کد خبر: ۱۰۶۹ |
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸
| |

مقایسه گلکسی S23 پلاس و آیفون 14 پلاس

با معرفی دو پرچمدار گلکسی S23 پلاس و آیفون 14 پلاس باز هم بازار رقابت بین این دو برند داغ شده است. اگر بین انتخاب دو گوشی پرچمدار گلکسی اس 23 پلاس – Galaxy S23 Plus و آیفون 14 پلاس – iPhone 14 Plus مردد مانده‌اید، مطالعه این متن از سایت روز ایران را از دست ندهید.

گلکسی اس ۲۳ پلاس پرچمداری است که در خانواده ی اس23 سامسونگ به عنوان یک گوشی متوسط شناخته می شود. گلکسی اس ۲۳ دارای صفحه نمایش بزرگتری تسبت به اس 23 است. در واقع اس 23 مدل معمولی تری در برابر گلکسی اس ۲۳ پلاس به حساب می آید.

گلکسی اس ۲۳ پلاس از لحاظ مشخصات و قابلیت های فنی نسبت به اس 23 اولترا امتیاز کمتری گرفته و مقام پایین تری دارد.

پرچمدار دیگر این مقاله از روز ایران یعنی آیفون ۱۴ پلاس هم مثل گلکسی اس 23 پلاس، نسبت به گوشی پایه دسته آیفون 14 دارای اندازه بزرگتری است. اما از لحاظ فنی و سایر مشخصات پایین تر از مدل پرو و پرو مکس قرار میگیرد.

بنابراین هر دو این گوشی ها برای کسانی که قصد خرید گوشی مناسب و کارامد، بدون اینکه هزینه اضافی پرداخت کنند می توانند باشند. سوال مهم که شاید شما را به این مقاله از روز ایران کشانده باشد این است که بین دو گوشی گلکسی اس ۲۳ پلاس یا آیفون ۱۴ پلاس کدام یک بهتر است و ارزش خرید دارد؟

مقایسه آیفون ۱۴ پلاس و گلکسی اس ۲۳ پلاس

 

تفاوت در سیستم عامل: اندروید و iOS 

اندروید 13 آی او اس 16

اولین و ثابت ترین تفاوت در برند آیفون و سامسونگ امسال مثل سال ها پیش تفاوت آنها در سیستم عامل این دو برند است. آیفون ۱۴ پلاس یا به عبارتی آیفون از سیستم عامل iOS استفاده می کند در حالی که سامسونگ از اندروید استفاده میکند.

اگر تا امروز با هر دو سیستم عامل‌ اندروید یا iOS کار کرده باشید، احتمالا می توانید یکی را برتر بر دیگری بدانید و جایگاه نخست را به یکی از این دو سیستم عامل بدهید. و اگر جز افرادی بوده باشید که از ابتدا به یک سیستم عامل وابسته و وفادار بوده است، بی شک نمی توانید به راحتی سیستم عامل بهتر را تشخیص دهید.

هر دو این سیستم عامل ها نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند که علاوه بر وفاداری استفاده کننده که تاثیر بسیار زیادی در دیده نشدن عیب های سیستم عامل دارد، موارد دیگری نیز وجود دارد که می توان به آنها اشاره کرد. 

آیفون 14 پلاس به دلیل اینکه محصولی از کمپانی معروف اپل است، می تواند با دستگاه های دیگری که تولید این گمپانی هستند مرتبط شده و قابلیت های بیشتری برای شما فراهم آورد. در مقابل سیستم عامل اندروید که در گلکسی اس 23 پلاس وجود دارد می تواند در استفاده از محصول سایر برند ها بدون مشکل کار کند.

 

به‌عنوان مثال، اپلیکیشن PhoneLink به‌سادگی امکان همسان‌سازی اطلاعات گوشی اندرویدی با رایانه‌های ویندوزی را فراهم می‌کند. از سوی دیگر گوشی‌های اندرویدی همچنین می‌توانند از طریق پلتفرم Unison اینتل به همسان‌سازی اطلاعات خود با کامپیوترهای مک بپردازند.

با وجود همه آن‌چه گفته شد، اگر تعلق خاطر خاصی به اکوسیستم اپل ندارید یا به‌دنبال یک گوشی با قابلیت اتصال به دستگاه‌های گسترده‌تری می‌گردید، S23+ گزینه منطقی‌تری به نظر می‌رسد.

سه دوربین s23 در برابر دو دوربین آیفون 14

دوربین آیفون گلکسی اس 23

یکی از موارد که باعث پرفروش شدن یک گوشی می تواند باشد تعداد ماژول دوربین و کیفیت دوربین تلفن همراه است. و از هر دو گوشی آیفون و سامسونگ در سال های گذشته گوشی های پرچمدار خود را با کیفیت مناسبی عرضه کرده است. 

iPhone 14 Plus از دو دوربین در پشت بهره می‌برد. یکی از این دوربین‌ها از لنزی 26 میلیمتری و عریض بهره برده و دیگری به یک لنز فوق عریض 10 میلیمتری مجهز است. هر دو دوربین رزولوشنی 12 مگاپیکسلی دارند.

از سوی دیگر، سامسونگ با اضافه کردن یک دوربین تله فوتو و استفاده از یک ماژول سه‌گانه در گلکسی اس ۲۳ پلاس دست بالاتر را در اختیار دارد. در این پرچمدار سامسونگ شاهد حضور یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی ۱۰ میلیمتری فوق عریض، یک دوربین ۵۰ مگاپیکسل با لنز واید ۲۴ میلیمتری و یک حسگر ۱۰ مگاپیکسلی با لنز ۷۰ مگاپیکسلی تله فوتو هستیم که بزرگنمایی نوری سه برابری ارائه می‌دهد.

گزارش‌ها و بررسی‌های موجود از این گوشی‌ها حاکی از عملکرد برابر اس ۲۳ پلاس و آیفون ۱۴ پلاس در بخش عکسبرداری هستند؛ هرچند که در بخش ضبط ویدیو آیفون‌های اپل همچنان پیشتاز هستند. البته در صورتی که به‌طور خاص به تصاویر پرتره یا ماکرو علاقمند هستید، باید گلکسی اس ۲۳+ را انتخاب کنید.

طراحی، بدنه و صفحه نمایش

گلکسی اس 23 پلاس آیفون 14

هر دو گوشی گلکسی اس ۲۳ پلاس و آیفون ۱۴ پلاس لبه‌هایی خمیده دارند و به‌خوبی در دست جای می‌گیرند. علاوه بر این، ابعاد هر دو گوشی نیز بسیار به یکدیگر نزدیک است. در عین حال آیفون ۱۴ پلاس قدری بزرگ‌تر و سنگین‌تر از اس ۲۳ پلاس است؛ هرچند که این تفاوت واقعا قابل تشخیص نیست؛ مگر اینکه دو دستگاه را روی یکدیگر قرار دهید.

iPhone 14 Plus همچنین از یک صفحه نمایش اولد سوپر رتینا XDR بهره می‌برد؛ در حالی که صفحه نمایش Galaxy S23 Plus از پانل‌های داینامیک امولد بهره برده و نرخ رفرش 120 هرتز را ارائه می‌کند.

هر دو دستگاه قادر به پشتیبانی از استاندارد HDR10+ هستند. با این وجود آیفون 14 پلاس تنها قادر به ارائه حداکثر روشنایی 1200 نیت است که به مراتب پایین‌تر از حداکثر روشنایی 1750 نیت گلکسی اس 23 پلاس است. این امر پرچمدار سامسونگ را به گزینه‌ای بهتر برای استفاده زیر نور مستقیم خورشید تبدیل می‌کند.

صفحه نمایش S23+ با وجود این که روشن‌تر از iPhone 14 Plus است، اما اندازه کوچک‌تری دارد. اندازه صفحه نمایش اس 23 پلاس برابر با 6.6 اینچ است که در مقایسه با اندازه 6.7 اینچی آیفون 14 پلاس جمع و جورتر است. البته این تفاوت بسیار ناچیز و برای بسیاری افراد غیرقابل تشخیص است. با این وجود، بسیاری افراد معتقدند اگر قرار است برای دستگاهی، هزینه پریمیوم پرداخت کنند، باید بیشترین و بهترین قابلیت‌های ممکن را هم دریافت کنند.

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، احتمالا آیفون ۱۴ پلاس گزینه ایده‌آل شما خواهد بود.

تراشه و رم

گلکسی اس 23 پلاس آیفون 14

مثل همیشه آیفون 14 به تراشه‌های ساخته شده توسط خود اپل مجهز خواهد بود. در این گوشی شاهد استفاده از نسل گذشته تراشه‌های این کمپانی یعنی چیپست A15 Bionic خواهیم بود که پنج نانومتری است.

از سوی دیگر، گلکسی اس ۲۳ پلاس هم به نسخه‌ای سفارشی و اوورکلاک شده از جدیدترین چیپست کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ مجهز خواهد بود که چهار نانومتری است و حداقل روی کاغذ، قدرتمندتر از چیپست A15 به نظر می‌رسد!

علاوه بر معماری کوچک‌تر، تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 2 دو هسته بیشتر از چیپست‌های A15 ارائه می‌دهند. همچنین آیفون 14 پلاس به تنها شش گیگابایت رم مجهز است؛ در حالی که اس 23 پلاس از هشت گیگ رم بهره خواهد برد.

البته باید توجه داشت که سیستم عامل iOS اساسا بهینه‌تر از اندروید عمل می‌کند و به همین جهت عملکرد فنی این دو دستگاه را می‌توان کاملا هم‌تراز دانست. بنابراین اگر این دو گوشی را در کاربری روزانه در دست بگیرید، احتمالا هرگز متوجه تفاوت سرعت و عملکرد آن‌ها نخواهید شد.

حافظه داخلی

حافظه داخلی iPhone 14 Plus

 

کیفیت دوربین فوق‌العاده و قابلیت‌های فنی بالای هر دو گوشی آیفون ۱۴ پلاس و گلکسی اس ۲۳ پلاس قطعا باعث خواهد شد که تصاویر زیادی با آن‌ها ثبت شود یا بازی‌ها و اپلیکیشن‌های فراوانی را بر روی آن‌ها نصب کنیم. در این شرایط، حافظه داخلی بالا از مهم‌ترین قابلیت‌هایی است که می‌تواند در انتخاب هریک از این دو گوشی اهمیت داشته باشد.

خوشبختانه هر دو گوشی مورد بحث در مدل‌های ۲۵۶ گیگ و ۵۱۲ گیگ روانه بازار خواهند شد و خیال ما را از بابت حافظه داخلی راحت خواهند کرد.

البته ارزان‌ترین مدل پرچمدار اپل با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگ روانه بازار خواهد شد. بنابراین در صورتی که قصد خرید مدل ۲۵۶ گیگ آن را دارید، باید ۱۰۰ دلار بیشتر هزینه کنید.

همچنین حافظه‌های به کار رفته در هر دو گوشی نیز بسیار سریع هستند. البته صاحب‌نظران ادعا می‌کنند که حافظه‌های UFS 4.0 مورد استفاده در پرچمدار سامسونگ سریع‌تر از استاندارد NVMe استفاده شده در آیفون خواهند بود. همچنین سامسونگ در پرچمدارانش از پورت USB-C 3.2 برای شارژ و انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. این در حالی‌ست که آیفون 14 پلاس همچنان از پورت‌های از مد افتاده لایتنینگ بهره می‌برد که تنها استاندارد USB 2.0 را پشتیبانی می‌کند!

به این ترتیب اگر به دنبال انتقال سریع داده‌ها از گوشی خود هستید، احتمالا باید Galaxy S23+ را انتخاب کنید؛ چرا که در این گوشی هم انتقال داده‌ها و هم سرعت خواندن اطلاعات بالاتر است.

قیمت

قیمت Galaxy S23

قیمت پایه آیفون ۱۴ پلاس برابر با ۸۹۹ دلار است که ۱۰۰ دلار پایین‌تر از گلکسی اس ۲۳ پلاس می‌باشد. البته همان‌طور که اشاره شد، این نسخه پایه تنها به ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی مجهز خواهد بود.‌

همچنین در صورتی که قصد داشته باشید مدل 256 گیگ iPhone 14 Plus را خریداری کنید، بایدد 999 دلار برای آن پرداخت کنید که دقیقا برابر با قیمت مدل 256 گیگ Galaxy S23+ است.

البته کاربران برخی نقاط دنیا می‌توانند با مراجعه به فروشگاه سامسونگ و خرید گوشی خود از این فروشگاه، از پیشنهادات و تخفیفات فوق‌العاده‌ای هم برخودار شوند که ارزش خرید دستگاه آن‌ها را به‌طور چشمگیری ارتقا می‌دهد.

کدامیک از دو گوشی آیفون ۱۴ پلاس یا گلکسی اس ۲۳ پلاس را خریداری کنیم؟

همان‌طور که در این متن مطالعه فرمودید، پرچمداران iPhone 14 Plus و Galaxy S23+ محصولاتی کاملا هم‌سنگ هستند که با قابلیت‌های مشابه و برچسب قیمتی نزدیک به هم روانه بازار شده‌اند.

در صورتی که از قبل مشتری محصولات اپل بوده و به اکوسیستم این کمپانی علاقمندید طبیعتا آیفون گزینه بهتری برای شماست. با این حال اگر تعصب خاصی به محصولات اپل نداشته باشید، کهکشانی امسال سامسونگ گزینه بهتری برای شماست.

در عین حال صرف‌نظر از این که کدامیک از این دو گوشی را انتخاب کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید یک محصول ۹۰۰ یا ۱۰۰۰ دلاری با ارزش و باکیفیت را خریداری کنید.

گجت نیوز

 

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار:۰
|
در انتظار بررسی:۰
|
انتشار یافته:۰