسم محصول پرفروش سایپا دود از سر بلند می کند! / 50 درصد بیشتر از پرجمدار !

سایپا ۱۵۱ چیست؟

وانت کوچک شهری، یکی از کلاس‌های خودرویی است که در بازار ایران تنوع چندانی ندارد. خودروهایی که برای حمل و نقل بارهای سبک استفاده می‌شوند و همین طور به کار کسب و کارهای کوچک و تعمیرکارها می‌آید. هر چند گروه خودروسازی سایپا، وانت‌های زامیاد و پادرا و ریچ را روی خط تولید دارد، اما پراید ۱۵۱ تنها وانت کوچک شهری است که از سال ۹۳ توسط این مجموعه تولید و روانه بازار می‌شود

مشخصات فنی پراید ۱۵۱

همه اعضای خانواده پراید X۱۰۰ شامل ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۴۱ از پیشرانه ۴ سیلندر M۱۳ استفاده می‌کنند و همین موتور برای پراید وانت نیز در نظر گرفته شده است. حداکثر قدرت این پیشرانه به ۷۱ اسب بخار می‌رسد و می‌تواند ۱۰۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. قدرت موتور از طریق یک جعبه دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

با این مشخصات نمی‌توان انتظار داشت که این وانت کوچک بتواند بیشتر از ۵۰۰ کیلوگرم بار را حمل کند.

محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱۳۲۳ سی سی
نوع موتور M۱۳
حداکثر قدرت ۷۱ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۰۸ نیوتن متر در ۲۷۵۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۸
انتقال قدرت ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
سیستم فرمان هیدرولیکی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب کمک فنر تلسکوپی به همراه فنر تخت
نوع بدنه وانت کوچک
نوع رینگ فولادی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای

ابعاد و اندازه‌ها

طول ۳۹۲۸ میلیمتر
عرض ۱۶۰۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۵۵ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۳۴۵ میلیمتر
وزن خالص ۹۰۰ کیلوگرم
وزن بار مجاز ۵۰۰ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۴۹ لیتر
قطر رینگ ۱۳ اینچ
چرخ جلو و عقب R۱۳ ۱۶۵/۶۵
اندازه فضای بار

طول: ۱۵۰۰ میلیمتر

عرض: ۱۳۷۰ میلیمتر

ارتفاع: ۴۲۰ میلیمتر

تعداد سرنشین ۲ نفر

 

طراحی ظاهری پراید ۱۵۱

عکس | اسم محصول پرفروش سایپا دود از سر بلند می کند! / 50 درصد بیشتر از پرجمدار !

پراید ۱۵۱ همان پراید ۱۳۱ است، با این تفاوت که صندلی‌های ردیف عقب حذف شده و به جای آن فضای بار قرار گرفته است. ستون B عرض بیشتری پیدا کرده و یک قطعه پلاستیکی مشکی رنگ روی آن نصب شده و در باک هم از عقب خودرو به وسط بدنه منتقل شده است.

عمده تفاوت پراید وانت با مدل سدان، چراغ‌ها و در عقب است. در وسط در عقب دستگیره نصب شده و چراغ‌ها هم به صورت افقی در دو طرف در عقب دیده می‌شوند و سپر عقب هم طراحی متفاوتی دارد.

گروه خودروسازی سایپا در سال ۹۹، مدل آپشنال یا پلاس پراید ۱۵۱ را عرضه کرد که به رول بار برای محفظه بار و لاینر (کفپوش اتاق بار) مجهز شده است. طراحان سعی کرده‌اند تا جلوه اسپرت‌تری به پراید ۱۵۱ پلاس بدهند و به همین خاطر برچسب گرافیکی روی بدنه خودرو کار شده است.

طراحی داخلی پراید ۱۵۱

پراید ۱۵۱ هم فضای داخلی یکسانی با دیگر مدل‌های پراید دارد. البته گنجایش این خودرو فقط دو نفره است. داشبرد وانت پراید همان داشبردی است که برای اولین بار در پراید ۱۴۱ دیده شد و به دلیل استفاده از پلاستیک خشک کیفیت پایینی دارد. فضای بار کوچکی در پشت صندلی‌های راننده و سرنشین پراید ۱۵۱ وجود دارد که تنها مزیت کابین وانت به مدل‌های سدان و هاچبک است. لاستیک زاپاس هم در پشت صندلی‌ها قرار دارد.

امکانات و آپشن‌های پراید ۱۵۱

پراید ۱۵۱ در سال ۹۳ با چهار تیپ SE، TL، LE و SL عرضه شد و از نظر آپشن با هم تفاوت داشتند. پراید ۱۵۱ SE فول آپشن‌ترین تیپ و دارای فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ راننده و سرنشین است. تیپ TL فاقد فرمان هیدرولیک است، تیپ LE ایربگ سرنشین جلو ندارد و تنها آپشن تیپ SL هم ترمز ABS است. در حال حاضر فقط تیپ SE تولید و عرضه می‌شود. پراید ۱۵۱ پلاس یا آپشنال در سال ۹۹ به بازار آمد و از نظر آپشن اختلاف زیادی با مدل معمولی دارد. فهرست امکانات و تجهیزات وانت پراید پلاس شامل این موارد است: نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین دید عقب، سنسور عقب، آینه بغل برقی، صندلی چرم، رول بار، لاینر، کانوپی، ایموبیلایزر، زیرپایی سه بعدی.

تفاوت‌های پراید ۱۵۱ معمولی و ۱۵۱ پلاس

تولید پراید ۱۵۱ از سال ۹۳ آغاز شد و در حال حاضر فقط تیپ SE به بازار عرضه می‌شود. پراید ۱۵۱ پلاس هم یک سالی است که روی خط تولید گروه خودروسازی سایپا قرار دارد. این دو خودرو از نظر بدنه تفاوت چندانی با هم ندارند، به جز اینکه پراید ۱۵۱ پلاس مجهز به رول بار و لاینر (کفپوش فضای بار) و طرح گرافیکی روی بدنه است. البته مشتریان می‌توانند کانوپی را برای مدل پلاس سفارش دهند. تفاوت اصلی وانت پراید معمولی و پلاس در بخش آپشن‌ها است و به همین خاطر پراید ۱۵۱ پلاس اختلاف قیمتی زیادی با مدل معمولی دارد. نمایشگر لمسی، سنسور و دوربین عقب و آینه بغل برقی آپشن‌های مدل پلاس است.

بازار پراید ۱۵۱

پراید ۱۵۱ ارزان‌ترین و کوچک‌ترین وانت در بازار ایران است و کسب و کارهای کوچک مهم‌ترین مشتریان آن هستند. وانت پراید از نظر قیمتی بی‌رقیب است و در کلاس وانت کوچک با قابلیت حمل بار کمتر از یک تن، فقط آریسان و تندر پیکاپ دیده می‌شوند که گران قیمت‌تر هستند. پراید ۱۵۱ پلاس به خاطر آپشن‌هایی که به آن اضافه شده، اختلاف قیمتی زیادی با مدل معمولی دارد.

چرا پراید ۱۵۱ بازار دارد؟

پراید ۱۵۱، اولین وانت پراید و آخرین مدل این خودرو است که روی خط تولید باقی مانده. اگر خودرویی می‌خواهید که بتواند بارهای سبک را در شهرهای شلوغ و پرترافیک حمل کند، قیمت مناسبی داشته باشد و خرج کمتری روی دست صاحبش بگذارد، تنها گزینه موجود در بازار ایران، پراید ۱۵۱ است.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰