کد خبر: ۱۱۵۷ |
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
| |

شیوع ویروس ماربورگ: آنچه در مورد علائم و نشانه ها باید بدانید

شیوع ویروس ماربورگ: آنچه در مورد علائم و نشانه ها باید بدانید
ویروس ماربورگ دوباره به سر تیر اخبار آمده و شنیده ها حاکی از شیوع دوباره ویروس ماربورگ است. بنابراین بهتر است بدانید ویروس ماربورگ چیست و چه بیماری ایجاد می کند و علائم و نشانه های بیماری ویروس ماربورگ چیست.

ویروس ماربورگ

روز ایران:خفاش ها می توانند عامل شیوع ویروس ماربورگ باشند. اخیرا سازمان بهداشت جهانی خبر از شیوع ویروس ماربورگ داده است. ویروس ماربورگ برای اولین بار در گینه استوایی ظاهر شد. تا امروز حداقل 16 مورد مشکوک ابتلا به ویروس ماربورگ و 9 مورد مرگ تایید شده در اثر ویروس ماربورگ گزارش شده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، گینه استوایی اولین شیوع بیماری ویروس ماربورگ در تاریخ خود را تأیید کرد و حداقل 9 مورد مرگ ناشی از ویروس ابولا را به همراه داشت.

آژانس بهداشت سازمان ملل متحد در بیانیه ای در 13 فوریه گفت نمونه هایی از این کشور غرب آفریقا پس از هشدار یک مقام بهداشتی محلی به آزمایشگاهی در سنگال فرستاده شد. آزمایشات اولیه این بیماری بسیار خطرناک را به عنوان علت شیوع شناسایی کردند.

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه در توییتر خود اعلام کرد : «نه مورد مرگ در افرادی با علائم منطبق با ماربورگ گزارش شده است و یک مورد برای ویروس مثبت بوده است».

به گفته آژانس، از هشت نفر دیگر که جان خود را از دست دادند، نمونه‌گیری نشد، اما این افراد «علائم مشابهی داشتند و به احتمال زیاد بخشی از یک زنجیره انتقال بودند».

به گفته این آژانس، علاوه بر این، 16 مورد مشکوک با علائم خفیف در مراکز بهداشتی بستری شده اند و 21 تماس در خانه تحت نظر هستند.

سازمان جهانی بهداشت گفت که تیم‌های پزشکی را برای حمایت از تلاش‌های واکنش کشور به مناطق آسیب‌دیده می‌فرستد و همچنین تجهیزات حفاظت فردی را برای صدها کارمند بهداشتی فراهم می‌کند.

به گزارش رویترز، مقامات بهداشتی همچنین روز دوشنبه دو مورد مشکوک به بیماری ماربورگ را در کامرون شناسایی کردند . این موارد هنوز توسط WHO تایید نشده است.

در این مقاله از سایت روز ایران آنچه باید در مورد ویروس ماربورگ و بیماری ناشی از آن بدانید آمده است.

بیماری ویروسی ماربورگ چیست؟

شیوع ویروس ماربورگ: آنچه در مورد علائم و نشانه ها باید بدانید

بیماری ویروس ماربورگ یک "تب خونریزی دهنده نادر اما شدید" است که توسط ویروس ماربورگ ایجاد می شود، طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC). این ویروس RNA دار عضوی از خانواده فیلوویروس ها است که شامل ویروس ابولا نیز می شود .

در حالی که هر دو بیماری نادر هستند، می توانند باعث شیوع با نرخ مرگ و میر بالا شوند.

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، در شیوع های گذشته، میزان مرگ و میر برای ویروس ماربورگ از 24٪ تا 88٪، بسته به نوع ویروس و کیفیت مدیریت مورد متفاوت بوده است .

ویروس ماربورگ می تواند از خفاش های میوه آفریقایی آلوده یا ادرار و/یا دفع آنها به افراد منتقل شود . این می تواند زمانی رخ دهد که کارگران یا گردشگران وارد معادنی شوند که این خفاش ها در آن زندگی می کنند.

این ویروس می تواند از طریق تماس مستقیم با خون، ترشحات، اندام ها یا سایر مایعات بدن افراد آلوده و همچنین از سطوح و مواد آلوده بین افراد پخش شود.

اگر اقدامات احتیاطی دقیق برای کنترل عفونت انجام نشود، کارکنان مراقبت های بهداشتی و بستگان بیماران آلوده در معرض خطر هستند. تماس مستقیم با بدن فرد متوفی نیز می تواند به انتقال ویروس کمک کند.

اولین شیوع بیماری ویروسی ماربورگ در سال 1967 در ماربورگ و فرانکفورت آلمان رخ داد. و در بلگراد، صربستان. این شیوع با کار آزمایشگاهی با استفاده از میمون های سبز آفریقایی وارداتی از اوگاندا همراه بود.

علائم بیماری ویروس ماربورگ چیست؟

شیوع ویروس ماربورگ: آنچه در مورد علائم و نشانه ها باید بدانید

به گفته سازمان بهداشت جهانی، بیماری ناشی از ویروس ماربورگ می تواند "به طور ناگهانی" با تب بالا، سردرد شدید و کسالت شدید رخ دهد

سایر علائم رایج ویروس ماربورگ عبارتند از درد و درد عضلانی، درد و گرفتگی شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در این مرحله، بیماران ظاهری «شبه‌مانند» دارند، با ویژگی‌های کشیده، چشم‌های عمیق، چهره‌های بی‌حال و بی‌حالی شدید.

در موارد کشنده، مرگ معمولا بین هشت تا نه روز پس از شروع علائم رخ می دهد. این معمولاً با از دست دادن شدید خون و در نتیجه آسیب به اندام های متعدد انجام می شود.

درمان بیماری ویروسی ماربورگ چیست؟

شیوع ویروس ماربورگ: آنچه در مورد علائم و نشانه ها باید بدانید

هیچ واکسن یا درمان ضد ویروسی برای درمان بیماری ویروس ماربورگ تایید نشده است.

WHO می گوید مراقبت های حمایتی - مانند آبرسانی مجدد با مایعات خوراکی یا داخل وریدی، و حفظ سطح اکسیژن - و درمان علائم خاص می تواند به بهبود میزان بقا کمک کند.

WHO می گوید آنتی بادی های مونوکلونال در حال توسعه یا ضد ویروس هایی که در آزمایشات بالینی برای بیماری ویروس ابولا استفاده شده اند نیز می توانند به طور بالقوه برای بیماری ویروس ماربورگ آزمایش شوند.

توماس گیسبرت، استاد گروه میکروبیولوژی و ایمونولوژی در واحد پزشکی دانشگاه تگزاس در گالوستون، گفت: علاوه بر این، "چندین درمان تجربی وجود دارد که نشان داده شده است از حیوانات در برابر عفونت کشنده ویروس ماربورگ محافظت می کند."

این شامل یک آنتی بادی مونوکلونال از Mapp Biopharmaceutical, Inc. و Gilead Sciences, Inc.'s antiviral remdesivir است.

گیزبرت گفت: «رمدسیویر در حال حاضر برای استفاده انسانی برای درمان کووید-19 تأیید شده است، و استفاده غیرقابل برچسب احتمالی برای ماربورگ احتمالاً واقعی‌ترین و سریع‌ترین مداخله‌ای است که می‌توان به کار برد.»

WHO روز سه‌شنبه جلسه‌ای برگزار کرد تا درباره واکسن‌ها و درمان‌هایی که می‌توان علیه ماربورگ آزمایش کرد، بحث کرد.

شیوع فعلی ویروس ماربورگ چقدر نگران کننده است؟

شیوع ویروس ماربورگ: آنچه در مورد علائم و نشانه ها باید بدانید

دکتر اریکا اولمان سافایر ، استاد مؤسسه ایمونولوژی لا جولا، می‌گوید همه‌گیری ویروس‌های ماربورگ و ابولا نگران‌کننده است.

او گفت: "بزرگترین تهدید زمانی رخ می دهد که شیوع بیماری در مناطقی با جمعیت متراکم، جابجایی زیاد مردم و تعامل بیشتر با جهان طبیعی باشد."

به عنوان مثال، او گفت: «شیوع ابولا در سال‌های 2014-2016 بزرگ شد زیرا به مراکز شهری که جابجایی انسان در آن سوی مرزها زیاد بود، سرایت کرد.

با این حال، «با تنها یک مورد تایید شده [در شیوع فعلی ماربورگ]، خیلی زود است که پیش بینی کنیم که آیا شیوع بیماری مانند دو مورد در غنا در سال گذشته کوچک خواهد بود یا بزرگتر مانند شیوع 374 مورد در آنگولا در سال 2004- 2005، گفت: Geisbert.

او گفت که بهترین گزینه برای "شکستن قطار انتقال" ردیابی تماس و مدیریت پزشکی موارد است.

علاوه بر این، وی خاطرنشان کرد: «برخی واکسن‌ها وجود دارند که به طور بالقوه می‌توانند در رویکرد واکسیناسیون حلقه‌ای استفاده شوند».

این رویکرد در طول اپیدمی ابولا 2013-2016 در غرب آفریقا مورد استفاده قرار گرفت. این شامل واکسیناسیون افرادی است که در معرض بالاترین خطر عفونت هستند ، بر اساس ارتباط آنها با فردی که عفونت تایید شده دارد.

شیوع فعلی ویروس ماربورگ چقدر تعجب آور است؟

شیوع ویروس ماربورگ: آنچه در مورد علائم و نشانه ها باید بدانید

سافایر گفت احتمالاً شگفت‌انگیزترین جنبه این موضوع این است که گینه استوایی قبلاً شیوع بیماری ویروس ماربورگ را نداشته است.

اما از جهات دیگر، ظاهر ویروس در حال حاضر چندان تعجب آور نیست.

او گفت: «این ویروس‌ها در جنگل‌ها در کمین هستند، گاهی اوقات بدون سرریزهای شناخته شده به انسان. با تغییرات آب و هوایی و تجاوز مردم به مناطق وحشی، ظهور ویروس ها و ظهور مجدد ویروس ها به نوعی اجتناب ناپذیر است.

او گفت که با توجه به این تهدید مداوم، آنچه مورد نیاز است، تلاش های مستمر برای تولید واکسن برای انواع مختلف ویروس ها است. 

او افزود که درمان‌های مؤثر نیز مورد نیاز است، زیرا برخی از افراد قبل از اینکه مقامات بهداشتی واکسن را به آن‌ها برسانند، مبتلا می‌شوند یا موارد پیشرفتی در بین افرادی که قبلاً واکسینه شده‌اند، وجود خواهد داشت.

او گفت: «جهان مملو از ویروس‌های مختلف است، و آنها اغلب [به انسان‌ها] سرایت می‌کنند و به همین منوال ادامه خواهند داد».

 

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰