کد خبر: ۱۲۹۶ |
۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۸
| |

بلاکچین چه ارتباطی با الگوریتم اجماع دارد ؟

الگوریتم اجماع در شبکه بلاکچین باید اطمینان حاصل کند که همه ی افراد حاضر در شبکه، از یک منبع واحد بهره‌مند هستند و در صورتی که تعدادی از کاربران از شبکه خارج شوند، آسیبی به سیستم مذکور وارد نمی‌شود. درواقع این الگوریتم تمام تلاش خود را به‌کار خواهد گرفت که سیستم تحمل خطا داشته باشد.

روز ایران: همان‌طور که می‌دانید، شبکه بلاکچین غیرمتمرکز بوده و این بدان معناست که همه ی اطلاعات روی سرور اصلی پردازش نمی‌شوند و برای این منظور روی رایانه‌های مختلف ذخیره شده که به سرورهایی که مسئول نگه‌داری این داده‌ها هستند، نود یا گره گفته می‌شود.

حال برای این‌که با مفهوم الگوریتم اجماع و ارتبط آن با بلاکچین بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

بررسی ماهیت الگوریتم اجماع

در سیستم بلاکچین، کاربران نقش تعیین‌کننده‌ای دارند که درواقع در صورت اضافه‌شدن بلاک، تراکنش‌ها نیز به ثبت رسیده که کاربران در این‌گونه مواقع با عنوان اعتبارسنج معرفی می‌شوند. پرواضح است که هر اعتبارسنج، یک ارزش به شبکه اضافه کرده که درنتیجه افراد با این روش، از تقلب در شبکه منع می‌شوند. ضمناً توجه داشته باشید که هر اعتبارسنج در صورت انجام عمل غیرصادقانه، سهام شبکه را از دست می‌دهد، در صورتی که این سهام می‌تواند قدرت پردازش کامپیوتری یا حتی حسن شهرت کاربران باشد.

بحث پاداش در این الگوریتم نیز جذاب است، چراکه کاربران را به ریسک کردن روی دارایی‌شان تشویق می‌کند. در واقع در این سیستم پاداشی از ارز، در همان بلاکچین به کاربر داده می‌شود تا او را به ماندن در شبکه سوق دهد. گفتنی است که پاداش‌های عنوان‌شده، از طریق مواردی مانند کارمزدهای سایر کاربران داده می‌شود یا از طریق کوین‌های جدیدی که در بلاک جدید نهفته است، تأمین خواهند شد.

بررسی کاربرد الگوریتم اجماع

این الگوریتم در بلاکچین دارای کاربردهای مختلف است که مهم‌ترین آن‌ها هماهنگی و پذیرش همهٔ اعضای شبکه برای یک تغییر یا به‌روزرسانی در چنین شبکه‌ای است. اما می‌توان ویژگی‌های دیگری نیز برای الگوریتم اجماع در نظر گرفت که عبارت‌اند از:

  1. تأیید تراکنش‌ها

  2. انتخاب گره برای نمایندگی شبکه

  3. تضمین یک‌دستی اطلاعات در شبکه

گفتنی است که توافق برای هرکدام از موارد عنوان‌شده با استفاده از رای‌گیری میان اعضای شبکه انجام می‌شود. همچنین هر گره (نود) حق رای برابر با دیگران دارد. به‌طورکلی اگر یک نود تراکنشی را برای ثبت موردتایید قرار دهد، تراکنش انجام می‌شود و اگر آن را رد کند، طبیعتاً تراکنشی ثبت نخواهد شد.

بلاکچین چه ارتباطی با الگوریتم اجماع دارد ؟

بررسی محبوب‌ترین الگوریتم اجماع

در حال حاضر الگوریتم‌هایی که در این حوزه به‌کار گرفته شده‌اند، زیاد هستند که از جمله می‌توان به مواردی مانند الگوریتم اثبات کار، الگوریتم اثبات زمان سپری‌شده، الگوریتم اثبات شهرت، الگوریتم اثبات تأخیر کار و... اشاره کرد که هرکدام در موقعیت‌های مختلف در شبکه‌های بلاکچین مورد استفاده قرار می‌گیرند. ضمناً همان‌طور که می‌دانید، الگوریتم‌های اجماع ازجمله مهم‌ترین دلایل موفقیت بلاکچین هستند و با توجه به این‌که به یک قدرت مرکزی نیاز ندارند، به همین جهت دارای اهمیت هستند.

گفتنی است که از میان الگوریتم‌های اجماع عنوان‌شده، همچنان الگوریتم اثبات کار، گزینهٔ اصلی برای ایجاد امنیت در شبکه بلاکچین است. به همین دلیل تحقیقات و توسعه در زمینهٔ جایگزین اثبات سهام انجام شده و این احتمال وجود دارد که در آینده شبکه‌های بیشتری از این الگوریتم رونمایی و استفاده شود.

بررسی پرکابردترین انواع الگوریتم اجماع

در حال حاضر دو الگوریتم گواه اثبات سهام و گواه اثبات کار از مهم‌ترین و پرکاربردترین الگوریتم اجماع شبکه بلاکچین هستند که در ادامه به معرفی اجمالی هرکدام می‌پردازیم.

الگوریتم اثبات کار

در این نوع الگوریتم، به روش افزودن‌شدن بلاک‌ها به بلاکچین، ماینینگ و به کسی که این کار را انجام می‌دهد ماینر می‌گویند. رایانه‌ای هم که از آن استفاده می‌شود نوعی گره یا نود است. ضمناً هر بلاک در این شبکه، با نام هش ذخیره می‌شود که مجموعه‌ای از اعداد تصادفی است. طبیعتاً اگر اطلاعات بلاک‌ها دستخوش تغییر شوند، هش بلاک نیز تغییر خواهد کرد. همچنین برای این‌که ماینرها بتوانند بلاکی را به بلاکچین اضافه کنند، باید هش بلاک را نیز پیدا کنند. از طرفی عملیات هشینگ برق زیادی را مصرف می‌کند و پاداشی که این موضوع برای ماینرها در نظر می گیرد دقیقاً انگیزه‌ای است که برای استفاده از این روش به‌کار گرفته شده‌است. از مزیت‌های الگوریتم اثبات کار نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم تمرکز
  2. مکانیزم پاداش‌دهی
  3. عدم نیاز به مجوز

الگوریتم اثبات سهام

مصرف انرژی در الگوریتم قبلی فوق‌العاده زیاد است و حتی احتمال آسیب رساندن به محیط‌زیست را نیز افزایش می‌دهد که این موارد سبب ایجاد الگوریتم اثبات سهام شده‌است. در این روش نه ماینری وجود دارد و نه استخراجی صورت می‌پذیرد و به جای آن، اعتبارسنج به تنهایی فرآیند افزودن بلاک را به بلاکچین طی می‌کند. همچنین گفتنی است که در این نوع الگوریتم، معادله‌ای برای حل شدن وجود ندارد، لذا احتیاجی به تجهیزات گران ماینینگ نیست، پس می‌توان نتیجه گرفت که اثبات سهام فوق‌العاده ارزان‌تر از اثبات کار است.

از مهم‌ترین مزایای این الگوریتم می‌توان به انجام تراکنش‌های سریع‌تر، مقیاس‌پذیری بالاتر و سازگاری مناسب با محیط‌زیست اشاره کرد.

بلاکچین چه ارتباطی با الگوریتم اجماع دارد ؟

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا دربارهٔ الگوریتم اجماع که به تعداد زیادی وجود دارند صحبت کنیم. به‌طورکلی بلاکچین با به‌کارگیری این الگوریتم‌هاست که قدرت‌نمایی می‌کند و در حال حاضر الگوریتم اثبات سهام بیشتر موردتوجه است. هرچند در آینده ممکن است با روی کار آمدن دیگر الگوریتم‌ها، بهبودی خاصی در این شبکه مشاهده کنیم. حال برای این‌که اطلاعات بیشتری در خصوص الگوریتم اجماع به‌دست آورید یا این‌که به خریدوفروش ارز دلخواه بپردازید،

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰