کد خبر: ۱۰۹۸ |
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵
| |

شهید بروجردی، بابک حمیدیان و «غریب»ی که سیمرغ‌ها را درو کرد

سمیه بروجردی دختر شهید بروجردی معتقد است که فیلم سینمایی «غریب» به زیباترین شکل ممکن زندگی پدرش را به تصویر کشیده است.

شهید بروجردی، بابک حمیدیان و «غریب»ی که سیمرغ‌ها را درو کرد

فیلم سینمایی غریب

روز ایران: فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی شب گذشته سیمرغ‌ها را درو کرد. این فیلم با ۷ سیمرغ و یک دیپلم افتخار به خانه بازگشت. «غریب» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و از فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره چهل و یکم فجر بود که مقطعی از زندگی شهید محمد بروجردی را روایت می‌کرد. در خلاصه داستان «غریب» آمده: سال ۱۳۵۸ با بالا گرفتن اختلافات گروه‌های مسلح سیاسی از جمله کومله و دموکرات و... . شهید محمد بروجردی به همراه اندکی از همرزمانش، برای سامان دادن به اوضاع و رسیدگی به شرایط مردم راهی غرب کشور شدند. اوضاع نابسامان و اوج گیری دسته بندی ها شرایط را برای فرمانده جوان منطقه غرب پیچیده‌تر کرد. تنها یک جرقه برای انفجار کافی بود ... .

به بهانه اکران این فیلم در جشنواره فیلم فجر به گفت‌وگو با سمیه بروجردی، دختر شهید محمد بروجردی پرداختیم و نظر او پس از تماشای «غریب»را پرسیدیم و خواستیم به ما بگوید این فیلم تاچه میزان با واقعیت منطبق بوده است: «زندگی این شهید تلاطم زیاد داشته ؛ او قبل و بعد از انقلاب فعالیت های بیشماری داشته است و نسل جوان نیاز دارد تا با چنین چهره هایی آشنا شود.»

سمیه بروجردی پس از تماشای فیلم سینمایی«غریب» گفت:« آن چه ساخته شده به واقعیت زندگی شهید محمد بروجردی نزدیک است.»

او درباره نزدیکی شخصیت واقعی شهید بروجردی با آن چیزی که در فیلم سینمایی«غریب» به تصویر کشیده شده می‌گوید: «واقعیت این است که من پدر را به آن معنا از نزدیک لمس نکرده بودم اما زمانی که گریم آقای بابک حمیدیان را دیدم بسیار با آن ارتباط برقرار کردم و حتی نقشی که ایشان بازی کردند هم به دل ما نشست و همه اطرافیان ما که با ایشان زندگی کرده بودند از دیدن ایشان و بازیشان بسیار منقلب شدند و این هم ناشی از این است که خود آقای حمیدیان با پدر ارتباط موثری برقرار کردند که توانستند این نقش را به این زیبایی ایفا کنند و در دل نقش فرو بروند.»

او درباره اینکه بیش از سه دهه است که ساخت فیلمی درباره شهید بروجردی به تعویق می‌افتد توضیح می‌دهد: «موانع زیاد بوده است. نویسنده‌ها و کتاب‌ها متفاوت بوده، یک مواقعی اصلا سر اینکه این داستان تبدیل به سریال یا فیلم شود نیز بحث می‌شد و تکلیفش مشخص نبود و آن کسی که از تمام این موانع عبور کرد آقای لطیفی و عنقا بود. شهید فقط مخصوص خانواده خودش نیست، یک شهید برای یک ملت است و با نگاه دیگر بخواهیم بررسی کنیم، فرا ملی است و باید نظام تلاش کند که وجهه و شخصیت شهدا را به نسل جوان معرفی کند، نسل دهه هشتاد و نود ما این آشنایی را شهدا ندارند و گاهی اوقات به قدری شعاری به آن‌ها پرداخته شده که باعث شده نسل جوان نخواهد درباره شهدا بداند.»

سمیه بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم فداکاری های شهید بروجردی در قائله کردستان را توانست به طور احسنت نمایش دهد، بیان‌ داشت: «پدر در زندگی‌اش فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. ایشان از قبل از انقلاب فعالیت‌های بسیار زیادی داشتند. از ارتباطات شان با امام و شهید بهشتی و راه‌اندازی گروه توحیدی «صف»، فعالیت شان در آغاز دهه فجر و ورود امام تا بعد از انقلاب که دستور می دهند قائله ضد انقلاب در غرب کشور خاتمه پیدا کند.»

وی خاطرنشان کرد: «پس فعالیت پدر به قدری زیاد بوده که یک فیلم دو ساعته نمی‌تواند تمام شخصیت این شهید را به نمایش بگذارد، اما بخشی از زندگی مهم ایشان در منطقه غرب به زیبایی نشان داده شد.»

او در پایان توضیح داد: «آن صفات همدلی و مهربانی در عین نظامی گری ایشان در منطقه غرب که ما سال‌ها می‌خواندیم و می‌شنیدیم و بحث تشکیل پیشمرگان کُرد مسلمان و آن صبوری که به خرج دادند و واقعا یکی ار ویژگی‌های بارز ایشان بود- در این فیلم به عینیت نشان داده شد. اگرچه جا دارد روی شخصیت شهید بیشتر کار شود و فیلم‌های بیشتری ساخته شود.»

در نهایت شب گذشته جایزه بخش مقاومت اهدا شد به فیلم غریب ساخته محمدحسین لطیفی و این کارگردان جایزه خود را به خانواده شهید بروجردی اهدا کرد.
دختر شهید محمد بروجردی برای دریافت جایزه بر روی سن آمد، تمامی حضار سالن به احترام شهید بروجردی و خانواده او ایستادند. لطیفی گفت: «من فقط مقاومت را به تصویر کشیدم و کار بزرگی نکردم. پس اگر جایزه ای هست قطعا متعلق به شهدا و خانواده هایشان است.»

دختر شهید بروجردی هم ضمن تشکر از محمدحسین لطیفی و بازیگران و عوامل فیلم گفت: «این فیلم بعد از ۴۰ سال با شجاعت آقای لطیفی تولید شد. از تمام دوستان تشکر و در نهایت به پاس قدردانی از زحمات آقای بابک حمیدیان بازیگر اصلی محمد بروجردی بسیار زیبا درخشید، تندیس را به ایشان تقدیم می‌کنم.»

 

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰