کد خبر: ۱۱۵۸ |
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
| |

خواب نامنظم خطر تصلب شرایین را در افراد مسن افزایش دهد

خواب نامنظم خطر تصلب شرایین را در افراد مسن افزایش دهد
افرادی که خواب نامنظم دارند در خطر بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرایین یا سخت شدن شریان ها هستند. الگو منظم خواب می تواند برسلامت قلب و عروق تاثیر بگذارد. از مهمترین کارهایی که برای بدست آوردن الگوی منظم خواب باید انجام دهید را نیز در این مقاله از سایت روز ایران برای شما آماده کرده ایم.

تاثیر خواب بر سلامت قلب و عروق

روز ایران:کارشناسان می گویند الگوهای خواب منظم می تواند تاثیر کلی بر سلامت شما داشته باشد.

محققان می گویند افراد مسن که الگوهای خواب نامناسبی دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تصلب شرایین باشند. کارشناسان خاطرنشان می کنند که اختلال در خواب طیف وسیعی از اثرات سلامتی بر سلامت قلب و عروق و سایر سلامتی دارد.

آنها می گویند که می توانید با رفتن به رختخواب و بیدار شدن در یک ساعت مشخص هر روز و همچنین نگهداری اتاق خواب شما در دمای مطلوب، روال خواب خود را بهبود ببخشید.

بر اساس مطالعه ای که امروز در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد ، افراد بالای 45 سال که ساعت های متفاوتی می خوابند یا در زمان های مختلف به خواب می روند، می توانند خطر ابتلا به تصلب شرایین یا سخت شدن دیواره شریان ها را افزایش دهند.

محققان رسوبات چربی را بر روی دیواره سرخرگ ها در افرادی که عادات خواب نامنظم داشتند در مقایسه با افرادی که الگوهای خواب ثابت تری داشتند، تجزیه و تحلیل کردند.

محققان خاطرنشان کردند که پلاک ها می توانند ترکیده و به طور بالقوه باعث ایجاد لخته های خونی شوند که شریان را مسدود کرده و می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود .

همانطور که پلاک ها ایجاد می شوند، شریان ها باریک می شوند، جریان خون کاهش می یابد و اکسیژن و مواد مغذی در بدن کاهش می یابد.

چگونه مطالعه خواب و آترواسکلروز انجام شد

خواب نامنظم خطر تصلب شرایین را در افراد مسن افزایش دهد

محققان 2000 شرکت کننده در مطالعه را که از مطالعه چند قومیتی بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرایین یا سخت شدن دیواره سرخرگ ها ( MESA ) استخراج شده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

آنها بین 45 تا 84 سال داشتند و میانگین سنی آنها 69 سال بود.

تفکیک قومیت ها عبارت بود از:

  • 38 درصد سفید
  • 28٪ سیاه پوست یا آفریقایی آمریکایی
  • 23٪ آمریکایی اسپانیایی تبار
  • 11 درصد چینی آمریکایی

بین سال‌های 2010 تا 2013، شرکت‌کنندگان از مچ دستی استفاده می‌کردند که زمان خواب و بیداری آنها را تشخیص می‌داد.

آنها همچنین یک دفترچه خاطرات خواب را برای 7 روز متوالی و یک مطالعه خواب یک شبه در خانه را برای اندازه گیری اختلالات خواب شامل تنفس، مراحل خواب ، بیداری پس از شروع خواب و ضربان قلب در طول خواب تکمیل کردند.

اثرات ناشی از اختلال خواب

خواب نامنظم خطر تصلب شرایین را در افراد مسن افزایش دهد

مهم‌ترین بی‌نظمی‌هایی که دانشمندان مشاهده کردند، تغییرات بیش از ۲ ساعت و تغییر به خواب رفتن بیش از ۹۰ دقیقه در یک هفته بود.

محققان وجود پلاک در رگ ها را با اندازه گیری موارد زیر اندازه گیری کردند:

  • ساخت پلاک چربی کلسیفیه در عروق کرونر
  • ایجاد پلاک چربی در شریان های کاروتید (گردن).
  • ضخامت دو لایه داخلی شریان های گردن
  • باریک شدن شریان های محیطی در مچ پا

یافته ها شامل:

  • شرکت کنندگان با مدت خواب نامنظم که بیش از 2 ساعت در یک هفته تغییر می کرد، 1.4 برابر بیشتر احتمال داشت که نمرات کلسیم عروق کرونر بالا داشته باشند، 1.12 برابر بیشتر در معرض خطر تجمع پلاک در شریان های گردن و 2 برابر بیشتر احتمال داشت که نتایج غیر طبیعی داشته باشند. از شریان های مچ پا در مقایسه با شریان هایی که مدت زمان خواب ثابت تری دارند.
  • شرکت کنندگانی که زمان خواب نامنظم بیش از 90 دقیقه در هفته داشتند، 1.43 برابر بیشتر از افرادی که واریانس 30 دقیقه یا کمتر در یک هفته داشتند، در معرض نمره کلسیم عروق کرونر بالا بودند.
  • هیچ ارتباطی بین بی‌نظمی مدت خواب و ضخامت غیرطبیعی در لایه‌های شریان‌های گردن وجود نداشت.
  • شواهد کمی وجود داشت که بی نظمی زمان خواب را با دیگر نشانگرهای بیماری قلبی عروقی مرتبط کند

واکنش به مطالعه خواب

خواب نامنظم خطر تصلب شرایین را در افراد مسن افزایش دهد

دکتر هوانگ نگوین ، متخصص قلب و عروق در موسسه قلب و عروق MemorialCare در مرکز پزشکی Orange Coast در کالیفرنیا، گفت: "به خوبی ثابت شده است که آپنه خواب به شدت با ایجاد بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی مرتبط است."

او گفت: «مکانیسم اساسی این امر حس شهودی دارد، زیرا آپنه خواب، اکسیژن رسانی به اندام‌های حیاتی را کاهش می‌دهد، پاسخ التهابی را تقویت می‌کند و در نهایت منجر به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.» نکته جالب در مورد این مطالعه این است که نویسندگان از کیفیت خواب فراتر رفته و منظم و مدت خواب را بررسی کردند.

نگوین افزود: نویسندگان پیشنهاد کردند که اختلال در نظم خواب با برهم زدن ریتم طبیعی شبانه روزی، بیماری قلبی عروقی را تقویت می کند. سپس بر التهاب، متابولیسم گلوکز و پاسخ عصبی هورمونی سمپاتیک تأثیر می گذارد. همه این عوامل باعث ایجاد بیماری های قلبی عروقی می شوند. ارتباط اختلال ریتم شبانه روزی با تغییرات ناسازگار در التهاب و پاسخ سمپاتیک جالب است.

چگونه خواب ضعیف بر سلامت شما تاثیر می گذارد

خواب نامنظم خطر تصلب شرایین را در افراد مسن افزایش دهد

خواب ضعیف، از جمله کیفیت پایین، کمیت غیرطبیعی و خواب پراکنده، با بیماری قلبی ، فشار خون بالا ، چاقی ، دیابت نوع 2 و سایر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است .

انجمن قلب آمریکا خواب را در لیست 8 توصیه کلیدی Life's Essential برای بهبود و حفظ سلامت قلب و عروق بهینه ذکر می کند. توصیه آنها به بزرگسالان 7 تا 9 ساعت خواب در هر شب است.

دکتر دوین کهل ، متخصص قلب و عروق غیرتهاجمی در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در کالیفرنیا، گفت: "کم شدن خواب متناوب مسئله ای است که احتمالاً بسیاری از آمریکایی ها در یک زمان آن را تجربه کرده اند."

او  گفت: «در واقع، بیش از یک سوم از جمعیت مورد مطالعه دارای تغییرات طول مدت خواب بیش از 90 دقیقه بودند. همانطور که نویسندگان اشاره می کنند، این یک پارامتر سبک زندگی است که به راحتی قابل تغییر است که می تواند خطرات قلبی عروقی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، تحریک آمیز است. 

محققان خاطرنشان کردند که یکی از محدودیت های این مطالعه اندازه گیری خواب و تصلب شرایین با هم است. با این حال، آنها احساس می کنند که بین این دو ارتباط وجود دارد.

دکتر دوریس چان ، متخصص قلب در بیمارستان NYU Langone-Brooklyn، گفت: "من معتقدم که عادات خواب و تصلب شرایین، به طور کلی، به هم مرتبط هستند، اما سخت است که بگوییم کدام یک اول آمد، مرغ یا تخم مرغ."

آترواسکلروز با ایجاد نارسایی قلبی بر کیفیت و عادات خواب تأثیر می‌گذارد، و ما معتقدیم که سطوح بالای هورمون استرس ناشی از کمبود خواب، اختلالات خواب مکرر و خواب بی‌کیفیت باعث افزایش سطح نشانگرهای التهابی می‌شوند که به شدت با بیماری قلبی مرتبط هستند.

نکاتی برای بهبود خواب

خواب برای بسیاری از افراد ممکن است سخت باشد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ، بیش از یک سوم مردم هر شب کمتر از هفت ساعت می خوابند .

جین سی توماس ، MSN، عضو هیئت علمی ارشد در کالج پرستاری، دانشگاه والدن، نکاتی را برای عادات خواب سالم ارائه کرد:

  • برنامه خواب شامل حداقل 7 ساعت، بیدار شدن در یک زمان و رفتن به رختخواب در هر شب در ساعت مشخصی است.
  • بیرون آوردن وسایلی از اتاق خواب که حواس شما را تحریک می کنند، مانند ساعت با صفحه روشن یا تلویزیون.
  • در اتاق تاریک با نور شب در حمام بخوابید.
  • اگر تلفن شما در اتاق خواب است، مطمئن شوید که بی صدا است.
  • دمای اتاق خواب خود را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که به خواب خواهید رفت.
  • قبل از خواب، مطالعه یا گوش دادن به موسیقی آرام بخش یا مدیتیشن استراحت کنید.
  • از خوردن قبل از خواب خودداری کنید. مایعات را محدود کنید و از محصولات کافئین دار خودداری کنید.
  • عصرها چرت نزنید.
  • اگر از داروهای خواب آور استفاده می کنید، این دارو را حداقل یک ساعت قبل از خواب مصرف کنید.
  • وقتی شب از خواب بیدار می شوید و دوباره به خواب نمی روید، برخیزید و استراحت کنید تا زمانی که برای خوابیدن آماده شوید.

به گفته توماس، خواب برای هر قسمت از بدن شما ضروری است تا از فشارهای وارد شده بر سیستم ها در طول ساعات بیداری خود بازیابی کنید.

 

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰