کد خبر: ۱۱۲۰ |
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲
| |

حوادث طبیعی خشم الهی است بر انسان؟

استاد فقه تطبیقی دانشگاه الازهر مصر با بیان اینکه تسلی بازماندگان زلزله‌ی اخیر سوریه و ترکیه ثواب زیادی دارد، به این پرسش که " آیا حوادث طبیعی خشم الهی است بر انسان؟ " پاسخ داد.

حوادث طبیعی خشم الهی است بر انسان؟

روز ایران: سعدالدین هلالی استاد فقه تطبیقی دانشگاه الازهر در یک گفتگوی تلویزیونی در پاسخ به این سؤال که آیا حوادث طبیعی خشم الهی است بر انسان، گفت: هر کسی به این سؤال با بله یا خیر پاسخ دهد، ممکن است علیه خداوند متعال حرفی زده باشد و یا به خداوند متعال نسبت دروغ بدهد؛ زیرا خدا خودش صحبت می‌کند و خودش قضاوت می‌کند، بنابراین هیچ کسی نمی‌تواند مقادیر و اندازه‌ای که خدا در نظر دارد را ترجمه و بیان کند. از سویی انسان باید گمان خوبی نسبت به پروردگارش داشته باشد.

استاد فقه تطبیقی دانشگاه الازهر با آوردن آیاتی از قرآن که درباره‌ی به هلاکت رسیدن قوم عاد و ثمود است، اظهار داشت: پروردگار از عذاب گذشتگان به ما می‌گوید که قوم عاد با باد شدیدی نابود شدند. بیشتر مفسران و شارحان معتقدند که حوادث طبیعی در زمان‌های گذشته بوده است و به میان امت حضرت محمد (ص) تا زمان قیامت بازگردانده نشده و نمی‌شود.

سعدالدین هلالی با اشاره به سخنان الهی می‌گوید: اگر اقوامی که دچار عذاب الهی شدند درخواست بخشش می‌کردند، خدا آنها را شکنجه نمی‌کرد، خدا آنها را عذاب نمی‌داد.

وی با اشاره به این مطلب که رسیدن نعمت از سوی خدا یا مبتلا شدن به بلایی نشانه‌ی خشم یا عشق خدا به بنده‌اش نیست، گفت: بلکه اینها امتحان و آزمون است که اینجا در این دنیا چه می‌کنید و چه می‌خواهید انجام دهید.

استاد فقه تطبیقی دانشگاه الازهر با بیان آیاتی از قرآن اظهار داشت: خدا می‌گوید: هر نفسی طعم مرگ را می‌چشد و به سوی ما برمی‌گردید. این موضوع متعلق به همه‌ی مردم است، نه برای افراد خاصی.

سعدالدین هلالی با اشاره به قربانیان زلزله در کشورهای ترکیه و سوریه تصریح کرد: به خانواده‌های قربانیان ترکیه و سوریه تسلیت می‌گویم. حقیقت این است که اجر هر خانواده‌ای که این افراد را تسلی دهد، پرداخت می‌شود و این کار پاداش بزرگی دارد. چرا که همدردی با این افراد پاداش زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه "هر کس مصدومی را تسلی دهد، همانند او پاداش دارد. " گفت: منظورم این است که به همان اندازه که خانواده‌های شهید یا متوفی صبور بودند، افرادی هم که در این کار سهیم بوده‌اند، همان پاداش را خواهند گرفت، یعنی آسوده می‌شوند و روح‌شان آرام می‌گیرد. همچنین برای بهبودی سریع مجروحان دعا می‌کنیم.

منبع: القاهره

 

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰