کد خبر: ۱۳۷۱ |
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
| |

پشم سنگ و قیمت پشم سنگ تخته ای و فویل دار و توری دار

 پشم سنگ یک عایق طبیعی و معدنی است که برپایه سنگ بازالت بوده و عملکرد حرارتی و صوتی آن بهتر از پشم شیشه است.

پشم سنگ و قیمت پشم سنگ تخته ای و فویل دار و توری دار

روز ایران: پشم سنگ یک الیاف نسوز معدنی است که بر پایه سنگ های آذرین بنام بازالت است و به انگلیسی Rock wool نام دارد. پشم سنگ با استفاده از ریسندگی مواد معدنی یا سنگ مذاب مانند پشم سرامیک و پشم سرباره تولید می شود. پشم سنگ یک عایق صوتی، حرارتی، رطوبتی و نوعی حفاظ در برابر آتش است. تحمل دمای حرارتی آن حدود مثبت ۷۵۰+ درجه سانتی گراد و تحمل برودتی آن منفی ۳۰ درجه سانتی گراد و نقطه ذوب آن ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد است.

عایق پشم سنگ و سرباره در شکل های مختلفی تولید می شوند که در عایق کاری بسیار پر کاربرد بوده و قیمت هر کدام متفاوت است و کاربرد های مختلفی دارند. این عایق های الیافی عبارتند از: فله ای، توری دار یا بلانکت، لوله ای، تخته ای یا پنلی، لحافی یا فویل دار.

انواع عایق ها در صنایع پالایشگاهی، ساختمان سازی، پتروشیمی ها، صنایع غذایی، تاسیسات نفت و گاز و در گلخانه ها برای رشد و کشت گیاهان استفاده می شود. برای کاهش هزینه های گرمایشی و سرمایشی در هنگام ساخت ساختمان های مسکونی و اداری استفاده از این عایق های اجباری است. این عایق باعث بالا رفتن هزینه های ساخت می شود ولی در طولانی مدت به نفع ساکنین است.

عایق حرارتی و صوتی پشم سنگ از الیاف های معدنی تشکیل می شود. به خاطر همین به Mineral Wool نیز معروف است. سنگ بازالت ماده اصلی تشکیل دهنده این عایق حرارتی است که عملکرد خوبی در برابر آتش و حرارت دارد. این عایق الیافی می تواند آب زیاد را در خود ذخیره کند و مانع از نم دار شدن دیوار ها و سقف ها شود.

انواع پشم سنگ

پشم سنگ در انواع مختلفی تولید می شود. دلیل این تنوع این است که بتوان همه بخش های خانه را عایق کرد تا هدر رفتن انرژی گرمایشی و سرمایشی را کاهش داد. دلیل دیگر آن نیز استفاده راحت از این محصول است. در نتیجه هر فردی می تواند خانه اش را عایق کند. قیمت هر یک از محصولات این عایق متفاوت است و در انواع ضخامت، چگالی، روکش و شکل تولید می شود.

۱- پشم سنگ تخته ای

پشم سنگ تخته ای

پشم سنگ تخته ای یک عایق مکعبی با سطحی صاف است که مخصوص عایق کاری دیوار ها و سقف بین واحد ها و کف ساختمان، طراحی و تولید می شود. قیمت پشم سنگ تخته ای با سایر محصولات متفاوت است. این عایق تخته ای از ضخامت ۳ سانتیمتر تا ۱۰ سانتیمتر با انواع چگالی ها از ۵۰ الی ۱۵۰ کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود. برای اینکه بتوان از آن در محیط ها بسته و باز استفاده کرد، از روکش فویل آلومینیوم استفاده می شود. فویل مانع از رسیدن رطوبت به عایق می شود و از ورود و خروج گرما، سرما و صوت جلوگیری می کند. قیمت این عایق بستگی به ضخامت، چگالی و نوع روکش فویل آلومینیوم و کاغذ کرافت و تیشو سیاه دارد.

۲-پشم سنگ توری دار

پشم سنگ توری دار

پشم سنگ توری دار یک عایق پتویی یا تشکی است که با توری مش تولید می شود. این توری نگهدارنده الیاف هاست و مقاومت فیزیکی و کششی آن را بالا می برد. این عایق پتویی بیشتر در درجه حرارت های زیاد و در پالایشگاه، نیروگاه ها، پتروشیمی ها، صنعت نفت و گاز و کشتی رانی استفاده می شود.

عایق توری دار در چند کالای متفاوت تولید می شود که عبارتند از پشم سنگ یک طرف توری دار، دو طرف توری دار، یک طرف توری دار با فویل آلومینیوم که قیمت آنها با هم متفاوت است. کاربرد و نحوه نصب آنها متفاوت است و بیشتر در عایق کاری تاسیسات بزرگ و در حرارت های بالا استفاده می شود. این عایق برای عایق کاری مخازن و تانکر های سوخت رسان استفاده می شود. از این عایق توری دار جهت حفظ گرما، حرارت، یکسان نگه داشتن دما و محیط و کم کردن هزینه های گرمایشی استفاده می شود. ضخامت این عایق از ۳ سانتیمتر تا ۱۰ سانتیمتر و چگالی آن از ۸۰ الی ۲۰۰ کیلوگرم در متر مکعب با توری مش تولید می شود.

۳- پشم سنگ لوله ای

پشم سنگ لوله ای برای عایق کاری لوله استفاده می شود. عایق لوله ای برای حفظ دمای لوله ها و محافظت از لوله ها در زمان ضربه های احتمالی محافظت می کند. لوله ها همیشه به صورت طولانی و پر پیچ و خم در تاسیسات استفاده می شود، به همین دلیل از پشم سنگ لوله ای برای عایق کردن آن استفاده می شود، زیرا دمای لوله ها را یکسان نگه می دارد و مانع از اتلاف انرژی گرمایشی و سرمایشی می شود.

قیمت پشم سنگ لوله ای بسیار متفاوت است. این نوع عایق در انواع سایز لوله ها و در انواع ضخامت ها و با انواع فویل آلومینیوم تولید می شوند. فویل مانع از ورود و خروج هوا در بین الیاف ها می شود و اجازه نفوذ رطوبت به لوله ها را نمی دهد. از این عایق، برای عایق کاری لوله های فلزی و پی وی سی استفاده می شود.

۴- پشم سنگ هیدرو پونیک

پشم سنگ هیدرو پونیک نوعی عایق برای کشت و رشد گیاهان است که با استفاده از آندیگر گیاه برای رشد به خاک و آبیاری فراوان نیاز ندارد. قیمت این عایق با سایر محصولات دیگر متفاوت است و در انواع ضخامت، چگالی و ابعاد متفاوت تولید می شود.

۵- پشم سنگ فویل دار

پشم سنگ فویل دار نوعی عایق به شکل لحافی است. این نوع عایق با روکش فویل آلومینیوم و کاغذ کرافت تولید می شود. این عایق با الیاف های سبک، نازک و ظریف با انواع ضخامت، چگالی و ابعاد مختلف تولید می شود. عمده کاربرد این عایق لحافی فویل دار بیشتر در پوشش سقف سالن های بزرگ و عایق کاری تاسیسات موتورخانه است. محدوده ی دمای آن بین منفی ۱۵ الی مثبت ۱۵۰ درجه سانتی گراد است. ابعاد آن نیز در عرض ۱۲۰ سانتیمتر و طول آن ۱۰ متر است. قیمت این عایق نسبت به سایر محصولات ارزان تر و مساحت بیشتری را عایق بندی می کند.

تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه

تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه در مقاومت حرارتی، صدا و رطوبت است.

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ ماده ای الیافی معدنی با درجه حرارت بالا در حدود ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد است. ماده ای که دارای ذخیره گرمایی کم است و به عنوان بهترین عایق ساختمان شناخته می شود. چگالی این عایق بین ۲۵ الی ۲۰۰ کیلو گرم در مترمکعب تولید و نقطه ذوب آن ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد است.

پشم شیشه چیست ؟

پشم شیشه یک عایق معدنی است که از ضایعات شیشه، سنگ آهک، شن و ماسه معدنی تولید می شود. این عایق درجه حرارت نسبتاً بالا در حدود ۳۵۰ درجه سانتیگراد را تحمل می کند و چگالی آن بین ۸ الی ۱۲۰ کیلوگرم در متر مکعب بوده و نقطه ذوب آن ۷۰۰ درجه سانتیگراد است.

قیمت پشم سنگ

قیمت پشم سنگ بستگی به شکل، چگالی، برند، ضخامت و نوع روکش عایق دارد.

کاربرد پشم سنگ

  • کشت گیاهان
  • عایق کاری ساختمان ها
  • عایق پالایشگاه های نفت و گاز و پتروشیمی ها
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰