کد خبر: ۱۳۶۳ |
۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۹
| |

یخ بازار اجاره کی آب می‌شود؟

این روزها خرید و فروش مسکن در تهران رونق نسبی پیدا کرده، اما در بخش اجاره قرارداد چندانی منعقد نمی‌شود؛ به همین دلیل نرخ‌ها در این بازار از نوسان کمتری برخوردار است. مشاوران املاک می‌گویند جابه‌جایی مستاجران معمولا از اواخر بهار آغاز می‌شود.

یخ بازار اجاره کی آب می‌شود؟

روز ایران:بازار اجاره در آخرین هفته‌های سال با آرامش نسبی همراه است. با توجه به این‌که جابه‌جایی مستاجران معمولا از اواخر بهار آغاز می‌شود هنوز نرخ‌های جدید در بازار اجاره بروز نکرده است؛ چرا که تعداد قراردادها چندان زیاد نیست که مبنایی برای نرخ‌گذاری باشد.

واسطه‌های ملکی می‌گویند که نوسانات بازار اجاره در نیمه دوم سال جاری شدت چندانی نداشته است. در هفته‌های قبل از عید معمولا بازار اجاره کساد می‌شود و قراردادهای خرید و فروش مسکن در مقایسه با قراردادهای اجاره از رونق بیشتری برخوردار است. این مساله هم از انتظارات تورمی نشأت می‌گیرد و مسکن همواره به عنوان یک دارایی امن در برابر تورم شناخته می‌شود.

نرخ‌های اجاره و ودیعه در بازار مسکن شهر تهران بر اساس موقعیت، سن بنا وامکانات خانه‌ها متفاوت است. امروز شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ نرخ رهن یک آپارتمان ۴۰ متری در محله‌ی سلسبیل در منطقه ۱۰ با سن بنای ۱۶ سال، واقع در طبقه‌ی دوم، دارای انباری ۲۳۰ میلیون تومان تعیین شده است.

اگر در همان منطقه به دنبال اجاره آپارتمان با سن بنای پایین و امکانات کامل هستید باید پول بیشتری بپردازید. مثلا طبق یک آگهی در محله سلبیل رهن کامل آپارتمانی ۴۰ متری با سن بنای ۲ سال و دارای امکانات کامل شامل آسانسور، پارکینگ و انباری ۳۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

گزارش مرکز آمار از افزایش ۴۱.۶ درصدی اجاره بها در کل کشور طی بهمن امسال نسبت به بهمن سال ۱۴۰۰ حکایت دارد. شاخص ماهیانه هم افزایش ۲.۳ درصد را در مقایسه با دی‌ماه نشان می‌دهد.

در شهر تهران نیز بررسی‌های میدانی از رشد حدود ۴۰ درصدی اجاره بها در پایتخت نسبت به سال گذشته حکایت دارد. این در حالی است که آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد قیمت هر متر خانه در تهران در مقایسه با دی ماه سال قبل افزایش ۶۶ درصدی یافته است.

ایسنا

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰