کد خبر: ۱۵ |
۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸
| |

سوجوک چیست؟ تاریخچه و طرز تهیه سوجوک ترکیه ای

سوجوک چیست؟ تاریخچه و طرز تهیه سوجوک ترکیه ای
سوجوک نوعی فراورده گوشتی تند است که از گوشت گاو یا بره درست میشود. در طرز تهیه سوجوک از ادویه های متنوعی استفاده می شود که طعم و مزه سوسیس سوجوک را عالی می کند. سوجوک ترکیه فراورده ای به شکل سوسیس یا کالباس است. در این مقاله از سایت روز ایران به بررسی سوجوک چیست؟ طرز تهیه سوجوک ، انواع سوجوک ، فواید سوجوک و دیگر مباحث جذاب در مورد سوسیس سوجوک می پردازیم

سوسیس سوجوک ترکیه ای

احتمالا آنچه که شما را به این مقاله از سایت روز ایران رسانده، سوال سوجوک چیست؟ یا طرز تهیه سوجوک ترکیه ای و یا سوالات دیگر در مورد سوسیس سوجوک ترکیه ای بوده است.

اگر در مورد غذاها و خوراکی های سنتی و مخصوص ترکیه مطالعه کنیم، شاهد سلیقه خاص و مزاج خوب ترک ها در این زمینه خواهیم بود. غذاهای ترک که اساس بیشتر آنها گوشت و مخصوصا گوشت قرمز است، توانسته اند آوازه ی خوبی از خود در سراسر دنیا به جای بگذارند.

اگر شما علاقه مند به خوراکی های سنتی ترکیه باشید حتما نام سوجوک یا سوچوک را شنیده اید و از خود پرسیده اید که سوسیس سوجوک خوراکی چیست؟ و سوجوک چیست ؟ یا اینکه سوسیس سوجوک و کالباس سوجوک چه مزه ای دارد و طرز تهیه سوجوک چیست؟

همانطور که میدانید شاهد تنوع وسیعی در غذاهای ترکیه هستیم. «سوجوک» نیز یکی از آن هاست. سوجوک طعمی لذیذ و ترکیباتی مغذی دارد و قابلیت استفاده آن در بسیاری از غذاها از ویژگی های انکار ناپذیر سوسیس سوجوک ترکیه است. در این مقاله از روز ایران قصد داریم توضیح دهیم سوجوک چیست ، گذری بر تاریخچه سوجوک، طرز تهیه سوجوک رو داشته باشیم. 

سوجوک چیست ؟

سوجوک چیست؟ تاریخچه و طرز تهیه سوجوک ترکیه ای

سوجوک (Sujuk) نام نوعی سوسیس است که در کشور ترکیه ساخته شده است. این که سوجوک نوعی سوسیس است کاملا درست است اما این خوراکی غذایی نیست که توسط یک سرآشپز اختراع شده باشد و دستور پخت برای آن نوشته شده باشد. 

برای اینکه بهتر بدانید واقعا سوجوک چیست، باید بدانید که این غذایی است که سالها توسط عشایر و مردم محلی و روستایی در ترکیه برای افزایش مدت زمان نگهداری گوشت استفاده می کردند. اما بعد از گذشت سالها و ورود آشپزی حرفه ای به جوامع، به ساخت ترکیبات مختلف سوسیس سوجوک روی آوردند.

 سوجوک ترکیه یکی از سوسیس های مشهور ترکیه است که نوعی سوسیس خشک و پر ادویه است که در مناطق غرب آسیا، آسیا مرکزی و کشور های دیگر در دنیا محبوبیت دارد . 

سوسیس سوجوک یک نوع سوسیس خشک شده است. در تهیه سوسیس سوجوک ترکیه ای بیشتر از گوشت تازه گاو یا بره استفاده می شود. در سوسیس سوجوک مقدار زیادی چاشنی و ادویه های مختلف تند و متنوع استفاده می شود. 

 زمان تهیه سوسیس سوجوک خانگی یا سنتی، گوشت چربی دار را بعد از چرخ کردن با ادویه های تند و متنوع مخلوط میکنند و در نهایت سوجوک را در روکش طبیعی ساخته شده با روده گوسفند بسته بندی میکنند.

در ادامه به تفصیل در مورد طرز تهیه سوسیس سوجوک ترکیه ای صحبت خواهیم کرد.

معنی سوجوک چیست؟

معنی سوجوک ، سوسیس ترکی است.

سوسیس سوجوک، به گوشتی که به سبک ترکی فراوری شده باشد را می گویند. سوجوک به شکل سوسیس یا کالباس آماده می شود.

 

 ترکیبات سوسیس سوجوک چیست؟ 

سوجوک چیست؟ تاریخچه و طرز تهیه سوجوک ترکیه ای

سوسیس سوجوک معمولا با تندی زیادی تهیه می شود اما گاها سوجوک با تندی کم هم بر حسب ذائقه تهیه می شود. سوجوک نسبتا شور و چرب است. سوجوک به دلیل استفاده از ادویه های متنوع عطر و طعم ویژه ای دارد. 

مواد اولیه مورد استفاده در تهیه سوجوک شامل موارد زیر است:

  1. سیر
  2. نمک
  3. پاپریکا 
  4. فلفل سیاه
  5. پودر زیره
  6. پودر زنجبیل
  7. روغن زیتون
  8. پودر دارچین
  9. پودر فلفل قرمز
  10. پودر تخم گشنیز
  11. گوشت چرخ کرده

نحوه فرآوری سوجوک (Sucuk) به این صورت است که گوشت چرخ کرده یا تکه تکه شده بره یا گاو را همراه با ادویه های مخصوص و فلفل قرمز در داخل روده گوسفند پر می کنند. سپس آن را که به شکلی مانند طنابی ضخیم در می آید به مدت چند روز (به نسبت آب و هوا) در مقابل نور آفتاب قرار می دهند تا دیواره آن کاملا خشک شود. سپس آن را در اندازه مختلف بریده و به شکل سوسیس یا کالباس سوجوک آماده می شود.

معمولا ادویه هایی که در تولید سوجوک ترکیه ای استفاده می شوند. همان ادویه های معمولی مورد استفاده در آشپزخانه هستند و موادی مانند فلفل یا سیر هم به نسبت سلیقه می تواند به سوجوک اضافه شود. در مورد انواع سوجوک و طرز تهیه سوجوک در ادامه این مقاله از سایت روز ایران صحبت خواهیم کرد.

 

طرز تهیه سوجوک ترکیه درخانه

سوجوک چیست؟ تاریخچه و طرز تهیه سوجوک ترکیه ای

مواد لازم برای تهیه سوسیس سوجوک ترکیه ای

 
گوشت چرخ کرده ۶۰۰ گرم
سیر ۵ حبه
روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
پودر فلفل قرمز ۲ قاشق چایخوری
نمک ۱ قاشق غذاخوری
پودر دارچین ۱ قاشق چایخوری
پودر زیره ۱ قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز ½ قاشق چایخوری
پودر زنجبیل ½ قاشق چایخوری
پاپریکا ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه سوجوک قدم به قدم

سوجوک چیست؟ تاریخچه و طرز تهیه سوجوک ترکیه ای

قدم اول 

برای تهیه سوجوک به روش ترکیه ای ها می بایست در ابتدای کار گوشت گاو یا بره که چربی زیادی هم ندارد را چرخ میکنیم و در یک ظرف مناسب میریزیم. 

 

قدم دوم

در این مرحله روغن زیتون را به همراه فلفل سیاه، پودر فلفل قرمز، نمک، پودر دارچین، پودر زیره، پودر تخم گشنیز، پودر زنجبیل و پاپریکا به کاسه حاوی گوشت مایع سوجوک اضافه می کنیم، سپس سیر را پوست گرفته و می شوییم.

 

قدم سوم

سپس سیرها را به وسیله رنده ریز، رنده می کنیم و به مخلوط سوجوک اضافه می کنیم. در ادامه مواد موجود را با هم ترکیب می کنیم تا مخلوط یکدستی از مواد اولیه سوجوک به دست آید. بعد از اینکه مواد کاملا یکدست شدند، شروع به ورز دادن مایه سوجوک درست شده می کنیم تا زمانی که کاملا این مایه منسجم شود.

 

قدم چهارم

در ادامه تهیه سوجوک در خانه موادی که آماده کردیم و بعد از ورز به خوبی قوام پیدا کرد، مواد را بین سلفون یا داخل کیسه فریزر گذاشته و به خوبی فشار داده تا تمام هوای آن خارج شود. در ادامه مایه سوجوک را به شکل رول کرده و درون فریزر گذاشته و اجازه می دهیم یک روز استراحت کند.

قدم پنجم

بعد از گذشت یک روز سوجوک آماده شده و می توانیم بعد از سرخ کردن در روغن آن را مصرف کنیم.

 

سوجوک چیست؟ تاریخچه و طرز تهیه سوجوک ترکیه ای

راز خوشمزه تر کردن سوجوک چیست ؟

ادویه ها همیشه عامل تعیین کننده در مزه بوده و هستند. در سوجوک ترکیه هم این چنین است و ادویه ها در ایجاد طعم و مزه این سوسیس موثرترین نقش را دارند.اگر چه ادویه و چاشنی تنها عامل تعیین کننده مزه سوجوک نیست اما نقش پر رنگی در کنار سایر عوامل مثل نوع گوشت، شیوه آماده سازی سوجوک دارد.

از این رو با توجه به نوع مواد اولیه ترکیب و نوع ادویه ها هم باید تغییر کند.

 

در کنار تاثیر ادویه در مزه سوسیس سوجوک می توان به اهمیت میزان نمک اشاره کرد. چرا که نمک خود به عنوان تشدید کننده طبیعی طعم است. اگر در سوجوک کمتر از نیاز نمک به کار برده شود، ادویه هم نمی تواند نقش موثری در ایجاد طعم مناسب سوسیس سوجوک داشته باشد.

بنابراین برای اینکه سوجوک ترکیه ای خوشمزه ای داشته باشیم باید به ترکیب مناسب مواد اولیه دقت کنیم.ادویه‌ی سوجوک نیز به‌طور سنتی با ترکیباتی از ادویه‌های مخصوصی نظیر پودر پاپریکا، زنجبیل، زیره، فلفل سفید و سیاه، سماق، هل، آویشن، در کنار نمک و سیر، طعم ویژه‌ای را به گوشت منتقل می‌کنند.

سوجوک چیست؟

تاریخچه سوجوک (Sucuk)

تاریخ دقیق پیدایش سوجوک معلوم نیست اما به گفته محققان ترکیه، این خوراکی در حدود ۱۵۰۰ سال پیش برای اولین بار در شهر کایسری ترکیه ساخته و استفاده شد. هم اکنون نیز شهر کایسری به عنوان پایتخت سوجوک در کشور ترکیه شناخته می شود و کیفیت ساخت سوجوک محلی در این منطقه بسیار بیشتر از سایر نقاط ترکیه است. سوجوک در طی سال ها توانست به سایر مناطق مانند یونان، قسمت هایی از روسیه و نیز همسایه های شمالی ترکیه سفر کند و در آن مناطق نیز به عنوان یک خوراکی محبوب شناخته شود.

مردم ساکن منطقه کایسری در زمان‌های قبل از پیدایش سوجوک، برای به تعویق انداختن زمان فاسد شدن گوشت، به آن ادویه اضافه می‌کردند. اما باید راهی هم برای جلوگیری از تماس هوا با گوشت پیدا می‌کردند تا عمر گوشت بیشتر شود. همین باعث شد تا پس از گذشت چندین مدت مردم شروع به پر کردن گوشت در داخل روده تمیز شده گاو یا گوسفند کردند.

به این ترتیب گوشت‌ها برای مدت زیادی سالم می‌ماندند و علاوه بر آن، به دلیل داشتن ادویه‌های متفاوت طعم خوبی را هم به خود می‌گرفتند. از همین جا بود که سوجوک به وجود آمد و تا امروز نیز جزو خوراکی‌های محبوب در ترکیه به شمار می‌رود.
 

انواع سوجوک چیست؟ (Sucuk)

در ساخت این غذا از انواع و اقسام ادویه و صیفی جات استفاده می شود. همچنین گوشت مورد استفاده در سوجوک نیز می تواند متفاوت باشد. استفاده از گوشت کم چرب، گوشت با چربی زیاد و حتی استفاده از گوشت سفید یا همان گوشت پرندگان نیز باعث ایجاد انواع مختلف سوجوک شده است که چند نمونه از آنها توضیح داده می شود:

سوجوک کانگال (Kangal Sucuk)

این نوع معمولا از گوشت گاو و یا گوسفند ساخته می شود، قدیمی ترین نوع سوجوک است. شکل آن به نحوی است که دو سر سوجوک را به یکدیگر وصل می کنند و شکل دایره ای به خودش می گیرد.

سوجوک باتوم (Batum Sucuk)

این سوجوک که علاوه بر گوشت قرمز، گاهی اوقات با استفاده از گوشت سفید نیز ساخته می شود، به شکل کامل راست ساخته می شود.

سوجوک انگشتی

این نوع سوجوک در اندازه های بسیار کوچکتر ساخته می شود و جزو سوجوک های محبوب است زیرا پخت و استفاده از آن راحت است.


سوجوک واریانتا (Varianta Sucuk)

این سوجوک که بیشتر در همان کایسری ساخته می شود، ادویجات بسیار بیشتری دارد به طوری که دور تا دور آن را به طور کامل با انواع ادویجات پر می کنند که این کار طعم خاصی را به گوشت می دهد.

البته میزان درصد گوشت سوجوک نیز می تواند با توجه به تولید کننده آن متفاوت باشد. اما سوجوک های محلی که توسط اهالی روستاها ساخته می شوند دارای درصد بیشتری از گوشت هستند و همچنین طعم بسیار خوشمزه تری نیز نسبت به سوجوک های کارخانه ای دارند.

سوجوک چیست؟ تاریخچه و طرز تهیه سوجوک ترکیه ای

فواید سوجوک چیست؟

این غذا به دلیل استفاده از مواد طبیعی و نداشتن هرگونه ماده صنعتی (البته ممکن است در سوجوک های کارخانه از مواد نگهدارنده یا طعم دهنده غیرطبیعی هم استفاده شود) از نظر ارزش غذایی جایگاه بسیار بالایی دارد. همین باعث شده است که این غذا در فرهنگ تغذیه ترک ها جای خاصی را به خود بگیرد و به طور عمومی مصرف شود. از فواید این خوراکی می توان به این موارد اشاره کرد:

  • به دلیل داشتن پروبیوتیک ها برای سلامت روده ها مفید است
    * باعث تقوت سیستم ایمنی بدن می شود
    * انرژی زیادی در بدن تولید می کند
    * علایم تغییر میزان قند به سختی بروز می کنند
    * از رشد غده های سرطانی در بدن جلوگیری می کند
    * باعث هضم راحت غذا می شود
    * از آلوده شدن ارگان ها به باکتری های متفاوت جلوگیری می کند
    * باعث جذب بیشتر مواد معدنی موجود در غذاها می شود
    * از چربی کبد جلوگیری می کند
    * به رفع التهاب های روده کمک می کند
    * دارای ویتامین های A، B، B6 B12، C، D و مواد ضروری دیگر است

ارزش غذایی سوجوک

و ده ها فایده دیگر که با یک جستجو می توان تمامی آنها را مطالعه کرد. همچنین میزان ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم سوجوک معمولی نیز به میزان زیر است:

انرژی              ۴۵۴ کیلوکالری
آب                 ۲۹/۵ گرم
پروتئین            ۲۳/۷۵ گرم
چربی             ۳۸/۵ گرم
نمک              ۲۴۰۰ میلی گرم
آهن               ۲/۵ میلی گرم
کلسیم           ۲۰ میلی گرم
فسفر             ۲۴۸ میلی گرم

سوجوک در چه غذاهایی استفاده می شود؟

اگر شخص بخواهد سوجوک خالص را بخورد، بهترین راه سرخ کردن آن در روغن است. یا می تواند سوجوک به صورت کبابی نیز مصرف کند. اما در خود ترکیه از سوجوک به عنوان بخشی از سایر غذاها استفاده می کنند. به طور مثال در پخت غذاهایی مانند پیده، پیتزا و یا ساندویچ از آن استفاده می کنند. همچنین سوجوک را به عنوان صبحانه نیز آن را در کنار نیمرو قرار می دهند سوجوک یومورتا (Sucuk Yumurta) که از نظر طعم ترکیبی فوق العاده به شمار می رود و جزو صبحانه های ترکی محسوب می شود. البته غذاهای اصیل ترک زیادی هستند که در آن از سوجوک استفاده می کنند مانند گووچ، دلمه مانتار، خورشت لوبیا و چندین غذای دیگر.

سوجوک چیست؟

قیمت سوجوک

با توجه به اینکه کارخانه های تولید سوجوک زیادی در ترکیه وجود دارند، قیمت ها و کیفیت ها نیز بازه گسترده ای پیدا می کنند. البته باید دوباره تکرار کرد که بهترین نوع سوجوک، سوجوک دست ساز(خانگی) است اما به دلیل کمیاب بودن آن قیمت سوجوک های کارخانه ای ذکر می شوند. قیمت یک کیلوگرم سوجوک کانگال در حدود ۵۰ تا ۱۵۰ لیر، سوجوک انگشتی هم نیز ۵۰ تا ۱۰۰ لیر، سوجوک گوشت بره در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ لیر و قیمت های دیگری که با توجه به درصد و نوع گوشت مورد استفاده متفاوت خواهند بود.

منبع:118tr

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
0
0
عالی بود ممنون